Permalänk

Redigera länkar efter historik

Jag vill redigera så att en länk/box ser ut på olika sätt om jag har varit inne på dessa med hjälp av html/css.

det jag kan komma på just nu är att man kan skapa:

.box:active { /*Nytt utseende*/ }

Men detta funkar inte, detta är bara synligt när man håller inne och trycker på länken.

Hur ska man göra så att den har ett eget utseende hela tiden när man har gått in på den sidan?

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte särskilt mycket om html och css, men skulle inte något sådant här fungera för en hyperlänk så den får färgen vit?

a:visited { color: #FFFFFF; }

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är inte kodare men det finns även inställningar i webläsarna som hanterar besökta länkars utseende och kör över all kod på sidan om det är inställt på det viset, så här ser det ur i FF, det kan väl påverka resultatet för dig även om du kodar rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är inte kodare men det finns även inställningar i webläsarna som hanterar besökta länkars utseende och kör över all kod på sidan om det är inställt på det viset, så här ser det ur i FF, det kan väl påverka resultatet för dig även om du kodar rätt.
http://forumbilder.se/CGCQ0/lankfarg.png

Gissar mest, men det är inte så att webbläsaren bestämmer standardfärger och om du vill ändra gör du det med css?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Nu kan jag inte särskilt mycket om html och css, men skulle inte något sådant här fungera för en hyperlänk så den får färgen vit?

a:visited { color: #FFFFFF; }

visited är ju tyvärr så att den tar allt man har varit på. Jag vill bara att den gör så på den sidan man precis tryck sig in på. Alltså den sidan man är på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

visited är ju tyvärr så att den tar allt man har varit på. Jag vill bara att den gör så på den sidan man precis tryck sig in på. Alltså den sidan man är på

Jag förstår inte vad du vill öht.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag försökte liknande för några år sedan när jag ville visa i menyn vilken sida som var aktiv. Löste det då med att ändra för varje html-sida färgen på respektive menyval. Fungerade men var oerhört ineffektiv om jag ville utöka eller ändra själva sidan.
Nu när jag bygger/genererar hemsidor med hjälp utav python (ungefär i den stil som php gör) så kan jag med en enkel "if-sats" ändra färgen på länkarna efter valfritt villkor, tex beroende på den aktiva sidans titel eller temporär sparad information om användarens besökshistorik.

Men detta fungerar ju dock bara om du har tillgång till php eller python etc. Med Javascript hade du dock kanske kunnat göra något liknande, men det är tvivelaktigt.. Allt handlar om att du behöver åkalla en historik ifrån användaren och sedan använda den, och den finns natrulig att ta fram i php/python. Kan vara allt ifrån ?cokies? till egenskapad lagring av information.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av bubbleq:

Jag minns att jag försökte liknande för några år sedan när jag ville visa i menyn vilken sida som var aktiv. Löste det då med att ändra för varje html-sida färgen på respektive menyval. Fungerade men var oerhört ineffektiv om jag ville utöka eller ändra själva sidan.
Nu när jag bygger/genererar hemsidor med hjälp utav python (ungefär i den stil som php gör) så kan jag med en enkel "if-sats" ändra färgen på länkarna efter valfritt villkor, tex beroende på den aktiva sidans titel eller temporär sparad information om användarens besökshistorik.

Men detta fungerar ju dock bara om du har tillgång till php eller python etc. Med Javascript hade du dock kanske kunnat göra något liknande, men det är tvivelaktigt.. Allt handlar om att du behöver åkalla en historik ifrån användaren och sedan använda den, och den finns natrulig att ta fram i php/python. Kan vara allt ifrån ?cokies? till egenskapad lagring av information.

Okej får göra någon ineffektiv lösning då, Du vet möjligtvis inte hur man får en sne kant i css eller html?
Ex: Om man har en kvadratisk bok men vill ha ena sidan skuren så att den är 50 px i övre delen och 30 px i nedre delen.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått dig så har du en Meny med olika knappar som leder till olika sidor.
Du vill att den knapp som tillhör sidan du är inne på ska vara markerad med t.ex. en annan färg, eller?
Detta är en tutorial som jag använde då jag endast kan CSS och inte Javascript.

http://www.hicksdesign.co.uk/else/cssnav/

Kort och gotta om jag minns detta rätt utan att titta på länken.
Ge varje sidas body ett ID.
Ge varje länk ett ID.
I CSS filen gör följande.

body#BODYID1 a#KNAPPID1, body#BODYID2 a#KNAPPID2, body#BODYID3 a#KNAPPID3, body#BODYID4 a#KNAPPID4 { color: #fff; background: #930; }

Borde funka om du nu gjort allt rätt, fråga på annars!

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Okej får göra någon ineffektiv lösning då, Du vet möjligtvis inte hur man får en sne kant i css eller html?
Ex: Om man har en kvadratisk bok men vill ha ena sidan skuren så att den är 50 px i övre delen och 30 px i nedre delen.

Du behöver inte göra en ineffektiv lösning, lite javascript löser detta enkelt. Här finns t.ex. en simpel lösning (jQuery). Detta ger klassen "active" till den senast klickade menyknappen, vilken du därefter kan styla m.h.a. CSS.

En diagnoal linje kan du fixa med CSS.

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Okej får göra någon ineffektiv lösning då, Du vet möjligtvis inte hur man får en sne kant i css eller html?
Ex: Om man har en kvadratisk bok men vill ha ena sidan skuren så att den är 50 px i övre delen och 30 px i nedre delen.

Har lite svårt att förstå vad du menar. Är det något åt detta hållet;

http://jsfiddle.net/Kr6Ex/1/ (Notera att inte alla webbläsare stödjer de här funktionerna. http://caniuse.com/#search=3d%20transform)

? Om inte, kan du förtydliga med en bild?

Permalänk
Skrivet av martinrlilja:

Har lite svårt att förstå vad du menar. Är det något åt detta hållet;

http://jsfiddle.net/Kr6Ex/1/ (Notera att inte alla webbläsare stödjer de här funktionerna. http://caniuse.com/#search=3d%20transform)

? Om inte, kan du förtydliga med en bild?

Jag vill ha som en diagonal linje som går i ena änden av en box där boxen avslutas också.