Vad för komplement för WiFi till tp link BE65

Permalänk
Medlem

Vad för komplement för WiFi till tp link BE65

Hej,

Jag har idag 10GB fiber via Bahnhof. Tidigare hade jag en Huawei router dit jag kopplade en Ubiquiti 8 portars switch, en LR AP och en PRO AP för att täcka två våningar. Nu har jag bytt Huawei routern till en tp link BE65 som skulle kunna täcka nedervåning med en AP på övervåningen. För att sömnlöst kunna byta mellan AP i huset, skall jag byta APna till TP link också och eventuellt switchen eller hur skall jag resonera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matsolaw:

Hej,

Jag har idag 10GB fiber via Bahnhof. Tidigare hade jag en Huawei router dit jag kopplade en Ubiquiti 8 portars switch, en LR AP och en PRO AP för att täcka två våningar. Nu har jag bytt Huawei routern till en tp link BE65 som skulle kunna täcka nedervåning med en AP på övervåningen. För att sömnlöst kunna byta mellan AP i huset, skall jag byta APna till TP link också och eventuellt switchen eller hur skall jag resonera?

TP Link BE65 är en meshrouter så köper du fler sådana så kommer de sömnlöst byta. Kör gärna kabel mellan dem för bäst prestanda dock.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

TP Link BE65 är en meshrouter så köper du fler sådana så kommer de sömnlöst byta. Kör gärna kabel mellan dem för bäst prestanda dock.

Byta kommer klienterna antagligen göra, om inte annat när de blir kickade. Om det går "sömlöst" eller inte beror på klientens implementation och därmed dess kompabilitet, lika mycket som på systemet, men visst ökar sannolikheten kraftigt med ett enhetligt system. TS bör även notera att TP-Link har minst tre olika sinsemellan inkompatibla "mesh"-systemfamiljer, så "fler sådana" bör verkligen vara samma modell eller i alla fall från samma familj (Deco), inte bara samma märke (vilket är tydligt i det citerade, men inte i TS fråga).

BE65 är två olika modeller, v1 och v2, med tillräckligt stor skillnad i hårdvara för att ha olika firmware, så det kan vara värt att hålla koll på vad man köper och kanske försöka säkerställa att man har två likadana.