Inet är årets datorbutik 2013 – Cdon och Webhallen starkast utmanare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Kan inte göra annat än att hålla med. Inet är en sjukt bra butik, men bäst pris? Försöker ni lura er själva eller?

Snälla. Bäst prissättning = låga priser hur man än vrider och vänder på det.

Tycker personligen att Webhallen förtjänar titeln, har verkligen inget annat än positiva erfarenheter med dem, men Inet är riktigt riktigt bra de med. Dessutom har de pingvinstången!

Och leveranstider vinner inet på, inget snack om saken. När jag beställde mitt Ducky Shine 3 för inte så länge sen så beställde jag det sent på eftermiddagen och det var framme morgonen därpå. Trots att de skickade från Göteborg och att jag bor i Täby(stockholm). Inget annat än imponerande, helt enkelt.

Du har fel, som sagt tidigare.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Suck. Hur kan Inet ens vara med som utmanare? Och hur kan Inet ha bäst prissättning? Och varför är CDON med i topp 5 på årets butik när de egentligen bara har lågt pris som talar till deras fördel.
EDIT Och bäst sortiment?! Inet har ju ett väldigt smalt sortiement! Hur är det ens möjligt för dem att vinna den kategorin när man jämför med andra butiker? Och hur kan Komplett vara högt på leveranstider? En vecka för saker som är i lager är inte okej!

Folk röstar på favoritbutiker, och om de bara köpt från en eller två butiker så får de full pott även om de inte alls är bra.

Hur sker viktningen där? Jag har frågat förut men inte fått svar.
Om 1000 människor köpt från Inet, och 950 av dessa har enbart köpt av inet och säger att Inet är bäst, men 50 personer har även köpt från Webhallen, och av dessa anser samtliga att Webhallen är bäst. Vem vinner, Webhallen har 5% av rösterna, Inet 95%. Men av de som har erfarenhet av båda så har Webhallen 100% av rösterna. Hur viktas det?
Är det så att störst är bäst?

Permalänk

Något som är nice är Dustins Chatt.
Vet inte hur många gånger jag beställt nått o sedan kommit på att det ska ändra
hatar telefon, man hamnar bara i långa köer med hemsk muisk.
enkelt o ändra en order iaf om man hinner innan de behandlat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Du har fel, som sagt tidigare.

Jaha, okej. Konstruktivt. Vad gör deras prissättning bättre då?

Skrivet av Aleshi:

Suck. Hur kan Inet ens vara med som utmanare? Och hur kan Inet ha bäst prissättning? Och varför är CDON med i topp 5 på årets butik när de egentligen bara har lågt pris som talar till deras fördel.

Måste faktiskt ta CDON i försvar här, tidigare har jag inte haft så många bra erfarenheter med dem men när jag skickade in mitt grafikkort som hade ett halvtrasigt kullager så gick det galant. Istället för att de skickade ett nytt kort så satte de in pengar på mitt konto som ersättning innan de ens fick tillbaka kortet. Tog visserligen rätt lång tid att få pengarna för att min bank krånglade, men CDON själva skötte det snabbt och snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Måste faktiskt ta CDON i försvar här, tidigare har jag inte haft så många bra erfarenheter med dem men när jag skickade in mitt grafikkort som hade ett halvtrasigt kullager. Istället för att de skickade ett nytt kort så satte de in pengar på mitt konto som ersättning innan de ens fick tillbaka kortet. Tog visserligen rätt lång tid att få pengarna för att min bank krånglade, men CDON själva skötte det snabbt och snyggt.

Prissättning utgår ifrån något som heter självkostnadskalkyl, där ingår alla kostnader såsom extra service, fysiska butiker osv. Bästa PRIS är något annat, en prissättning utgår från en kalkyl, man sätter priset efter något, inte bara för att vara billigast.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat Inet och därför också röstat på Inet. Att bara gå efter billigaste pris är enligt mig korkat, om du ska köpa bil; Går du till Svensson & Svensson's Bilfirma och betalar 150.000 eller går du till Zigenaren runt hörnet och betalar endast 95.000?

En del butiker/företag har väldiga problem med kommunikation dels mellan sig själva (från support till returneringsavdelningar m.m) och konsumenter. Detta har jag själv inte upplevt med Inet utan allt har fungerat smärtfritt och snabbt.

^ Detta är ENLIGT MIG vad som gör en butik bättre än medelmåttet, inte om det är 150KR billigare.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Inet vann pga deras sorteringsfunktion på hemsidan. Den är på en annan nivå än konkurrenterna. På exempelvis webhallens hemsida så kan man såvitt jag vet inte filtrera för fem öre. På inet kan du för exempelvis moderkort sortera på tillverkare, chipset, formfaktor, välja en prisnivå osv.
Samma sak när man kollar grafikkort och många andra saker. Man kan filtrera ut det man är intresserad av istället för att få en svinlång lista på alla saker som man får på webhallen t.ex.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Inet är ju den _tråkigaste_ butiken att handla på, sämst sortiment och sämst priser.
Men visst, bra service det har dom och kan med 99% säkerhet veta att man får prylarna dagen efter.

Men datorbyggen den senaste tiden har kommit från komplett & cdon pga pris och roligare/större sortiment.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Måste faktiskt ta CDON i försvar här, tidigare har jag inte haft så många bra erfarenheter med dem men när jag skickade in mitt grafikkort som hade ett halvtrasigt kullager så gick det galant. Istället för att de skickade ett nytt kort så satte de in pengar på mitt konto som ersättning innan de ens fick tillbaka kortet. Tog visserligen rätt lång tid att få pengarna för att min bank krånglade, men CDON själva skötte det snabbt och snyggt.

Grejen är att du haft ett bra ärende men erkänner att du haft dåliga erfarenheter tidigare?
Jämför då med Dustin, Inet, Komplett, Webhallen och Alina som kanske leverar bra support gång efter gång. Även om CDON hanterar en del ärenden bra så måste man sätta dem i relation till de andra.

Skrivet av Jilted:

Prissättning utgår ifrån något som heter självkostnadskalkyl, där ingår alla kostnader såsom extra service, fysiska butiker osv. Bästa PRIS är något annat, en prissättning utgår från en kalkyl, man sätter priset efter något, inte bara för att vara billigast.

Om man räknar ihop alla dessa faktorer så får du det som ska vara "Bästa butik" Du kan inte ha två kategorier som betyder "bästa butik". Om "Bästa prissättning" ska ha en mening ska det vara utan hänsyn till service och dylikt som innefattas i "bästa butik".

Permalänk

Vet inte om jag tycker att inet skulle ha vunnit, har inte fått någon pingvinstång på mina senaste två beställningar :/

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Frågan är medvetet formulerad för att inte enbart inbegripa lägst pris. Det står istället "bäst prissättning", vilket är helt subjektivt.

Lägst pris är ju enkelt att ta reda på med exempelvis Prisjakt.

Bra svar.
Då får man ju tolka det ungefär som jag beskrev det med andra ord.
Och det är ju helt rätt att lägsta pris är högst objektivt och inte subjektivt.

Jag delar inte tanken riktigt, men det är ju min subjektiva åsikt

Tack för snabbt svar.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Inet lägsta priser? Bästa sortiment? Nej...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Inet är ju den _tråkigaste_ butiken att handla på, sämst sortiment och sämst priser.
Men visst, bra service det har dom och kan med 99% säkerhet veta att man får prylarna dagen efter.

Men datorbyggen den senaste tiden har kommit från komplett & cdon pga pris och roligare/större sortiment.

Roligare?

Är du 12 eller?

Ont:

Grattis till Inet.

Permalänk
Medlem

Bäst erfarenhet av Inet. Inte alltid bäst pris men mellan komplett och Inet så vinner Inet på leveranstid som jag värdesätter mycket. Bäst webbsida har dom också enligt vad jag tycker och sämst har nog CDON följt av webhallen. Sedan att Inet har fler fysiska butiker som ligger bra till jämfört med komplett gör dom ännu mer till vinnare för min del vid service ärenden och liknande då jag hatar å behöva skicka saker.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem

Inet är min favoritbutik för komponenter, men bäst prissättning har dom verkligen inte, och det är lite skrattretande att dom vann den kategorin...i år igen.

Med det sagt så röstade jag faktiskt inte på Inet i år, då jag tycker att de har blivit alldeles för bekväma av sig, och har börjat tappa gentemot sina konkurrenter, kanske just eftersom de vinner priser hela tiden (varför förbättra sig när man redan är "bäst", right?)

*Dom har inte överlägset snabbast leverans längre, jag skulle våga säga att dom ligger lika med Webhallen och Komplett nu.
*Dom har inte längre något unikt sweclockers-erbjudande. Deras fri-frakt-grej är fortfarande trevlig, men nu har andra försäljare också har börjat med fri frakt (alltid från Komplett, och över X kronor ifrån Webhallen/CDON vill jag minnas)
*Deras support här på hemsidan har blivit långsammare och långsammare tycker jag.
*Tycker det har varit mycket strul med att dom inte har saker på lager på sistone också. De tar in, men har inte på lager.

Och nu i år så har dom inte ens någon julkalender, vilket är lite trist.
Så som så många redan har sagt här: Inet är inte var det en gång var.

Stort grattis Webhallen till plats nr#2.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Grejen är att du haft ett bra ärende men erkänner att du haft dåliga erfarenheter tidigare?
Jämför då med Dustin, Inet, Komplett, Webhallen och Alina som kanske leverar bra support gång efter gång. Även om CDON hanterar en del ärenden bra så måste man sätta dem i relation till de andra.

Om man räknar ihop alla dessa faktorer så får du det som ska vara "Bästa butik" Du kan inte ha två kategorier som betyder "bästa butik". Om "Bästa prissättning" ska ha en mening ska det vara utan hänsyn till service och dylikt som innefattas i "bästa butik".

Mjo, det har du så klart rätt i. Blev bara lite extra imponerad av just det fallet eftersom det var betydligt över förväntan, skulle nog säga att det är schysstare än vad alla andra skulle göra. Men jag hade nog tur, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Inet lägsta priser? Bästa sortiment? Nej...

Du får gärna visa mig vart det står "Lägsta priser" ?

Det närmaste jag hittar är "Vilken butik anser du har bäst prissättning?"

Den frågan har inget med lägsta pris att göra, många anser att betala 500kr för något och få det dagen efter är bättre än att betala 449kr för något och få det 3-4dagar senare.
Jag betalar hellre par kronor extra och får något dagen efter, än att betala lägre och få vänta flera dagar på något.
Det för mig är bäst prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrjensa:

Lite frågor och svar för er som inte förstår logiken i en omröstning

För ni som inte förstår hur Inet vann skall jag förklara det för er.
Dom fick flest röster...

Men hur kunde dom få flest röster då? Jag tycker ju inte så!!
Alla tycker inte som du...

Att tjafsa om fanboyism osv känns sjukt patetiskt då det handlar om en omröstning där alla medlemmar har rätt att säga sitt. Deal with it. Inet fick flest röster.

Hade det varit en jury eller liknande hade jag köpt argumentet men nu pratar vi om den fria viljan från medlemmarna.

Tror inte alla sweclockers medlemmar är grundade på vetskap av priser inom data/IT. Är väll många kids som bara tar det som ligger först för då ser man inte dum ut.

Visa signatur

Corsair 700D Corsair HX1000W Intel 980X 4,5Ghz 133x34 1.375V Corsair H70 Intel 320120GB Corsair F120 120GB Intel 320 120GB----[RAID 0] Intel 320 120GB ----[RAID 0] 2000GB Seagate Barracuda XT GTX TITAN stock 12GB 6x2GB Corsair XMS3 1600MHZ Gigabyte GA-EX58-UD5 Samsung Blu-ray player NZXT Sentry 2

Permalänk
Medlem

Åh gud ni är så fjantiga. Anser ni inte att inet borde ha vunnit? Medverka då i köpråd sektionen i denna forum och hjälp medlemmarna med bra råd och argument om varför de ska köpa produkter i andra nätbutiker. Konvertera dem till era åsikter! De flesta som får hjälp just nu hänvisas till inet.

Permalänk
Medlem

För mig personligen är webhallen.com nr.1 oavsett om någon annan butik vinner sweclockers tävling . Har aldrig haft problem med webhallen så därför är dom mitt förstaval när jag köper nåt på nätet. Snabba, bra support och framför allt prislappen är huvudorsaken till att jag väljer webhallen

Jag röstade inget alls då jag tycker det är helt meningslöst

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag gör som jag gör varje år. Jag väljer vilken butik jag röster på efter hur min kontakt med dom har varit under det senaste året.
I år så har jag haft mycket problem med ett par lurar som jag köpte på webhallen. Har skickat in dom om och om igen, alltid fått nya och alltid samma fel. Men webhallen har alltid varit snabba och trevliga på att skicka ut nya till mig. Så därför röstade jag självklart på webhallen. Då det är allafall där jag har fått bäst och snabbast hjälp i år.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Gillar Inet och gör de flesta av mina köp där men hur de kan vinna bäst prissättning begriper jag mig inte på.

Tycker jag deras kundsupport är helt grym dock, behövde köra RMA på en pryl rätt nyligen och det gick hur smidigt som helst, no questions asked samt snabb leverans. Inte pingvin stången som påverkar mitt val där.

För övrigt så har jag läst riktigt hemska historier om dålig kundservice på detta forum om butiker som CDON när något behöver skickas tillbaka vilket bokstavligt talat skrämmer en ifrån att försöka handla där.

Permalänk

Jag betalar gärna lite mer för lite bättre service från Inet! Säger inte att alla andra webbbutiker är dåliga då det finns många som är mycket bra.

Permalänk

Webhallen är nummer 1 för mig Inet är inte så bra och överlägsna längre som de en gång var.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Grattis Inet.

Förstår dock inte hur de kan vinna bäst prissättning. Kolla här: http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=429&ftgid2=141&cat=32...

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Var längesen jag handlade på Inet nu.
Förstår inte denna hysterin om jag ska vara ärlig.

Tycker att alla butiker i toppen beter sig ungefär på samma sätt snabb leverans, bra kundservice etc etc.
Det som gör att jag inte längre väljer Inet är att dom (nästan) alltid är dyrare.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jaha... Avstod från att rösta.

Hade ingen lust att rösta på vem som tjänar pengar på mig, bäst.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det gick inte rösta på samma butik i "årets datorbutik" och "årets utmanare". Många som _inte_ röstade på Inet som "årets datorbutik" har istället gjort det i "årets utmanare".

Det listade jag också ut men nu när de nu har vunnit så är det ingen vits med att ha med dem i årets utmanare

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Skrivet av mille666:

Det är något fel på detta forumet, Inet är inte som det en gång var, och alla på forumet är så extremt kåta i Inet.

Jämfört med komplett som har förbättrats rejält, fri frakt, priserna är lägre, dom har roliga tävlingar på facebook och kör många give-aways och är väldigt generösa.

Sweclockers medlemmar kommer nog för alltid vara kära i Inet, så det känns som om detta pris inte har någon betydelse längre för det är ett så subjektivt forum.

WORD. Så otroligt sant, skrive man någon dåligt om Inet (har sett en del) så får dom X antal Inet kära personer på sig.
Komplett har hanterat alla mina garantiärenden perfekt och fick därför min röst. Jag handlar däremot inte mycket nytt men när jag väl gör det så har det varit komplett om det inte skiljer sig mer än 50 spänn från någon annan.
KOMPLETT ALL THE WAY!

Skrivet av bjajjull:

Grattis Inet.

Förstår dock inte hur de kan vinna bäst prissättning. Kolla här: http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=429&ftgid2=141&cat=32...

Hahaha, fast Inet vann dock mot Komplett