Förslag på ny mobiltelefon?

Permalänk

Rekommenderar Lumia 1020 alt 920/925
Beroende på vad du vill ha i kameraväg.

Lumia är grymma telefoner, Nokia kan fortfarande sitt. Sen är WP8 totalt underbart, ända gången jag förstår om man väljer IOS är om man har Apple produkter i massa i hemmet.
Och Android om man vill byta OS o hålla på.
Vill man bara njuta av sin telefon utan att göra något speciellt med den så är WP8 så underbart, bra integrerat med Windows osv.
Men som alltid om man byter så tar det några dagar innan man vant sig

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Jag skulle kunna skriva något liknande som du, men då sjunker jag till din nivå vilket jag inte vill göra.

Till TS, Nexus 5. Som någon ovan skriver är mjukvaran viktigare än man tror. Många klagar på skärmen, men N5 har väldigt naturliga färger medan G2 är kalibrerad att se ut som AMOLED. Betraktningsvinklarna är jag inte lika säker på, men de enda som klagat är Swedroid och alla andra tycker de är bra. Jag rekommenderar dig att läsa Anandtechs test.

Till skillnad från dig försöker jag hjälpa TS snarare än att länka till tester.

1. Välj mjukvara
2. Välj ett par-tre mobiler
3. Gå och känn och titta på telefonerna du har valt ut, skärm, kamera, kvalité, navigering i telefonen(leta efter lagg och undvik isåfall).
4. Köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Till skillnad från dig försöker jag hjälpa TS snarare än att länka till tester.

1. Välj mjukvara
2. Välj ett par-tre mobiler
3. Gå och känn och titta på telefonerna du har valt ut, skärm, kamera, kvalité, navigering i telefonen(leta efter lagg och undvik isåfall).
4. Köp

Snälla du, att påstå att du försökte hjälpa när du skrev "Ajfån hela vägen. Telefonerna som nämns ovan är plattor(som går att ringa med)" stämmer verkligen inte.

Du försöker dock hjälpa nu med de fyra punkter du skriver.

Jag rekommenderar TS att läsa tester för att se vad andra tycker om telefonen och på så sätt få lite kött på benen innan man väljer bort vissa telefoner.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Asus padphone Tycker jag är det mest intressanta på telefon marknaden just nu!
Den finns i några olika versioner.. Dock har jag noll koll på hur bra den funkar, men att kunna "docka" telefonen så man får en stor platta att surfa på är ju riktigt nice! ^^
Någon som vet om det går att ha win8 på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Snälla du, att påstå att du försökte hjälpa när du skrev "Ajfån hela vägen. Telefonerna som nämns ovan är plattor(som går att ringa med)" stämmer verkligen inte.

Du försöker dock hjälpa nu med de fyra punkter du skriver.

Jag rekommenderar TS att läsa tester för att se vad andra tycker om telefonen och på så sätt få lite kött på benen innan man väljer bort vissa telefoner.

Jag anser att mina tips, 3 st nu, är helt rimliga... Gav han två tips innan din gosiga kommentar om tittar tillbaka lite. Mjukvara slår hårdvaran alla ggr. Har sett telefoner med bra hårdvara och laggiga system. Därför tycker jag att han ska välja mjukvaran före telefonen.

Edit, han startade nog inte tråden för att höra "läs recensioner". Men jag kan ha fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Jag anser att mina tips, 3 st nu, är helt rimliga... Gav han två tips innan din gosiga kommentar om tittar tillbaka lite. Mjukvara slår hårdvaran alla ggr. Har sett telefoner med bra hårdvara och laggiga system. Därför tycker jag att han ska välja mjukvaran före telefonen.

Edit, han startade nog inte tråden för att höra "läs recensioner". Men jag kan ha fel...

Tyvärr så behöver man läsa recensioner för att veta vilka man ska kolla på, annars kan man man ju lika bra säga: "Gå till närmaste butik och känn på alla 30-40 telefoner de har och ta den som "känns" bäst". Kan vara bra att ha kött på benen innan man ger sig av. Annars kanske han slutar med en Nokia 301 efter tre timmars letande när han egentligen vill ha en Iphone 5, Nexus 5, eller någon annan smartphone. Dessutom kan det finnas funktioner som man skulle vilja testa på en telefon i butik, men hur ska han veta att den finns om han inte läst något om luren, det ända han vet är namnet på den? Tyvärr så vet inte försäljarna i butiken ALLT.

Allt är personligt och då är kanske inte "Ajfån hela vägen. Telefonerna som nämns ovan är plattor(som går att ringa med)" så mycket till hjälp, visst kanske du tycker det men han kan väl tycka något helt annat, eller är jag helt ute och cyklar nu, är det kanske en diktatur vi lever i?

Dina övriga inlägg tycker jag är vettiga, men du måste förstå att det finns en poäng med det bjajjull säger.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Inaktiv

Lumia 920 eller 1020 om du vill ha den bästa optimerade mjukvaran som faktiskt utnyttjar hårdvaran. Jag ser inte varför man behöver Quad core i en telefon när mjukvaran inte ens är optimerad utan i något betastadie där det laggar och telefonen startar om eller stänger av sig utan förvarning. Telefoner som har premiumpris men beter sig som budgetlurar. Pratar om Android, då jag haft Android-telefoner också. Men efter jag skaffade min Lumia 920, så kommer jag aldrig gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Tyvärr så behöver man läsa recensioner för att veta vilka man ska kolla på, annars kan man man ju lika bra säga: "Gå till närmaste butik och känn på alla 30-40 telefoner de har och ta den som "känns" bäst". Kan vara bra att ha kött på benen innan man ger sig av. Annars kanske han slutar med en Nokia 301 efter tre timmars letande när han egentligen vill ha en Iphone 5, Nexus 5, eller någon annan smartphone. Dessutom kan det finnas funktioner som man skulle vilja testa på en telefon i butik, men hur ska han veta att den finns om han inte läst något om luren, det ända han vet är namnet på den? Tyvärr så vet inte försäljarna i butiken ALLT.

Allt är personligt och då är kanske inte "Ajfån hela vägen. Telefonerna som nämns ovan är plattor(som går att ringa med)" så mycket till hjälp, visst kanske du tycker det men han kan väl tycka något helt annat, eller är jag helt ute och cyklar nu, är det kanske en diktatur vi lever i?

Dina övriga inlägg tycker jag är vettiga, men du måste förstå att det finns en poäng med det bjajjull säger.

Jag irriterar mig bara på folk som hela tiden säger "läs recensioner". Jag skulle gissa att TS startade tråden för att få tips på telefoner och saker att tänka på. Inte för att x antal personer ska be honom att läsa recensioner på diverse ställen.

Jag ber inte TS att titta på 30-40 telefoner utan att istället fokusera på vilken mjukvara TS vill köra/tycker om. Där finns det ett mindre utbud och det blir därför lättare att sedan hjälpa honom välja telefon.

Permalänk
Skrivet av mhj:

Tjena,

Behöver fixa en ny telefon men har rätt så lite koll på marknaden. Just nu har jag en samsung galaxy s2 och har varit riktigt nöjd med den men den börjar bli lite sliten. Har ni någon mobiltelefon att rekommendera mig? Vet inte riktigt hur mycket den ska kosta men den ska vara i en rimlig priskategori så den inte är för dyr. Så ös på med förslag!

Kan säga att jag var i samma sits som dig, hade också en s2a som jag var riktigt nöjd med!
Jag kom fram till att g2an skulle vara bra för mig då jag eftersökte bättre batteritid. Skärm storleken var jag lite tveksam till men vänjde mig rätt snabbt och kan säga att jag blir förvånad varje gång jag tar i min s2a för den känns alldeles för liten. G2an är en helt underbar telefon, är t om nöjdare än vad jag var med s2an när jag fick tag på den!
G2 har bäst batteritid på marknaden och det märks verkligen, använder den hela tiden under dagen och behöver inte ladda den mer än varannan dag!
Sen uppfattar jag inte g2an mer plastig än vad s2an var, nästan tvärtom!
Aja slut snackat om hur bra jag tycker g2 är, tror du blir nöjd oavsett vilken telefon du väljer.
Lycka till

Permalänk
Medlem

re

S4 mini är ju ungefär lika stor som iPhone 4

Permalänk
Inaktiv

Lumia 920 om du är trött på telefoner som är stora för att vara stora. Den är inte liten alls, men har en bra storlek. Den mest prisvärda luren just nu.

Annars kan du vänta på Sony Xperia Z1 Mini. Den enda "Mini"-androiden jag skulle kunna tänka mig över huvud taget.

(Off topic: Var tvungen att Googla upp om över huvud taget skrivs ihop eller isär och enligt språkrådets rekommendation skriver jag det isär hehe )

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Jag irriterar mig bara på folk som hela tiden säger "läs recensioner". Jag skulle gissa att TS startade tråden för att få tips på telefoner och saker att tänka på. Inte för att x antal personer ska be honom att läsa recensioner på diverse ställen.

Jag ber inte TS att titta på 30-40 telefoner utan att istället fokusera på vilken mjukvara TS vill köra/tycker om. Där finns det ett mindre utbud och det blir därför lättare att sedan hjälpa honom välja telefon.

Var väl lite det bjajjull gjorde egentligen, han tipsade om en telefon, Nexus 5, som han rekommenderade TS att läsa om, vilket ger honom en tankeställare? Sen när han har sina 1-5 tips kan han egentligen utgå från dem, dvs läsa om dem(fylliga recensioner). Som nu till exempel, han har fått ditt tips om "Ajfån hela vägen" och andra som, "Näcksus Fem", "HåTeCe One", "elLGe GeTvå" och några "Nåckia lurar" med flera. Läsa fylliga recensioner om dem, då får han inkluderat om mjukvaran(OS).

Dessutom kan jag rekommendera TS att läsa de andra trådarna om detta, finns nog ett hundratal nu, om inte tusental. Och snälla du, spotta inte på mig!

Skrivet av Chrillemeter:

Lumia 920 eller 1020 om du vill ha den bästa optimerade mjukvaran som faktiskt utnyttjar hårdvaran. Jag ser inte varför man behöver Quad core i en telefon när mjukvaran inte ens är optimerad utan i något betastadie där det laggar och telefonen startar om eller stänger av sig utan förvarning. Telefoner som har premiumpris men beter sig som budgetlurar. Pratar om Android, då jag haft Android-telefoner också. Men efter jag skaffade min Lumia 920, så kommer jag aldrig gå tillbaka.

Det där snacket har man ju hört länge nu, och visst det stämmer väl, till en viss del. Jag upplever inte det som att det är själva operativsystemet som laggar, Android, utan mer gränsnitten/launchers som tillverkare lägger till, men jag vill allt påstå att min HTC One är helt fri från lagg. Med det sagt tycker jag inte att lurar som HTC One, HTC One Google Edition, S4 Google Edition, Nexus 5 ska lagga. Jag kan erkänna att jag tyckte vanliga S4 kändes lite "laggig" pga TouchWiz, men de tidigare nämnda borde det vara lugnt med.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant diskussion grabbar.

Skrivet av drcharles:

Kan säga att jag var i samma sits som dig, hade också en s2a som jag var riktigt nöjd med!
Jag kom fram till att g2an skulle vara bra för mig då jag eftersökte bättre batteritid. Skärm storleken var jag lite tveksam till men vänjde mig rätt snabbt och kan säga att jag blir förvånad varje gång jag tar i min s2a för den känns alldeles för liten. G2an är en helt underbar telefon, är t om nöjdare än vad jag var med s2an när jag fick tag på den!
G2 har bäst batteritid på marknaden och det märks verkligen, använder den hela tiden under dagen och behöver inte ladda den mer än varannan dag!
Sen uppfattar jag inte g2an mer plastig än vad s2an var, nästan tvärtom!
Aja slut snackat om hur bra jag tycker g2 är, tror du blir nöjd oavsett vilken telefon du väljer.
Lycka till

Aa, jag vill att mobilen ska ha bra batteritid. Det enda jag gör är ringa, smsa och surfa(på webbläsare och några appar). Spelar aldrig några spel. Då kanske LG G2 passar mig bra.