AMD förbereder Kabini för stationära datorer med sockel FS1b

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskbilen1337:

Ni kanske bör kolla era källor först, jag kan mycket väl ha fel men det verkar iaf engligt denna artiklen som att FX serien inte alls är EOL, inget osm sagts officielt än... den roadmapen ni har sade AMD var falsk och i länken här finns den som de själva sagt är den äkta. http://www.gamersnexus.net/news/1240-future-of-amd-cpus-fx-no...

Ja det var ju det jag sa: #13972727

Permalänk

det skulle kunna bli en bra kandidat till extem liten server bygge .

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Viceroy:

Ja det var ju det jag sa: #13972727

Den dementin rör fortfarande inte FX-serien...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Alltså vem riktar sig denna till..? Inget för spelriggen.

Sen den där grafen (lr va de nu kallas) där de visar att AMDs Kabini ja DEN klarar minsann där där 4 sakerna vilket Intel INTE gör!
JÖSSES! >_<

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Alltså vem riktar sig denna till..? Inget för spelriggen.

Sen den där grafen (lr va de nu kallas) där de visar att AMDs Kabini ja DEN klarar minsann där där 4 sakerna vilket Intel INTE gör!
JÖSSES! >_<

Man får vad man pröjsar för. Gissar på att denna blir vanligast i strömsnåla budgetlaptops och mini-PCs hos företag, däremot kanske inte i folks nya monsterriggar.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Den dementin rör fortfarande inte FX-serien...

Nä det är förstås därför de har en AMD FX-logotyp kopplad till nyheten... I vilket fall så tror jag inte ett dugg på att FX-serien läggs ner och det har jag hävdat hela tiden. Jag kan ha fel men det får framtiden utvisa i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Nä det är förstås därför de har en AMD FX-logotyp kopplad till nyheten... I vilket fall så tror jag inte ett dugg på att FX-serien läggs ner och det har jag hävdat hela tiden. Jag kan ha fel men det får framtiden utvisa i så fall.

Om Charlie sätter en FX-logotyp till nyheten så ändrar inte det innebörden i AMDs uttalande. AMD pratar om big cores, alltså allt över Jaguar. De är ju till och med så precisa att de specificerar Kaveri bland dessa big cores, men nämner inte någon FX. Varför tror du de förtydligar att de anser Kaveri vara en big core i samma mening som de säger att big cores inte är nerlagda? Kan du ens kodnamnet för en tilltänkt uppföljare till Vishera?
Du får lägga ihop ett och ett här. AMD nämner aldrig en uppföljare till Vishera i uttalanden. Även fast de brukar kommunicera sådant 1-2 år i förväg. Hur långt bort är en eventuell uppföljare då? Ingen läckt roadmap nämner en uppföljare i produktion ens under hela 2015, det är 3,5 år efter Vishera gick i produktion. Bra tecken tycker du? Med AMDs sätt att sätta roadmaps så innebär det att vi har en uppföljare TIDIGAST i mitten av 2016. Då är AM3+ dött och begravet.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Viceroy:

Nä det är förstås därför de har en AMD FX-logotyp kopplad till nyheten... I vilket fall så tror jag inte ett dugg på att FX-serien läggs ner och det har jag hävdat hela tiden. Jag kan ha fel men det får framtiden utvisa i så fall.

Läser du vad som faktiskt står i nyheten nämns inte FX-serien, utan det enda artikeln avhandlar är fortfarande Kaveri. Förövrigt är Semiaccurates nyhet över ett år gammal vid det här laget.

Enligt de senaste produktplanerna, som oavsett vad AMD:s PR-folk säger inte är "fake", finns ingen uppföljare på Vishera planerad. Det finns inte ens en antydan eller trovärdigt rykte till att en ny FX-processor ligger i deras pipeline.

Helst av allt vill jag se att AMD överger förlegade AM3+ och nyttjar med moderna FM2+ för en processor med 6 eller 8 kärnor framöver. Jag finner det dock inte särskilt troligt att så blir fallet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Detta kan vara bra om man bygger en HTPC som inte ska kosta för mycket. Bra av AMD att släppa Kabini med moderkort och som processorer så man kan sätta ihop en dator själv med den.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om Charlie sätter en FX-logotyp till nyheten så ändrar inte det innebörden i AMDs uttalande. AMD pratar om big cores, alltså allt över Jaguar. De är ju till och med så precisa att de specificerar Kaveri bland dessa big cores, men nämner inte någon FX. Varför tror du de förtydligar att de anser Kaveri vara en big core i samma mening som de säger att big cores inte är nerlagda? Kan du ens kodnamnet för en tilltänkt uppföljare till Vishera?
Du får lägga ihop ett och ett här. AMD nämner aldrig en uppföljare till Vishera i uttalanden. Även fast de brukar kommunicera sådant 1-2 år i förväg. Hur långt bort är en eventuell uppföljare då? Ingen läckt roadmap nämner en uppföljare i produktion ens under hela 2015, det är 3,5 år efter Vishera gick i produktion. Bra tecken tycker du? Med AMDs sätt att sätta roadmaps så innebär det att vi har en uppföljare TIDIGAST i mitten av 2016. Då är AM3+ dött och begravet.

Ja vissa verkar ha spåkulor, och andra läser vad AMD själva säger. Hela din argumentation bortser från AMD:s dementi (oavsett om det gäller Charlies artikel där FX-serien inte nämns vid namn, eller artikeln på GamersNexus där FX-serien nämns vid namn). När det gäller "big cores" har vi nog menat olika saker. När jag pratar "big cores" syftar jag per automatik på de till desktop CPU efter VR-Zones artikel "Interestingly the document also made it clears the days of the big core are numbered, leaving the FX-9590 as the final legacy of the FX line. När jag pratar "big cores" framöver ska jag förtydliga om jag syftar FX-serien. "Big cores" finns såklart i APU:er också.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Viceroy:

Ja vissa verkar ha spåkulor, och andra läser vad AMD själva säger. Hela din argumentation bortser från AMD:s dementi (oavsett om det gäller Charlies artikel där FX-serien inte nämns vid namn, eller artikeln på GamersNexus där FX-serien nämns vid namn). När det gäller "big cores" har vi nog menat olika saker. När jag pratar "big cores" syftar jag per automatik på de till desktop CPU efter VR-Zones artikel "Interestingly the document also made it clears the days of the big core are numbered, leaving the FX-9590 as the final legacy of the FX line. När jag pratar "big cores" framöver ska jag förtydliga om jag syftar FX-serien. "Big cores" finns såklart i APU:er också.

Ska man vara krass spelar det absolut ingen roll vad din eller någon annans egna definition av "Big cores" är. Det AMD syftar på med Big cores är Bulldozer, Piledriver, Steamroller, Excavator och framåt medan Small cores eller "Cat cores" som de numera kallas internt är Bobcat, Jaguar, Puma och framåt. Sedan används de olika kärnorna i olika produktkategorier, exempelvis FX-serien eller A-serien. Om AMD säger att deras stora kärnor lever kvar och lanserar Kaveri, men ingen ny FX-serie, stämmer fortfarande allt de tidigare uttalat sig om.

Att James Prior säger till GamersNexus att roadmapen är förfalskad är inte oväntat då han arbetar med PR för APU & CPU. Det ingår trots allt hans jobb att se till att allmänheten ska veta så lite som möjligt till dess att AMD väljer att lyfta på locket. Roadmapen har SweClockers fått tag på via egna kanaler och är del av samma material som nyheterna om Kabini för stationära och att Battlefield 4 bundlas med A10 "Kaveri" baseras på. Sedan går det självfallet att greppa efter halmstrån och vara selektiv i vad väljer att tro på.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Ja vissa verkar ha spåkulor, och andra läser vad AMD själva säger. Hela din argumentation bortser från AMD:s dementi (oavsett om det gäller Charlies artikel där FX-serien inte nämns vid namn, eller artikeln på GamersNexus där FX-serien nämns vid namn). När det gäller "big cores" har vi nog menat olika saker. När jag pratar "big cores" syftar jag per automatik på de till desktop CPU efter VR-Zones artikel "Interestingly the document also made it clears the days of the big core are numbered, leaving the FX-9590 as the final legacy of the FX line. När jag pratar "big cores" framöver ska jag förtydliga om jag syftar FX-serien. "Big cores" finns såklart i APU:er också.

Nej, jag klargjorde varför AMDs dementi är fullkomligt irrelevant för FX-serien. De kan dementera allt möjligt, så länge det inte rör FX-serien så rör det inte FX-serien. Och du får definiera "big cores" hur du vill. Det är AMDs definition som är relevant i deras uttalanden.