Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Xbox One till Sverige först hösten 2014

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MugiMugi:

Nja är svaret där Microsoft van inte föra generationen det gjorde Nintendo flera gånger om. När det gäller konsolsatsningar totalt så ligger Microsoft 2011 -6 biljoner dollar i förlust och enda företaget som har total förlust http://i.imgur.com/UwdTasL.jpg Sony hade ganska stora förluster i början av sin livscykel då PS3 sålde riktigt dåligt på grund av det höga priset, något de började ändra ganska rejält runt 2010.

Sedan finns det ganska stora anledningar varför storspel sålde mest till Xbox 360, på grund av att stor spelens land heter USA, varav landet där flest Xbox 360 har sålts totalt samt till stor del Europa. Tittar du världen över så finns det ganska så många andra olika spelsmaker och marknader. Te.x tar du Asien så finns Xbox 360 knappt med på kartan i huvud taget medans Sony dominerar något enormt där, I USA dominerar Xbox 360.

Sedan ja Xbox 360 hade bättre multiplattforms spel till att börja med på grund av hur svår programmerad PS3'an var, nu har dock dessa roller ändrat på sig, PS4 är både snabbare och lättare att utveckla till för att få ut all prestanda än vad Xbox one är som har en aning svårare arkitektur. Dock om du frågar mig att välja en konsol på grund av multiplattforms spelen då har man valt fel, det är de exklusiva titlarna man ska kolla på. Jag har personligen inte ens köpt ett spel till Xbox 360 sedan 2009, det var sista året ett exklusivt spel jag brydde mig nåde plattformen medans PS3 får exklusiva spel efter spel, ja det finns exklusiva spel långt in till 2015 som annonserats till PS3 samt det finns ett 40 tal redan annonserade exklusiva spel till PS4.

Spelar man ENBART multiplattform spel så säger jag, Köp en PC.

Tittar man mer på exklusiva spel så får Xbox 360 ett par per ej indie titlar per år och de går att räkna en till två händer. Sony får många gånger om fler exklusiva spel dock konsolen som har mest exklusiva spel från den generationen är dock Wii.

Vad är det som gör Xbox svårare att utveckla till? Enda skillnaderna mellan de båda om man tittar på uppbyggndaden av hårdvara är ju minnet. Skulle det vara så mycket svårare att ta hänsyns till kombinationen eDRAM och DDR3 jämfört med bara GDDR5? Ligger inte det under minneskontrollern? Borde det inte snarare vara skillnader i de olika APIerna som avgör svårigheten i att utveckla spel till plattformarna?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Spelar man ENBART multiplattform spel så säger jag, Köp en PC.

Nej, varför betala dubbelt så mycket för att spela en dåligt optimerad port!? Rullar förmodligen bättre på konsollen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nja...
Jag skulle nog inte kalla det försening, prioritering är nog korrektare.
Helt klart anser MS att de inte säljer tillräckligt bra i Europa etc.
Vilket kanske stämde för 360n.
Men lite synd att de tillämpar samma säljstrategi på XboxOne då den verkar vara lite mer än en renodlad spelkonsoll.

Jag skulle inte kalla det försening eller prioritering. Jag skulle kalla det ett rykte.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av iaken:

Nej, varför betala dubbelt så mycket för att spela en dåligt optimerad port!? Rullar förmodligen bättre på konsollen.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det där gäller ju inte alls för de allra flesta spel. Sen är spelen i sig billigare på PC

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Nja är svaret där Microsoft van inte föra generationen det gjorde Nintendo flera gånger om. När det gäller konsolsatsningar totalt så ligger Microsoft 2011 -6 biljoner dollar i förlust och enda företaget som har total förlust http://i.imgur.com/UwdTasL.jpg Sony hade ganska stora förluster i början av sin livscykel då PS3 sålde riktigt dåligt på grund av det höga priset, något de började ändra ganska rejält runt 2010.

Sedan finns det ganska stora anledningar varför storspel sålde mest till Xbox 360, på grund av att stor spelens land heter USA, varav landet där flest Xbox 360 har sålts totalt samt till stor del Europa. Tittar du världen över så finns det ganska så många andra olika spelsmaker och marknader. Te.x tar du Asien så finns Xbox 360 knappt med på kartan i huvud taget medans Sony dominerar något enormt där, I USA dominerar Xbox 360.

Sedan ja Xbox 360 hade bättre multiplattforms spel till att börja med på grund av hur svår programmerad PS3'an var, nu har dock dessa roller ändrat på sig, PS4 är både snabbare och lättare att utveckla till för att få ut all prestanda än vad Xbox one är som har en aning svårare arkitektur. Dock om du frågar mig att välja en konsol på grund av multiplattforms spelen då har man valt fel, det är de exklusiva titlarna man ska kolla på. Jag har personligen inte ens köpt ett spel till Xbox 360 sedan 2009, det var sista året ett exklusivt spel jag brydde mig nåde plattformen medans PS3 får exklusiva spel efter spel, ja det finns exklusiva spel långt in till 2015 som annonserats till PS3 samt det finns ett 40 tal redan annonserade exklusiva spel till PS4.

Spelar man ENBART multiplattform spel så säger jag, Köp en PC.

Tittar man mer på exklusiva spel så får Xbox 360 ett par per ej indie titlar per år och de går att räkna en till två händer. Sony får många gånger om fler exklusiva spel dock konsolen som har mest exklusiva spel från den generationen är dock Wii.

Jag jämför bara ps3 mot xbox 360...nämner inte ens wii
Joo ps4 är mycke kraftfullare än xbox 1 men vad spelar det för roll?? Ps3 va det samma sak me o hur gick det sen?? Redan nu så märker man att Bf4 flyter på bättre på xbox1 o det säger allt....sen jag fick min xbox1 o ps4 den 29..xbox live har inte strulat en enda gång...medans psn+ fungerar ibland o ibland inte..trots att vi betalar för det :-S
Igentligen så spelar det ingen roll hur många konsoler man säljer o inte tjänar pengar på det...o där hade Sony inget o komma....enligt mig

Visa signatur

I7-3930K/ 16 g 1600 mhz/ ASUS RAMPAGE IV BLACK ED/2x 780 ti SLI/ XFX Proseries Black Edition 1250W PSU/ SAMSUNG SSD 840 EVO 1TB/
Jag spelar på en Panasonic vt65 :-)
Konsol / xboz1 ( forza5,ryse,Cod )
Ps4 ( Bf 4,Fifa 14, Ac Black flag, Killzone)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Denna magiska optimisering? Visst är det skillnad på spelen som kom vid release och dem som kom 7 år senare i generationen men så stor skillnad är det inte. Dessutom vad förra generationen faktiskt likvärdig en ganska dyr speldator vid release, något som inte är fallet i denna generation.

Nä, ja, jo. Det jag ville få sagt var mest att hårdvaran är vad den är. De kommande åren är det upp till utvecklarna att utnyttja de ramverk och verktyg som finns/kommer att finnas. Och jag tror att den nya generationens verktyg och möjligheter är betydande större än förra generationens. Därför tror jag att kommande spel kommer att lyfta på fler områden än enbart upplösningen.

Spontant känns det även som att Xbox one har en fördel där - med utvecklingsverktyg (inkl. kinect), serveravlastning mm.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Jag skulle inte kalla det försening eller prioritering. Jag skulle kalla det ett rykte.

Hur gick det med källan till ditt påstående om 30 sålda PS4 i Sverige?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivek:

Jag jämför bara ps3 mot xbox 360...nämner inte ens wii
Joo ps4 är mycke kraftfullare än xbox 1 men vad spelar det för eoll?? Ps3 va det samma sak me o hur gick det sen?? Redan nu så märker man att Bf4 flyter på bättre på xbox1 o det säger allt....sen jag fick min xbox1 o ps4 den 29..xbox live har inte strulat en enda gång...medans psn+ fungerar ibland o ibland inte..trots att vi betalar för det :-S
Igentligen så spelar det ingen roll hur många konsoler man säljer o inte tjänar pengar på det...o där hade Sony inget o komma....enligt mig

Och bara för att du inte nämner Wii betyder inte att de försvinner ur leken, de van förra generationen med hästlängder, Inte Xbox 360 eller PS3. Men med det sagt Wii är över då inget exklusivt släpps till den längre men för PS3 och Xbox 360 att komma ikapp måste de tjäna enormt.

Sedan vet i alla att multiplattforms spelen som släppts flyter och körs bättre på PS4 vs Xbox One det finns massvis med undersökningar där ute som påpekar detta, även för BF4, inte nog med det så är upplösningen betydligt högre. Och varför jag tog upp detta var just på grund av vad du nämnde för att ja Xbox 360 var lättare att skriva kod till och därmed fick bättre multiplattforms spel, men de rollerna har ändrats på sig vid denna nya generationen.

Och för oss är det ganska sak samma om Sony eller Microsoft tjänar pengar, men för all del sedan Sony börjat har de tjänat en miljard medans Microsoft är back 6, Nintendo ligger plus 32 miljarder, Så om man följer din logik så är det bara Nintendo som gäller.

Skrivet av iaken:

Nej, varför betala dubbelt så mycket för att spela en dåligt optimerad port!? Rullar förmodligen bättre på konsollen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte stött på många spel av den kalibern som inte körs bättre på en PC. Vist det finns portar som inte har märkbara skillnader men sällan sämre. Det finns även många otroligt dåliga portar men spelen körs och rullar ändå bättre ett prima exempel där är Dark Souls.

Sedan vist många spel har dålig mus/tangentbords styrning men i de flesta fallen funkar gamepad utmärkt på en PC också.

Det enda som utmärker att skaffa konsol om man enbart kör multiplattforms spel är att du kommer billigare undan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Jag skulle inte kalla det försening eller prioritering. Jag skulle kalla det ett rykte.

De står väl inte i motsats till varandra?
Vad handlade ryktet om?
Näe, nu jämför du nog äpplen och päron.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Steam Machine kanske hinner före XBone i Sverige

Skrivet av ThomasLidstrom:

+1

Och framförallt Steam OS, så jag kan installera det som en extra partition på min Spel-PC och utvärdera det.

De kanske sneglade på Valve-Time och satte ribban där

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

*Trollspår raderat*

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

det var så här Microsoft vann förra generationen, de fick 10 månaders försprång. Nu är det ombytta roller.

Fast förra gången stressade Microsoft fram en maskin bara för att de villa vara först och de slutade som förlorare i slutändan med en massa tekniska problem så att deras pålitlighet ifrågasattes så att de utökade konsolens garanti till tre år för generella tekniska fel. Sen deras HD-DVD satsning som gick i stöpet som dessutom var en extern läsare som var ett dyrt tillbehör.
De släppte i stort sett en halvfärdig produkt med en massa barnsjukdommar och det förlorar man på i slutändan.

Permalänk
Medlem

Hah kan ju inte påstå att jag blir ledsen, inte som att jag ville ha en från första början. Ps4 är bättre på alla sätt o vis...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Vad är det som gör Xbox svårare att utveckla till? Enda skillnaderna mellan de båda om man tittar på uppbyggndaden av hårdvara är ju minnet. Skulle det vara så mycket svårare att ta hänsyns till kombinationen eDRAM och DDR3 jämfört med bara GDDR5? Ligger inte det under minneskontrollern? Borde det inte snarare vara skillnader i de olika APIerna som avgör svårigheten i att utveckla spel till plattformarna?

eSDRAM i XBO har en egen fysisk adress så det fungerar inte som t.ex. Intels "Iris Pro" där eDRAM är en cache (inte en fix fysisk adress) som både CPU och GPU kan använda.

D.v.s man måste explicit anpassa sitt programvara för eSDRAM. Fast 32MB är inte tillräckligt för att man ska kunna använda det till speciellt mycket mer än Z-buffer + render-buffer, så det borde inte vara raketforskning att använda detta minne på ett bra sätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

[QUOTE=MugiMugi;
Sedan vet i alla att multiplattforms spelen som släppts flyter och körs bättre på PS4 vs Xbox One det finns massvis med undersökningar där ute som påpekar detta, även för BF4, inte nog med det så är upplösningen betydligt högre. Och varför jag tog upp detta var just på grund av vad du nämnde för att ja Xbox 360 var lättare att skriva kod till och därmed fick bättre multiplattforms spel, men de rollerna har ändrats på sig vid denna nya generationen.

Ööö nu tog du i lite för mycke?? Vett alla att multiplattformspel flyter på o körs bättre på ps4
Det är nog det alla sony fanboys hoppas på...men verkligheten ser inte ut så
Bf 4 har högre upplösning på ps4 yess men flyter inte på bättre eller stabilare på ps4
Tvärtom istället...flyter det på bättre på xbox1 o bf4 är till o me lite snyggare på xbox1
Sen så va Cod likadant me..det flöt bättre på xbox än ps4
Många tror nog att bara för att ps4 har bättre hårdvara än xbox1 att det kommer bli bättre för det....jag tror att resurser..kunskap o erfarenhet lär spela mest roll...o då ligger Ms före Sony med ett par år
För Ms är xbox 1 en forsättning på 360 plattformen...dom har haft ett par år på sig för o lära sig uttnytja allt till max....medans Sony börjar på nåt helt nytt o där ligger dom efter i både erfarenhet...resurser o kunskap..:-) o ddt lär leda till att Xbox fotforande lär pumpa ut stabilare o bättre multispel än Sony

Visa signatur

I7-3930K/ 16 g 1600 mhz/ ASUS RAMPAGE IV BLACK ED/2x 780 ti SLI/ XFX Proseries Black Edition 1250W PSU/ SAMSUNG SSD 840 EVO 1TB/
Jag spelar på en Panasonic vt65 :-)
Konsol / xboz1 ( forza5,ryse,Cod )
Ps4 ( Bf 4,Fifa 14, Ac Black flag, Killzone)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ivek:

Jag jämför bara ps3 mot xbox 360...nämner inte ens wii
Joo ps4 är mycke kraftfullare än xbox 1 men vad spelar det för roll?? Ps3 va det samma sak me o hur gick det sen?? Redan nu så märker man att Bf4 flyter på bättre på xbox1 o det säger allt....sen jag fick min xbox1 o ps4 den 29..xbox live har inte strulat en enda gång...medans psn+ fungerar ibland o ibland inte..trots att vi betalar för det :-S
Igentligen så spelar det ingen roll hur många konsoler man säljer o inte tjänar pengar på det...o där hade Sony inget o komma....enligt mig

Skillnaden i GPUn mellan PS4 och XBO är mycket större än vad den var mellan PS3 och Xbox360, och XBox360 var den med något starkare GPU!

Däremot så hade PS3 mycket högre flyttalsprestanda i sin "Cell" än vad Xbox360 hade i sin CPU, faktum är att flyttalsprestanda i "Cell" är ungefär 3x högre än vad det är i CPUn på PS4/XBO! Så undrar om det inte är så att "Cell" aldrig riktigt fick sträcka på sig helt då GPUn hela tiden var en rejält flaskhals, "Cell" har ungefär samma flyttalsprestanda som en i7-3770 (den har dock inte i närhet samma heltalsprestanda).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Hur gick det med källan till ditt påstående om 30 sålda PS4 i Sverige?

Jag skrev "typ", underförstått få. Jag har ingen källa till mitt påstående mer än några butiker jag har pratat med. Har du siffror som pekar på att det är många?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag skrev "typ", underförstått få. Jag har ingen källa till mitt påstående mer än några butiker jag har pratat med. Har du siffror som pekar på att det är många?

Det är väl den som kommer med ett påstående som ska ha en källa att backa upp sitt påstående med, och inte tvärt om?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ett års försening? Imponerande, snacka om att underskatta den nordiska marknaden (eller åtminstone den svenska). Vad sysslar de ens med? Herregud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hah kan ju inte påstå att jag blir ledsen, inte som att jag ville ha en från första början. Ps4 är bättre på alla sätt o vis...

Det stämmer verkligen inte, jag har både ps4 o xbox1
Ps4 handkontrollen är grymma jämfört me ps3 men dom är fotforande inte i samma klass Som xbox kontrolen.
O det andra...är spelen...har killzone på ps 4 ångrar att jag ens köppte det :-S o nu får man vänta tills second son släpps..asså det är om ett par månader :-S
Jämfört med Forza 5 det bästa bilspelet som nånsin släppts på konsol....
Ryse..är riktigt snyggt / enligt mig det snyggaste hitills...o killer instinkt är riktigt roligt.
Men vad har jag för skoj på ps4 nu?? Inte mycke tyvärr...o det är trots allt spelen som är viktigast..o just nu är xbox1 igång 80% av tiden medans ps4 20% så nää ps4 är verkligen inte bättre på alla sätt..långt ifrån.
O den stora skillnaden är gur ljudlös xbox1 är jämfört me ps4..stor skillnad :-S

Visa signatur

I7-3930K/ 16 g 1600 mhz/ ASUS RAMPAGE IV BLACK ED/2x 780 ti SLI/ XFX Proseries Black Edition 1250W PSU/ SAMSUNG SSD 840 EVO 1TB/
Jag spelar på en Panasonic vt65 :-)
Konsol / xboz1 ( forza5,ryse,Cod )
Ps4 ( Bf 4,Fifa 14, Ac Black flag, Killzone)

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

Enligt det man kan läsa på nätet rör det sig om mindre än 1%. dvs en på 100.

Så alternativ 1:
Du köper en konsol nu som funkar i 99 fall av gundra. Rätt bra odds. Om den inte funkar får du prio ett i batch 2 och får en ny konsol då.
Alternativ 2:
Du väntar och i bästa fall kan du köpa batch 2. Troligtvis inte då det är fullbokat. Su får med andra ord vänta längre även om du var en av de där 100.

Min PS4 funkar fint och jag ångrar inte mitt köp. Jag var en av de 99.
Dessutom verkar ingen i swe fått problem än? Inte läst om det i alla fall. Vår lansering var ju en vecka senare. Batch 2?

Skickades från m.sweclockers.com

Först sa dom .04% innan det snabbt ändrades till .4%.
Men dessa siffror är med största sannolikhet en lögn med tanke på att nästan alla elektroniktillverkare har ca 4% failrate när de börjar tillverka en ny produkt.

Man ska aldrig lita på ett företaga egna siffror.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Xbox Gone ™

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av ivek:

O den stora skillnaden är gur ljudlös xbox1 är jämfört me ps4..stor skillnad :-S

Sluta förlöjliga dig själv. Antingen ljuger du eller så har du en trasig ps4 eftersom alla tester (gjorda med decibel mätare) visar att det är endast 1db ljudnivå skillnad mellan konsolerna på 1 meters avstånd.

Eller kan det vara så att du har extremt bra hörsel och hör "stor" skillnad på 41 och 42 db?

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ett års försening? Imponerande, snacka om att underskatta den nordiska marknaden (eller åtminstone den svenska). Vad sysslar de ens med? Herregud.

Ja, är inte svenskar per capita det mest hårdvarukåta folket i världen?

Kan inte tänka mig att Danmark, Norge och Finland ligger så långt bakom heller. Grov miss-kalkylering där Microsoft.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Enda räddningen nu vore ju att den kommer med en FET prisreducerad bundle med dosor, xbox live, spel och fräna färger till nästa jul.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivek:

Det stämmer verkligen inte, jag har både ps4 o xbox1
Ps4 handkontrollen är grymma jämfört me ps3 men dom är fotforande inte i samma klass Som xbox kontrolen.
O det andra...är spelen...har killzone på ps 4 ångrar att jag ens köppte det :-S o nu får man vänta tills second son släpps..asså det är om ett par månader :-S
Jämfört med Forza 5 det bästa bilspelet som nånsin släppts på konsol....
Ryse..är riktigt snyggt / enligt mig det snyggaste hitills...o killer instinkt är riktigt roligt.
Men vad har jag för skoj på ps4 nu?? Inte mycke tyvärr...o det är trots allt spelen som är viktigast..o just nu är xbox1 igång 80% av tiden medans ps4 20% så nää ps4 är verkligen inte bättre på alla sätt..långt ifrån.
O den stora skillnaden är gur ljudlös xbox1 är jämfört me ps4..stor skillnad :-S

Det enda som spelar roll för någon annan än dig själv i detta är ljudnivån. allt annat är din smak och ditt tycke.
Själv älskar jag Killzone:SF's multiplayer, och tycker Resogun är det bästa shmup-liret på många år.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

eSDRAM i XBO har en egen fysisk adress så det fungerar inte som t.ex. Intels "Iris Pro" där eDRAM är en cache (inte en fix fysisk adress) som både CPU och GPU kan använda.

D.v.s man måste explicit anpassa sitt programvara för eSDRAM. Fast 32MB är inte tillräckligt för att man ska kunna använda det till speciellt mycket mer än Z-buffer + render-buffer, så det borde inte vara raketforskning att använda detta minne på ett bra sätt.

Nej det låter som en tämligen enkel manöver. Så då borde det med andra ord svårighetsgraden i utvecklingen av spel mer bero på respektive APIer än faktiska skillnader i hårdvaran.

Läste för övrigt någonstans att Intel och Microsoft båda kom fram till att 32 MB skulle räcka till för att snabba upp grafikprestandan. Fast Intel valde att multiplicera det med fyra för att säkra sig mot framtiden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skillnaden i GPUn mellan PS4 och XBO är mycket större än vad den var mellan PS3 och Xbox360, och XBox360 var den med något starkare GPU!

Däremot så hade PS3 mycket högre flyttalsprestanda i sin "Cell" än vad Xbox360 hade i sin CPU, faktum är att flyttalsprestanda i "Cell" är ungefär 3x högre än vad det är i CPUn på PS4/XBO! Så undrar om det inte är så att "Cell" aldrig riktigt fick sträcka på sig helt då GPUn hela tiden var en rejält flaskhals, "Cell" har ungefär samma flyttalsprestanda som en i7-3770 (den har dock inte i närhet samma heltalsprestanda).

Sen har du kunskapen om platformen som Ms har men inte Sony.
Sony o deras studios..det är ett helt nytt platform för dom...liknande platform som Ms o deras studios jobba med typ i 8 år...så det kommer spela större roll än vad många tror...jo visst är ps4 GPU tillome 50% starkare, men vad gör det när dom inte kan uttnytja det...jo det lär behövas nåt år för o uttnytja ps4 helt o hållet..men fram till dess lär vi få se både ps5 o xbox2

Visa signatur

I7-3930K/ 16 g 1600 mhz/ ASUS RAMPAGE IV BLACK ED/2x 780 ti SLI/ XFX Proseries Black Edition 1250W PSU/ SAMSUNG SSD 840 EVO 1TB/
Jag spelar på en Panasonic vt65 :-)
Konsol / xboz1 ( forza5,ryse,Cod )
Ps4 ( Bf 4,Fifa 14, Ac Black flag, Killzone)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ja, är inte svenskar per capita det mest hårdvarukåta folket i världen?

Kan inte tänka mig att Danmark, Norge och Finland ligger så långt bakom heller. Grov miss-kalkylering där Microsoft.

Menar det. Jaja, deras problem om hela Norden köper PS4 istället. Lär mest vara riktigt inbitna Microsoft-fans som köper den vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

PS4 vinner på KO

edit: WO/TKO, nöjda?

Jag är jättenöjd så länge allt färre köper konsoller.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"