Nån mer än jag som är less på AA/Active radar?

Permalänk
Entusiast

Nån mer än jag som är less på AA/Active radar?

Minns i trean att man fick nog av motståndarnas AA och körde jihadjeep, bailade i närheten och C4'ade eller drog dit med en tank för att lösa problemet. Dock var det aldrig ett så stort problem som det är nu i fyran... i trean kunde det vara en lite rolig utmaning att "få dit den där jäveln". Men nu i fyran så står motståndarnas AA tre decimeter utanför deras spawn och spamma active radar-raketer. En grej som inte kräver låsning, en grej som går rakt igenom allt vad ECM Jammer och Flares heter.

Vissa kartor (speciellt Golmud och Lancang) så hinner man knappt lyfta förrän den där jäveln ser till att ens helikopter piper som en brandvarnare i en majbrasa och man kan inget annat än att landa och laga eller dö för att helikoptern får tuppjuck och kraschar på taket. Räckvidden är så pass bra att AA'n skulle kunna skjuta raketjävlar runt jorden och pricka sig själv i arslet om han mekade på vingar under tiden raketerna färdades runt...

Givetvis tycker vi alla att olika saker är roliga. Vissa gillar rush, vissa gillar TDM och jag föredrar conquest... men är det verkligen skoj att spela detta fordon som verkligen ger noll och ingen utmaning? Jag testade att själv stå en runda på samma sätt. 8-0 i stats (kort runda) och en av de mest tråkigaste rundor jag spelat. Spamma active radar samt peppra ner lite fotsoldater som försöker spränga mig...

Hoppas verkligen att EA/Dice gör nåt åt detta... så som de gjorde med helikoptrarna i trean.

(Nu när jag fått grina av mig så hoppas jag att jag kommer må bättre... )

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med, dock så räknar jag inte med någon fix eller balancering för detta inom någon närmre framtid. Är ju inte precis prio för dem.

Funderar på att gå ihop med några polare och hyra server, där vi sätter lite egna regler, så som No SUAV och No shooting from main. Då tvingar man iallafall ut dessa fega AAs i slagsfältet.

Permalänk

Spelförstörande element

Det är just det är såna vapen. Det krävs ingen skicklighet eller tankeverksamhet. I BF3 fanns mortar, claymore, javelin, igla, stinger och gunship. Men till slut lyckades Dice balansera till dessa rätt ok(mortarn blev till slut helt värdelös).

Vad har vi då i BF4? Först och främst. Det som påverkar den egna upplevelsen mest är hur länge och ofta man syns på minimapen. Om man nu spelar vettigt och flankar och använder ljuddämpare på vapnen så hjälper inte detta mycket. Visst folk kan spot'a en. Helt ok! Men nu kan commander dra en scan, det finns SUAV's och motion sensor. Detta i kombination med att man kan få en cruise missile, mortar, missiler från mobile artillery i skallen eller gunship som pepprar på en med tre olika vapen eller att commandern markerar som high valued target gör det hela mindre skoj. 50% av de gånger man dör är KIA eller av nåt man inte kunde undvika från andra sidan kartan.

Och som min vapenbroder här även påverkat så har vi alla dessa fire-and-forget-vapen. SRAW'en kräver lite skill iaf så den kan väl godkännas men när man blir träffad av den i tex helikoptern så ger spelet alldeles för dålig feedback för att man skall fatta vad som hände. Oftast tappar man kontrollen och tvärdyker och KIA. Så har vi då dessa målsökande vapnen som IGLA, Stinger och HVM-II som är så op nu för att både flares och ECM bara funkar ibland. På fordonssidan har vi Staff shell och active radar missile som man inte behöver träffa med. Sikta i närheten, det räcker så smäller den själv. Heatseekers säger sig själv och passive radar som söker sig till närmsta mål där man siktar.

Permalänk
Medlem

Håller med. De kan även försämra kulsprutan på attackplanen när de är i farten.

Permalänk
Medlem

Jag är väl en av dom få som ger sig ut på slagfältet och jagar infanteri med AA:n, men som ni säger, den är alldeles för op mot flygande, tror jag lyckats plocka en aa med flyg under mina snart 200timmar spelandes.. Å andra sidan är dom sjukt effektiva irl.. enklast är ju att hålla sig undan, men lancang dam är fan helt apbajs, tycker dom når en direkt när man lämnar spawn..

Permalänk
Medlem

Finns ett par trådar redan här redan om OP AA.

Imo tycker jag att som ska ta bort active radar från skiten och ge kulsprutan bullet-drop. Sen kanske den är mer balanserad.

Permalänk
Avstängd

Ja. Active radar är utan tvekan det tråkigaste i hela BF4 just nu. Med den reload speed också från belt feed.

Man tar utan problem ner både scouten och transporten på Zavood på en gång när spelet börjar. Sänk dmg eller ge en missil åt gången istället för två.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

om dom buffar luftvärnet för infanterister så skulle man kunna nerfa mobile AA något men om dom inte vore så kraftiga så skulle folk i helist ta över kartorna helt så jag tycker att det är bra med en så pass bra counter mot dom.