Valve publicerar Steam OS 1.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Den som filmar är hans dotter. Stödjer du barn aga?? j/k

men seriöst är det hans dotter. Tycker det är förlåtet att hon är så extremt dålig på att filma då.

Barn har som bekant ingen känsla för kvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nej det är debian med steam. Har inte testat. Kör själv Arch Linux och skulle jag mot förmodan vilja spela spel på steam så installerar jag bara steamklienten i så fall. Verkar lite "över ån efter vatten" att göra en nyinstallation av operativsystemet bara för att köra steam. Det är väl mer tänkt att komma förinstallerat på Steam Machines och där är det vettigt. Det fins ju specialdistar för att köra XBMC för de som endast vill ha htpc så det är inte fel med en specialdist för spel på steam för de som endast vill spela spel på steam.

Steam Clienten för Linux är fortfarande *.deb installer? finns ingen RPM för oss som gillar Fedora / RedHat / CentOS ??

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f3lix:

Kan jag installera det på min raspberry pi?

Nja, har inte läst på nu men antar att SteamOS inte har stöd för ARM-cpu, tror det bara har stöd för x86.

Så NEJ blir mitt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Men nu är det väl bara några få spel till Linux så som L4D2, CS, TF2 och Dota?
Går ju åt rätt håll i alla fall, förresten drivrutinerna som du får till Steam OS fungerar dessa
till Ubuntu eller andra Linux OS? Man skulle ju lika gärna kunna köra på t.ex Ubuntu om man nu vill
ha mer av ett "riktigt" OS också

432 spel till Linux just nu enligt Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Steam Clienten för Linux är fortfarande *.deb installer? finns ingen RPM för oss som gillar Fedora / RedHat / CentOS ??

Verkar finnas även som RPM: https://developer.valvesoftware.com/wiki/Steam_under_Linux#Fe...
Jag har själv inte testat det överhuvudtaget (jag spelar inte spel på datorn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Steam Clienten för Linux är fortfarande *.deb installer? finns ingen RPM för oss som gillar Fedora / RedHat / CentOS ??

Jag kör Steam klienten i Mageia utan problem. Minns inte hur jag gjorde, men tror att jag bara sökte på Steam i pakethanteraren och sen var det klart.
Steam uppdaterar sig själv när man startar den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm... Vet inte. Jag kan varken hissa eller dissa de här lösningen.
Men jag ser lite moment-22 problematik. Då menar jag inte att det behövs spel på plattformen för att drivrutiner ska släppas och vise versa.
Näe, snarare är det att jag och mina vänner är glada för att det förhoppningsvis kommer komma både spel och drivrutiner så man kan gå över till någon linuxdist på den stationära. Men ingen av oss är intresserade av att köpa en dator till som ska köra steam OS. Så jag (vi) sitter och hoppas på en utveckling som kräver vårt engagemang men som vi ändå inte kommer att betala för.
Bara intresserad av russinen- vill inte köpa kakan :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Barn har som bekant ingen känsla för kvalitet

Skrattade gott åt den... Klockren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

Om du inte trollar där så kan jag svara! Ja (tror jag)! det kan du men det kommer inte flyta på bra och spel kan du glömma
Arm prollen i pajjen är för svag för det mesta

Mvh

Borde ju gå att lösa med lite enkel överklockning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av f3lix:

Borde ju gå att lösa med lite enkel överklockning!

Haha sant http://youtu.be/Jq5nrHz9I94

OnT:
Vet någon när streamingen kommer?

Mvh

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdstream:

Om du installerar programvara som inte finns i Valve's egna repo's så finns ju alltid möjligheten att ngt pajar.
Btw, lyckades du få till det så du kan starta xbmc från steam-klienten?

Nej tyärr inte. Men möjligheten kanske finns om det finns möjlight att lägga tilll genvägar till spel i steam på linux, vilket jag inte tänkte på.
Dvs om det på något sätt går att lägga till genvägar så behöver man ju inte desktop mode förutom när man vill lägga in egna program.
Kanske får prova sen, men då får jag nog ta en av mina datorer som offer för testet. Det var ingen höjdare att testa saker i vmware ><.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Går det inte lägga in xbmc i typ greenlight?

(edit: läste lite vidare, och det har tydligen legat som förslag i greenlight, men inget har hänt sedan januari)

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.