Permalänk

Speldator för 8000

Ska köpa mig en sådan här speldator, med en budget på cirka 8000 svenska riksdaler.
Då jag inte har så bra kolla på datorer och allt vad det innebär behöver jag hjälp med att plocka ihop lite delar.

Att bygga ihop den blir inget problem då min kära kompis vet hur man utför detta, men han har också dålig koll på dagens hårdvara då det var några år sen han byggde senast.

Jag har försökt att fördjupa mig i detta högst intressanta område och kommit fram till följande:
Jag vill ha en Intel Haswell proessor, helst i5 k modell.
Jag vill ha en sådan här ny ssd, har hört att dem ska vara ruskigt snabba.
Den ska kunna utföra beräkningar tillräckligt snabbt för att utan problem kunna driva dem senaste och fräckaste spelen på acceptabla inställningar.
Monitor, mus samt tangentbord behövs ej.

Jag skulle vara högst tacksam om någon på sin fria tid hjälpte mig med detta då jag är ny inom området.

Permalänk
Medlem

Ska OS ingå?

Visa signatur

<3

Permalänk
Permalänk

Har inte riktig koll hur det är nu, men innan var amd processorerna prisvärda till lite billigare datorer!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en speldator med krav på någorlunda grafik, så blir det svårt.
Windows kostar cirka 1.000kr och då har vi 7.000kr att leka med.
En Haswell i5 4670K och ett GTX 760 minst, då tror jag din budget inte räcker riktigt.
Men vi får se om fantomsmurfen kan slänga ihop nånting

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk

Jag valde att satsa på en bra färdigt överklockningsbar processor och ett nätaggregat som klarar av vilket grafikkort som helst i framtiden. SSD får du köpa till sen när du har råd.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4364787/2013-12-18

EDIT: Alternativt kan man byta till ett 760 grafikkort och hamnar då lite över 8k.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tjena
Jag har samma budget och har hittat en färdig dator som verkar bra.
http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/asus...

Vad tycker ni? Har någon nått bättre alternativ?

Permalänk
Permalänk
Permalänk

Är det ingen som har bättre förslag? Eller kan säga om den ser okej ut

Permalänk
Hjälpsam

Blir lite konstigt när du hoppar in i nån annans tråd med en helt egen fråga..

Men jag hade tagit http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10821

Vill du komma under 8k så byt i7-4770 mot en i5-4670 i konfigen. . . ta även bort keaboardet om du inte vill ha det

Permalänk

Förlåt för det här med tråden, jag är lite ovan.

Så du tror att den blir bättre även fast den jag länkade har ett grafikkort på 3gb o inte 2gb?

tack