Har min i5 2500k tagit skada av att vara uppe i 90 grader i 3 månader?

Permalänk
Avstängd

Har min i5 2500k tagit skada av att vara uppe i 90 grader i 3 månader?

Hej!

Igår så bestämde jag mig för att kolla på vad min cpu tempratur ligger på med core temps bara för skojs skull. Men synen jag fick var inte så rolig, jag fick reda på att min cpu ligger på 91 grader celsius när jag spelar tunga spel så som Battlefield 4, alltså så har den bara legat på 90 grader när jag splear och inte 24/7. Processorn är helt stock med stock kylare, så jag blåste ut fläkten med munnen då den var helt igentäppt med damm och jag lyckades få ner tempraturen till 75 grader celsius. Min fråga är nu om min cpu kan ha tagit skada av att ligga på 90 grader en sådan lång tid? Jag har tänkt att klocka upp den nu när jag köper en ny kylare, kommer det på något sätt gå dåligare att klocka min cpu när den har varit uppe på dessa tempraturer? Jag har inte märkt någon skillnad i prestanda så jag gissar på att min processor inte helt har smält bort än!

Permalänk
Medlem

Nopp blir den för varm stängs den av så vidare du inte stängt av den funktionen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6308832/be-quiet-shadow-rock-2
om du nu har stockkylare kan det vara en bra idé att köpa typ denna!

*det är ju ändå fraktfritt för alla ordrar för sweC-medlemmar numera

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inter varit snäll mot min gamla Q6600. Jag upplever att Intel har mycket bra kvalitet på sina processorer och som sagt de har inbyggda skydd mot att bli för varma.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Inte direkt skadad, men det kan ha förkortat livslängden. Du borde ta och se över din kylning. Både ventilation i chassit samt kanske ommontera kylaren med ny kylpasta (Rengör båda ytorna innan du applicerar ny pasta).

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Inte direkt skadad, men det kan ha förkortat livslängden. Du borde ta och se över din kylning. Både ventilation i chassit samt kanske ommontera kylaren med ny kylpasta (Rengör båda ytorna innan du applicerar ny pasta).

Var snarare damm i kylaren som var problemet

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Sibirius:

Jag har tänkt att klocka upp den nu när jag köper en ny kylare

Som han redan skriver så har han planerat att investera i en ny kylare. Jag vet inte hur längee du hade tänkt att bruka din dator, men ska du ha den en längre tid så skulle nog jag inte ha överklockat en cpu som varit så varm en längre tid då du redan har dragit ner livslängden på den genom att den varit så varm. Men håller du koll på temperaturerna regelbundet och inte låter din nya kylare bli igensatt av damm så ska det väl igentligen inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Att den inte mår bra av de är inte så konstigt men den borde inte gå sönder om du inte stänga av thermal throtteling manuelt i bios. Montera om kylare och gärna bytt till en ike stock. Men tänka på ESD. dvs inte damsugeran.

Edit:
Sen som vanligt

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjonss13:

Nopp blir den för varm stängs den av så vidare du inte stängt av den funktionen...

Någon sådan funktion har jag inte pillat på. Men ska in och kolla för säkerhets skull!

Skrivet av krabban90:

Som han redan skriver så har han planerat att investera i en ny kylare. Jag vet inte hur längee du hade tänkt att bruka din dator, men ska du ha den en längre tid så skulle nog jag inte ha överklockat en cpu som varit så varm en längre tid då du redan har dragit ner livslängden på den genom att den varit så varm. Men håller du koll på temperaturerna regelbundet och inte låter din nya kylare bli igensatt av damm så ska det väl igentligen inte vara några problem.

Jag har tänkt att ha kvar processorn i 1 år till minst, då jag även byter till ett chassi med dammfilter så blir nog risken med igensatt kylare rätt låg. Men jag ska definitivt rengöra filter och dator regelbundet i framtiden.

Skrivet av hACmAn:

Att den inte mår bra av de är inte så konstigt men den borde inte gå sönder om du inte stänga av thermal throtteling manuelt i bios. Montera om kylare och gärna bytt till en ike stock. Men tänka på ESD. dvs inte damsugeran.

Edit:
Sen som vanligt

Kan jag montera om min kylare utan att använda ny kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Kan jag montera om min kylare utan att använda ny kylpasta?

svar: Nej

Permalänk
Medlem

Du har antagligen inte skadat den, men du har nog förkortat livslängden. (Från kanske 10 år till 8 år. Hypotetiska siffror men du förstår vad jag menar.)

Och nej, du kan inte montera om kylaren utan att använda ny kylpasta, och glöm inte att ta bort den gamla pastan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.