Permalänk
Medlem

Mitt första ATI kort...

Gick till affären för att lägga 4500 spänn på ett GTX 770 4GB, cpu fläkt och bf4.

Kom hem med ett 280x 3 gb, Noctua cpu fläkt och bf4 för 3000 kr jämnt!

Så är det något jag ska tänka på innan bytet? Avinstallera nvidia controlpanel ("snyft"). Något mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riwaTNT:

Gick till affären för att lägga 4500 spänn på ett GTX 770 4GB, cpu fläkt och bf4.

Kom hem med ett 280x 3 gb, Noctua cpu fläkt och bf4 för 3000 kr jämnt!

Så är det något jag ska tänka på innan bytet? Avinstallera nvidia controlpanel ("snyft"). Något mer?

Ominstallera Windows kan vara bra, finns risker på blåskärmar annars!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Installera nya drivrutiner till grafikkortet? Bra köp föressten

Permalänk
Medlem

Måste jag ominstallera?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av riwaTNT:

Måste jag ominstallera?

Det är starkt rekommenderat annars kan mycket otrevligt skit hända och det är lika bra att göra allting "rent" från början tycker jag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av riwaTNT:

Måste jag ominstallera?

Bara grafikdrivrutinerna

Eller rättare sagt ta bort dom gamla, och installera nya för AMD-kortet.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk

Om du har Windows 7 eller nyare är det bara avinstallera gamla drivrutiner och installera nya från AMD. Om du vill vara riktigt säker kan du köra drivercleaner program eller d.y.l för att vara helt säker. Det vara bara på XP tiden som det ibland krävdes en ominstallation

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk

Hört att många får problem vid byte från nvidia till AMD, även med drivesweeper så vägrar datorn känna igen AMD kortet.
Ominstallation av Windows har dock alltid löst det problemet.

Permalänk
Medlem

överdrivet att installera om windows för att man byter grafikkort. slöseri med tid i 99.9% av fallen. i västa fall kan man göra det om man faktiskt stöter på problem men det är dumt att börja med det.

Avinstallera gamla drivrutiner. Kör en drivercleaner och installera nytt bara

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kristerj:

Bara grafikdrivrutinerna

Eller rättare sagt ta bort dom gamla, och installera nya för AMD-kortet.

Skrivet av AquaRelliux:

Om du har Windows 7 eller nyare är det bara avinstallera gamla drivrutiner och installera nya från AMD. Om du vill vara riktigt säker kan du köra drivercleaner program eller d.y.l för att vara helt säker. Det vara bara på XP tiden som det ibland krävdes en ominstallation

Finns undantagsfall.
Bytte från en AMD-GPU till en Nvidia-GPU på en dator och avinstallerade drivrutinerna korrekt samt använde Driversweeper.

Resultatet blev en bluescreen när man startade upp med det ursprungliga AMD-kortet vad jag än gjorde så det blev att installera om operativsystemet till slut.
Jag kanske bara hade väldigt otur men det bevisar ju i alla fall att det helt klart fins problem med detta.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Finns undantagsfall.
Bytte från en AMD-GPU till en Nvidia-GPU på en dator och avinstallerade drivrutinerna korrekt samt använde Driversweeper.

Resultatet blev en bluescreen när man startade upp med det ursprungliga AMD-kortet vad jag än gjorde så det blev att installera om operativsystemet till slut.
Jag kanske bara hade väldigt otur men det bevisar ju i alla fall att det helt klart fins problem med detta.

Visst kan det bli fel i någon enstaka gång, men det jag menar är att man aldrig bör börja med att installera om Windows.
Det är bättre att bara testa att ta bort dom gamla drivisarna och installera nya.
Går mycket snabbare

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Ominstallera Windows är väkl det ända!

Det måste han inte göra.

Permalänk
Medlem

Det är bara att avinstallera Nvidia rutinerna, köra driversweeper, installera AMD rutinerna, jag har bytt mängder med grafikkort utan att behöva formatera, ytterst ovanligt att problem uppstår om man använder Vista och framåt.

Formatering gör man OM problem uppstår, inte innan, problemet då är att det ligger en fil/filer som stör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Det är bara att avinstallera Nvidia rutinerna, köra driversweeper, installera AMD rutinerna, jag har bytt mängder med grafikkort utan att behöva formatera, ytterst ovanligt att problem uppstår om man använder Vista och framåt.

Formatering gör man OM problem uppstår, inte innan, problemet då är att det ligger en fil/filer som stör.

Detta, omformatering i nuet är mer den sista utvägen innan man börja kolla på om grafikkortet är defekt.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.