sc2 rank systemet just nu?

Permalänk
Medlem

sc2 rank systemet just nu?

Ska fatta mig kort.

Jag är i top10 guldliga just nu och de jag möter ligger i guld medan jag var i top10 platinum i WOL.
Jag spelar bättre nu än vad jag gjorde i WOL. Jag skulle nog säga att jag är i platinum eller Diamond i jämförelse med då(speluppfattning och makro).
Kollar jag alla jag möter har de tidigare varit rankade i diamond (men rankas nu guld).

Är rank systemet låst eller har alla blivit mycket bättre på spela?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Alla blir ju med tiden bättre och bättre, samma sak i alla andra spel med ranks, föregående säsong är oftast lättare att komma högt än nästa.

Permalänk
Medlem

En ny del som först in relativt nyligen är att du aldrig kan gå ner i en placerad liga under aktuell säsong. T.ex. kan du förlora 100 matcher i rad och fotfarande ligga på guld (i botten såklart). Detta har gjort att du per standard placeras in i en lägre nivå och får kämpa upp därifrån.

Permalänk
Medlem

Just nu är alla leuges låsta tills nästa season börjar den 3:e jan (http://eu.battle.net/sc2/en/blog/12077578/ladder-season-6-now...)

//Simon

Permalänk
Medlem

Sen är det också MMR decay nu, om du inte spelar så tappar du MMR (Rank). Så att folk som är i Plat nu, kan egentligen vara Diamond

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Någonting hände med laddern för några månader sen.
Jag var rank 1 diamond och väldigt aktiv, hög w/l ratio etc. Säsongen efter blev jag demotad till platinum, blev förvånad men fortsatte vinna och låg etta när säsongen slutatde. Och säsongen efter placerades jag i guld.

Så någonting hände, många plat/dia hamnade i guld helt plötsligt.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag håller med, någonting har definitivt hänt. För 5 månader sedan var jag master och hade kanske 90% winrate mot diamond. NU: Har jag kanske 70% mot gold som jag möter relativt ofta, samt jag är placerad i dia.

Verkar som att alla "plötsligt" blivit bättre!

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem

http://eu.battle.net/sc2/en/blog/12277092/patch-21-preview-mo...
Många av kommentarerna i länken verka ha gjort av folk med lägre rank som ni mött efter att ni flyttades ned.

Dom verka hålla med er att ni borde flyttas upp så att de inte konstant blir krossade av fd Platinum, Diamond osv som spelar flera nivåer bättre än den rank de flyttades ned till.

Permalänk
Medlem

När HotS just kommit ut var MMR systemet helt spårat. Jämte nu är det top 2% som är i Master league, när HotS kom ut var tyo 8% Master league och jag var själv top diamond då men så fort dom fixade MMR systemet så åkte jag ner till platinum och får seriöst kämpa för att vinna mot låga diamond spelare.

Sen beror det också på att allas skill level går upp, inte bara din, så det är klart kvalitén på spelarna åker upp hela tiden. Föurom lägsta bronze som alltid kommer bestå av nya spelare så länge folk fortfarande köper det.

Nästa vecka ska det också komma ytterligare en justering på MMR systemet så vi får se vad som ändras då.