Microsoft anställda av NSA?

Permalänk
Medlem

Microsoft anställda av NSA?

Det känns som att allting blir sjukare och sjukare.
Vad är era åsikter om dethära?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18096611.ab

Personligen tycker jag att det börjar gå en bit över gränsen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Det känns som att allting blir sjukare och sjukare.
Vad är era åsikter om dethära?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18096611.ab

Personligen tycker jag att det börjar gå en bit över gränsen.

Står ingenstans att Microsoft jobbar med Tao.

Tycker själv inte det är fel. Inte när det kommer till och försvara sitt folk.

Typ som FRA.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Står ingenstans att Microsoft jobbar med Tao.

Tycker själv inte det är fel. Inte när det kommer till och försvara sitt folk.

Typ som FRA.

FRA gör ju dock lite mer än så (bara skydda). De har ju snarare gått lite rogue, om man ska tro dokumentären jag såg här om dagen.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

FRA gör ju dock lite mer än så (bara skydda). De har ju snarare gått lite rogue, om man ska tro dokumentären jag såg här om dagen.

Vad FRA gör skiter jag i. Så länge de jobbar för och skydda oss så bryr jag mig inte.
Vilket de redan gör.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

NSA:s superhackare buggar datorer innan de levererats

Den rubriken är så typisk aftonbladet. Skräm folk så att dom köper tidningen eller läser artikelen
på internet så dom tjänar mer pengar, huruvida det är 100% sant struntar dom i.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Huvudtanken med FRA var att förhindra grövre brottsligheter som terrorism, koppleri och bankrån, detta är bra men...
FRA är juh redan här och hoppsan man kan juh justera själva verksamheten till att spionera på folk istället för att bara gå till bruk när kodord nämns i samtal och text. Detta är mindre bra.

Ingen vill samarbeta med NSA, FBI, CIA och what-not, men vi knegarråttor är osäkra på exakt vilken makt dessa organisationer har och kan använda mot oss, och detta används för att skrämma oss till att gå med på deras vilkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Microsoft anställda av NSA?

Kanske, men var fick du det ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Huvudtanken med FRA var att förhindra grövre brottsligheter som terrorism, koppleri och bankrån, detta är bra men...
FRA är juh redan här och hoppsan man kan juh justera själva verksamheten till att spionera på folk istället för att bara gå till bruk när kodord nämns i samtal och text. Detta är mindre bra.

Ingen vill samarbeta med NSA, FBI, CIA och what-not, men vi knegarråttor är osäkra på exakt vilken makt dessa organisationer har och kan använda mot oss, och detta används för att skrämma oss till att gå med på deras vilkor.

" justera själva verksamheten till att spionera på folk istället för att bara gå till bruk när kodord nämns i samtal och text. Detta är mindre bra."

Kan du formulerra om den meningen?

Vet inte om det är jag som är trött och förkyld.

"Ingen vill samarbeta med NSA, FBI, CIA och what-not"

Själv tycker jag det hade varit skitbra om vi samarbetat (vilket vi redan gör) med dem, då du får ett gobalare nätverk och jag tror inte muricanarna kommer lämna oss i stycket när något land går mot oss.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Chansen finns väl, men vad finns det för anledning att spekulera när det ändå inte går bevisa :3

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Skrivet av KRQKAN:

" justera själva verksamheten till att spionera på folk istället för att bara gå till bruk när kodord nämns i samtal och text. Detta är mindre bra."

Kan du formulerra om den meningen?

Vet inte om det är jag som är trött och förkyld.

"Ingen vill samarbeta med NSA, FBI, CIA och what-not"

Själv tycker jag det hade varit skitbra om vi samarbetat (vilket vi redan gör) med dem, då du får ett gobalare nätverk och jag tror inte muricanarna kommer lämna oss i stycket när något land går mot oss.

Angående FRA: Tekniken är redan på plats och redo att användas, varför inte utnyttja det? Som vi skulle märka av det.

Angående organisationerna: Man vill inte ge privat information till någon som inte ger tillbaka, dessa organisationer har hemligheter som inte ens flera av deras egna anställda vet om. "We'll keep you safe" fungerar inte idag då det är inget som går att garantera.

Permalänk
Medlem

KRQKAN, jag kommer över och installerar 50 11 kameror och mikrofoner hemma hos dig, så jag kan hålla koll på dig.
Buggar din telefon, surfplatta och dator.

Sen om 10-20 år när du kommit upp dig och har lite makt, så använder jag all den information jag har om dig, för att få dig att göra mina smutsiga ärenden........

Just an illustration.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Angående FRA: Tekniken är redan på plats och redo att användas, varför inte utnyttja det? Som vi skulle märka av det.

Angående organisationerna: Man vill inte ge privat information till någon som inte ger tillbaka, dessa organisationer har hemligheter som inte ens flera av deras egna anställda vet om. "We'll keep you safe" fungerar inte idag då det är inget som går att garantera.

Tekniken används redan och har visat sig nyttig.

USA ger tillbaka. Men visst, alla länder har sina hemligheter som de inte delar med sig. (tex gotlandsklass ubåt, vilket jag om jag inte minns fel, har de hållt hemligt för resten av världen)

Skrivet av DaBone:

KRQKAN, jag kommer över och installerar 50 11 kameror och mikrofoner hemma hos dig, så jag kan hålla koll på dig.
Buggar din telefon, surfplatta och dator.

Sen om 10-20 år när du kommit upp dig och har lite makt, så använder jag all den information jag har om dig, för att få dig att göra mina smutsiga ärenden........

Just an illustration.

DaBone, där finns något som heter "Citera".

Det handlar inte om att övervaka alla.
Det går inte och övervaka alla.
Bara de som behövs övervakas, övervakas. (om du förstår vad jag menar)

Så av med foliehatten! Ingen som kommer se dig sitta på purnhub.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Vad FRA gör skiter jag i. Så länge de jobbar för och skydda oss så bryr jag mig inte.
Vilket de redan gör.

Ändamålet helgar inte medlen i mina ögon.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Vad FRA gör skiter jag i. Så länge de jobbar för och skydda oss så bryr jag mig inte.
Vilket de redan gör.

...vad är att skydda och mot vad? Både Gestapo och KGB skyddade väl sina länder mot vad de ansåg vara hot?

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av KRQKAN:

Tekniken används redan och har visat sig nyttig.

USA ger tillbaka. Men visst, alla länder har sina hemligheter som de inte delar med sig. (tex gotlandsklass ubåt, vilket jag om jag inte minns fel, har de hållt hemligt för resten av världen)

Så du har alltså inget emot att de lagrar informationen som när du gick på bio med frun, när du besökte en erotisk sida, om du valde färsk eller torkad vitlök till köttfärssåsen? Information som de har ingen rätt eller användning av från en oskyldig arbetande man med enbart parkeringsböter på registret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

...vad är att skydda och mot vad? Både Gestapo och KGB skyddade väl sina länder mot vad de ansåg vara hot?

De har bland annat snappat upp information om bla ryska flyg som ska öva runt svenskt luftrum, innan de lättat från marken.
Hittade en artikel för några månader sedan om just detta.
Ska se om jag kan hitta den igen.

Skrivet av Oldvikingschool:

Så du har alltså inget emot att de lagrar informationen som när du gick på bio med frun, när du besökte en erotisk sida, om du valde färsk eller torkad vitlök till köttfärssåsen? Information som de har ingen rätt eller användning av från en oskyldig arbetande man med enbart parkeringsböter på registret.

Din bank lagrar info om var du använde ditt kort senast.
Din mobiloperatör lagrar info om både plats och tid när du gjorde ditt senaste samtal.
Även din dagstidnign lagrar information om dig.

Och sist men inte minst, din postkodlotteri-lott.....
rena guldgruvan med info.

Så om du inte vill bli registrarad eller övervakad.

Fejka din död, flytta till skogen, släng allt som har med abonnemang, registrering osv osv att göra.

Och vill polis eller annan myndighet ha denna informationen, så får den det med eller utan FRA.

Och nej, har inga problem med att de sparar min info. har inga planer på och göra något terrorbrott i framtiden ändå.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

De flesta i detta land värnar nog om sin personliga integritet och vill leva ett fritt liv. Denna avlyssning rimmar rätt illa med det. Ändå finns det de som inte ser längre än näsan räcker och blint vägrar se vad saker och ting kan leda till.
Dessa människor som vägrar inse och titta på länder runt omkring oss, hur övervakning används mot den egna befolkningen, är inte vatten värda i mina ögon.

Bara på några år har Sverige gått från ett ganska fritt land, till att bli ett övervakningssamhälle.. steg för steg. Och dessa steg fortsätter allt eftersom. Vem är det som har tagit initiativet till en sådan utveckling? Svenska regeringen? Eller påtryckningar utifrån?

Tycker precis som "Staropramen" att ändamålen helgar inte medlen.. Vi (läs FRA och regeringen) är bara USA:s lakejer som verkar följa minsta lilla vink från deras håll, utan minsta lilla självaktan.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag kan inte för mitt liv förstå att det finns människor som tycker att detta sk övervakningssamhälle för något gott med sig. Personlig integritet är något vi bör kämpa för. Någon som har kunskap om hur man nu framöver ska skydda sig mot NSA besudlat hårdvara?

Visa signatur

In vino veritas

Permalänk

*kopplar ur datorn och sätter på foliehatt*

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Skrivet av KRQKAN:

De har bland annat snappat upp information om bla ryska flyg som ska öva runt svenskt luftrum, innan de lättat från marken.
Hittade en artikel för några månader sedan om just detta.
Ska se om jag kan hitta den igen.

Din bank lagrar info om var du använde ditt kort senast.
Din mobiloperatör lagrar info om både plats och tid när du gjorde ditt senaste samtal.
Även din dagstidnign lagrar information om dig.

Och sist men inte minst, din postkodlotteri-lott.....
rena guldgruvan med info.

Så om du inte vill bli registrarad eller övervakad.

Fejka din död, flytta till skogen, släng allt som har med abonnemang, registrering osv osv att göra.

Och vill polis eller annan myndighet ha denna informationen, så får den det med eller utan FRA.

Och nej, har inga problem med att de sparar min info. har inga planer på och göra något terrorbrott i framtiden ändå.

Men suck... när man registrerar sig för sådant finns det alltid AVTAL OCH VILLKOR som är helt öppna för oss att läsa innan vi delar med oss informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Men suck... när man registrerar sig för sådant finns det alltid AVTAL OCH VILLKOR som är helt öppna för oss att läsa innan vi delar med oss informationen.

Och du tror myndigheterna inte har tillgång till detta oavsätt?
Du tror ju att FRA spanar på just dig....

Internet kom för snabbt.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av Anitramane:

*kopplar ur datorn och sätter på foliehatt*

*Följer rörelsen*

Först, youtube! Hur gör man en bra foliehatt?

Permalänk
Skrivet av KRQKAN:

Och du tror myndigheterna inte har tillgång till detta oavsätt?
Du tror ju att FRA spanar på just dig....

Internet kom för snabbt.

Eller så har du inte upptäckt internet än...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Eller så har du inte upptäckt internet än...

Eller kanske dax och växa upp och inse att läget är som det är.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Och du tror myndigheterna inte har tillgång till detta oavsätt?
Du tror ju att FRA spanar på just dig....

Internet kom för snabbt.

Övervakning idag, utpressning imorgon. Denna övervakning kommer att medföra saker som inte främjar privatpersonen i framtiden.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KRQKAN:

Vad FRA gör skiter jag i. Så länge de jobbar för och skydda oss så bryr jag mig inte.
Vilket de redan gör.

Nu har de gjort annat än bara "försvarat" folket. Som att spionera på andra nationer på USAs vägnar. Stundtals är inte FRA bättre än NSA.

Skrivet av simon253:

Den rubriken är så typisk aftonbladet. Skräm folk så att dom köper tidningen eller läser artikelen
på internet så dom tjänar mer pengar, huruvida det är 100% sant struntar dom i.

Typiskt Aftonbladet. Deras journalister är sällan de skarpaste knivarna i lådan men ljuga eller totalvrida information kan de.

Skrivet av Anitramane:

*kopplar ur datorn och sätter på foliehatt*

Hört att FRA har foliehattstörande medel som gör att de fortfarande kan läsa dina tankar. You're never safe!

Skrivet av KRQKAN:

Eller kanske dax och växa upp och inse att läget är som det är.

Inse hur läget är var det ja.. Baserat på dina kommentarer så verkar du vara den som har svårt att inse "hur läget är".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Eller kanske dax och växa upp och inse att läget är som det är.

Att inse läget och att gilla det är två olika saker.

Det finns massor av information som är oskyldig var för sig. Det är när någon utan anledning får tillgång till allt och kan samköra det som det blir farligt.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Lita aldrig på något som står i sosse blaskan, den tidningen är värre än Se & Hör när det kommer till rubriker och innehåll...

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Skrivet av krigarkungen:

Övervakning idag, utpressning imorgon. Denna övervakning kommer att medföra saker som inte främjar privatpersonen i framtiden.

Vi är inte långt ifrån att kopiera Nordkorea och Kinas metoder.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Dra ur internetkabeln så är problemet löst

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken