EIZO 23" Foris FS2333-BK eller BenQ 24'' XL2420T 144Hz

Permalänk
Medlem

EIZO 23" Foris FS2333-BK eller BenQ 24'' XL2420T 144Hz

ska köpa nya skärmar och är ganska kass när det kommer till skärmar.
då jag köpt mig ett asus gtx 680 direct ii top GPU så ville jag ha en bra skärm,
spelen jag spelar är för mesta är wow,smite, men tänkte även börja lira lite cod eller bf4,

så har en budget på 3000 och har kollat på dem här skärmarna

http://www.inet.se/produkt/2304003/benq-24-xl2420t-144hz
http://www.inet.se/produkt/2205046/eizo-23-foris-fs2333-bk

så någon som vet om dem presterar olika eller om det är samma prestanda på dem?
skillnad på 144 hz och 60 hz?

tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Ska du köra WoW och Smite så skulle jag satsa helt på EIZO FS2333, det är en IPS panel och kommer ge otroligt mycket bättre bild, CoD maxar ut på 91FPS och är fullt spelbart med 60hz, BF4 fungerar oxå bra på en 60hz.

Men innan du bestämmer dig så läs på skillnaderna mellan TN och IPS, tänk på vad du värdesätter mest och hur mycket nytta du får av de olika m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ska du köra WoW och Smite så skulle jag satsa helt på EIZO FS2333, det är en IPS panel och kommer ge otroligt mycket bättre bild, CoD maxar ut på 91FPS och är fullt spelbart med 60hz, BF4 fungerar oxå bra på en 60hz.

Men innan du bestämmer dig så läs på skillnaderna mellan TN och IPS, tänk på vad du värdesätter mest och hur mycket nytta du får av de olika m.m.

okej tackar! ska kolla på detta

Permalänk
Medlem

När det kommer till gaming skärmar (Hög uppdateringsfrekvens) så vill jag minnas att följande två ska vara bra:
Eizo Foris FG2421 (Dyr! Krävs förmodligen tid innan produkten faller i pris och blir prisvärd...)
ASUS VG248QE

Skulle tro att skärmen du länkat, Benq XL2420T också är bra.

Förövrigt är jag inte helt säker på att inet har rätt i beskrivningen på produkten, XL2420T är enligt Benq specificerad till 120 Hz. Förmodligen är det så att Inet (och återförsäljarna på prisjakt) har XL2420TE och helt enkelt kallar den fel, men värt att kolla upp innan köp.

Ska du spela mycket tenderar TN-paneler med hög uppdateringsfrekvens vara bra grejer, men ifall du främst kommer att arbeta och surfa framför datorn, så är IPS-panel riktigt trevligt :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Ska du spela mycket tenderar TN-paneler med hög uppdateringsfrekvens vara bra grejer, men ifall du främst kommer att arbeta och surfa framför datorn, så är IPS-panel riktigt trevligt :).

Beror ju helt på vad du spelar och vad du föredrar etc?
Om du drar ner alla settings till low och vill se din FPS slå i taket i twitch shooters så ja då är hög hz att föredra men föredrar du att faktiskt titta på något vackert så det finns många IPS skärmar idag som levererar bra spelupplevelser utan att tumma mycket alls på bildkvalité.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Beror ju helt på vad du spelar och vad du föredrar etc?
Om du drar ner alla settings till low och vill se din FPS slå i taket i twitch shooters så ja då är hög hz att föredra men föredrar du att faktiskt titta på något vackert så det finns många IPS skärmar idag som levererar bra spelupplevelser utan att tumma mycket alls på bildkvalité.

Exakt :), sitter själv på två gamla 22" (16:10) LG skärmar med IPS paneler (Visserligen e-ips), men jag är nöjd. Först nu på senare tid jag börjat fundera på att köpa en gaming skärm när jag börjat spela CS igen, för samtliga andra spel känner jag inte att det skulle göra tillräckligt stor skillnad med uppdateringsfrekevensen.

Permalänk
Medlem

men vilken skulle bli bäst alround skärm, det jag menar är att den ska funka bra till smite och wow, men suget på att börja spela något riktigt grafik krävande spel finns ju, men skulle EIZO prestera bra till cod och bf4 och liknande spel? eller behöver man dem 120 Hz ?

kass på att välja när det finns så mycket olika diskussioner om just detta,

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezzu:

men vilken skulle bli bäst alround skärm, det jag menar är att den ska funka bra till smite och wow, men suget på att börja spela något riktigt grafik krävande spel finns ju, men skulle EIZO prestera bra till cod och bf4 och liknande spel? eller behöver man dem 120 Hz ?

kass på att välja när det finns så mycket olika diskussioner om just detta,

För all around är EIZO bästa valet, den kommer ha bättre bild och den är framtagen för spel.
högre hz behöver du bara om du kör twitch shooters, typ CS:GO och även då är det på högre nivå samt tick 128, jag kör en del CS:GO (oftast 128tick) och dubbla hz för mig skulle inte göra mycket skillnad. Jag kör CoD:BO2 regelbundet, är inte super men i public hardcore klarar jag mig mer än bra, då är det mer min pigghet och dagsform som avgör.
De där extra hz märker du bara i spel där hastighet avgör, du har FPS nog att fylla ut dem (dvs över 60FPS) och du är bra nog för att 1 millisekund ska vara avgörande, dvs både du och din motståndare måste vara av den kalibern. Jag bytte nyligen från TN till IPS och i CoD t.ex. tjänar jag nog mycket mer på att jag tydligt ser folk i mörka vrår och långt bort än jag skulle tjäna på att se folk en frame tidigare.

Här ser du Fnatic när de pratar om den (de var med och tog fram den)
http://www.youtube.com/watch?v=-NK84Cu527E

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Kör själv FS2333 riktigt tung skärm för mer "sceniska" spel såsom Battlefield, Assassin's creed mm. Filmer, serier osv.

Rätt konstiga färger från kartong, men efter lite mixtrande så har jag inget att klaga på.

Sen EIZO's garanti är ju något det bästa jag skådat.

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezzu:

men vilken skulle bli bäst alround skärm, det jag menar är att den ska funka bra till smite och wow, men suget på att börja spela något riktigt grafik krävande spel finns ju, men skulle EIZO prestera bra till cod och bf4 och liknande spel? eller behöver man dem 120 Hz ?

kass på att välja när det finns så mycket olika diskussioner om just detta,

Nu kanske jag är partisk men jag skulle satsa på Eizon, visst man får inte lika hög fps men det funkar utmärkt till shooters också.
Sen sitter man ju inte och spelar 100% av tiden, och under den tiden vill man väl ändå ha hyffsad bildkvalité.

Jag sitter just för tillfället med Eizon som primär skärm och en Benq 60hz tn panel som sekundär som enbart visar spotify fönstret och det är väl ungefär det tn passar till, visa spotify inte mycket mer.

Men det är givetvis mina åsikter, och man måste ju se till vad man prioriterar.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Skrivet av karizmatic:

Kör själv FS2333 riktigt tung skärm för mer "sceniska" spel såsom Battlefield, Assassin's creed mm. Filmer, serier osv.

Rätt konstiga färger från kartong, men efter lite mixtrande så har jag inget att klaga på.

Sen EIZO's garanti är ju något det bästa jag skådat.

Blev lite nyfiken, vad är så bra med garantin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

Blev lite nyfiken, vad är så bra med garantin?

5 års garanti och full pixelgaranti 12 månader.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

känns som EIZO blir bra:) och garantin är ju sjukt bra!! spelar sällan shooter spel så dem få gånger man gör det så borde EIZOn inte göra mig besviken tror jag!:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ezzu:

känns som EIZO blir bra:) och garantin är ju sjukt bra!! spelar sällan shooter spel så dem få gånger man gör det så borde EIZOn inte göra mig besviken tror jag!:)

Spelar massor av shooters på min Eizo och kan rekommendera det varmt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

då är det bestämt blir en EIZO tack för supporten folket! uppskattas! gott nytt år!<3