AMD Toronto får Excavator, DDR4 och integrerad sydbrygga

Permalänk
Melding Plague

AMD Toronto får Excavator, DDR4 och integrerad sydbrygga

År 2015 väntas AMD lansera A-serien Carrizo och servervarianten Toronto, vilken företaget nu avslöjar kommer med integrerad sydbrygga och stöd för minnesstandarden DDR4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Ingen konkurrens mot Haswell-E då, eller förstår jag fel? Kommer dessa ens konkurrera mot "riktiga" Skylake, dvs efterträdaren till 4770K?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Ingen konkurrens mot Haswell-E då, eller förstår jag fel? Kommer dessa ens konkurrera mot "riktiga" Skylake, dvs efterträdaren till 4770K?

Skulle AMD släppa en 8kärnig APU med bara 1-2 GCN kluster och L3 cache hade inte det bara höjt mina ögonbryn utan dessutom gett mig ett ansiktslyft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ingen konkurrens mot Haswell-E då, eller förstår jag fel? Kommer dessa ens konkurrera mot "riktiga" Skylake, dvs efterträdaren till 4770K?

Nej sannolikt inte i det prissegmentet. AMD har lämnat highendsegmentet och konkurrerar bara med mainstream prestanda-processorer så som Core i3 på sin höjd.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Typhonos:

Nej sannolikt inte i det prissegmentet. AMD har lämnat highendsegmentet och konkurrerar bara med mainstream prestanda-processorer så som Core i3 på sin höjd.

Det är för tråkigt alltså. Det är ju för prestandasegmentet man är entusiast, inte för nån 500-kronors APU som drar 8 W och klarar Excel. Jag förstår att den marknaden är stor, men den typen av processorer har verkligen ingen dregelfaktor.

Bara antalet kommentarer i den här tråden säger ju ganska mycket. Hade rubriken istället varit AMD Toronto får tolv kärnor och smiskar Intel Ivy Bridge-E hade det nog varit lite mer aktivitet här.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag gjorde missen att googla carizzo:

Citat:

"Carrizo" should not be confused with "chorizo" the pork sausage

http://en.wikipedia.org/wiki/Carrizo

Så nu är det AMD Chorizo som gäller.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Typhonos:

Nej sannolikt inte i det prissegmentet. AMD har lämnat highendsegmentet och konkurrerar bara med mainstream prestanda-processorer så som Core i3 på sin höjd.

"Toronto" är efterföljaren till "Berlin" som ska släppas i början av 2014. Det jag läst om Berlin pekar på att den kommer att konkurrera med de billigare Xeon E3-modellerna som redan har IGP "trots" att det handlar om en server CPU. I båda fallen är nog tanken att dessa CPUer ska sitta i servers där man kan ha nytta av OpenCL eller på något annat sätt använda GPUn för andra saker än grafik.

Ingen aning hur stor/liten denna marknad är, men ska blir intressant att följa utvecklingen kring dessa modeller.

Xeon finns som E3, E5 och E7, "normala" servers kör typiskt E5, E7 är nog mest för datacenter. E3 finns idag upp till 4 kärnor med HT och finns bara stöd för en CPU-sockel. E5/E7 stödjer upp till 8 CPU-socklar med QPI (Intels teknik) men med teknik från andra företag som SGI kan man ha 100-tals E5/E7 i en och samma dator (alla CPUer "ser" samma RAM).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Bara antalet kommentarer i den här tråden säger ju ganska mycket. Hade rubriken istället varit AMD Toronto får tolv kärnor och smiskar Intel Ivy Bridge-E hade det nog varit lite mer aktivitet här.

Hjälper du AMD att hitta folk som kan bygga en sådan processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det är för tråkigt alltså. Det är ju för prestandasegmentet man är entusiast, inte för nån 500-kronors APU som drar 8 W och klarar Excel. Jag förstår att den marknaden är stor, men den typen av processorer har verkligen ingen dregelfaktor.

Bara antalet kommentarer i den här tråden säger ju ganska mycket. Hade rubriken istället varit AMD Toronto får tolv kärnor och smiskar Intel Ivy Bridge-E hade det nog varit lite mer aktivitet här.

Hade jag läst "smiskar Intel Ivy Bridge-E" hade mina ögon ramlat ur och undrat vad skjutton AMD blir höga på... Samt hur "smiskar" smet igenom korrekturen på Swec...

Men ingen info om vilken process Toronto kommer byggas på, 20nm? det är ju som sagt hopplöst efter på processer...
Och det är ju lite synd att AMD gett upp prestanda segmentet, dock är ju frågan vad DDR4 kan göra för prestanda/strömförbrukningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Nej sannolikt inte i det prissegmentet. AMD har lämnat highendsegmentet och konkurrerar bara med mainstream prestanda-processorer så som Core i3 på sin höjd.

Nu är det ju inte riktigt så att en 4770 motsvarar 8 kärnor, så rimligtvis borde väl inte åtta kärnor behövas för att komma jämsides. Denna processorfamilj positioneras dock tydligt mod intels I5 resp I7, medan FX-processorerna som rimligtvis skulle positionerats mot intels -E segment prioriteras bort.

Förmodligen matchar de inte de snabbaste I7-orna i prestanda, fast förhoppningarna är väl att de blir lägre prissatta då.

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig inte för mycket av DDR4. Jag tror säkert att det är ett plus på både prestanda och strömförbrukning såpass att det kan vara bra för bärbara enheter och även för de som vill ha mycket prestanda, men jag är skeptisk till att den förbättring jag såg med att gå från DDR2 till DDR3 skulle bero på minnena snarare än processorbytet. Är det så stor skillnad på 1066 MHz och 1333 MHz ?
(Visserligen jämför jag DDR2 med DDR3 minnen nu, där timings också skiljer)
Jag skulle gärna testa 1600 MHz i en nybyggd med haswell, men det vore oansvarigt av mig att kasta pengar på det nu ^^

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Toronto" är efterföljaren till "Berlin" som ska släppas i början av 2014. Det jag läst om Berlin pekar på att den kommer att konkurrera med de billigare Xeon E3-modellerna som redan har IGP "trots" att det handlar om en server CPU. I båda fallen är nog tanken att dessa CPUer ska sitta i servers där man kan ha nytta av OpenCL eller på något annat sätt använda GPUn för andra saker än grafik.

Ingen aning hur stor/liten denna marknad är, men ska blir intressant att följa utvecklingen kring dessa modeller.

Xeon finns som E3, E5 och E7, "normala" servers kör typiskt E5, E7 är nog mest för datacenter. E3 finns idag upp till 4 kärnor med HT och finns bara stöd för en CPU-sockel. E5/E7 stödjer upp till 8 CPU-socklar med QPI (Intels teknik) men med teknik från andra företag som SGI kan man ha 100-tals E5/E7 i en och samma dator (alla CPUer "ser" samma RAM).

En fråga du som kan detta.. Jag citerar:

Citat:

AMD avslöjar även att Toronto får en strömförbrukning på "under 70 watt" och kommer finnas som systemkrets (SoC) med integrerad sydbrygga, någonting som ska göra den lämpad för användning i PCI Express-instickskort i servrar.

Är inte det så som man gör redan idag dvs. instickskort?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aleshi:

Hjälper du AMD att hitta folk som kan bygga en sådan processor?

Varför skriver du så? Jag skrev att intresset bland oss entusiaster hade varit mycket större om AMD kom med en riktig biffprocessor istället för en APU med fokus på sådant som vi tycker är tråkigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Fyra kärnor impar inte nu när Xbox One och PlayStation 4 har 8 kärnor.
Dessutom har Samsung telefon med 8 kärnor.
Snart släpper LG sin G3 telefon som ryktas ha 8 kärnor.

Permalänk

Gillar inte kärnor... brukar peta ur dem

Permalänk
Medlem

Tja, AMD siktar på budgetmedvetna, tar man den gamla vanliga bilanalogin så motsvarar AMD idag närmast Dacia av bilmärken på den Svenska marknaden. Det finns faktiskt en del som köper Dacia, så även såna som köper AMD. Men som sagts innan, spännande är det inte ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av rektor:

Fyra kärnor impar inte nu när Xbox One och PlayStation 4 har 8 kärnor.
Dessutom har Samsung telefon med 8 kärnor.
Snart släpper LG sin G3 telefon som ryktas ha 8 kärnor.

För den omedvetne konsumenten kanske, fler kärnor är ingen garanti för bättre prestanda.
Tvärtom så hade det varit bättre om samma prestanda hade levererats av 1 kärna istället för 8.
Flertalet kärnor är bara till för att kunna dela upp klockfrekvensen så att man ens kan konstruera en processor utan värmeproblem.

Permalänk
Avstängd

Vi behöver någon som kan tillverka processorer som konkurerar i prestandasegmented. Samsung e ju snorrika nu, dom borde hoppa på tåget och börja utveckla sina fabriker till att ligga på samma steg som Intel's.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag har förmodligen fel men jag vill minnas att jag sett folk skriva att GDDR3 och DDR3 är "same shit with diffrent name". Om det är så varför går man inte direkt till DDR5 och får massivt med högre bandbredd?

om nån har koll så vill jag gärna bli upplyst och gott nytt år på er.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Fyra kärnor impar inte nu när Xbox One och PlayStation 4 har 8 kärnor.
Dessutom har Samsung telefon med 8 kärnor.
Snart släpper LG sin G3 telefon som ryktas ha 8 kärnor.

Och så resonerar något som tror att kärnor per automatik ger mer prestanda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

jag har förmodligen fel men jag vill minnas att jag sett folk skriva att GDDR3 och DDR3 är "same shit with diffrent name". Om det är så varför går man inte direkt till DDR5 och får massivt med högre bandbredd?

om nån har koll så vill jag gärna bli upplyst och gott nytt år på er.

Skickades från m.sweclockers.com

Nästan rätt GDDR4, GDDR5 och DDR3 är samma grund, GDDR3 och DDR2 har motsvarande släktskap.
DDR4 är nästa fastlaggda standard. Om jag inte är helt fel ute så är specifikationerna för DDR5 inte klara än och kommer nog inte finnas i datorer på många år än. DDR3 lanserades 2007 och analytiker trodde att DDR4 skulle lanseras 2012, vilket visar sig vara en feluppskattning på ungefär 30%.
Att använda GDDR på moderkort kräver tyvärr att man löder minnet direkt på moderkortet så som man gör med grafikkorten, så även om man får upp hastigheten kan man inte byta minnen utan att byta moderkort.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Nästan rätt GDDR4, GDDR5 och DDR3 är samma grund, GDDR3 och DDR2 har motsvarande släktskap.
DDR4 är nästa fastlaggda standard. Om jag inte är helt fel ute så är specifikationerna för DDR5 inte klara än och kommer nog inte finnas i datorer på många år än. DDR3 lanserades 2007 och analytiker trodde att DDR4 skulle lanseras 2012, vilket visar sig vara en feluppskattning på ungefär 30%.
Att använda GDDR på moderkort kräver tyvärr att man löder minnet direkt på moderkortet så som man gör med grafikkorten, så även om man får upp hastigheten kan man inte byta minnen utan att byta moderkort.

Menar du på att MacBook Air Mid 2013 har GDDR3 då? Det är fastsatt med lödningar i den. LPDDR3 heter det dock enligt Mac OSX's systeminfo program.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Menar du på att MacBook Air Mid 2013 har GDDR3 då? Det är fastsatt med lödningar i den. LPDDR3 heter det dock enligt Mac OSX's systeminfo program.

LPDDR är samma som DDR fast "low power" så det drar lite mindre energi och används i bärbara datorer, det löds fast för att ta mindre plats.

GDDR är "graphic" DDR används av grafikkort (normalt sett).

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

På moderkorten sätter vi DDRx SDRAM minnen & på grafikkorten sätts bla. GDDRx SGRAM minnen.
http://www.elpida.com/pdfs/E1600E10.pdf

SDRAM = Synchronous Dynamic Random Access Memory
SGRAM = Synchronous Graphic Random Access Memory.

DDR = Double Data Rate
GDDR = Graphics Double Data Rate

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Varför skriver du så? Jag skrev att intresset bland oss entusiaster hade varit mycket större om AMD kom med en riktig biffprocessor istället för en APU med fokus på sådant som vi tycker är tråkigt.

För att du önskar orimliga saker. Intresset för SAAB hade varit större om de släppt en billig elbil med bra prestanda och som aldrig behöver laddas. Verkligen klantigt av dem att inte bara bygga en sådan tycker du inte?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Luminous:

Jag förväntar mig inte för mycket av DDR4. Jag tror säkert att det är ett plus på både prestanda och strömförbrukning såpass att det kan vara bra för bärbara enheter och även för de som vill ha mycket prestanda, men jag är skeptisk till att den förbättring jag såg med att gå från DDR2 till DDR3 skulle bero på minnena snarare än processorbytet. Är det så stor skillnad på 1066 MHz och 1333 MHz ?
(Visserligen jämför jag DDR2 med DDR3 minnen nu, där timings också skiljer)
Jag skulle gärna testa 1600 MHz i en nybyggd med haswell, men det vore oansvarigt av mig att kasta pengar på det nu ^^

För processorer har hastigheten på RAM varit tämligen ointressant sedan Core 2 då processorn har så stor cache och bra branch predict att man sällan faktiskt behöver vänta på RAM. Så för processorer så är DDR4 rätt ointressant annat än lite lägre strömförbrukning. Fast versionerna med låg strömförbrukning har väl inte dykt upp än vill jag minnas och det är ju inte ovanligt att mobila enheter fortfarande sitter på DDR2.

Det som gör DDR4 väldigt intressant på just den här plattformen är den integrerade GPUn som redan förra generationen var kraftigt strypt av minnesbandbredden. Det finns tester som visar att grafikkprestandan skalar linjärt med minneshastigheten upp till så snabba minnen som man kan få tag på. Så snabbare minnen betyder snabbare iGPU. Intel gjorde ju en variant där de slängde in 128 MB eDRAM som fungerar som L4 för processorn och minne för grafiken. Intel har typ 25 GB/s hastighet mot RAM (DDR3 1600 MHz) och 50 GB/s mot eDRAM. Det gör rätt mycket skillnad. Som det ser ut nu kommer de långsammaste DDR4 ligga på 1600 MHz och de snabbaste jag kan se specade nu är på 3200 MHz. Det betyder att du kan få ut samma hastighet mot RAM som Intel har mot sitt eDRAM. Det som skiljer är då latencer men det är inte relevant för GPU.

Så utveckligen mot DDR4 är högintressant för att integrerade GPUer ska kunna bli bättre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aleshi:

För att du önskar orimliga saker. Intresset för SAAB hade varit större om de släppt en billig elbil med bra prestanda och som aldrig behöver laddas. Verkligen klantigt av dem att inte bara bygga en sådan tycker du inte?

Jag kan inte hitta något inlägg i denna tråd i vilket jag skriver att det är klantigt av AMD att inte skapa en biffprocessor. Jag skrev att det är tråkigt att de bara släpper tråkiga processorer, för det är det när man är entusiast. Man vill ha konkurrens som driver upp prestandan och håller nere priserna. Men det enda man har att se fram emot, och vänta på, är Intels lanseringar, och de enda alternativ man har är att a) acceptera den prestanda man får och hosta upp vad de väljer att ta eller b) avstå.

Jag tror att exempelvis 4930K hade varit snabbare eller kostat mindre om det fanns konkurrens. Det hade varit roligare. Och det hade varit roligare om man oftare fick dregla över nylanserade produkter, som man har fått göra på GPU-marknaden sedan jag blev intresserad av datorer (Southern Islands, Kepler, 690, Titan, 780, [i viss mån] 290X, 780 Ti). Tittar man på CPU-marknaden under samma period har vi Bulldozer (fail), Sandy Bridge-E (oh yeah baby), Ivy Bridge (meh + failad IHS-montering), Vishera (meh), Haswell (nåja + failad IHS-montering) och Ivy Bridge-E (meh + lanserad efter Haswell).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det som gör DDR4 väldigt intressant på just den här plattformen är den integrerade GPUn som redan förra generationen var kraftigt strypt av minnesbandbredden. Det finns tester som visar att grafikkprestandan skalar linjärt med minneshastigheten upp till så snabba minnen som man kan få tag på. Så snabbare minnen betyder snabbare iGPU. Intel gjorde ju en variant där de slängde in 128 MB eDRAM som fungerar som L4 för processorn och minne för grafiken. Intel har typ 25 GB/s hastighet mot RAM (DDR3 1600 MHz) och 50 GB/s mot eDRAM. Det gör rätt mycket skillnad.

Jag trodde inte den eDRAM cachen var tillgänglig för cpu:n, men du får det att låta som att den agerar L4 cache. Jag har hört att Iris pro presterade bra för en integrerad krets, men jag är starkt misstänksam mot intels och amds drivrutiner än.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Varenda nyhet om AMD nuförtiden är om processorer med integrerad grafik....AMD känns så ointressanta nuförtiden! Jag ångrar så att jag inte var aktiv entusiast runt år 2000 och framåt....vilka KAP man hade gjort! Klocka Athlon 1700+ som man fick för småslantar o.s.v....

Suck, får kolla på grafikkort och begagnatmarknaden för CPU istället....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av skruvis:

Är inte det så som man gör redan idag dvs. instickskort?

Xeon Phi fungerar ju precis så, det är i stort sätt en hel "dator" som sitter på en PCIe-plats. Dock har Intel sagt att nästa generation Xeon Phi kommer även kunna köras helt själva. Gissningsvis kommer AMD göra ungefär samma sak med Toronto som Xeon Phi, man positionerar plattformen som ett "beräkningskort" som kan stoppas in i ett system där man har nytta av den flyttalskapacitet som GPU-delen ger.

Med tanke på vilket mottagande Xeon Phi fick för HPC så ser det mörkt ut för nVidia om både Intel och AMD kommer sälja PCIe-beräkningskort som är långt mycket mer flexibla än en ren GPU. En GPU är extremt snabb på ett väldigt smalt område, men det är rätt usel (mycket långsammare än en "vanlig" CPU) på alla problem som inte är extremt data-parallella och där varje delproblem är helt oberoende av alla andra problem.

Ett beräkningskort som har fokus på flyttal men ändå innehåller en rätt bra "vanlig" CPU är långt mycket mer användbar i praktiken. Xeon Phi matchar inte de snabbaste nVidia GPUerna i rå flyttalsprestanda, men ändå väljer allt fler Xeon Phi då den kan användas till långt fler problem och den är enklare att programmera än en GPU. Toronto kan ju användas på exakt samma sätt som Xeon Phi med samma fördelar.

Men ett server-baserat SoC kan också användas i "microservers". Då handlar det inte om ett instickskort utan om ett system som är autonomt. Än så länge har det varit mest prat kring microservers, Caldexa gick ju omkull för ett tag sedan... Problemet med microservers snarlikt problemet GPUer har på HPC, en "vanlig" server är långt mer flexibel och på väldigt många problem får man bättre perf/W med en 45W/65W Xeon jämfört med en microserver. Men då "Steamroller" använder "big cores" så kan det nog bli en riktigt bra strömsnål serverplattform när den finns som SoC, Intel kommer ju släppa liknande produkter på Broadwell.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer