Permalänk

Uppgradering ca 4000:-

Har tänkt mig att uppgradera min speldator lite och eftersom jag sitter på en

C2Quad (Q6600) 2.4Ghz @ 3.0 + 4x2gb DDR2-800MHz + GTX 460 SoC

Och med det så blir juh nästan vad som helst en uppgradering.
Jag har inte hängt med i matchen med alla nya socklar och modeller så jag är lite lost

men mina funderingar ser ut såhär

dock så är inte min budget stor nog för en i7:a så i5 får det bli
och vad jag har kommit fram till så är i5 4670 en bra modell och i5 3570K en sämre
och vad jag har sett så verkar moderkort med Z87 chipset bra

så då är det minnena kvar, min kundvagn har snabbare minnen medans webhallens har lite segare

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4409111/2013-12-27

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158286-webhallen_upgr...

vad säger ni ?

vad skulle ni ha tagit

vad skulle kunna göras bättre ?

rent av kanske nån som har nåt till salu ?

Permalänk
Medlem

datorn kommer starta snabbare & när du räknar kommer det gå snabbare. tyvärr blir det inte rejäl ökning av fps, osäker hur mycket din cpu stryper din quad... kanske 10% max 20% ?

ifall du skulle välja ett bättre grafikkort + "amd" = 50-100% fps ökning istället.

edit:

t.ex

troligtvis spelar du & dom nya grafikkorten är mycket snabbare än ditt 460gtx

* amd quad 3.8Ghz
* 8gb ddr3
* moderkort (klarar 140w)
* ati 270x

4 189 kr

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4382155/2013-12-22

Permalänk
Skrivet av Disney:

datorn kommer starta snabbare & när du räknar kommer det gå snabbare. tyvärr blir det inte rejäl ökning av fps, osäker hur mycket din cpu stryper din quad... kanske 10% max 20% ?

ifall du skulle välja ett bättre grafikkort + "amd" = 50-100% fps ökning istället.

Vad snackar du om egentligen? Uppgraderingen från en Q6600 till en i5 4670 kommer göra massiv skillnad. Att hans Cpu kommer strypa hans Cpu? va? Att man skulle få mer fps ökning bara för att det är amd är larvigt.

Jag köper själv det här http://www.inet.se/kundvagn/visa/4391721/2013-12-25 inom de närmsta dagarna till min sambo som sitter på en riktigt gammal dator. Har redan beställt en ssd och ett moderkort, grafikkort och nätagg sedan tidigare.

Jag tycker ditt paket från Inet visar stor framtidspotential och du kan lätt uppgradera grafikkortet senare och ändå kunna köra på den där setupen i några år iaf.

Det är sant att ett nytt grafikkort skulle göra susen men det är dumt att spara in på budget processor osv för att få in ett grafikkort när man kan köpa det senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Vad snackar du om egentligen? Uppgraderingen från en Q6600 till en i5 4670 kommer göra massiv skillnad. Att hans Cpu kommer strypa hans Cpu? va? Att man skulle få mer fps ökning bara för att det är amd är larvigt.

Jag köper själv det här http://www.inet.se/kundvagn/visa/4391721/2013-12-25 inom de närmsta dagarna till min sambo som sitter på en riktigt gammal dator. Har redan beställt en ssd och ett moderkort, grafikkort och nätagg sedan tidigare.

Jag tycker ditt paket från Inet visar stor framtidspotential och du kan lätt uppgradera grafikkortet senare och ändå kunna köra på den där setupen i några år iaf.

Det är sant att ett nytt grafikkort skulle göra susen men det är dumt att spara in på budget processor osv för att få in ett grafikkort när man kan köpa det senare.

kan vara lite trött när jag skrev, men att cpun stryper gpun. var nog tanken, enligt "fakta" så skulle hans ökning troligtvis blir 17-20% som bäst. är han nöjd med sin fps idag, plus en lite ökning så kan han ju köpa i5. nästan bättre att vänta & spara så han kan köpa allt på en gång. för 10-20% för 4000:- är nog inte det han hade hoppas på...

köpa budget kan vara dumsnålt, om man inte har en "budget" att följa. svår att köpa saker man inte har råd med, tyvärr...

http://www.madshrimps.be/vbulletin/f22/geforce-gtx-460-cpu-pe...

Permalänk
Skrivet av Disney:

kan vara lite trött när jag skrev, men att cpun stryper gpun. var nog tanken, enligt "fakta" så skulle hans ökning troligtvis blir 17-20% som bäst. är han nöjd med sin fps idag, plus en lite ökning så kan han ju köpa i5. nästan bättre att vänta & spara så han kan köpa allt på en gång. för 10-20% för 4000:- är nog inte det han hade hoppas på...

köpa budget kan vara dumsnålt, om man inte har en "budget" att följa. svår att köpa saker man inte har råd med, tyvärr...

http://www.madshrimps.be/vbulletin/f22/geforce-gtx-460-cpu-pe...
http://a.imageshack.us/img46/7195/clipboard01wi.jpg

Intressant att veta exakt budget då och om Trådskaparen har tänkt sig att uppgradera GPU nu eller senare. Inget av de två paketen som han har plockat ihop/hittat har en gpu i sig.

Permalänk

Ja alltså att mitt 460 SoC är 2 år gammlat det vet jag men min Quad + mobo+ram är ännu äldre ....

men menar ni att det är mera lönsamt att köpa på sig ett(två) graffekort istället för en grund på en nyare dator?

ps. det står i första raden "spel dator" så jo jag spelar spel ...

Permalänk
Skrivet av tinywitch:

Ja alltså att mitt 460 SoC är 2 år gammlat det vet jag men min Quad + mobo+ram är ännu äldre ....

men menar ni att det är mera lönsamt att köpa på sig ett(två) graffekort istället för en grund på en nyare dator?

ps. det står i första raden "spel dator" så jo jag spelar spel ...

Jag skulle satsa på grunden med stabilt moderkort/minnen/processor först och fortsätta med GTX 460 tills jag hade råd med nytt grafikkort. Men det är jag.

Det finns fortfarande en hel del spel att spela med den GPU:n. Det tråkiga är om man satsar på en budget CPU samt moderkort nu och köper ett lite billigare bättre grafikkort så kommer man inom några år vara tvungen att uppgradera allt igen lixom. Kostar man på sig och köper CPU, MB och Minne nu och grafikkort senare så gör man självklart en liten prestanda förlust just fps mässigt men det jämnar ut sig i längden. Man har ju en grund som funkar i några år till och det enda man behöver göra är att köpa ett grafikkort och sen antingen byta det eller byta upp sig till Crossfire/SLI.

Så ser jag på saken. Dessutom så finns det många bättre begagnade halvnya grafikkort på marknaden just nu och man skulle kunna göra sig ett klipp ganska snart efter att grunden är ordnad.

Permalänk

så då har vi konstaterat det mobo/cpu/minne men då är juh frågan hur mkt buget är miin kundvagn hos webhallen ?

Permalänk
Skrivet av tinywitch:

så då har vi konstaterat det mobo/cpu/minne men då är juh frågan hur mkt buget är miin kundvagn hos webhallen ?

Det är förra generationen intel, moderkort och lite långsammare minnen.

Men skillnaden mellan idag och igår är inte jättestor, helt ärligt så skulle du spara ca 500kr på att ta paketet från Webhallen men ändå få ungefär samma prestanda.

Däremot är det små skillnader i moderkortet som är skiljer de åt. I det dyrare Inet paketet så har moderkortet 4 st SATA 6.0 portar medan Webhallen bara har 2 st. De flesta hårddiskar och SSDer som görs idag är utformade kring SATA 6.0 för att det är ett snabbare gränssnitt. Så om du någon gång vill köpa flera diskar och köra i raid eller bara samtidigt så skulle det vara bättre med Inet moderkortet.

Dessutom har moderkortet från Inet 3 st PCI-express 16x bussar och webhallen kortet "bara" 2 st. Men hur stor är chansen att du kör 3way sli/crossfire inom en snar framtid?

Jämför själv här:
Intel Core i5 3570K vs Intel Core i 4670K

Asus P8Z77-V LX vs Asus Z87-A

Vilket grafiklag håller du på? Det röda (amd) eller det gröna (nvidia)?

För om du hellre kör AMD kort behöver man inte satsa på Moderkort som har SLI utan då kan man enbart sikta in sig på Crossfire moderkort och kanske spara en liten slant på det. Tycker du däremot bättre om Nvidia och du senare vill kunna köra 2 grafikkort då ska moderkortet ha SLI-stöd.

Det billigare moderkortet från Webhallen stödjer bara CrossfireX (AMD) och du kan inte köra 2 st Nvidia kort där.

Permalänk

BLURGH !!!! jag är Nvidia all the way (och intel) ja SLI vore juh en skön upplevelse

men vad skall man annars ta för mobo/cpu/minne om man skall spela och budgeten är mellan 3500-4000 (Intel,SLI(framtiden) i åtanke ? det finns juh en uppsjö moderkort som alla verkar likadana vad är det för skillnad på socket 1150 och 1155 tex

Permalänk
Skrivet av tinywitch:

BLURGH !!!! jag är Nvidia all the way (och intel) ja SLI vore juh en skön upplevelse

men vad skall man annars ta för mobo/cpu/minne om man skall spela och budgeten är mellan 3500-4000 (Intel,SLI(framtiden) i åtanke ? det finns juh en uppsjö moderkort som alla verkar likadana vad är det för skillnad på socket 1150 och 1155 tex

Nyare och lite dyrare.

Här har du ett moderkort med SLI-stöd. Samt den nyare Processor-generationen. Minne med livstidsgaranti, samt en väldigt prisvärd cpu kylare.
Totalt: 4 048 kr. I stort sätt det bästa du kan köpa för spel idag. Som dessutom kommer att hålla några år framöver.

Skillnaderna mellan socket 1150(som är den nya generationen) och socket 1155(som är den äldre) är inte så jätte stora. Men tänker du att du vill ha det bästa som håller längst och som skulle stödja att bara uppgradera ett grafikkort lite då och då eller köra SLI senare så fungerar det här paketet utmärkt.

Gjorde det lätt för dig. Satte ihop ett paket hos Inet med den nyare processorn, moderkort, minne och kylare. Samt ett annat med den äldre processorn, moderkort, minne och kylare. Det nyare paketet är 200kr dyrare. Men för det lilla trappsteget så är det nya paketet helt klart värt mer än det äldre. Man ska inte vara dumsnål.

Nyare och lite dyrare.

4048kr.

Äldre och billigare.

3806kr.

Permalänk
Medlem

r9 290
4670k CPU (eller fx-8320 som är något sämre men fett mer prisvärd)
z87-mobo eller 990fx eller 970 som finns billigt,
börja med 1-2st 4GB-moduler ram.

Säljer du din c2q, mobo, ram, GPU styckvis så lär du landa på minst 2000kr då folk degar rätt bra för ram, CPU och GPU får du nog 500kr st för rätt så enkelt och mobo kanske också 400-500

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

sälja gamla delar gör jag nog inte "bra att ha" i lager om nåt pajjar eller om tjejen vill ta upp spelande igen .. eller till en bättre HTPC än den E7500 jag har idag

monster08: tack som fan ! måste rodda till så jag har 4 loppor bara för det där såg bra ut

Permalänk
Skrivet av tinywitch:

sälja gamla delar gör jag nog inte "bra att ha" i lager om nåt pajjar eller om tjejen vill ta upp spelande igen .. eller till en bättre HTPC än den E7500 jag har idag

monster08: tack som fan ! måste rodda till så jag har 4 loppor bara för det där såg bra ut

Nemas problemas! Gott nytt år!

Permalänk
Medlem

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/82179 - Sägs om detta paket? 1k över budget .. men najs

Alterantivt - www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/82180 (Utan GPU)

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/82179 - Sägs om detta paket? 1k över budget .. men najs

Alterantivt - www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/82180 (Utan GPU)

Stefan93 sorry mATX är jag inte så sugen på och jag är ingen Radeon kille längre Intel och Nvidia all the way

Permalänk
Medlem

Det är inget mATX bygge? kortet är ju ATX ^^ och vad gäller gpun kör på ett 760 istället bara

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av tinywitch:

Stefan93 sorry mATX är jag inte så sugen på och jag är ingen Radeon kille längre Intel och Nvidia all the way

Jag tycker du kör på det jag tipsade om. Det där paketet känns väldigt fel på många ställen. Jo självklart har det ett bra grafikkort men att ta ett moderkort ur H61 serien som är sjukt budget och inte fungerar speciellt bra för övrigt. Samt att ta äldre generationen CPU bara för att få plats med ett grafikkort är dumt och snålt, dessutom är det 1000kr över budget. Det är mycket bättre att lägga pengarna på funktioner som i det "dyrare" paketet jag satte ihop. Det fyller alla dina behov. Att spara in på moderkort med mera bara för att få plats med ett grafikkort i budgeten är illa, men det är vad jag tycker. Sen är ju självklart resten upp till dig.

Det dyrare paketet Stefan plockat ihop är i stort sett samma som det jag har rekommenderat bara att det är via webhallen.
Osäker på om det moderkortet stödjer SLI dock.

Permalänk
Medlem

Det gör det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur