Permalänk
Medlem

Prodigy CHOPPED!

Hej och välkommen till mitt lilla galleri!

Här visar jag upp ett "proof of concept" av mitt Bitfenix Prodigy chassi. Tanken med modden var att effektivisera insidan, förbereda för vattenkylning men samtidigt också sänka höjden på chassit. Tyvärr sjönk tiden för detta från ca fyra dagar till en, på grund av att min bil bestämde sig för att gå sönder. Det finns en del lösningar jag inte är nöjd med, kan göras bättre men framför allt snyggare, dock till följd av den minimala tiden så fick det bli på detta viset. Jag har planer att göra modden igen fast med ett nytt chassi i roligare färg, dra nytta av lärdomen jag fick från denna omgången och istället skapa en lite mer uppvisningsvänlig dator. De planerna ligger dock LÅNGT fram i tiden, jag har ju massa vattenkylning liggandes redo att monteras i detta först!

Hursomhelst, efter mycket kapande, nitande, svärande, spottande och glädjesuckande så fick jag ihop det tillslut med ett godkänt resultat.

Speccs:
Chassi: Prodigy CHOPPED!
GPU: ASUS 7970
CPU: Intel i5 2500K
SSD: Samsung 830 128GB x2
PSU: be quiet! L8 630W
Mobo: ASRock Z68M-ITX/HT
RAM: Crucial Ballistix 2x4GB

Här är bilderna!

Besök galleriet här

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Coolt!
Hur får nätagget ström får jag fråga?

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Coolt!
Hur får nätagget ström får jag fråga?

Tack så mycket! Jag ska dra en vinklad sladd så chassisidan går på, sen dra den längs bottenramen och ut genom baksidan:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Helt klart en annorlunda modd!

Permalänk
Medlem

Ser trevlans ut det där :). Drygt när saker inte blir som man planerar Tänkte på bilen som tydligen ansåg att den förtjänade mer uppmärksamhet än datorn xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Helt klart en annorlunda modd!

Precis, blir lite roligare när man kan sticka ut på nått sätt med ett chassi som detta hehe:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ser trevlans ut det där :). Drygt när saker inte blir som man planerar Tänkte på bilen som tydligen ansåg att den förtjänade mer uppmärksamhet än datorn xD

Och trevligare ska det bli! Ett paket kvar att hämta:-) japp, tur att det var en billig fix på den, även om det tog en jävla tid hehe.. Visste inte att du va aktiv här fortf för övrigt heller!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Riktig intressant faktiskt, prodigy har ju fått kritik just för sin storlek, hoppas att något liknande kommer i framtiden. För det var snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulketchup:

Riktig intressant faktiskt, prodigy har ju fått kritik just för sin storlek, hoppas att något liknande kommer i framtiden. För det var snyggt!

Exakt! Det var också en tanke med modern, att göra om chassit till hur det "skulle varit från början". Kul att du gillar det:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Tack så mycket! Jag ska dra en vinklad sladd så chassisidan går på, sen dra den längs bottenramen och ut genom baksidan:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, Grafikkort då? Eller ska det vara HTPC?

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Ah, Grafikkort då? Eller ska det vara HTPC?

alla delar i min nuvarande signatur ska användas igen, samt några till!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

alla delar i min nuvarande signatur ska användas igen, samt några till!

Frågan är om ditt 7970 Accelero Xtreme får plats, då kylaren på min föra gpu med Accelero Xtreme inte gick att stänga luckan på prodigy :/
Annars så håller jag med övriga det ser ut som det borde gjort från början

Permalänk
Medlem

Möjligt att skrapa fram en före- och efterbild så man verkligen ser skillnaden. Kanske har någon polare med samma chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadpersson:

Frågan är om ditt 7970 Accelero Xtreme får plats, då kylaren på min föra gpu med Accelero Xtreme inte gick att stänga luckan på prodigy :/
Annars så håller jag med övriga det ser ut som det borde gjort från början

Nej kylaren kommer inte funka som du säger men jag ska byta idag till något roligare! Blir update nu i

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Möjligt att skrapa fram en före- och efterbild så man verkligen ser skillnaden. Kanske har någon polare med samma chassi?

Ja det hade vart kul att ställa upp det bredvid ett original chassi men jag har inga vänner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Vafan! Nu vill jag också kapa ner mitt Prodigy!..

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3r3xXx:

Vafan! Nu vill jag också kapa ner mitt Prodigy!..

Do it! Men vänd inte bottenplattan haha, sparar ca hallå arbetet då:-P

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Körde också radiatorn rakt in i nätagget. Blev inte kul att lyssna på nätaggets fläkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

Körde också radiatorn rakt in i nätagget. Blev inte kul att lyssna på nätaggets fläkt!

Har en 140mm som hjälper till blåsa på. Än så länge är det inga problem med nätagget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

det ser riktigt tight ut!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrithiofeN:

det ser riktigt tight ut!

japp, meningen med hehe Kablarna förstör dock enormt, ser förjäkligt ut och jag får inte bukt på't, därför är det ingen bild på det. Därför tänkte jag ge mig på att sleeva nätaggets kablar samt klippa till rätt längd inom en snar framtid. Men det blir nästa update om ett tag

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Grym modd! Ang. pumpen så antar jag att det är en Alphacool DC LT? Kanske missat om de står nånstans.. Men jag har samma pump i mitt Alumex bygge och jag löste de oljudet genom att sänka till 7V eftersom att den går på maxvarv annars vilket är ca 3400rpm Sen har jag även läst på lite diverse forum att det ibland blir så att impellern(?) skrapar mot insidan av pumptoppen om man drar åt skruvarna för hårt!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Grym modd! Ang. pumpen så antar jag att det är en Alphacool DC LT? Kanske missat om de står nånstans.. Men jag har samma pump i mitt Alumex bygge och jag löste de oljudet genom att sänka till 7V eftersom att den går på maxvarv annars vilket är ca 3400rpm Sen har jag även läst på lite diverse forum att det ibland blir så att impellern(?) skrapar mot insidan av pumptoppen om man drar åt skruvarna för hårt!

Tack så mycket! Det ska jag testa, koppla pumpen till ett motstånd så blir den förhoppningsvis tyst... kan testa lossa skruvarna en liten aning med!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Grym modd! Ang. pumpen så antar jag att det är en Alphacool DC LT? Kanske missat om de står nånstans.. Men jag har samma pump i mitt Alumex bygge och jag löste de oljudet genom att sänka till 7V eftersom att den går på maxvarv annars vilket är ca 3400rpm Sen har jag även läst på lite diverse forum att det ibland blir så att impellern(?) skrapar mot insidan av pumptoppen om man drar åt skruvarna för hårt!

Det stämmer att om man har oljud från från DC-LT, så är det i 9/10 fall för att impellern ligger an. Det är anledningen till att jag numer kör med en EK-pump+top.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Fork:

Det stämmer att om man har oljud från från DC-LT, så är det i 9/10 fall för att impellern ligger an. Det är anledningen till att jag numer kör med en EK-pump+top.

ska byta pump i nästa bygge, behöver något biffigare för flödet i ressen är inte det starkaste.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻