Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig med R9 290

Tjena!

Fick nyligen ett R9 290 men jag kan inte få det att fungera!
Installationen gick bra och jag trodde att allt funkade men helt plötsligt när jag satt och spelade frös datorn och ljudet gick som i en jätte kort loop.
Detta hände en gång till några timmar senare, spelade då också så tänkte att det kanske är något med värmen.
Allt håller dock okej temperaturer och datorn frös sig dagen efter när jag satt och slö surfade.
Eftersom den fryst 3 gånger under 24 timmar så tänkte jag att jag lika gärna kunde ominstallera Windows.
Sagt och gjort så ominstallerade jag Windows och drog ner dom senaste drivrutinerna och kunde därefter spela hela dagen utan att datorn frös.
Dagen efter satt jag och slösurfade mitt på dagen och plötsligt frös den sig igen. Kul!
Tryckte därefter tillbaka mitt gamla grafikkort och problem har helt försvunnit. Kör jag med det nya håller det några timmar sen fryser det sig.

Än så länge har jag testat beta drivrutiner och dom nyaste. Både ger samma problem. Har dessutom uppdaterat drivrutiner till chipset på moderkortet men det hjälpte inte. Så jag vänder mig nu till er, och hoppas att ni ska hjälpa mig. Tror ni att det är värt att fortsätta försöka fixa problemet eller ska man skicka tillbaka det?

Note: Har även märkt att memory clock hastigeten håller på att spika något fruktansvärt. Vet inte om detta är normalt beteende dock: http://imgur.com/DGsGlQ2

PSU: Corsair HX 750W
CPU: Phenom II 1055T
Moderkort: Gigabyte 890GPA-UD3H
Grafikkort: Sapphire R9 290

Ber om ursäkt om texten är svårläst, börjar bli lite trött.

Tack på förhand

Permalänk

Knepigt det borde bli bra med en ominstallation av os tycker jag. Det kan vara fel på kortet med för mitt minne spikar inte så där iallafall. Har du provat Clear cmos och sådant.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Har inte testat att cleara cmos. Får testa det imorgon!

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdatera moderkortets BIOS till senaste.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Uppdatera moderkortets BIOS till senaste.

Har redan senaste BIOS versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Knepigt det borde bli bra med en ominstallation av os tycker jag. Det kan vara fel på kortet med för mitt minne spikar inte så där iallafall. Har du provat Clear cmos och sådant.

Jag testade att cleara CMOS, tyvärr så hjälpte det inte då datorn frös 1 timme senare.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera och säga att det verkar som att problemet ligger hos mig då jag tryckte in grafikkortet i brorsan dator och den har nu gått i 27ish timmar utan att datorn frusit!

Permalänk
Medlem

Låna brorsans nätagg.?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Låter lite som värme eller nätagg.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Fel, detta problem uppstår när RAM-minnena skickar felkoder. Kör memtest så ska du se att du hittar felet.

Hur du går till väga:

Skrivet av Hardware guy:

ISO bränner du som image-fil till en cd-skiva. Boota sedan från CD.

Permalänk

Hittade du någon lösning på problemet, jag har nämligen samma problem...

GA-890GPA-UD3H
Phantom II X4 964 BE
sappire R9 290

Tacksam om du svarar!!

Permalänk
Medlem

Tjena!
Hade helt glömt bort att jag skapade denna tråden och tänkte att det kan vara bra om lösningen finns med ifall fler råkar ut för samma problem.
Efter ett par veckor med skrivande fram och tillbaka med Sapphire supporten så slutade det med att jag köpte ett nytt moderkort och en ny processor då jag kände att jag inte orkade hålla på dessutom började det vara dags för en uppgradering. Efter det så har jag inte haft ett enda problem med grafikkortet.