Permalänk
Medlem
Skrivet av TinXery:

nintendo supportar inte ens sina egna konsoler längre så dem bryr sig inte om copyrighten..

Jo då de bryr sig om copyright. Mer än de flesta andra företag faktiskt. Har du missat hur många lets-play videos på youtube som tagits bort bara för de spelar ett nintendospel eller använder musik från ett spel från nintendo? De spel de inte tagit bort tar de alla reklampengar för så den som gjort videon får inte någonting alls.

Emulator är ett hyffsat alternativ om man har en dator som klarar av det. Dock bör man äga spelet man emulerar så man slipper bryta mot lagen. Det går ju att rippa skivan själv. Jag skulle satsa på ett wii som klarar gamecubespel. Lägg upp en annons här på sweclockers vetja.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Alla tidiga GC-konsoler hade digital port och tekniskt stöd för 480p. Det är bara att googla och läsa innantilll om man tvivlar.

Eftersom det bara är USA-spel som stödjer 480p så blev det meningslöst i EU, men en amerikansk konsol + amerikanska spel låter dig köra i 480p.

Det är nog enklast att skaffa ett gammalt begagnat Wii. Du kan googla om serienummer för att få reda på vilka serier som är äldre eller nyare.

http://www.nintendo.com/consumer/systems/nintendogamecube/com...

Visa signatur

HP Omen 30L (Fractal Design Define Mini C): Ryzen 7-5800X / 32GB DDR4-3200Mhz / NVIDIA RTX 3080 Ti / 1TB WD Black SN850 M.2 NVME SSD / 2TB 870 + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det är inte olagligt att kringå kopieringsskydd för eget bruk. Att tillverkaren lagt extra hinder ivägen omintetgör inte rätten till sk privatkopiering.

Man får dessutom tänka på att privatkopiering är något som finns i just sverige och kanske vissa andra länder. Tillverkarna på den internationella scenen upplyser knappast kring möjligheterna för privatkopiering, de bara kopierar eventuella förbudstexter från den internationella förlagan.

Privatkopiering gäller bara för musik, film och tv inte för datorprogram/spel.

Skrivet av Anitramane:

Gamecube har inte stöd för 480p

Om du pratar om PAL så säg det, för nu har du fel och jag rätt.

Sen har jag rätt även om du menar PAL-konsol: " Provided that all other pre-requisites are satisfied, some NTSC titles may be used on PAL hardware in 480p mode but, due to region locking, this requires the use of either a software loader (such as the Datel Freeloader) or a modchip."

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nintendo_GameCube_games_...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Värt att veta om man piratkopierar är att man som intagen på antalt/häkte får ha GameCube i sin cell. Men inte Wii

För att kontrollerna skapar för mycket frustration och vrede hos de intagna?

Visa signatur

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Eftersom konsoller som säljs idag ger en andel till Copyswede så tvivlar jag på det, sedan enligt manualen till Monkey Island i min hand står det att man får säkerhetskopiera för eget personligt bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McDronjak:

Det erkar vara lättare än gjort... Sökt på tradera osv men hittar inget vettigt och inget alls under RVL-001

Kontakta säljaren och fråga om Wii't har portar för Gamecube kontroller / minneskort.

Om de inte vet hur de ser ut har du typ en här med bild på Tradera http://www.tradera.com/item/302515/198856942/-nintendo-wii-i-...

Visa signatur

Speldator: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Server 1: SB 2500k, MZI -P67GD55, 32GB DDR3, Corsair MX 240GB SSD
Surface Pro 2017, Konsoler: Typ alla, Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Eftersom konsoller som säljs idag ger en andel till Copyswede så tvivlar jag på det, sedan enligt manualen till Monkey Island i min hand står det att man får säkerhetskopiera för eget personligt bruk.

Anledningen till att Copyswede får pengar är för att de ska kunna ge mer pengar till Per Gessle (de antar att du har några av hans låtar på din spelkonsol). Själva spelen får du inte kopiera.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Om du ska uppleva Ocarina of Time på rätt sätt så är det N64, punkt slut. Kontrollen är outbytbar.

Visa signatur
Permalänk

Hur fungerar det med gamecube/xbox kontroll till pc då? Är det en helt vanlig GC/xbox kontroll och sedan adapter till usb eller finns det Gamecube/xbox kontroller som är gjorde för pc? Och isf vilka föredrar ni Modell och sedab om det är GC eller XBOX.

Permalänk
Medlem

Ska du ha kontroll till PC så fungerar Xbox 360 bäst. Adaptrar i all ära, men Microsoft kan sina kontroller.

Visa signatur

HP Omen 30L (Fractal Design Define Mini C): Ryzen 7-5800X / 32GB DDR4-3200Mhz / NVIDIA RTX 3080 Ti / 1TB WD Black SN850 M.2 NVME SSD / 2TB 870 + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Ska du ha kontroll till PC så fungerar Xbox 360 bäst. Adaptrar i all ära, men Microsoft kan sina kontroller.

Körde förut Wiimote+nunchuck för att lira WoW, otroligt bekvämt när man grindar/levlar. Men sant, 360 funkar utmärkt och enkelt att installera till PC.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mfm:

Finns både RGB och komponentvideo på GameCube.

En komponentkabel till GameCube kostar ju mer än en hel Wii.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Finns både RGB och komponentvideo på GameCube.

Min RGB kabel till Gamecuben går inte att jämföra med komponentvideo kabel. RGB kabeln stöder inte häller Scart RGB standarden så min projektor fungerade inte med den efterom att synk signalen skickades på composit utgången. Gamecubens komponentkabel är typ omöjlig att få tag på så vitt jag vet. Jag lyckades i alla fall inte. Och det går inte att göra en själv då det sitter en digatal-analog omvandlare i kabeln.

Skrivet av mfm:

Off topic:
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm

"26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.
Exemplar som framställs med stöd av första eller andra stycket får inte utnyttjas för andra ändamål och får inte heller användas när rätten att utnyttja programmet har upphört.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får iaktta, undersöka eller prova programmets funktion för att fastställa de idéer och principer som ligger bakom programmets olika detaljer. Detta gäller under förutsättning att det sker vid sådan laddning, visning på skärm, körning, överföring eller lagring av programmet som han har rätt att utföra.
Den som har rätt att använda en sammanställning får förfoga över den på det sätt som är nödvändigt för att han skall kunna använda sammanställningen för dess avsedda ändamål.
Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga. Lag (1997:790)."

On topic:
En wii med bakåt kompalitet låter ju som det vettigaste alternativet om du hittar en. Men tänk på att du vill ha Gamecube gamepads för spelet samt behöver spelet. Kanske lättare att hitta en Gamecube då. Men frågan är ocskå vilken bildkvalitet du kan tänka dig att leva med.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

En komponentkabel till GameCube kostar ju mer än en hel Wii.

Men nu var det inte vad som var billigt utan vilka anslutningar som fanns.

Skrivet av hACmAn:

Min RGB kabel till Gamecuben går inte att jämföra med komponentvideo kabel. RGB kabeln stöder inte häller Scart RGB standarden så min projektor fungerade inte med den efterom att synk signalen skickades på composit utgången. Gamecubens komponentkabel är typ omöjlig att få tag på så vitt jag vet. Jag lyckades i alla fall inte. Och det går inte att göra en själv då det sitter en digatal-analog omvandlare i kabeln.

RGB fungerar utmärkt på de TV-apparater som GameCube var tänkt att köra på, i alla fall originalkabeln från Nintendo. Komposit är det ju definitivt inte.

Det finns dussintals komponentkablar till försäljning på ebay. Sen har jag komponentutgång på min GC så att säga att den bara har komposit är direkt felaktigt oavsett hur dyr kabeln är.

Sen får jag utmärkt bild via Wii -> Komponentkablar -> VGAbox -> VGA även för PAL Gamecube så jag bryr mig inte om GC-hårdvaran...

Skrivet av hACmAn:

Off topic:
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm

"26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.

Väldigt stor skillnad mot för privatkopiering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När det begav sig för några år sedan så fanns det inga tredjepartskomponentkablar som fungerade till GC. Man fick vackert köpa från Nintendo original från Japan. Då kostade de 150-200 ink. frakt. Nu verkar de ligga på nästan 1000. Synd att man inte behöll kabeln.

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mfm:

Det finns dussintals komponentkablar till försäljning på ebay.

Kan du länka en för ett rimligt pris? Jag skulle gärna vilja ha en, men alla jag har hittat har kostat $200 eller nåt sånt löjligt.

Citat:

Sen har jag komponentutgång på min GC så att säga att den bara har komposit är direkt felaktigt oavsett hur dyr kabeln är.

Kan du lägga upp en bild på det? Min har bara Nintendo AV Connector:

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Kan du länka en för ett rimligt pris? Jag skulle gärna vilja ha en, men alla jag har hittat har kostat $200 eller nåt sånt löjligt.

Kan du lägga upp en bild på det? Min har bara Nintendo AV Connector:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Nint...

Det finns nog inga till rimligt pris. Gissar att man kan hitta en billigare i Akihabara men det var några år sedan jag var där sist så vem vet...

Jag har inte möjlighet att ta någon bild då jag inte har GameCubet tillgängligt, spelar som sagt bara GC på Wii-konsolen. Men har för mig att det är en liten fyrkantig kontakt ungefär.

Visa signatur