Köpråd av nytt moderkort och processor. Värt eller ovärt?

Permalänk
Medlem

Köpråd av nytt moderkort och processor. Värt eller ovärt?

Hejsan Sweclockers! Jag är ny på forumet och även första forumet att bli medlem på för övrigt. Jag spelar en hel del nyare spel och försöker ständigt att få den bästa spelupplevelsen. Men mina komponenter börjar bli ett par år nu och tänkte att uppdatera lite saker som kanske skulle ge en prestandaboost. De komponenter jag främst tänkte byta ut var moderkort och processor. Gärna till ett mATX för att spara lite plats. Jag skulle bli väldigt tacksam om någon lite kunnigare ville vägleda mig lite om det är värt att byta ut eller behålla komponenterna ett tag till.
Min nuvarande setup:

Moderkort
Gigabyte p67a-ud7-b3

Processor
Intel I7 2600k

Grafikkort
Asus gtx 780 directcu ii 3GB

Minne
Corsair vengance 1333Mhz 16GB

Nätagg
Corsair ax 850w

Hårddisk
SSD

De komponenter som jag kikar på är:

Moderkort
Asus MAXIMUS VI GENE Intel Z87 1150 mATX

Processor
Intel Core I5-4670K

Skulle det ge någon märkar prestandaskillnad i spel med att byta ut moderkort och procerssorn? Tänker att sockeln är av det nyare slaget och även mATX som jag hellre föredrar.

Tack så mycket för hjälp på förhand!

Mvh // Emil

Permalänk
Medlem

Tycker själv att det är onödigt då det är inte mycket skillnad och sandybridge klockar ofta väldigt bra så jag skulle göra det istället

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

För 1000 kronor mer så får du ett till 780. Så jag tycker snarare att du bör fråga folk om de rekommenderar att du ska köra sli på din nuvarande rigg?

Annars tycker jag att du ska klocka din nuvarande processor istället och spara pengarna till en större uppgradering i framtiden.

edit:

Vad spelar du för spel idag och vilka FPS får du? Kör du en 60hz skärm så kanske fler FPS är meningslöst?
Annars så tycker många ett en 120hz eller 144hz gör en stor skillnad i spelupplevelse.
Så det är kanske något att titta på, beroende på vad du klarar av att köra idag...

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Då är det kanske lika bra att hålla kvar på de sakerna jag redan har ett tag till framöver? Jag Har en AOC i2757fh IPS skärm som är på 60Hz. Jag spelar spel som Metro: Last Light, Tombraider och Assassin's creed 4.

Innan jag köpte mitt nuvarande GTX780 (3 veckor tillbaka) så hade jag 2st GTX580 i sli men jag sålde korten då det i mitt fall sällan fungerade helt optimalt då det oftast kändes som att spelen inte var anpassade för sli. Det ända spel som flöt riktigt bra för mig var Far Cry 3. Då hade jag i princip 99% load på båda korten, men mestadels var det 50-60% med nyaste drivrutinerna. Varför jag köpte jag ett 780 för att få ett bättre flyt i spel. Mitt mål med spelandet är inte att få jättehöga fps, utan mer att spelen håller en jämn fps runt 50-60 i höga inställningar så att det blir en mjuk spelupplevelse. I nuläget så tycker jag att fps hoppar väldigt mycket och medför stuttering även med v-sync och forcerad tredubblad buffer Jag får aldrig mer än 65fps i spel ändå så en 120Hz skärm skulle nog inte göra stor skillnad tyvärr. Jag måste sänka inställningarna till medel för att få ett mer lagom flyt trots detta är det aldrig riktigt mjukt i spel, och det kommer ständigt stuttering. Är detta kanske normalt med ett GTX780? Min teori var att det kanske var processorn och moderkortet som var lite föråldrat och kunde bli en flaskhals för mitt GTX780, varför jag funderade på att byta ut dessa till nyare.