Imorgon blir det inköp av proj och duk, tips innan köp?

Permalänk
Medlem

Imorgon blir det inköp av proj och duk, tips innan köp?

Hej kära SweC medlemmar!

Imorgon tänkte jag inhandla en Benq W1070 och en motordriven-duk, detta är min första proj, mao så har jag ingen erfarenhet eller stor kunskap kring ämnet - förutom att Benq W1070 är en riktigt prisvärd proj enl folk och professionella.

Jag tänkte inhandla följande paket med 90" duk, pris (tot: 8379kr):

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/projektor-och-duk/proj...

I detta fall kostar duken endast en tusenlapp, dock är det en Andersson (budget-king of them all?).

Jag velar mellan att köra på en 108" duk men då är vi uppe i 10k (för proj och duk), är det värt det? Är Andersson dynga och bör man välja något annat?

Bör jag titta på annan proj?

Användningsområde: Jag kommer i regel inte använda 3D, jag ska främst titta på film/serier, kanske spela lite. Från där jag sitter till duken kommer det vara ca 3 meter (projen kommer att vara monterad på en hylla ovanför sittplats).

Tack på förhand för alla tips å tricks som ni kan tillhandlahålla!

Permalänk
Medlem

Köp INTE en billig duk. Been there done than.
Bildkvalitén är till stor del beroende av duken. En duk för 10K vs. 1K kan ge dubbelt så bra bild (med samma projektor).

Olika dukar har olika typer av tyg och dåligt tyg kan ge ett skimmer på duken som man inte vill ha (vitt blir inte vitt, utan ser ut som små skimrande kristaller istället).
Jag la runt 3K för min duk, och av professionella klassas det som en billig duk (min första duk kostade 1K och den var skräp).

Sen kan man välja mellan grå duk och vit duk. En projektor kan aldrig projicera svart, den kan bara släcka ner lampan så att säga. Så har man väldigt just i sitt rum (som jag har) blir det svarta aldrig svart. Då kan det vara bra med en grå duk (tror dock de är ganska dyra, är en vit jag har).

Den duken jag har är av märket Diplomat och är kanon till mitt hobbytittande tycker jag.

Permalänk
Medlem

När det gäller grå duk så måste man se till så man har ordentligt avstånd mellan duk och projektor också annars får man sk hotspotting vilket inte är så nice. Irrellevant dock då så dyra dukar inte är på tal i detta fallet men ändå bra att känna till.

Jag har en W1070 och har en ramspänd kingpinduk på 117". En vanlig motordriven är ingen höjdare. Du kommer få veckningar med en sån duk. Om man inte kan ha en ramspänd så bör man iaf köpa en med tab-tension istället. De håller sig jämna bättre.

Glöm inte lägga pengar på mörkläggning. Det är nog det viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Glöm inte lägga pengar på mörkläggning. Det är nog det viktigaste.

Jo tack... Själv kör jag alla fyra väggar + tak helvitt. Ljust parkettgolv och ljus inredning. Två stora fönster som jag visserligen satt både persienner och mörkläggningsgardiner framför, men blir kass bild i ljusa scener där det finns svart i också. Det svarta blir grått istället

Permalänk
Medlem

Jo man får inte svart med en såhär billig projektor heller även om man har det kolsvart i rummet. Då får man gå upp betydligt i pris till bättre grejjer.

Permalänk
Medlem

har själv en w1070 & polaren har också en sån. dock har jag en multibracket & han en billigare duk... vi båda är grymt nöjda, men tror att man skulle vara mer nöjd med lite dyrare duk...

stör mig inte alls på att min duk är "vågig" för det märker jag inte av, kanske finns extremfall ?

edit:

sjukt billigt ändå? får du en motordriven duk för 1000:- ?

bara köp & blir du less så sälj? ser ut att vara en billigare version av multibracket.(säkert samma tillverkare) betalade 3000:- för min o idag kostar den runt 4000:- dock är min 108"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Köp INTE en billig duk. Been there done than.
Bildkvalitén är till stor del beroende av duken. En duk för 10K vs. 1K kan ge dubbelt så bra bild (med samma projektor).

Olika dukar har olika typer av tyg och dåligt tyg kan ge ett skimmer på duken som man inte vill ha (vitt blir inte vitt, utan ser ut som små skimrande kristaller istället).
Jag la runt 3K för min duk, och av professionella klassas det som en billig duk (min första duk kostade 1K och den var skräp).

Sen kan man välja mellan grå duk och vit duk. En projektor kan aldrig projicera svart, den kan bara släcka ner lampan så att säga. Så har man väldigt just i sitt rum (som jag har) blir det svarta aldrig svart. Då kan det vara bra med en grå duk (tror dock de är ganska dyra, är en vit jag har).

Den duken jag har är av märket Diplomat och är kanon till mitt hobbytittande tycker jag.

Allright, jag kanske bör snegla lite på på Kingpin istället.

Tack!

Skrivet av ozo64:

När det gäller grå duk så måste man se till så man har ordentligt avstånd mellan duk och projektor också annars får man sk hotspotting vilket inte är så nice. Irrellevant dock då så dyra dukar inte är på tal i detta fallet men ändå bra att känna till.

Jag har en W1070 och har en ramspänd kingpinduk på 117". En vanlig motordriven är ingen höjdare. Du kommer få veckningar med en sån duk. Om man inte kan ha en ramspänd så bör man iaf köpa en med tab-tension istället. De håller sig jämna bättre.

Glöm inte lägga pengar på mörkläggning. Det är nog det viktigaste.

Hmm okej, visste inte att detta var ett problem, trodde ramspänd endast var för design. Tab-tension är ju bra dyra, så rampspänd är ju helt klart att före dra isf.

Skrivet av Zakire:

Jo tack... Själv kör jag alla fyra väggar + tak helvitt. Ljust parkettgolv och ljus inredning. Två stora fönster som jag visserligen satt både persienner och mörkläggningsgardiner framför, men blir kass bild i ljusa scener där det finns svart i också. Det svarta blir grått istället

Ok, bra att tänka på. Har själv vita väggar, det kanske man bör göra nått åt.

Skrivet av ozo64:

Jo man får inte svart med en såhär billig projektor heller även om man har det kolsvart i rummet. Då får man gå upp betydligt i pris till bättre grejjer.

Vad skulle du rekommendera att gå upp till så att säga? W1400? W1500 kanske?

Skrivet av Disney:

har själv en w1070 & polaren har också en sån. dock har jag en multibracket & han en billigare duk... vi båda är grymt nöjda, men tror att man skulle vara mer nöjd med lite dyrare duk...

stör mig inte alls på att min duk är "vågig" för det märker jag inte av, kanske finns extremfall ?

edit:

sjukt billigt ändå? får du en motordriven duk för 1000:- ?

bara köp & blir du less så sälj? ser ut att vara en billigare version av multibracket.(säkert samma tillverkare) betalade 3000:- för min o idag kostar den runt 4000:- dock är min 108"

Hmm okej, jo det är ju sant, den kostar ju inte mycket och är ju bara att sälja om man är missnöjd.

Permalänk
Medlem

Jag har en 104" kingpin duk och det är inget jag rekommenderar. Fick byta den 3 gånger innan den höll och nu är den kurvad innåt på sidorna. Hemsk kvalité!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Att man inte får svart med en billig projektor är att ta i. En billig DLP-projje kan ge riktigt bra tryck i både färg och svärta.

Sitter själv med 2 DLP i bagaget och 1 första LCD. LCD och min första DLP låg i samma prisklass och inte så långt ifrån varandra i tiden i inköp, och DLP var ju oslagbart där. Nu har jag dock gått förbi båda och en DLP till en fantastisk LCD med tryck i svärtan.

Men med mina tidigare projektorer lärde jag mig en läxa gällande ljussättning och duk.
Ett vitt rum med billig duk var ett absolut NONO, det funkade men blev alldeles för urvaskad bild vid ljusare scener t ex.

Det billiga alternativet jag gjorde då var att köpa billigt velourtyg i svart som käkade upp ljuset och detta fungerade riktigt bra.
Men trägolvet som var blankt orsakade ändå en del urvaskad bild, men givetvis betydligt bättre än innan.

Senaste inköpet blev det dock att jag köpte en bra projektor som kostade vad den kostade, och duken kostade mer än projektorn i slutändan.
Samt en kompletterande kingpin för 3D då det blev lite problem med dukten och polariserat ljus från projjen.

Är man seriös med sitt filmtittande så är det bättre att spara än att slå till på något man kanske åndrar om man inte har full koll på allt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

jag har en 92" media mount som köptes för typ 3k, är nöjd med kvaliten den ger vid tittandes av film,
sen har jag en epson projektor och en annan bra logitech surround till det, allt köptes för drygt 3 årsedan, fungerar fortfarande bra

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Projektorn du har valt vet jag inget om men den är förmodligen ok för den pengen
Avståndet kommer inte bli något problem om du väljer en bättre duk (du har väl kollat så projen klarar av avståndet)
Har själv en grå Euroscreen vilket ger bättre svärta men som också kostar en del
Enda nackdelen med grå yta är att komprimerade 3d filmer typ SBS3D .mkv får en skum "hinna" dvs att man ser duken
Om duken följer med som ett paket så kan du ju alltid byta upp dej senare

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk

Har inte läst det andra men köp en tab tension duk!!!!! Vanlig motordriven duk blir vågig oavsett vad du betalar. Eller rampen!

Permalänk
Medlem

Jag har en 104" kingpin också, visst kurvar den lite på kanterna men absolut inget jag stör mig på. Man får vad man betalar för helt enkelt och ibland vill man inte betala massor

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Allt handlar om rummet du kommer sätta upp allting i.

Har du vita väggar och ett stort fönster är en vit, eller grå för den delen, duk inte bra. Det kommer inte ge ett bra resultat.

Min projektorduk är t.ex. dyrare än min projektor, just för att jag har ströljus eftersom mina mörkläggningsmöjligheter är begränsade.
Jag har en s.k. högkontrastduk av märket Euroscreen. Duken heter React.

Här kan du se skillnaden mellan en vit duk och en React: http://www.youtube.com/watch?v=agi4r2UdXhk (Den vita duken överst, React-duken underst)
Även i mörka miljöer som i filmen ovan så ser du att en React-Duk ger mer svärta och har allmänt bättre bild.
Även här är en film som kanske visar bättre skillnad: http://www.youtube.com/watch?v=UkiC5ZDdzs4

Jag råder dig till att läsa på mer om ämnet, och eventuellt skapa en tråd på Minhembio.com, dom kan visa dig i rätt riktning, även i din prisklass.

Nu kanske du redan varit iväg och köpt din projektor och duk.
Men det jag vill säga är att jag har sett/hört folk som köpt projektorduk och projje och sedan blivit ledsna över slutresultatet, och därmed inte använt grejerna. Och det vore ju synd. Men allt beror förståss på dina mörkläggningsmöjligheter.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Inaktiv

Lånar tråden lite. Nån som vet hur det blir att spela med projektor och duk gemfört med tv ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Lånar tråden lite. Nån som vet hur det blir att spela med projektor och duk gemfört med tv ?

Finns massor med sökresultat när du googlar.

Första träffen vid sökningen "spela på projektor":
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=261295

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Lånar tråden lite. Nån som vet hur det blir att spela med projektor och duk gemfört med tv ?

Har spelat en hel del Fifa, Halo och Mortal Kombat. Ser riktigt bra ut, även Halo 4 i 3D. Det enda problemet med konsolspel är den begränsade upplösningen på 90". Äger en Benq w1070, där jag via dator även kan välja 720p i 120hz, har dock inte lirat så mycket datorspel då det inte är något skönt att sitta att spela med mus och tangentbord i soffan

Till TS. Äger själv en Kingping 90" ramspänd duk, är bilden svart på filmen så är bilden ganska grå. Inget jag direkt stör mig på, men bara så att du har det i åtanke. Vitt blir i alla fall vit, så vitt att jag får lite ont i ögonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargaas:

Allt handlar om rummet du kommer sätta upp allting i.

Har du vita väggar och ett stort fönster är en vit, eller grå för den delen, duk inte bra. Det kommer inte ge ett bra resultat.

Min projektorduk är t.ex. dyrare än min projektor, just för att jag har ströljus eftersom mina mörkläggningsmöjligheter är begränsade.
Jag har en s.k. högkontrastduk av märket Euroscreen. Duken heter React.

Här kan du se skillnaden mellan en vit duk och en React: http://www.youtube.com/watch?v=agi4r2UdXhk (Den vita duken överst, React-duken underst)
Även i mörka miljöer som i filmen ovan så ser du att en React-Duk ger mer svärta och har allmänt bättre bild.
Även här är en film som kanske visar bättre skillnad: http://www.youtube.com/watch?v=UkiC5ZDdzs4

Jag råder dig till att läsa på mer om ämnet, och eventuellt skapa en tråd på Minhembio.com, dom kan visa dig i rätt riktning, även i din prisklass.

Nu kanske du redan varit iväg och köpt din projektor och duk.
Men det jag vill säga är att jag har sett/hört folk som köpt projektorduk och projje och sedan blivit ledsna över slutresultatet, och därmed inte använt grejerna. Och det vore ju synd. Men allt beror förståss på dina mörkläggningsmöjligheter.

väldigt dåliga länkar då dom har tänt i rummet på båda filmerna... har du projektor har du släkt. punkt. på bio har dom inte tänt så varför skulle vi ha det?

förstår att det är bättre & att det skulle passa utmärkt vid presentationer när du har tänt i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

väldigt dåliga länkar då dom har tänt i rummet på båda filmerna... har du projektor har du släkt. punkt. på bio har dom inte tänt så varför skulle vi ha det?

förstår att det är bättre & att det skulle passa utmärkt vid presentationer när du har tänt i rummet.

Dåliga länkar? En högkontrastduk är till för att minska påverkningen av ströljus, dom länkarna är ypperliga exempel på detta.
Och som jag skrev från första början, allt beror på rummet du sätter upp allt i, och eftersom TS inte beskrev rummet kan man anta att hans första "biorum" inte är som entusiasternas riggar på Minhembio. De har dedikerade biorum, svartmattmålade väggar/dörrar, gardiner som käkar ljus osv osv.

Idealt ljus för filmtittande med projektor är kolsvart. Dukens yta ska du inte kunna se när du släcker ner rummet.

Svärtan kan inte bli bättre än dukens.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att Andersson duken är helt jävla kass. Fick byta ut min 4 gånger innan jag fick en som var helt ok... men jag ska nog köpa en riktig duk snart.
Ang. W1070 är jag nöjd med den. Riktigt bra bild och färger efter kalibreringar. Tyvärr finns det ingen svärta, men inget man märker väl inne i filmer. Det är dock väldigt svårt att få svärta i denna prisklass, men skuggning/contrast ska vara riktigt bra på W1070 så det väger upp.
Enda negativa jag upplevt är "Rainbow Effect". Men det ser jag bara när jag letar efter det och flaxar runt med ögonen. Väl inne i en film märker jag inte av det.

Hade jag köpt en projektor idag hade jag nog hellre valt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=718731
Men samtidigt är DLP rätt mysigt istället för LCD... så det är svårt.

Gällande duk rekommenderar jag:
http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/projektor/projektorduk/Dre...)
http://www.fyndborsen.se/bild/projektor/projektorduk/v2-brigh...
Motordriven dyrare såklart.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

http://www.projectorcentral.com/BenQ-W1070-projection-calcula... där kan du pilla lite å se hur stor duk du kan ha bland annat å avståndet till duken. denna hjälpte mig mycket när jag fixade med min benq w 1200(så heter den nog ) och kingping duk. som sagt välj rätt rum och mörkt vill du ha de. när min projector väll är igång så lyser hela mitt tyvärr just nu upp hela rummet likt gotham citys polisen´s "batman" lampa lyser upp himlen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Att man inte får svart med en billig projektor är att ta i. En billig DLP-projje kan ge riktigt bra tryck i både färg och svärta.

Sitter själv med 2 DLP i bagaget och 1 första LCD. LCD och min första DLP låg i samma prisklass och inte så långt ifrån varandra i tiden i inköp, och DLP var ju oslagbart där. Nu har jag dock gått förbi båda och en DLP till en fantastisk LCD med tryck i svärtan.

Men med mina tidigare projektorer lärde jag mig en läxa gällande ljussättning och duk.
Ett vitt rum med billig duk var ett absolut NONO, det funkade men blev alldeles för urvaskad bild vid ljusare scener t ex.

Det billiga alternativet jag gjorde då var att köpa billigt velourtyg i svart som käkade upp ljuset och detta fungerade riktigt bra.
Men trägolvet som var blankt orsakade ändå en del urvaskad bild, men givetvis betydligt bättre än innan.

Senaste inköpet blev det dock att jag köpte en bra projektor som kostade vad den kostade, och duken kostade mer än projektorn i slutändan.
Samt en kompletterande kingpin för 3D då det blev lite problem med dukten och polariserat ljus från projjen.

Är man seriös med sitt filmtittande så är det bättre att spara än att slå till på något man kanske åndrar om man inte har full koll på allt.

Beror på vad man menar med svart. Det går inte att jämföra min W1070 med min panasonic VT50 plasma. Bilden är såklart väldigt mycket bättre på plasman.
Skulle vilja säga att svärtan på W1070 motsvarar en billig plasma i 5000-6000 kronors klassen OM man mörklägger helt. Att köra en projektor utan mörkläggning blir väldigt dåligt. Jag köpte billiga mörkläggningsgardiner på hemtex så förutom att jag har vita väggar och tak hemma så är det helt mörkt. Väggar och tak kommer jag eventuellt måla om senare i en mörkare nyans.

Permalänk
Medlem

Det blev en BenQ W1070 och det blev en ramspänd Andersson duk på 108" (istället för motordriven 90"). Jag hade valt Kingpin eller något annat mer "respektabelt" märke, men visar sig att i regel alla återförsäljare hade slut på dem, allt från Euroscreen till Kingpin, det var väntetid på ca 1 månad. Så det gick inte för sig.

Andersson 108" är förvånande kvalitativ. Ramen är snygg och denna "kristallisering" är minimal enligt mig, bara något som märks där bilden står helt stilla samt som den är helt kritvit. Inget jag ser som ett problem i alla fall, kan helt klart rekommendera denna duk som första duk - 2500kr enligt mig är i alla fall mycket duk för pengarna.

Med tanke på att detta är mitt första köp, så har jag inte så många krav. Bara att gå från min gamla LG LED på 47" till 108" är som natt och dag. Ja, jag förstår precis vad alla säger om mörkläggning och jag kan inte mer än att hålla med att svärtan är delvis kass. Med detta menar jag att när det är en mörk scen där allt mer eller mindre är mörkt så är det bra svärta, men så fort en scen innehåller mörka OCH ljusa delar, så är svärtan inte den bästa eftersom rummet blir så pass ljust pga dålig mörkläggning (här kan jag tänka mig att en dyrare proj hade gjort "livet" lättare).

Mitt biorum är bra instängt från utomstående ljus, men väggarna är vita och mitt parkettgolv speglar en del ljus. Mitt nästa projekt är att mörklägga till det bästa av min förmåga, jag inser verkligen vilken skillnad det kan göra.

Så utöver att jag bör mörklägga mer så är jag faktiskt, hittills, väldigt nöjd med BenQ W1070 och Andersson 108" ramspänd duk. Jag måste säga att det är mig ett stort frågetecken varför fler folk inte har en proj, jag kommer förmodligen aldrig koppla in min LG 47" LED längre.

Tack för alla svar och tips!

Permalänk
Medlem

Jepp jag gav bort min vardagsrumstv efter jag skaffade projektor. Gick liksom inte att titta på längre. Nu har jag bara kvar en extra tv i sovrummet för slötittande annars är det projektorn som gäller för allt annat.