AMD kontrar Nvidia G-Sync med Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilliz:

Det problemet går ju att lösa enkelt idag genom att man kör på Adaptive V-sync istället för vanliga V-sync. Det som händer då är att V-sync stängs av när FPS går under 60 och sätts på när du kommer till 60 FPS igen eller högre, inputlagget finns dock kvar.

ah, det valet har jag dock aldrig sett i dom spel där jag valt v-sync...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

ah, det valet har jag dock aldrig sett i dom spel där jag valt v-sync...

Detta ligger i drivrutinerna vill jag minnas.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Kunde det inte hetat R-sync bara för att...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fan, nu känner jag mig ännu säkrare på mitt val att köpa ett 290!
Freesync och Mantle, ser sjukt trevligt ut Well Done AMD!

Visa signatur

Min Pärla: [Corsair Obsidian 650D] [Antec 900W] MSI Radeon R9 290] [Intel Core i7 2600K@4,7Ghz 1.33V] [4x4Corsair Vengeance@1600MHz] [Asus P8 Z68] [Western Digital Green 1TB] [Samsung Evo 250 GB]
Side Stuff: [Asus VG248QE 144 Hz] [Steel Series 7G] [Razer Imperator] [Siberia USB Edition]

Permalänk
Medlem

AMD skulle döpt det till R-Sync bara för att vara lite extra irriterande för G-pojkarna!

Så, AMD har Freesync, Mantle och grymt mer prestanda per valuta ? Anledning att köpa Nvidia minskas konstant verkar det som, bara om AMD kunde fixa black screens för R9-290/290X nu...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Vet inte... G-sync har ju mer än ba tearing o fixa... T.ex. bättre 3D..

Som sagt nvidia låser sina saker men du får bättre saker t.ex. Amds 3d går fån inte ens o jämnföra med Nvidias 3d... Om freesync är i närheten av g-sync blir jag glad för då lär priset på g-sync skärmar sänkas

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Intel kontrar med n-sync.

Är det nya Timberlake-arkitekturen?

Permalänk

AMD visar var skåpet ska stå och hur det ska göras. Denna typen av teknik ska vara gratis för alla att använda och inte låsas till vissa vilket AMD har förstått och något som Nvidia borde lära sig av. Ännu en anledning att man väljer AMD före andra företag!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Detta kräver också en en kompatibel skärm för använding av "variable VBLANK". Och som vi läser i artikeln så har AMD inga planer eller ens en prototyp att visa, så detta är för tillfället bara snack och försök att ta hype av G-Sync som verkligen är något.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Intressant, frågan är hur man vet om detta fungerar på sin skärm?

Skulle vara gött om det fungerade på min Korea-skärm!

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Skrivet av Orici:

Detta kräver också en en kompatibel skärm för använding av "variable VBLANK". Och som vi läser i artikeln så har AMD inga planer eller ens en prototyp att visa, så detta är för tillfället bara snack och försök att ta hype av G-Sync som verkligen är något.

Du läste anandtech artikeln eller?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Nvidiaboysen försöker med all sin kraft försvara blodiglarna in i det sista, kommer de lyckas?! popcorn.jpg

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det verkar som det är nVIDIA som utvecklar saker och AMD försöker komma ikapp.

Nvidia GPU Boost > AMD Ghz Boost Edition
Hardware G-Sync > Software FreeSync
Nvidia releases FCAT > Nearly a year later AMD release driver updates for frame pacing (still hit or miss)
Nvidia Experience > Raptor Gaming Evolved

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Nej de måste ju självklart designa om hårdvaran också och det är därför det är högst tveksamt att Nvidia någonsin kommer bry sig. Det är dyrt för dem och det kommer dröja flera år innan de har hårdvara designat för Mantle på marknaden. De kan inte designa om nästa generation nu. Därför lär de bara tiga ihjäl det och vänta på att det dör ut. Intel har ju en enklare design och lite andra möjligheter att leka och det vore ett relativt billigt sätt att öka prestandan med 20 % för dem.

Hela konceptet med ett lågnivå API är att det måste designas efter specifik hårdvara. Ska det fungera till all hårdvara alltid så lär det ju landa på DirectX och OpenGL igen varpå det är helt meningslöst.

Dock finns där ju fler delar med Mantle än bara direkt mer gpu prestanda. Även om nVidia inte kan dra fördel av just den biten så kanske de kan dra nytta av att APIt kräver mindre CPU och framför allt blir bättre på att dela upp trådarna än DirectX och detta borde även nVidia vinna prestanda på för alla med sämre CPUer. Fast frågan är om nVidia vill se AMD sälja fler CPUer eller om de är nöjda med Intel som totalt dominerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Fast det är ju inte rätt, gsync kör ju buffert också fast i skärmen, ingen skillnad. Så har jag fattat det iaf, vad har de annars minne i skärmen till?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Detta kräver också en en kompatibel skärm för använding av "variable VBLANK". Och som vi läser i artikeln så har AMD inga planer eller ens en prototyp att visa, så detta är för tillfället bara snack och försök att ta hype av G-Sync som verkligen är något.

Nej AMD tillverkar ju inga skärmar som du vet.
Men de tjatar nog på tillverkarna att implementera funktionen och de tillverkare som inte är med i gruppen kring g-sync hoppar nog på detta mer än gärna, verkar också vara ganska billigt att införa.
Vi kanske får se Freesync mest på bärbara datorer till en början, där är det nog vanligare att skärmen redan stödjer variabel v-sync.

Skulle vara gott om stödet redan fanns i min älskade Dell U2410 men jag har inte allt för stora förhoppningar. :cry:

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej AMD tillverkar ju inga skärmar som du vet.
Men de tjatar nog på tillverkarna att implementera funktionen och de tillverkare som inte är med i gruppen kring g-sync hoppar nog på detta mer än gärna, verkar också vara ganska billigt att införa.
Vi kanske får se Freesync mest på bärbara datorer till en början, där är det nog vanligare att skärmen stödjer variabel v-sync.

Skulle vara gott om stödet redan fanns i min älskade Dell U2410 men jag har inte allt för stora förhoppningar. :cry:


En hårdvaru implementation är i mina ögon bättre då funktionerna kan ske i "hårdvaru hastighet".

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det verkar som det är nVIDIA som utvecklar saker och AMD försöker komma ikapp.

Nvidia GPU Boost > AMD Ghz Boost Edition
Hardware G-Sync > Software FreeSync
Nvidia releases FCAT > Nearly a year later AMD release driver updates for frame pacing (still hit or miss)
Nvidia Experience > Raptor Gaming Evolved

AMD Mantle > ingenting...
AMD 512bit minnesbuss > ingenting...
Helt dynamisk klockning av grafikkorten > ingenting...
Trueaudio > ingenting...

Så AMD både utvecklar eget samtidigt som de ger svar på tal till Nvidia, ja visst. AMD försöker verkligen komma ikapp.
Eftersom Nvidia är så långt efter har de bara ett val för att behålla sina kunder - total kontroll och inlåsning till sin hårdvara och mjukvara. Vidrigt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är konstigt att det funnits stöd för detta sedan 5k hd serien och det inte har implementerats ännu?

Riktigt nice om det fungerar, tycker dock att det låter lite konstigt att de bara helt plötsligt kan göra något som det funnits stöd för i flera år, som inte tidigare har implementerats.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Det blir väl som det mesta AMD gör saker "öppna", dom kommer med en super ide och alla älskar deras saker. Sedan händer inte så mycket mer. Eftersom AMD alltid pushar så hårt för öppna saker så förväntar sig AMD att andra ska göra jobbet åt dom. AMD lägger fram lite lösa ideer och kanske något basic SDK, sen tar det stopp. Hur gick det för AMD's 3D satsning som jag inte ens minns vad den heter? nVidias 3D och 3D surround är långt gågna och funkar perfekt. AMD mantle, man har hört länge att det är så bra att det är hela 45%!? bättre än directX i BF, sedan läser jag att det blivit framskjutet.

Och nu senast deras egna tappning av G-sync som verkligen känns som en pappers grej mest och som vanligt öppen, AMD väntar på att andra gör jobbet åt dom.

Varför ska AMD alltid härmas och göra saker som alltid ligger efter så mycket? Alltid, först kommer det hos nVidia sen efter ett tag så ska AMD försöka implementera något liknande för dom vill inte ligga efter.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Skrivet av inquam:

Ett gammalt? Hur ung är du?

De var väl aktiva på 90 talet lr?
Anser jag gammalt

Permalänk
Avstängd

Kul att alla är äntligen stolta om sina AMD kort, även om ni baserar ert pride på saker som inte ens sett dagsljuset ännu (Mantle,FreeSync).
Skulle va kul om dom verkligen släppte nått istället för att prata bara...Men sen igen det är ju typ det enda dom kan göra för tillfället :S

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Entusiast

Ropa inte hej förrän AMD är över bäcken gott folk.
Vi vet inte hur det blir med vare sig Mantle (Dock verkar det ju positivt) eller detta Freesync och inte G-sync heller för den delen även om G-sync är mycket mognare än AMD's kommande tekniker.

Om det fungerar som det skall i teorin så har vi en mycket ljus framtid framför oss men dessa tekniker kan komma att ha alla möjliga buggar etc så att tala om att antingen Nvidia eller AMD är "ägda" är det väl lite väl tidigt för...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Fattar ingenting genom enbart titta på en videoklipp. De borde säga hur det fungerar egentligen. Titta på Nvidias presentation av G-sync.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det verkar som det är nVIDIA som utvecklar saker och AMD försöker komma ikapp.

Nvidia GPU Boost > AMD Ghz Boost Edition
Hardware G-Sync > Software FreeSync
Nvidia releases FCAT > Nearly a year later AMD release driver updates for frame pacing (still hit or miss)
Nvidia Experience > Raptor Gaming Evolved

nVidia tearing forever på Linux < AMD TearFree
nVidia Surround < AMD Eyefinity
nVidia 3 monitors+ < AMD 3 monitors+
nVidia förstöra linux drivrutiner för att de skall hamna på samma nivå som Windows < AMDs öppna drivrutiner.

Ett par saker AMD krossar nVidia med. Sedan att kalla detta komma ikapp, alla har sina mål och tillgångavägsätt. AMD var först att implementera DirectX apierna medans nVidia låg bakom ganska länge med 10.1

Skrivet av Orici:


En hårdvaru implementation är i mina ögon bättre då funktionerna kan ske i "hårdvaru hastighet".

Definera hårdvaru hastighet. Sedan så är det i princip samma sak. Det enda nVidia gör annorlunda är att de ersätter kretskortet från tillverkaren med sitt eget och en liten processor som pratar med grafikkortet.

AMD använder VESA standarden för att göra exakt samma sak fast med tillverkarens kretskort. Båda styrs fortfarande av grafikdrivrutiner så din "hårdvaru nonsens försvinner på båda implementeringar"

Kan inte du för en gångs skull lägga din fanboyism bakom i AMD/nVidia/Intel trädar?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Fast det är ju inte rätt, gsync kör ju buffert också fast i skärmen, ingen skillnad. Så har jag fattat det iaf, vad har de annars minne i skärmen till?

Bufferten i g-sync är dock bara till för att kunna fördela den variabla frameraten korrekt, dvs det buffras idealiskt sett 0 frames.
När du får fps-dropp, så buffras det 0.x frames beroende på hur stort drop du får, för att kunna tima nästa frame perfekt som den "borde" komma med variabel refreshrate.
Det är ju inte variabel framerate på riktigt, den körs i tex 144hz, sedan timas frames som om det vore variabel refreshrate, effektivt är det samma sak.
(eller mer än en frame, om det är ett stort fps-drop, såklart).

Nuvarande lightboost-monitors buffrar för övrigt en halv frame, sedan börjar den rita och strobar backlight efter en fast delay oavsett vad som kommer efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Det blir väl som det mesta AMD gör saker "öppna", dom kommer med en super ide och alla älskar deras saker. Sedan händer inte så mycket mer. Eftersom AMD alltid pushar så hårt för öppna saker så förväntar sig AMD att andra ska göra jobbet åt dom. AMD lägger fram lite lösa ideer och kanske något basic SDK, sen tar det stopp. Hur gick det för AMD's 3D satsning som jag inte ens minns vad den heter? nVidias 3D och 3D surround är långt gågna och funkar perfekt. AMD mantle, man har hört länge att det är så bra att det är hela 45%!? bättre än directX i BF, sedan läser jag att det blivit framskjutet.

Och nu senast deras egna tappning av G-sync som verkligen känns som en pappers grej mest och som vanligt öppen, AMD väntar på att andra gör jobbet åt dom.

Varför ska AMD alltid härmas och göra saker som alltid ligger efter så mycket? Alltid, först kommer det hos nVidia sen efter ett tag så ska AMD försöka implementera något liknande för dom vill inte ligga efter.

Vad tror du driver en utveckling framåt? Konkurrens och innovation! Varför tror du "äckel" konsolerna (Gillar inte skiten) var likadana i 7år?! För att inget annat släpptes så företagen var inte tvungna att kontra med något nytt! TÄNK-TRYCK-TALA är ett uttryck som man kan leva efter.

Sitter på ett kort från dom gröna i stationära och ett rött 270x i HTPC. Bryr mig inte så mycket om vilket utan gillar innovation och framtidstänk och öppenhet så tror om Mantel och Freesync blir bra så är det ett rejält skjut framåt!!! Bra där AMD

Mvh

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

nVidia tearing forever på Linux < AMD TearFree
nVidia Surround < AMD Eyefinity
nVidia 3 monitors+ < AMD 3 monitors+
nVidia förstöra linux drivrutiner för att de skall hamna på samma nivå som Windows < AMDs öppna drivrutiner.

Ett par saker AMD krossar nVidia med. Sedan att kalla detta komma ikapp, alla har sina mål och tillgångavägsätt. AMD var först att implementera DirectX apierna medans nVidia låg bakom ganska länge med 10.1

Definera hårdvaru hastighet. Sedan så är det i princip samma sak. Det enda nVidia gör annorlunda är att de ersätter kretskortet från tillverkaren med sitt eget och en liten processor som pratar med grafikkortet.

AMD använder VESA standarden för att göra exakt samma sak fast med tillverkarens kretskort. Båda styrs fortfarande av grafikdrivrutiner så din "hårdvaru nonsens försvinner på båda implementeringar"

Kan inte du för en gångs skull lägga din fanboyism bakom i AMD/nVidia/Intel trädar?

Tappert försök, men det går inte att argumentera med en fanboi.

Tyvärr lärt mig den hårda väga.

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Tappert försök, men det går inte att argumentera med en fanboi.

Tyvärr lärt mig den hårda väga.

Been there done that..
No reward

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

I morse när jag gick till jobbet så svor jag över att både nVidia och AMD ska envisas med att ta fram egna standarder som bara gynnar de själva. Tänker på G-Sync och Mantle.

Åsså kommer den här nyheten, Free-Sync! Tack AMD!

Nu återstår bara att AMD är snälla att dela med sig av Mantle, men där har de ett ESS som heter duga

de gör dom redan ! mantle är öppet för vem som, dock gynnar mantle amd då den är utvecklad för amds arkitektur, svårt att göra på annat sätt uttan att hamna i directx

personligen hoppas jag mantle slår sig in på marknaden, å förutsättningarna ser ju ganska bra ut då one och 4 bygger på gcn

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |