AMD kontrar Nvidia G-Sync med Freesync

Permalänk
Melding Plague

AMD kontrar Nvidia G-Sync med Freesync

Variabel uppdateringsfrekvens är inte enbart reserverat för Nvidia G-Sync utan är även ingrediens i VESA-standarden. Det menar AMD, som siktar på att ta fram ett fritt alternativ.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Freesync ..................... ""FREE"" något som Nvidia borde tänka på.......

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk

1000+ till AMD som satsar på öppet! En sak som vi entusiaster borde se som betydligt bättre än det stängda G-sync. Synd att de inte kan enas bara :-/ nVidia lär knappast lägga G-sync åt sidan även om det borde göra det.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag har kört både Amd och Nvidia genom tiderna och bryr mig inte om något av märkena hit eller dit egentligen. G-Sync blev mer eller mindre det som vid förra köpet gjorde att det i mina ögon vägde över till nvidias fördel.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Bra där! Även om detta kanske fungerar sämre än g-sync är det frågan om det är värt priset

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Tack, AMD!

Det här är något som verkligen ska vara standardiserat. VESA-standarden är den enda rätta vägen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Intel kontrar med n-sync.

Permalänk
Medlem

Betydligt bättre riktning än vad nvidia sysslar med. Öppet ska det vara.

Permalänk
Medlem

Uppdateringsfrekvenskrig?

Permalänk
Medlem

Offtopic: vad heter datorn som det visas på? Sjukt haxiga windows datorer

Visa signatur

^^,)

Permalänk

Det är en fantastiskt smart move av AMD i PR-väg, och det är jävligt bra för oss konsumenter, så för all del!

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk

Hur tar man reda på om en skärm stödjer vblank eller inte?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd

Hoppas detta fungerar ungefär lika bra som G-Sync. Helt klart ett bättre alternativ om det är öppet

Även om det antagligen är något sämre.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

I morse när jag gick till jobbet så svor jag över att både nVidia och AMD ska envisas med att ta fram egna standarder som bara gynnar de själva. Tänker på G-Sync och Mantle.

Åsså kommer den här nyheten, Free-Sync! Tack AMD!

Nu återstår bara att AMD är snälla att dela med sig av Mantle, men där har de ett ESS som heter duga

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är ett väldigt bra initiativ från AMD, men med tanke på hur välanvänt Bullet blev (läs: inte alls) så är jag tveksam.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

"AMD menar att VESA-standardens dynamiska uppdateringsfrekvens kan kombineras med trippelbuffering för att ge motsvarande upplevelse som Nvidia G-Sync"

Detta är väl svagheten i det då - gsync har enligt nvidia noll input lag, behöver man köra triple buffering får man ju mer eller samma inputlag som v-sync eftersom vsync kör double eller triple buffering.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lessismore:

I morse när jag gick till jobbet så svor jag över att både nVidia och AMD ska envisas med att ta fram egna standarder som bara gynnar de själva. Tänker på G-Sync och Mantle.

Åsså kommer den här nyheten, Free-Sync! Tack AMD!

Nu återstår bara att AMD är snälla att dela med sig av Mantle, men där har de ett ESS som heter duga

Dock är väl även Mantle en öppen API? Så Nvidia har ju fulla möjligheter att anpassa sina kort till det med om de så skulle önskas.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

I morse när jag gick till jobbet så svor jag över att både nVidia och AMD ska envisas med att ta fram egna standarder som bara gynnar de själva. Tänker på G-Sync och Mantle.

Åsså kommer den här nyheten, Free-Sync! Tack AMD!

Nu återstår bara att AMD är snälla att dela med sig av Mantle, men där har de ett ESS som heter duga

AMD har väl själva sagt att de skapat Mantle som ett API som vem som helst får använda?
Alltså Nvidia får det om de skulle vilja.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Haha, Snyggt AMD!
Ingen extra dyr hårdvara som måste in i skärmarna, utan de borde bara funka med de flesta grejjer, bara det aktiveras.

Klockren knäpp på nästan på Nvidia.

Permalänk
Medlem

Som vanligt visar AMD var skåpet ska stå till skillnad från nvidia som alltid letar efter nya sätt att låsa in användare i stängda lösningar.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

I morse när jag gick till jobbet så svor jag över att både nVidia och AMD ska envisas med att ta fram egna standarder som bara gynnar de själva. Tänker på G-Sync och Mantle.

Åsså kommer den här nyheten, Free-Sync! Tack AMD!

Nu återstår bara att AMD är snälla att dela med sig av Mantle, men där har de ett ESS som heter duga

Mantle kommer stödjas av Nvidia, med tiden... har för mig jag läst det här på SWEC i någon artikel med intervjuer ifrån Dice/Amd

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nu återstår bara att AMD är snälla att dela med sig av Mantle, men där har de ett ESS som heter duga

AMD har från början sagt att Mantle är en öppen standard så det är bara för Nvidia att köra på om de kan svälja stoltheten.

Edit: Typ fyra på den bollen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lessismore:

I morse när jag gick till jobbet så svor jag över att både nVidia och AMD ska envisas med att ta fram egna standarder som bara gynnar de själva. Tänker på G-Sync och Mantle.

Åsså kommer den här nyheten, Free-Sync! Tack AMD!

Nu återstår bara att AMD är snälla att dela med sig av Mantle, men där har de ett ESS som heter duga

AMD har redan sagt upprepade gånger att Mantle är helt öppet så det handlar bara ifall Intel och Nvidia är intresserade av att införa stöd vilket är rätt tveksamt. Intel kunde iof tjäna rätt mycket på att det blir standard eftersom en boost på 20 % är väldigt värdefullt när deras integrerade kretsar är så klena. Där handlar det ju inte om skillnaden mellan lite mer eller mindre ögongodis utan snarare en fråga om spelbart eller inte. Men Nvidia har nog inget intresse alls av att använda sig av Mantle. De tjänar mer på att det dör ut helt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av segen:

Intel kontrar med n-sync.

Ett gammalt pojkband?
http://en.wikipedia.org/wiki/%27N_Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

"AMD menar att VESA-standardens dynamiska uppdateringsfrekvens kan kombineras med trippelbuffering för att ge motsvarande upplevelse som Nvidia G-Sync"

Detta är väl svagheten i det då - gsync har enligt nvidia noll input lag, behöver man köra triple buffering får man ju mer eller samma inputlag som v-sync eftersom vsync kör double eller triple buffering.

V-sync är ju problematiskt också ifall man kommer under hur många hz man nu har skärmen på, säg att man har en 60hz skärm och v-sync på, och så får spelet 55 fps, då får man helt plötsligt 30 fps istället.

Så g-sync kanske är bättre om man ska ha det allra allra allra bästa, men det är väldigt liten skillnad och i praktiken ingen skillnad alls för minst 90% av användarna.
Så öppenheten och hur mycket billigare det blir med freesync så tycker jag det är ett klart steg i rätt riktning!

Permalänk
Medlem

Shit just got real.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Avstängd

Awesome!
Fan vad bra!

Fuck Nvidia G-Sync och andra tekniker som är knutna till en tillverkare.

Skitbra med "freesync" som funkar oavsett tillverkare!
Öppna standarder till alla!

Permalänk
Medlem

Det trevliga med G-Sync är ju dock att alla dom skärmarna också pga. G-Sync modulen kommer kunna köras i strobing mode, vilket ju är det ultimata ifall man har en kraftfull dator. Förhoppningsvis har ju dock eizos skärm gjort att fler vill göra sådana skärmar även på egen hand

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Avstängd

Gick ju bra när AMD introducerade öppna Mantle och Open CL haha. Tills jag ser något konkret från AMD så siktar jag in mig på G-Sync. AMD har helt enkelt för dåligt trackrecord när det gäller att få ett bra flyt.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

V-sync är ju problematiskt också ifall man kommer under hur många hz man nu har skärmen på, säg att man har en 60hz skärm och v-sync på, och så får spelet 55 fps, då får man helt plötsligt 30 fps istället.

Så g-sync kanske är bättre om man ska ha det allra allra allra bästa, men det är väldigt liten skillnad och i praktiken ingen skillnad alls för minst 90% av användarna.
Så öppenheten och hur mycket billigare det blir med freesync så tycker jag det är ett klart steg i rätt riktning!

Absolut, det är fortfarande en väldigt bra sak om det levererar som lovat. g-sync gratis oberoende fast med input lag.
För mycket input lag för 60hz, dock, men går kanske att leva med i 120hz (3 frames blir ~50ms input lag vid 60hz, ~25ms vid 120hz).