Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD kontrar Nvidia G-Sync med Freesync

Permalänk
Medlem

Verkar som om AMD "slår ihjäl" Nvidias tänk genom att ge bort det gratis. Smart sätt att ignorera motståndarens tekniska framsteg.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd

Verkar va mycket snack från AMD igen...att dom inte lär sig.
Får se vad testerna säger

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Gick ju bra när AMD introducerade öppna Mantle och Open CL haha. Tills jag ser något konkret från AMD så siktar jag in mig på G-Sync. AMD har helt enkelt för dåligt trackrecord när det gäller att få ett bra flyt.

OpenCL kommer urspungligen från Apple och stöds av både AMD och nVidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Dock är väl även Mantle en öppen API? Så Nvidia har ju fulla möjligheter att anpassa sina kort till det med om de så skulle önskas.

Ja det lär ju hända.
Nvidia kommer inte alls o svartmåla det för att deras kort inte presterar lika bra i det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SebboD:

Gick ju bra när AMD introducerade öppna Mantle och Open CL haha. Tills jag ser något konkret från AMD så siktar jag in mig på G-Sync. AMD har helt enkelt för dåligt trackrecord när det gäller att få ett bra flyt.

Vad har OpenCL med saken att göra? Det är ju Khronos Group som sköter det och några av företagen som grundade Khronos är AMD, Intel, Sun och Nvidia. Både AMD och Nvidia har varit iblandade sen start och de presenterade konceptet tillsammans när det först lanserades.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Gick ju bra när AMD introducerade öppna Mantle och Open CL haha. Tills jag ser något konkret från AMD så siktar jag in mig på G-Sync. AMD har helt enkelt för dåligt trackrecord när det gäller att få ett bra flyt.

Var det inte apple som startade OpenCL ?
Edit: lite för långsam

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Intel kontrar med n-sync.

Tog mig alldeles för lång tid innan myntet trillade ner.

Wp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

AMD har redan sagt upprepade gånger att Mantle är helt öppet så det handlar bara ifall Intel och Nvidia är intresserade av att införa stöd vilket är rätt tveksamt. Intel kunde iof tjäna rätt mycket på att det blir standard eftersom en boost på 20 % är väldigt värdefullt när deras integrerade kretsar är så klena. Där handlar det ju inte om skillnaden mellan lite mer eller mindre ögongodis utan snarare en fråga om spelbart eller inte. Men Nvidia har nog inget intresse alls av att använda sig av Mantle. De tjänar mer på att det dör ut helt.

Problemet är att Mantle är utvecklat för AMDs hårdvara så det inte är inte alls säkert att andra får någon speciell boost även om de ville. Nvidia lär nog anpassa drivarna om de ser att de tjänar nått på det. Kan de dock inte matcha AMD tvivlar jag på att de vill hjälpa till. Vore bättre de alla gick in o stödde någon av de öppna standarder som finns och försöka utveckla en standard där alla har samma chans. Skulle inte tro AMD vore med på ett Mantle om det var nVidia som låg bakom heller.

Blir dock intressant o se vad Freesync medför, låter lite hwhack men de kan ju fungera bra. Jag är ingen expert på området.

Permalänk
Medlem

2014 blir ett "sync" år

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Intel kontrar med n-sync.

"This I Promise you"

https://www.youtube.com/watch?v=6thmPrTxBtI

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Fan också. Där försvann ytterligare en chans för ett företag att smygmjölka konsumenterna på pengar de aldrig hade behövt betala

Frågan är nu... kommer Nvidia vägra stödja freesync, så att man som konsument tvingas till att köpa AMD-kort om man vill ha fin synk men inte har lust att pröjsa extra för specialskärmar?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara en bättre (eller sämre) formulering än Linus Torvalds berömda fingerräckning.

http://youtu.be/_36yNWw_07g

I övrigt är väl Mantle en öppen API, så Nvidia kan väl använda sig av det också.

Jag gillar verkligen att det här börjar handla om en kamp mellan standarder, medan Nvidia håller hårt på proprietära standarder (Cuda, G-sync, PhysX osv.) så visar AMD vägen till framtiden i stället.

Visa signatur

Dator: Svart med en blå lampa längst fram. En del sladdar längst bak. Diverse elektronik och blinkande lampor invändigt.

Permalänk
Medlem

Först Mantle sen Freesync? +1 poäng till AMD (eller +2 kanske).

Eller kanske +0 poäng, återstår att se hur både Mantle och Freesync faktiskt fungerar i praktiken.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Eeemil:

Bara en bättre (eller sämre) formulering än Linus Torvalds berömda fingerräckning. http://youtu.be/_36yNWw_07g

http://youtu.be/_36yNWw_07g

I övrigt är väl Mantle en öppen API, så Nvidia kan väl använda sig av det också.

Jag gillar verkligen att det här börjar handla om en kamp mellan standarder, medan Nvidia håller hårt på proprietära standarder (Cuda, G-sync, PhysX osv.) så visar AMD vägen till framtiden i stället.

Skrivet av Minsc S2:

Först Mantle sen Freesync? +1 poäng till AMD (eller +2 kanske).

Eller kanske +0 poäng, återstår att se hur både Mantle och Freesync faktiskt fungerar i praktiken.

I keep telling ya! Good guy AMD!

Helt rätt väg att ge en öppen standard till alla som sedan stöds av fler tillverkare. Kanske Något som kommer dyka upp i framtida handhållna konsoller/surfplattor/spelplattor. Vad vet som kommer i framtiden liksom.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madwan:

Offtopic: vad heter datorn som det visas på? Sjukt haxiga windows datorer

En så kallad laptop, den är bärbar.

Haha, skämt åsido, såhär står det i nyhetsartikeln iaf.

Skrivet av Nyhet:

För demonstrationen används den bärbara datorn Toshiba Satellite Click med integrerad grafik ur AMD A-serien, helt utan några modifikationer.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Måste vara jobbigt för nVidia om detta fungerar som tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

"AMD menar att VESA-standardens dynamiska uppdateringsfrekvens kan kombineras med trippelbuffering för att ge motsvarande upplevelse som Nvidia G-Sync"

Detta är väl svagheten i det då - gsync har enligt nvidia noll input lag, behöver man köra triple buffering får man ju mer eller samma inputlag som v-sync eftersom vsync kör double eller triple buffering.

Är inte trippelbufferten till för att enbart användas vid under 30fps, då skärmen kan tvingas rita samma bild 2 eller fler gånger i rad. När man är över 30fps ska ju självklart senaste bilden ritas, dvs exakt samma funktion som gsync bara det att bilden sparas i grafikkortets minne istället för i skärmen, något som inte borde göra så mycket då amd för närvarande generellt mer minne i sina grafikkort.

Permalänk
Medlem

Denna typ av framsteg BÖR standardiseras. Det är ett steg framåt för marknaden som helhet och bör inte knytas upp till en tillverkare. Det hindrar både spridning, konkurrens, prissättning och adoption bland användarna. Att nVidia, i vanlig ordning, släpper en proprietär lösning börjar få mig att ledsna på dem och jag har kört på deras läger länge.

Problematiken kan ses tydligt om man tittar på exempelvis PhysX som hade kunnat revolutionera våra spel för längesedan men där adoptionen bland utvecklare varit väldigt begränsad då endast en tillverkare kan köra teknologin (i hårdvara talar jag om nu). En OpenCL wrapper gjordes till och med som gjorde att PhysX fungerade på AMD kort vilket kanske hade kunnat ge teknologin en framtid, men denna stoppades sedermera av nVidia. Till och med möjligheten att köra ett enklare nVidia-kort som dedikerad PhysX kort i en burk med AMD kort har de satt käppar i hjulen för. Varför inte från början utveckla en öppen OpenCL baserad lösning som man kan optimera för sin egen hårdvara? Då hade detta kunnat vara i det närmaste standard idag.

3D Vision, varför helt proprietära glasögon och sändare? Varför inte stöd för olika typer av 3D glasögon? Även här är AMD öppnare.

nVidia gör bra saker och de är duktiga på vad de gör. Men istället för att tänka på användarna och hjälpa till att föra oss alla (användare och tillverkare) framåt och tjäna pengar på att folk uppskattar dem och deras produkter så är det endast pengarna som styr. Även om det betyder att vi användare får en "sämre" sits.

Jag hoppas nVidia vaknar upp lite snart och faktiskt försöker ha dialoger med andra tillverkare om nya teknologier och inte bara kör sitt eget race. Som det är nu så börjar nVida kännas som Apple som vill låsa in folk i allt som är skapade av dem medan AMD och andra tillverkare känns mer som Open Source communityt som vill ge alla möjligheten att ta del av ny teknologi.

Nästa kort för mig kommer nog bli AMD med önskan om att nVidia vaknar upp och börjar jobba med resten av grabbarna för att erbjuda oss stora tekniska framsteg.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Ja det verkar väldigt bra, men om det funnits sedan 5000-serien, varför tar de fram det först nu?

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dallebull:

Ja det lär ju hända.
Nvidia kommer inte alls o svartmåla det för att deras kort inte presterar lika bra i det.

Det är en helt annan sak om Nvidia väljer att inte använda det eller inte, men sakfrågan var just att det var öppet att använda. Det innebär att tex. även Intel skulle kunna haka på det med sin 'Intel HD' och kanske få ett rejält lyft med.

Säger inte att Mantle är lite "speciell-ala-AMD", men just att det är öppet så kan vilket företag som helst anpassa sig till det (rent teoretiskt).
Det som gör Mantle så bra för min del är att CPU'n slipper svettas lika mycket och kan därmed låta datorer med lite segare CPU tuffa på ett tag till. Det innäebär att tex. en gammal burk med Phenom/C2Q kanske bara behöver byta grafikkort för att kunna spela de nyare spelen med bra flyt, ett bra exempel på det är ju testet från CES där de använde en APU A8-7600 mot en intel i7.a.

----

OT: Jag är för allt "open" i princip, även om det kanske inte alltid fungerar till 100% lika bra som något "closed" så är det bra att det finns för de som inte kan punga ut de där extra tusenlapparna för det absolut fränaste hela tiden!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

V-sync är ju problematiskt också ifall man kommer under hur många hz man nu har skärmen på, säg att man har en 60hz skärm och v-sync på, och så får spelet 55 fps, då får man helt plötsligt 30 fps istället.

Det problemet går ju att lösa enkelt idag genom att man kör på Adaptive V-sync istället för vanliga V-sync. Det som händer då är att V-sync stängs av när FPS går under 60 och sätts på när du kommer till 60 FPS igen eller högre, inputlagget finns dock kvar.

Permalänk
Medlem

Någon som sett och hört något sett att testa detta och se om monitorn stödjer det?

Öppenhet <3

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

I morse när jag gick till jobbet så svor jag över att både nVidia och AMD ska envisas med att ta fram egna standarder som bara gynnar de själva. Tänker på G-Sync och Mantle.

Åsså kommer den här nyheten, Free-Sync! Tack AMD!

Nu återstår bara att AMD är snälla att dela med sig av Mantle, men där har de ett ESS som heter duga

Skillnaden här dock att hade nVidia tagit fram något i stil med Mantle så hade det varit enbart för deras GPU:er och ingen annan hade fått köra det. AMD har sagt att det är öppet för alla att stödja Mantle. Tycker AMD senaste tiden visat att de är det KLART mycket öppnare företaget. Till och med enkla saker som TressFX försöker de inte låsa som en teknologi enbart för AMD.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Ett gammalt? Hur ung är du?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JBE:

"AMD menar att VESA-standardens dynamiska uppdateringsfrekvens kan kombineras med trippelbuffering för att ge motsvarande upplevelse som Nvidia G-Sync"

Detta är väl svagheten i det då - gsync har enligt nvidia noll input lag, behöver man köra triple buffering får man ju mer eller samma inputlag som v-sync eftersom vsync kör double eller triple buffering.

Om triple buffering är korrekt implementerat (som den här artikeln beskriver) så ger det inget extra lagg jämfört med double buffering. Double buffering kör alla moderna GPUer med och lär inte vara något vi slipper med G-sync.

EDIT: Faktum är att en korrekt implementerad triple buffering kommer minska input lag om frame rate är högre än skärmens uppdateringsfrekvens (och varken öka eller minska lagget om fps är mindre än uppdateringsfrekvensen)

Skrivet av MayorTroll:

Ja det verkar väldigt bra, men om det funnits sedan 5000-serien, varför tar de fram det först nu?

Tekniken var från början utvecklad för att spara ström i laptops genom att inte uppdatera skärmen i onödan när inget ändrats sedan förra uppdateringen. Även om tekniken fungerar bra för free-sync också så var det alltså inte det den utvecklades för från början.

Permalänk
Hjälpsam

Finns stöd för Freesync i AMDs grafikkort men i ganska få skärmar.
Koduri explained that this particular laptop's display happened to support a feature that AMD has had in its graphics chips "for three generations": dynamic refresh rates.
AMD built this capability into its GPUs primarily for power-saving reasons, since unnecessary vertical refresh cycles burn power to little benefit. There's even a proposed VESA specification for dynamic refresh, and the feature has been adopted by some panel makers, though not on a consistent or widespread basis.
AMD's Catalyst drivers already support it where it's available, which is why an impromptu demo was possible.

Det är dock ganska enkelt och billigt att implementera stödet i en dataskärm.
Adding support in a monitor should be essentially "free" and perhaps possible via a firmware update.

Funderingar och spekulationer kring varför Nvidia har valt en så pass dyr lösning.
In Koduri's assessment, it's possible to achieve a G-Sync-like animation smoothness with a combination of two techniques: dynamic refresh rates and triple buffering. He thinks Nvidia's G-Sync hardware is doing both of these things in order to achieve the results it does, but he initially expressed puzzlement over why Nvidia chose to implement them in expensive, external hardware.

Koduri's puzzlement over Nvidia's use of external hardware was resolved when I spoke with him again later in the day. His new theory is that the display controller in Nvidia's current GPUs simply can't support variable refresh intervals, hence the need for an external G-Sync unit.

Läsvärd artikell.

http://techreport.com/news/25867/amd-could-counter-nvidia-g-s...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av magnuso:

Problemet är att Mantle är utvecklat för AMDs hårdvara så det inte är inte alls säkert att andra får någon speciell boost även om de ville. Nvidia lär nog anpassa drivarna om de ser att de tjänar nått på det. Kan de dock inte matcha AMD tvivlar jag på att de vill hjälpa till. Vore bättre de alla gick in o stödde någon av de öppna standarder som finns och försöka utveckla en standard där alla har samma chans. Skulle inte tro AMD vore med på ett Mantle om det var nVidia som låg bakom heller.

Blir dock intressant o se vad Freesync medför, låter lite hwhack men de kan ju fungera bra. Jag är ingen expert på området.

Nej de måste ju självklart designa om hårdvaran också och det är därför det är högst tveksamt att Nvidia någonsin kommer bry sig. Det är dyrt för dem och det kommer dröja flera år innan de har hårdvara designat för Mantle på marknaden. De kan inte designa om nästa generation nu. Därför lär de bara tiga ihjäl det och vänta på att det dör ut. Intel har ju en enklare design och lite andra möjligheter att leka och det vore ett relativt billigt sätt att öka prestandan med 20 % för dem.

Hela konceptet med ett lågnivå API är att det måste designas efter specifik hårdvara. Ska det fungera till all hårdvara alltid så lär det ju landa på DirectX och OpenGL igen varpå det är helt meningslöst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Blev Nvidia precis rå-ägda av AMD...?

Jaha ja, då är jag ännu mera nöjd med mitt 7970!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Blev Nvidia precis rå-ägda av AMD...?

Jaha ja, då är jag ännu mera nöjd med mitt 7970!

Det måste ju bevisas att det fungerar först förrän man kan börja prata om råägande

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Det måste ju bevisas att det fungerar först förrän man kan börja prata om råägande

Självklart. Men om det är sant så...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841