Permalänk

Datorn fastnar vid uppstart

Hej!! Vet inte om det finns något sånt problem innan i forum men jag hittar inget därför skapar jag ett nytt tråd , det är så här att farfar kom till mig med hans datorn som verkar säkert vara för sedan första världkriget eller något ! XD men aa iallafall datorn(bärbar) fastnar vid uppstart jag försökte drar ut betteriet , strömkabel , stänga , startar , gjorde allt möjlig men datorn "Still freeze" :/ googlade lite också men hittar inget alls gjorde nästan allt jag hittar på trådar det jag inte gjorde är att slänga den på glovet eller i vattnet :/ ska jag vara tydligt så menar jag att datorn kom inte en in till bios , allt bara fastnar på HP logo.
Datorn(laptop) är en Hp vilken model vet jag inte men det jag hittar lite runt om datorn är Hp Compaq nc6120 (kanske det heter så) xD och den har ju Win Xp pro då

Tack för eran tydliga svar
Med vänlig hälsning

Permalänk

Tog en bild på skärmen där det bara står Hp logo också men tyvär så vet jag inte hur man posta upp en bild från mobilen på sånna trådar eller det kanske man inte kan ? Förlåt om mina frågor stör , är lite nybörjare här

Permalänk
Skrivet av turbogib18:

Tog en bild på skärmen där det bara står Hp logo också men tyvär så vet jag inte hur man posta upp en bild från mobilen på sånna trådar eller det kanske man inte kan ? Förlåt om mina frågor stör , är lite nybörjare här

Om det här är din dator så verkar modellbeteckningen rätt alltså:
HP nc6120
Ett tips är att (nu vill jag inte låta dryg men måste påpeka det) är att om du vill ha svar får du skriva tydligt. Det har ingenting med hur du använder språket utan mer att det är en tydlig och logisk indelning i din post. Dvs. med stycken och radbrytningar och förklara steg för steg vad du testat alltså ex:

1) Prövat att starta datorn med laddaren i och batteri i, datorn fryser vid HP-loggan.
2) Stängt av datorn, dragit ur laddaren, tagit ur batteriet och försökt igen, datorn fryser vid HP-loggan.
osv.

Har något hänt med datorn?
Har han tappat den eller märkt något problem / beteende innan felet inträffade?
Är laddaren "väldigt" (extremt subjektivt) varm?
Är det något "brott" dvs. bristning/böjning på laddarens kabel i antingen strömdel eller delen som går till datorn?
Exakt (i runda slängar t.ex. 5år, 7år, 10år osv.) gammal är datorn?

Bilder kan du ladda upp på t.ex. Photobucket och posta länken här men posta gärna en "thumbnail" eller enbart en länk så inte stora blaffiga bilder tar upp hela posten, du kan förhandsgranska ett inlägg här innan du postar det så ser du hur det ser ut.

---

Frågan är om det ens är värt (rent kostnadsmässigt) att lämna in en sådan dator på felsökning.
Att få ut informationen kan vi här troligtvis hjälpa dig med som kräver en annan dator och även med viss felsökning men jag skulle tänka en och två gånger innan jag lämnade in den för runt 500kr till någon verkstad med den gamla specifikationen och hårdvaran.

En dator för enklare sysslor fås idag från absolut allra lägst 3000kr men att ligga runt 4000kr-4500kr är ändå att rekommendera.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Hej ber om ursäkt att jag inte var tydligt där men jag skulle gissa på minst 10 år kanske , han och min bror höll på installera om windows 7 64 bit på den men datorn var för gammal så det stod typ att man bör installerar om den till den gamla windows xp som är 32 bit antar jag ? Men aa iallafall dem sa att dem stängde då av den , dem höll start knappen i ungefär 5 sek så att datorn stände av sig och så kom dem till mig och bad om att jag skulle installera windows xp till datorn för jag har en flash drive som kan installera windows xp , jag startar upp datorn , ville då komma in till bios för att sen byta att datorn ska boota upp genom en usb-drive istället men allt fastnar där det står Hp logo (HP invent) och därnere står det att man kan tycka på F10=ROM based setup men allt fastnar där

Permalänk
Skrivet av turbogib18:

Hej ber om ursäkt att jag inte var tydligt där men jag skulle gissa på minst 10 år kanske , han och min bror höll på installera om windows 7 64 bit på den men datorn var för gammal så det stod typ att man bör installerar om den till den gamla windows xp som är 32 bit antar jag ? Men aa iallafall dem sa att dem stängde då av den , dem höll start knappen i ungefär 5 sek så att datorn stände av sig och så kom dem till mig och bad om att jag skulle installera windows xp till datorn för jag har en flash drive som kan installera windows xp , jag startar upp datorn , ville då komma in till bios för att sen byta att datorn ska boota upp genom en usb-drive istället men allt fastnar där det står Hp logo (HP invent) och därnere står det att man kan tycka på F10=ROM based setup men allt fastnar där

Ibland behöver du inte gå via BIOS för att välja "boot device" utan kan trycka en annan knapp och där direkt välja vart datorn ska starta ifrån, brukar stå när man startar datorn t.ex. "DEL = BIOS, F12 = Recovery, F10 = Select boot device". Inget sådant du kan se?

Apropå Windows 7 så finns det i både 32 och 64-bitars version, för 64-bitars krävs det en processor som är 64-bitar.
Din dator uppfyller inte kraven för 32-bitars versionen av Windows 7, här har du systemkraven för Windows 7 och det är 32-bitars versionen du ska titta på.

Om du bara startar datorn och inte gör något mer dvs. inte trycker in någon annan knapp eller tangent händer inget antar jag?
Frågan är om datorn kan starta från USB ens eller om den bara kan starta från den optiska enheten, som jag tror att den enbart kan dessvärre.

Du fick inte med några återställningsskivor till datorn som du kan testa att se om datorn startar från?

Här har du servicemanual med olika felsökningstips.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Det fick han säkert , men eftersom det var för länge länge sen han köpte datorn med att flytt osv så tror jag inte han har det kvar , och det är ju farfars datorn inte min jag tycker inte om laptop så mycket spela mycket grafik krävande spel typ så kör mest stationär då man kan byta och uppgraderar datorn enklare än laptop.

men om jag ställer en fråga till och laptop är det möjlig att man uppgraderar laptop grafik ?

Och gamla fråga är - det finns inte nån tips eller möjlighet att fixar datorn på nått sätt ? Förutom gå till verstad ?

Med vänlig hälsning

Permalänk
Skrivet av turbogib18:

Det fick han säkert , men eftersom det var för länge länge sen han köpte datorn med att flytt osv så tror jag inte han har det kvar , och det är ju farfars datorn inte min jag tycker inte om laptop så mycket spela mycket grafik krävande spel typ så kör mest stationär då man kan byta och uppgraderar datorn enklare än laptop.

men om jag ställer en fråga till och laptop är det möjlig att man uppgraderar laptop grafik ?

Och gamla fråga är - det finns inte nån tips eller möjlighet att fixar datorn på nått sätt ? Förutom gå till verstad ?

Med vänlig hälsning

Nej det är inte möjligt att uppdatera grafikkort på bärbara datorer.
I manualen står det jättemycket nyttig information har du tittat i den och försökt följa felsökningsstegen där?

Mer än att du:
1) Köper en 2.5" kabinett till USB, du har en ganska gammal dator så du har troligtvis en IDE-disk och INTE en SATA-disk (det är olika kontakter på själva hårddisken), kolla det först sen köper du en sådan kabinett du behöver och för över filerna från den (hårddisken blir som en extern hårddisk) till en annan dator och sen så omformaterar du och tar bort alla partitioner från den hårddisken innan du sätter in den i din gamla dator igen.
Även om du inte har något att rädda så kan du ta bort partitionerna på ett sådant sätt, annars kan du ladda ner Ubuntu och se om datorn startar med det, det är ett operativsystem som körs från skiva och möjliggör att du kan ta bort hårddiskpartitioner och ev. rädda ev. information utan att montera ut hårddisken. Startar inte datorn från DVD/CD alls så är det inget alternativ.
2) Prövar att ominstallera Windows XP från en skiva (då du rensat hårddisken från partitioner som kanske ställt till djävulskap)

Du kan ju pröva om den startar från en Windows XP-skiva att reparera den befintliga installationen om ett sådant alternativ finns men ta gärna backup först på sättet jag beskrev ovan ifall filer skulle försvinna ändå. Program kan du i regel aldrig ta backup på utan måste ominstallera.

---

Jag råder dig ist. att han köper en helt ny dator för runt 4000-4500kr eller om det absolut är ont om pengar 3000kr.
Att lämna in den i en butik för backup + ominstallation (utan skivor) går säkert på runt 1000kr. INTE värt det i min mening för den gamla datorn.
Även om du inte behöver backup och bara felsökning blir det relativt dyrt, du kan ju se t.ex. Inet's serviceprislista.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Hej tack för ditt svar , 3000 är la mycket för en 70 åring farfar att köpa en ny datorn. :/ men aa ja det tackar jag för att du slösade din tid att svarar i tråden tack så mycket tack så hemsk mycket

Skickades från m.sweclockers.com