Ljudkort till midi-keyboard?

Permalänk
Medlem

Ljudkort till midi-keyboard?

Tjena!

Fick en M-Audio Keystation 61es i julklapp av päronen, så jag kan skapa min egen musik i en snabbare takt på datorn. När det gäller att skapa musik eller spela piano, så har jag inga problem, men när det kommer till de tekniska sakerna kring instrument, så har jag noll koll!

Just nu kör jagvia USB i ett program som heter Magix Musik Maker och jag märker att det är en viss latency när jag spelar, speciellt när jag köra många toner samtidigt i väldigt snabb fart. Jag har läst om drivrutiner kallade Asio4All som ska hjälpa till en del, men som ändå inte löser mitt problem? Som jag förstår det, så MÅSTE man ha ett ljudkort för att det ska kännas som ett fysiskt piano (direkt respons när jag spelar, utan något som helst lagg)?

Exakt VAD behöver jag för att slippa alla dessa problem? Jag har ett keyboard, samt ett program, men ändå saknas något!

Vad rekommenderar ni för ljudkort? Något annat viktigt att tillägga, eller varför inte något tips till mig?

Ha en trevlig kväll och ett gott nytt år!

Permalänk
Medlem

Byt ut magix musik maker så är du hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sork01:

Byt ut magix musik maker så är du hemma.

Jag var nästan beredd på att någon skulle börja klaga på programmet jag använder....

Programmet är simpelt, men jag tycker det är sjukt starkt! Hundratals olika instrument, väldigt lätt att spela in och redigera som i FL. Men det bästa av allt är, att det är riktigt billigt! Vad mer begär man som student, som sitter och gör film-, spel- och orkestermusik? Kanske inte världens bästa kvalité på ljuden, men otroligt bra för sitt pris! Behöver ju inte en massa plugins för att få coola och häftiga effekter, vilket personer som gör musik i genrer som house, techno, pop, mm behöver!

MEN, jag tror inte att det beror helt och hållet på programmet. Flera personer har sagt att jag ska skaffa ett ljudkort. Så, därför vill jag ha ett mer utförligt svar!

Permalänk

Jag rekommenderar dig att använda dig av Asio, det brukar fungera bäst med ljudkort till datorer överlag. Sen skulle jag kolla över inställningarna. Prova att ställa in buffern på 256 samples. Fungerar det bra, prova att sänka den. Börjar det knastra o låta illa? Höj igen tills det låter bra igen.

Det man får tänka på är att ju fler instrument o pluggar man har, desto mer krävs av datorn, vilket gör att man kanske får höja buffern för att datorn ska klara av det.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Jag var nästan beredd på att någon skulle börja klaga på programmet jag använder....

Programmet är simpelt, men jag tycker det är sjukt starkt! Hundratals olika instrument, väldigt lätt att spela in och redigera som i FL. Men det bästa av allt är, att det är riktigt billigt! Vad mer begär man som student, som sitter och gör film-, spel- och orkestermusik? Kanske inte världens bästa kvalité på ljuden, men otroligt bra för sitt pris! Behöver ju inte en massa plugins för att få coola och häftiga effekter, vilket personer som gör musik i genrer som house, techno, pop, mm behöver!

MEN, jag tror inte att det beror helt och hållet på programmet. Flera personer har sagt att jag ska skaffa ett ljudkort. Så, därför vill jag ha ett mer utförligt svar!

Men att folk säger att du behöver skaffa ett ljudkort låter ju konstigt när många fortfarande sitter med sitt inbyggda realtek och har så låg latens som 5ms.
Testa ett annat program och se om problemet kvarstår. Tänkte att det är det billigaste och snabbaste sättet att testa om du nu behöver ett ljudkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kanyl:

Tjena!

Fick en M-Audio Keystation 61es i julklapp av päronen, så jag kan skapa min egen musik i en snabbare takt på datorn. När det gäller att skapa musik eller spela piano, så har jag inga problem, men när det kommer till de tekniska sakerna kring instrument, så har jag noll koll!

Just nu kör jagvia USB i ett program som heter Magix Musik Maker och jag märker att det är en viss latency när jag spelar, speciellt när jag köra många toner samtidigt i väldigt snabb fart. Jag har läst om drivrutiner kallade Asio4All som ska hjälpa till en del, men som ändå inte löser mitt problem? Som jag förstår det, så MÅSTE man ha ett ljudkort för att det ska kännas som ett fysiskt piano (direkt respons när jag spelar, utan något som helst lagg)?

Exakt VAD behöver jag för att slippa alla dessa problem? Jag har ett keyboard, samt ett program, men ändå saknas något!

Vad rekommenderar ni för ljudkort? Något annat viktigt att tillägga, eller varför inte något tips till mig?

Ha en trevlig kväll och ett gott nytt år!

Asio4All hjälper lite, men utan ljudkort så kommer du alltid ha latency, du blir inte av med det helt, du kan köpa vilket ljudkort somhelst för att klara dig, ett billigt SoundBlaster duger gott och väl för det

Skrivet av sork01:

Byt ut magix musik maker så är du hemma.

Det där är då i alla fall en högst personlig åsikt, vilka program man använder för att göra musik är helt upp till var och en, jag använder Reason, Cubase, PreSonus Studio One och Toontrack's Drumkit From Hell, min bror och min gamla bandpolare använder FL men jag gillar det inte alls, när det gäller ljud så gör jag mina egna ljud då de som följer med alla program är väldigt opersonliga, det samma gäller de flesta trumljud jag använder, visst använder jag vissa av de saker som finns i Drumkit From Hell då det är samplat från riktiga trummor i det, men de flesta ljud samplar jag själv och skapar egna ljud av och det är allt från plastdunkar till plåtburkar och kättingar som jag sedan pitchar och lägger en drös effekter på.

Skrivet av sork01:

Men att folk säger att du behöver skaffa ett ljudkort låter ju konstigt när många fortfarande sitter med sitt inbyggda realtek och har så låg latens som 5ms.
Testa ett annat program och se om problemet kvarstår. Tänkte att det är det billigaste och snabbaste sättet att testa om du nu behöver ett ljudkort.

5ms är inte låg latency när det väl gäller, ett ljudkort är exakt vad han behöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sork01:

Men att folk säger att du behöver skaffa ett ljudkort låter ju konstigt när många fortfarande sitter med sitt inbyggda realtek och har så låg latens som 5ms.
Testa ett annat program och se om problemet kvarstår. Tänkte att det är det billigaste och snabbaste sättet att testa om du nu behöver ett ljudkort.

va skälv inne på en musikbutik o ifråga satte detta med latency. och enligt rekomendation så ligger 5,4ms latency som normalt det är exakt det man får ut från synth till högtalare. det man i sin tur ska kolla på är att det ligger på minst 256bitar

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Tjena!

Fick en M-Audio Keystation 61es i julklapp av päronen, så jag kan skapa min egen musik i en snabbare takt på datorn. När det gäller att skapa musik eller spela piano, så har jag inga problem, men när det kommer till de tekniska sakerna kring instrument, så har jag noll koll!

Just nu kör jagvia USB i ett program som heter Magix Musik Maker och jag märker att det är en viss latency när jag spelar, speciellt när jag köra många toner samtidigt i väldigt snabb fart. Jag har läst om drivrutiner kallade Asio4All som ska hjälpa till en del, men som ändå inte löser mitt problem? Som jag förstår det, så MÅSTE man ha ett ljudkort för att det ska kännas som ett fysiskt piano (direkt respons när jag spelar, utan något som helst lagg)?

Exakt VAD behöver jag för att slippa alla dessa problem? Jag har ett keyboard, samt ett program, men ändå saknas något!

Vad rekommenderar ni för ljudkort? Något annat viktigt att tillägga, eller varför inte något tips till mig?

Ha en trevlig kväll och ett gott nytt år!

Du behöver ett vettigt ljudkort helt enkelt. PCI eller USB är väl en smaksak när jag köpte för herrans många år sen föll det på ett pcikort.

Eftersom PCI uppenbarligen inte säljs längre så får du nog köpa USB om du vill ha ett nytt. USB 3.0 är ju duktigt mycket snabbare också

Visa signatur

We shall not meet, until we do!

[ GigaByte-Z87X-UD4H ] [ Intel i5 4670k @ 3.4 ] [ Kingston HyperX 8GB 1600Mhz ]
[ ATI Radeon 5870 ] [ Antec Kühler 620 ] [ Antec 300 ] [ Corsair CX-750w ]

Permalänk

Jag ser att det är lite fakta som är småluddig här just nu. Den är långt ifrån fel, men hela sanningen är inte med heller.

För att enkelt förklara finns det en in-latency och en ut-latency. In-latencyn är för det ljud som kommer in i programmet, t.ex en analog inspelning av gitarr, och ut-latency är fördröjningen från programmet till ljudet man hör. Pratar man om latency när man gör elektronisk musik i t.ex FL Studio brukar det vara ut-latencyn man vill ha så låg som möjligt. Spelar man in akustiskt material vill man ha den totala latencyn, in och ut tillsammans, så låg som möjligt.

Vad man sen upplever som fördröjning i ljudet varierar från olika personer, men vad jag själv har erfarenhet av och vad jag hört flera andra musiker och studiotekniker säga är att de inte vill passera en total latency på 20ms. Över det börjar det bli svårt att spela in. 5ms i latency är väldigt bra, har man det ska man vara nöjd. Det finns dock ändå andra konstigheter som kan göra att man för fördröjning i ljudet trots att man har väldigt låg latency. Det kan vara mycket olika saker, ibland kan en ominstallation av Windows och/eller programmet hjälpa, ibland får man gå lite djupare.

Svaret på din fråga om man måste ha ljudkort: Ja. Måste man ha något speciellt ljudkort för flera tusen? Nej. Många ljudkort, till och med inbyggda på moderkortet, fungerar helt okej idag på nyare datorer för att pyssla med musik, om man ska se till latency. Kanske de har lite mer latency än ett dedikerat studioljudkort för ett par tusen, men den skillnaden är så liten att det är svårt att uppfatta någon skillnad. Detta såklart om man då lyckas få en låg latency på sitt nuvarande ljudkort. Om man inte lyckas få låg, då kanske man kan börja fundera på annat ljudkort.

Vad jag ger förslag på att du först ska göra är att kolla vad din nuvarande latency är, även vilka andra inställningar så som sample rate. En skärmbild på dina inställningar hade t.ex inte varit så dumt

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sabelskiöld:

Asio4All hjälper lite, men utan ljudkort så kommer du alltid ha latency, du blir inte av med det helt, du kan köpa vilket ljudkort somhelst för att klara dig, ett billigt SoundBlaster duger gott och väl för det

Det där är då i alla fall en högst personlig åsikt, vilka program man använder för att göra musik är helt upp till var och en, jag använder Reason, Cubase, PreSonus Studio One och Toontrack's Drumkit From Hell, min bror och min gamla bandpolare använder FL men jag gillar det inte alls, när det gäller ljud så gör jag mina egna ljud då de som följer med alla program är väldigt opersonliga, det samma gäller de flesta trumljud jag använder, visst använder jag vissa av de saker som finns i Drumkit From Hell då det är samplat från riktiga trummor i det, men de flesta ljud samplar jag själv och skapar egna ljud av och det är allt från plastdunkar till plåtburkar och kättingar som jag sedan pitchar och lägger en drös effekter på.

5ms är inte låg latency när det väl gäller, ett ljudkort är exakt vad han behöver.

Nej ett billigt Soundblaster räcker inte alls gott och väl för det är långt ifrån säkert att de stödjer ASIO varpå TS sitter i exakt samma läge fast med ett annat ljudkort. Inga ljudkort från Creative eller Asus ska användas om man faktiskt tänker spela in.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Nej ett billigt Soundblaster räcker inte alls gott och väl för det är långt ifrån säkert att de stödjer ASIO varpå TS sitter i exakt samma läge fast med ett annat ljudkort. Inga ljudkort från Creative eller Asus ska användas om man faktiskt tänker spela in.

Var du får ifrån att det inte skulle räcka vet jag inte, men det räcker utmärkt för han

Ser nu att det är en som säljer ett ljudkort som absolut räcker för dina ändamål här på Sweclockers Ljudkort M-audio Delta 44

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sabelskiöld:

Var du får ifrån att det inte skulle räcka vet jag inte, men det räcker utmärkt för han

Ser nu att det är en som säljer ett ljudkort som absolut räcker för dina ändamål här på Sweclockers Ljudkort M-audio Delta 44

Jag har testat själv med ett billig soundblaster. Det gav ungefär 500 ms i latenser vilket inte är användbart. Soundblaster stödjer inte ASIO utan man måste ändå bråka med ASIO4ALL vilket fungerar ibland men inte alltid. Bättre att köpa ett kort som faktiskt är designat för musik direkt och som har inbyggt stöd för ASIO. Då blir det rätt från början. När det gäller musikproduktion är ett Soundblaster lika användbart som det integerade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Jag har testat själv med ett billig soundblaster. Det gav ungefär 500 ms i latenser vilket inte är användbart. Soundblaster stödjer inte ASIO utan man måste ändå bråka med ASIO4ALL vilket fungerar ibland men inte alltid. Bättre att köpa ett kort som faktiskt är designat för musik direkt och som har inbyggt stöd för ASIO. Då blir det rätt från början. När det gäller musikproduktion är ett Soundblaster lika användbart som det integerade.

How to Enable ASIO for Creative Sound Cards

Creative Sound Cards that Support ASIO 2.0

Permalänk
Medlem

http://vend.se/ad.php?203492

där har du ett "M-Audio Audiophile 2496" funkar ypperligt.. har ett sådant och det klarar av allt från reason till protools, har lirat "live" med det genom Guitar rig.. kostar typ 800kr nytt nu förtiden så borde väl gå få för 300:-

Visa signatur

We shall not meet, until we do!

[ GigaByte-Z87X-UD4H ] [ Intel i5 4670k @ 3.4 ] [ Kingston HyperX 8GB 1600Mhz ]
[ ATI Radeon 5870 ] [ Antec Kühler 620 ] [ Antec 300 ] [ Corsair CX-750w ]

Permalänk
Entusiast

Så istället för att köpa ett M-Audio 2496 så ska man lägga samma pengar på ett Soundblaster från ett företag som har ökänt dålig drivrutiner? För du noterade väl att deras billiga kort inte var med i listan. Den nya blanka Z-serien verkar av outgrundlig anledning inte ha stöd för Direct Monitoring heller.

Sound Blaster är till för spel och ska aldrig blandas in när man ska spela in saker eller producera musik på något vis.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Svaret hittar du på ett forum för musiker. Inte för datornördar.

http://forum.studio.se/index.php/page/index.html

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Så istället för att köpa ett M-Audio 2496 så ska man lägga samma pengar på ett Soundblaster från ett företag som har ökänt dålig drivrutiner? För du noterade väl att deras billiga kort inte var med i listan. Den nya blanka Z-serien verkar av outgrundlig anledning inte ha stöd för Direct Monitoring heller.

Sound Blaster är till för spel och ska aldrig blandas in när man ska spela in saker eller producera musik på något vis.

Och du tror inte du kan få tag på ett Audigy 2 eller 4 billigt idag eller t.o.m valfritt X-Fi där alla har stöd för det? Alla SoundBlaster är inte endast för spel, vet inte var du fått det ifrån, fast det var ju inte det jag svarade dig på, det jag svarade dig på var detta du skrev "Soundblaster stödjer inte ASIO utan man måste ändå bråka med ASIO4ALL" som då var helt fel

Permalänk

Återigen diffus fakta som tas upp här i tråden.

För att spela upp musik ur ett daw-program behöver man inget speciellt ljudkort. Om inte drivrutinerna till ett ljudkort är gjorda för att på något sätt ändra på ljudet så finns det ingen märkbar skillnad, rent ljudmässigt nu då alltså. Skillnad i latency kan man dock fortfarande få, men det är helt fel att säga att olika ljudkort har olika latency. Ett bättre ljudkort klarar av att köras med lägre bufferstorlek vilket i sin tur ger en lägre latency, men med exakt samma inställningar och samma drivrutin, t.ex asio, så får man på två olika ljudkort samma latency. Får man olika latency, då är ljudkortet/drivrutinerna felaktigt konstruerade. Mystery solved.

En da-omvandlare låter precis som det den blir matad med, olika da-omvandlare ändrar inte på ljudet om den inte är programmerad för att göra det. En da/ad-omvandlare har inget mellanting i kvalitet på att omvandla digitala och analoga signaler, antingen gör den fel och fungerar inte, eller så gör det helt rätt och fungerar. Man får inte lägre ljudkvalitet av en viss ad/da-omvandlare. DOCK, och det är med ett fruktansvärt gigantiskt stort dock jag säger detta: Det kan fortfarande skilja mellan olika ljudkort i ljudkvalitet. Detta har med ljudkortets övriga uppbyggnad att göra, vad den analoga signalen går igenom för komponenter i ljudkortet. Motstånd, kondensatorer och andra delar som ska förstärka ljudet kan mycket väl påverka hur det låter. Hur mycket ljudet påverkas beror på vad man kopplar in för något. Använder man ett par tungdrivna hörlurar på ett ljudkort med klen preamp (ja, det sitter "förstärkare" i den mening att lågnivåsignalen måste vara tillräckligt stark), då kan man få sämre resultat. Olika förstärkare och slutsteg har även olika ingångskänslighet och motstånd vilket också kan påverka, dock handlar det om väldigt små skillnader som knappt är mätbara. Ett sämre ljudkort tar även lättare upp störningar från annan elektronisk utrustning, och det är också därför man ibland föredrar att ha ett externt ljudkort om man ska jobba med musik.

Så, ett svar till TS: Jag rekommenderar att skaffa ett externt ljudkort. Ska du spela in analoga ljud behöver det också ha en preamp. Ska du bara spela upp ljud från ditt daw-program så fungerar ett datorljudkort utmärkt, det är inte direkt någon miljondollars-producent vi pratar om Men tänk då på att det är ganska onödigt att köpa ett nytt datorljudkort när du kan få ett studioljudkort för samma pengar.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Så du menar att det är helt ok att ha latency när man spelar in gitarr för att det fixar Midi till, good luck

Suck. Nu pratade vi om ett midi-keyboard. Inte så att man kan spela in gitarr i audio med ett midi-keyboard.

Permalänk
Skrivet av Kanyl:

Tjena!

Fick en M-Audio Keystation 61es i julklapp av päronen, så jag kan skapa min egen musik i en snabbare takt på datorn. När det gäller att skapa musik eller spela piano, så har jag inga problem, men när det kommer till de tekniska sakerna kring instrument, så har jag noll koll!

Just nu kör jagvia USB i ett program som heter Magix Musik Maker och jag märker att det är en viss latency när jag spelar, speciellt när jag köra många toner samtidigt i väldigt snabb fart. Jag har läst om drivrutiner kallade Asio4All som ska hjälpa till en del, men som ändå inte löser mitt problem? Som jag förstår det, så MÅSTE man ha ett ljudkort för att det ska kännas som ett fysiskt piano (direkt respons när jag spelar, utan något som helst lagg)?

Exakt VAD behöver jag för att slippa alla dessa problem? Jag har ett keyboard, samt ett program, men ändå saknas något!

Vad rekommenderar ni för ljudkort? Något annat viktigt att tillägga, eller varför inte något tips till mig?

Ha en trevlig kväll och ett gott nytt år!

Ska du ha ljudkort IN eller enbart UT? Och hur är ljudet kopplat ut idag, usb eller 3,5-plug?

Permalänk
Medlem

fliker in med att man bör passa sig för usb ljudkort överlag, usb bussen skapar lite fördröjning själv. Hade försökt hitta ett PCI eller firewire kort

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Skrivet av TimmyQ:

fliker in med att man bör passa sig för usb ljudkort överlag, usb bussen skapar lite fördröjning själv. Hade försökt hitta ett PCI eller firewire kort

Så var fallet förr. Visst skapar usb-bussen fortfarande lite latency, men det är så lite att det knatt märks. Usb 1 är mycket värre än usb 2, och det var på tiden med usb 1-ljudkort som man hade problem med latency. Med usb 2 har det dock blivit mycket bättre.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av TimmyQ:

fliker in med att man bör passa sig för usb ljudkort överlag, usb bussen skapar lite fördröjning själv. Hade försökt hitta ett PCI eller firewire kort

Skrivet av klasvonklas:

Så var fallet förr. Visst skapar usb-bussen fortfarande lite latency, men det är så lite att det knatt märks. Usb 1 är mycket värre än usb 2, och det var på tiden med usb 1-ljudkort som man hade problem med latency. Med usb 2 har det dock blivit mycket bättre.

Huvudproblemet med latency på usb-kort är väl om man kör in/ut på samma kort. Hade själv stora problem med latency tidigare och den infon jag fick fram då var att usb skickade signal enbart åt ett håll i taget, därav latencyn. Medan firewire skickade åt båda håll samtidigt. Bytte från usb-kort till firewire och det löste problemet för mig. Innan dess så körde jag enbart in på usb samt ut genom inbyggt ljud (detta i väntan på firewire-kortet som ej var lagerfört) vilket tog bort en hel del latency.

Därav min fråga till ts om han ska ha ett komplett ljudkort för IN/UT eller enbart ett ut-kort, samt om ut-ljudet sköts via usb idag.

Permalänk

Det är väldigt olika det här, när det är så stora skillnader på usb och firewire att det märks. Men, om man köper ett nytt ljudkort idag som har kommit ut de senaste 2-3 åren så är det faktiskt inte stora skillnader längre. Finns till och med tillfällen där det varit mindre latency med ett usb-kort än firewire. T.ex så var det en killa på ett engelskt forum som skaffade ett billigt usb-ljudkort och hade mindre latency med det än med sitt profisionella något äldre motu-kort som kördes med firewire. Men, om man har pengarna till det, jobbar på professionell nivå och vill vara helt säker så kan man välja firewire.

Det där med halv duplex stämmer till viss del. Det är klart att, om man spelar in och upp ljudsamtidigt finns risken för att latencyn blir något högre, då data endast kan skickas åt ena hållet och inte båda samtidigt. Dock är det något som händer även om man bara spelar upp/in ljud, att data skickas åt båda hållen. Självklart inte lika mycket då så den lilla latency man annars skulle få är nog lite mindre i alla fall.

Njaa, jag står nog fast vid att skillnaden mellan usb och firewire i sig inte är så stor att det skulle ha negativ effekt. Jag tror mer det hänger på tillverkarens drivrutiner och design på ljudkortets hårdvara, än vad det har o göra med usb vs firewire.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimmyQ:

fliker in med att man bör passa sig för usb ljudkort överlag, usb bussen skapar lite fördröjning själv. Hade försökt hitta ett PCI eller firewire kort

Jag har kört USb ljudkort, och jag är kräsen så länge det känns bra så skit samma om det är USB ljudkort ,när jag skälv kollat upp att det är helt normalt att ha en latency på runt 5 ms.

För det andra PCI är på väg ut och FW är utdöende. frågan är om TS kommer att märka någon som helst skildnad.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Vill bara påpeka att 44.1khz i samplingsfrekvens inte innebär att det finns ljudinformation upp till 40 000hz, utan det är hur mycket ljudinformation som får plats. Det är snarare så att man får ett frekvensomfång på upp till ca 22 000hz då det är stereo.

Det är både rätt och fel det där med fasfel osv när det gäller latency. Om man gör en stereoinspelning av t.ex en gitarr och man på ena kanalen för lite fördröjning i ljudet, då kan man uppleva att det låter konstigt. Samma sak om man spelar in trummor. Om överhängsmickarna har lite mer latency än micken till t.ex virveltrumman, då kan det också låta konstigt. Dock får man inte fasfel mellan t.ex en gitarr och piano pga latency. Skulle man få fasfel mellan dessa instrument, då har det inte med latency att göra utan att frekvenserna råkar släcka ut varandra. Då kan det ibland hjälpa att antingen fasvända ena instrumentet, flytta det 1-2ms i spellistan, eller EQa de frekvenser som bråkar.

Man måste också komma ihåg att plugins i sin tur ger latency, och det är latency som man inte kan se i inställningarna på sitt ljudkort. Det är inte ovanligt att en eq kan ha latency på 1ms, en kompressor också 1ms, och en de-esser 1ms. Då får man totalt 3ms i fördröjning. Hur många har någonsin upplevt det när man lagt till diverse effekter på sina spår? Inte många. De som inte är medvetna om det upplever aldrig någon skillnad, och de få som verkligen hör skillnad undrar vad i hela friden det är för fel på pluggen.

OBS: Notera att mitt exempel på latency på pluggar endast är just exempel.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd rensad på massa off-topic*

Hjälp TS istället för att ha en egen diskussion i tråden.