När slutar nokia med lumia?

Permalänk

När slutar nokia med lumia?

Microsoft köpte ju nokias lumia enheter för ett tag sedan, men vilken model blir den sista lumian som det kommer stå nokia som märke? Är det någon av de befintliga som ny finns att köpa eller kommer det släppas fler nya nokia lumia enheter?

Permalänk
Avstängd

Hoppas dom behåller namnet. Tror Microsoft går back mycket på att trycka på sitt eget namn.

Permalänk
Medlem

De skulle väl använda sig av namnet Nokia har jag för mig?
Precis som att Xbox är namnet på Microsofts spelkonsoler, så blir Nokia namnet på Microsofts telefoner.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Ok, jag trodde det skulle byta namn till Microsoft lumia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

De skulle väl använda sig av namnet Nokia har jag för mig?
Precis som att Xbox är namnet på Microsofts spelkonsoler, så blir Nokia namnet på Microsofts telefoner.

Kan hända att du har rätt. Dock så minns jag att när nyheten om affären var ny så var det nån analytiker som ansåg att Microsoft inte har nåt intresse av att Nokias varumärke utan kommer vilja använda sitt eget varumärke.

Permalänk
Medlem

Affären har fortfarande inte gått igenom tror jag, väntar fortfarande på godkännande från Kina. Så Nokia's D&S är inte uppköpt än. Microsoft kommer inte att få använda Nokia varumärket på smartphones, endast på feature phones.

Permalänk
Medlem

Microsoft har INTE rätt till namnet Nokia. De får i en övergångsperiod använda Lumia och Asha.

Permalänk
Medlem

Microsoft kommer ta över serierna Lumia och Asha från Nokia Q1 i år så Nokia kommer sluta när dealen går igenom.

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Microsoft har INTE rätt till namnet Nokia. De får i en övergångsperiod använda Lumia och Asha.

Nja, inte helt rätt:

"What we have here is some license to use the Nokia brand for the next 10 years, but also a gradual phasing out of it: Microsoft, it has been noted, is buying outright the Lumia and Asha brands. But when it comes to the Nokia name, it has signed a license to use it only on lower end devices built on Series 30 and Series 40 operating systems. "

http://techcrunch.com/2013/09/03/nok...-january-2016/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakeplisken:

Ok, jag trodde det skulle byta namn till Microsoft lumia.

Du har rätt. Microsoft har inte rätt till Nokia-namnet på smartmobiler. Orsaken varför de fortfarande heter Nokia är att affären inte är genomförd ännu. Nokia äger fortfarande mobilenheten, och affären räknas vara genomförd under Q1/2014. (det har ju spekulerats i att Nokia planerar komma tillbaka på smartmobilmarknaden inom ett par år, och därför inte gett rätten till MS att använda namnet. Men det är bara spekulationer)

På featurephones (typ asha) får MS däremot hålla Nokia-namnet i 10 år. MS har alltså köpa alla Nokia-mobiler, även dumbphones.