Permalänk

Muslagg i Desktop & Spel.

Vet inte vad som kan orsaka det, det är inte USB portarna som är felet. Har prövat alla möjliga 3.0 och 2.0 med olika inställningar i BIOS utan att det slutar.
Musen fungerar felfritt på andra datorer, så det kan vi också utesluta. Det känns snarare som något minnes/processor fel. Vet inte hur jag tänker då, eftersom allt annat fortsätter som vanligt, spelen & filmerna och musiken. Bara musen som tar tvärstopp i 1-2sekunder.

Har ni någon erfarenhet av detta?

Allt har nyaste drivrutiner:
Z87E-ITX
4770k
8GB 1886mhz DDR3
windows 8.1

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Avstängd

testa att installera fixen som ms släppte för att rätta till detta.

http://support.microsoft.com/kb/2908279

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Kan vara något ostabilt, för låg spänning till nord/sydbrygga, processor eller minnen, fel timings eller taskiga drivrutiner för usb eller någon annan komponent som krockar med musen/usb...

Permalänk

har samma problem, dock bytte jag mus på garantin men samma fel där, trodde då de var vanligt fel hos den modellen, sedan köpte jag annan men har fortfarande problemet, och det är kvar efter nollställt bios, formantering osv. Kör windows 7 sp1

Permalänk
Medlem

Det är Windows 8.1 som gör dessa mus problem, dessutom det så begränser det Polling Rate för musen till 125Hz, helt sjukt.
Windows 8.1 är inte för gaming.

Visa signatur

ROG

Permalänk
Medlem

Även jag har problem med detta att musen fastnar och ibland slutar funka helt sen jag uppdaterade till Win 8.1. Fixen som SweCarl länkade till kan jag inte ens installera, "Uppdateringen kan inte tillämpas på datorn". Ibland kan även tangentbordet balla ur, alla knapparna bara börjar blinka som satan så då är det bara att rycka ur usb-kabeln och sätta den i en usb port på frontpanelen (SideWinder X4). Har ingen aning om hur jag ska lösa för det är väldigt störande.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 || Hyper 212 Black Edition || ASUS PRIME B450M-A || Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 3200MHz || SAPPHIRE Pulse RX5700 XT || Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe || Kingston A400 960GB || Seasonic Focus GX 650W || Phanteks Eclipse P300A ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miller:

Även jag har problem med detta att musen fastnar och ibland slutar funka helt sen jag uppdaterade till Win 8.1. Fixen som SweCarl länkade till kan jag inte ens installera, "Uppdateringen kan inte tillämpas på datorn". Ibland kan även tangentbordet balla ur, alla knapparna bara börjar blinka som satan så då är det bara att rycka ur usb-kabeln och sätta den i en usb port på frontpanelen (SideWinder X4). Har ingen aning om hur jag ska lösa för det är väldigt störande.

Citerar mig själv, jag kollade historiken över redan installerade uppdateringar och jag hade redan den installerad så det va därför jag inte kunde köra in den igen. Tips på vad man ska kolla vart felet ligger, vill bara ha en lösning på skiten.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 || Hyper 212 Black Edition || ASUS PRIME B450M-A || Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 3200MHz || SAPPHIRE Pulse RX5700 XT || Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe || Kingston A400 960GB || Seasonic Focus GX 650W || Phanteks Eclipse P300A ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Miller:

Citerar mig själv, jag kollade historiken över redan installerade uppdateringar och jag hade redan den installerad så det va därför jag inte kunde köra in den igen. Tips på vad man ska kolla vart felet ligger, vill bara ha en lösning på skiten.

Senaste bios/UEFI på mobot? Rätt drivare till USB3?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem! Skall titta på uppdateringen när jag kommer hem. Har en SS Sensei och testade förut att uppdatera firmwaren. Hjälpte lite men fortfarande frysningar ibland i både spel och skrivbordet.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Avstängd

Hej, har ni alla testat att ställa in musen på 500hz usb pollingrate, samt sätta usb hibernate till disable i powersaving?
Jag hade samma problem, men det löste sig med att INTE installera usb 3.0 drivrutiner, då blev jag av med muslagg/frysningar.
Hoppas det hjälper någon där ute, har själv sensei och massa andra möss, kan vara så att eran musmatta och musen inte går hand i hand.
Happy gaming!

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Senaste bios/UEFI på mobot? Rätt drivare till USB3?

Nyinstallerat windows, uppdaterat UEFI, alla nya drivarna från moderkorttillverkarens hemsida är installerade, har fortfarande problem med musen.

Skrivet av eXistenZ.se:

Hej, har ni alla testat att ställa in musen på 500hz usb pollingrate, samt sätta usb hibernate till disable i powersaving?
Jag hade samma problem, men det löste sig med att INTE installera usb 3.0 drivrutiner, då blev jag av med muslagg/frysningar.
Hoppas det hjälper någon där ute, har själv sensei och massa andra möss, kan vara så att eran musmatta och musen inte går hand i hand.
Happy gaming!

Hur gör man det?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 || Hyper 212 Black Edition || ASUS PRIME B450M-A || Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 3200MHz || SAPPHIRE Pulse RX5700 XT || Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe || Kingston A400 960GB || Seasonic Focus GX 650W || Phanteks Eclipse P300A ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miller:

Nyinstallerat windows, uppdaterat UEFI, alla nya drivarna från moderkorttillverkarens hemsida är installerade, har fortfarande problem med musen.

Hur gör man det?

start -> control panel --> power options ---> ändra till high performance ----> change advanced power settings -----> USB settings / USB selective suspend setting, Disabled.

Sen är det bara att följa anvisningarna här --->

Fungerar klockrent, lycka till.

/existenz

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXistenZ.se:

start -> control panel --> power options ---> ändra till high performance ----> change advanced power settings -----> USB settings / USB selective suspend setting, Disabled.

Sen är det bara att följa anvisningarna här ---> http://www.youtube.com/watch?v=0_hZipKt72M&hd=1

Fungerar klockrent, lycka till.

/existenz

Vet inte om du missade det, men detta gäller 8.1 och inte win7.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 || Hyper 212 Black Edition || ASUS PRIME B450M-A || Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 3200MHz || SAPPHIRE Pulse RX5700 XT || Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe || Kingston A400 960GB || Seasonic Focus GX 650W || Phanteks Eclipse P300A ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miller:

Vet inte om du missade det, men detta gäller 8.1 och inte win7.

Då får du göra såhär istället
change power settings windows 8.1

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Vet inte vad som kan orsaka det, det är inte USB portarna som är felet. Har prövat alla möjliga 3.0 och 2.0 med olika inställningar i BIOS utan att det slutar.
Musen fungerar felfritt på andra datorer, så det kan vi också utesluta. Det känns snarare som något minnes/processor fel. Vet inte hur jag tänker då, eftersom allt annat fortsätter som vanligt, spelen & filmerna och musiken. Bara musen som tar tvärstopp i 1-2sekunder.
Har ni någon erfarenhet av detta?
Allt har nyaste drivrutiner:
Z87E-ITX
4770k
8GB 1886mhz DDR3
windows 8.1

Skrivet av Miller:

Även jag har problem med detta att musen fastnar och ibland slutar funka helt sen jag uppdaterade till Win 8.1. Fixen som SweCarl länkade till kan jag inte ens installera, "Uppdateringen kan inte tillämpas på datorn". Ibland kan även tangentbordet balla ur, alla knapparna bara börjar blinka som satan så då är det bara att rycka ur usb-kabeln och sätta den i en usb port på frontpanelen (SideWinder X4). Har ingen aning om hur jag ska lösa för det är väldigt störande.

Testa att gå in i Devices and Pronters, högerklicka på musen och välj remove. (Kanske starta om här). Och sedan koppla in musen igen så att Windows installerar den igen.
Löste problem för mig.

Skrivet av HAIDERRR:

Det är Windows 8.1 som gör dessa mus problem, dessutom det så begränser det Polling Rate för musen till 125Hz, helt sjukt.
Windows 8.1 är inte för gaming.

Kör Win 8.1 med 1000Hz utan problem och utan fix.
Om jag förstått rätt så är det möss från Microsoft det blir såhär med. Eller förresten - kanske är med sådana som inte har egen mjukvara också...
Jag har Logitech-mjukvara till min och har aldrig varit problem med polling rate i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXistenZ.se:

Då får du göra såhär istället
change power settings windows 8.1

Syftade mer att kunna ändra till 500hz och inte hur man ändrar energialternativ Har kört med "Hög prestanda" hela tiden och testade slå av "Inställningar för valbar frånkoppling" som är det enda som ligger under USB-inställningar fliken. Testade ändå att köra som videon du postade men utan resultat. Misstänker att ny mus är det enda alternativ jag har som kan ställa in Hz via medföljande programvara så jag har beställt en QPAD 5K Pro som har rapporteringsfrekvens på 1000Hz. Ska försöka komma ihåg å uppdatera tråden hur det går när jag får den

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 || Hyper 212 Black Edition || ASUS PRIME B450M-A || Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 3200MHz || SAPPHIRE Pulse RX5700 XT || Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe || Kingston A400 960GB || Seasonic Focus GX 650W || Phanteks Eclipse P300A ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miller:

Syftade mer att kunna ändra till 500hz och inte hur man ändrar energialternativ Har kört med "Hög prestanda" hela tiden och testade slå av "Inställningar för valbar frånkoppling" som är det enda som ligger under USB-inställningar fliken. Testade ändå att köra som videon du postade men utan resultat. Misstänker att ny mus är det enda alternativ jag har som kan ställa in Hz via medföljande programvara så jag har beställt en QPAD 5K Pro som har rapporteringsfrekvens på 1000Hz. Ska försöka komma ihåg å uppdatera tråden hur det går när jag får den

Då var det värre
Drygt att behöva köpa en ny mus bara för att det inte lirar som det borde..
Nästan så jag är sugen att testa 8.1 bara för att se om jag får samma problem.
Har några möss att testa med, delvis lillebror till den du tänkte köpa Qpad 5k utan pro.
Sen har jag bara möss som man kan ställa in polling rate via program eller trycka in knapparna på sidan av musen när man kopplar in den.
Zowie ec1, zowie fk.
Gör gärna det, jag följer tråden och hoppas på det bästa

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Kör Win 8.1 med 1000Hz utan problem och utan fix.
Om jag förstått rätt så är det möss från Microsoft det blir såhär med. Eller förresten - kanske är med sådana som inte har egen mjukvara också...
Jag har Logitech-mjukvara till min och har aldrig varit problem med polling rate i alla fall.

Tvivlar jag på om du inte skippat att installera alla updates i windows 8.1
Musfixen som MS lanserade är inbakad i en update så den installeras när man installerar updates.

Skrivet av Miller:

Syftade mer att kunna ändra till 500hz och inte hur man ändrar energialternativ Har kört med "Hög prestanda" hela tiden och testade slå av "Inställningar för valbar frånkoppling" som är det enda som ligger under USB-inställningar fliken. Testade ändå att köra som videon du postade men utan resultat. Misstänker att ny mus är det enda alternativ jag har som kan ställa in Hz via medföljande programvara så jag har beställt en QPAD 5K Pro som har rapporteringsfrekvens på 1000Hz. Ska försöka komma ihåg å uppdatera tråden hur det går när jag får den

Det finns ingen fix för att öka refreshrate på möss i windows 8+, windows 7 och lägre det fungerar.
Så äldre gamingmöss och windows 8+ spelar inte så bra ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Tvivlar jag på om du inte skippat att installera alla updates i windows 8.1
Musfixen som MS lanserade är inbakad i en update så den installeras när man installerar updates.

Ja just det, tänkte inte på det. Har inte märkt någon skillnad i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Kör Win 8.1 med 1000Hz utan problem och utan fix.
Om jag förstått rätt så är det möss från Microsoft det blir såhär med. Eller förresten - kanske är med sådana som inte har egen mjukvara också...
Jag har Logitech-mjukvara till min och har aldrig varit problem med polling rate i alla fall.

Testa med mouserate

Visa signatur

ROG

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAIDERRR:

Testa med mouserate

Det här är mysko.
Testade med den och fick 200Hz. Testade mousemovementrecorder och fick 1000Hz. Startade mouserate igen och fick 1000.
Så om mousemovementrecorder är igång så får jag 1000 annars 200. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Det finns ingen fix för att öka refreshrate på möss i windows 8+, windows 7 och lägre det fungerar.
Så äldre gamingmöss och windows 8+ spelar inte så bra ihop.

Skrivet av Imaculent:

Det här är mysko.
Testade med den och fick 200Hz. Testade mousemovementrecorder och fick 1000Hz. Startade mouserate igen och fick 1000.
Så om mousemovementrecorder är igång så får jag 1000 annars 200. :S

Läs om fix (1000hz reporting rate in win 8.1) här och testa: http://www.blurbusters.com/systemwide-fix-win81-mouse-fludiit...

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilken mus samt märke på mus du har.
Jag hade ett liknande problem med min Steelseries Sensei, problemet löstes genom att avinstallera Steelseries Engine.

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Läs om fix (1000hz reporting rate in win 8.1) här och testa: http://www.blurbusters.com/systemwide-fix-win81-mouse-fludiit...

När jag ändrar storleken på exempelvis Firefox så är det extremt "hoppigt". Men kan inte installera den där fixen. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Läs om fix (1000hz reporting rate in win 8.1) här och testa: http://www.blurbusters.com/systemwide-fix-win81-mouse-fludiit...

Du missförstog mig helt.

Det finns ingen refreshrate fix för windows 8.x

Med detta menar jag såklart att du inte kan överklocka en 125hz mus till högre i windows 8 då det var det han syftade på med sin tråd.
Ingen har lyckats göra så det fungerar i 8.x och folk har lagt ner försöket också då ingen som använder sådana möss bryr sig om 8.

Sen funkar inte mouserate.exe i windows 8 då input är ändrat och mouserate raporterar felaktigt.
Går att läsa mer om detta på länkarna jag redan givit.

Kolla med dmir.exe istället

Musfixen är redan installerat i alla windows 8.1 system dessutom då den ingår i update package nu.
Har själv inga problem med uppdateringsfrekvensen för mina möss i 8.1, bekräftat med mmr, dmir etc.
Däremot skiljer sig cursor känslan mellan olika os, något som går att emulera sådär med markCs fixar.

Lägga till explorer i rules för den verkar inte ha effekt längre heller, sen har jag inte haft problem ändå så.

Kör inte 8.1 längre ändå då hela OSet inte lämpar sig för spel samt jag avskyr windows 8 i helhet.

Permalänk
Medlem

Fått hem nya musen nu efter 2v vändetid från cdon, inga problem i Win 8.1 nu å körs i 500hz.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 || Hyper 212 Black Edition || ASUS PRIME B450M-A || Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 3200MHz || SAPPHIRE Pulse RX5700 XT || Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe || Kingston A400 960GB || Seasonic Focus GX 650W || Phanteks Eclipse P300A ||

Permalänk
Inaktiv

Jag hade samma problem och det började när jag gick från sin 8 till 8.1.

Försökte med alla möjliga knep och trix men fick installera om och köra 8.0 istället och då funkar det prima igen.