Permalänk
Medlem

Ny kylpasta till GPU?

Kommer jag få lägre temps om jag byter kylpasta på mina grafikkort? Jag har två GTX 760 med ACX kylare från Evga.
Det varmaste kortet kommer upp i ca 83c som max.
Vilken kylpasta ska jag byta till i så fall?

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem

83c är inte särskilt varmt faktiskt speciellt inte i sli med 2 luftkylare.
95c hade varit varmare.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Inaktiv

Du kommer kanske få det att bli några grader lägre, absolut ingen skillnad. Att installera fler fläktar i burken eller dylikt kommer hjälpa MYCKET mer.

83c är absolut ingen fara. Du skulle kunna köra fläktarna långsammare (och tystare) och låta kortet bli 90 grader varmt utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

83c är inte särskilt varmt faktiskt speciellt inte i sli med 2 luftkylare.
95c hade varit varmare.

Skrivet av Killbom:

Du kommer kanske få det att bli några grader lägre, absolut ingen skillnad. Att installera fler fläktar i burken eller dylikt kommer hjälpa MYCKET mer.

83c är absolut ingen fara. Du skulle kunna köra fläktarna långsammare (och tystare) och låta kortet bli 90 grader varmt utan problem.

Jag har ett 350D och har fyllt alla fläktplatser. Vilken temp ska jag försöka hålla mig under om jag överklockar korten?

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danbo:

Jag har ett 350D och har fyllt alla fläktplatser. Vilken temp ska jag försöka hålla mig under om jag överklockar korten?

Jag hade inte gått över 90 grader. Max är 97 tror jag.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Danbo:

Personligen skulle jag hålla mig under 85C men kanske till och med 80C.
Det är ju nämligen så att det är värme som tar död på ett grafikkort+spänning i grund och botten och högre innebär ju alltid en kortare livstid (Kan ju bli 10 år gammalt för det men man vet aldrig)

Sen så kan det vara så att kortet throttlar lite vid 80/85C men det måste du ju ta reda på själv genom att köra en benchmark så som Unigine Heaven 4.0/Valley 1.0 och kolla om klockfrekvenserna skiftar då och då, gör de det så borde du få ner temperaturen om du vill ha maximal prestanda.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Personligen skulle jag hålla mig under 85C men kanske till och med 80C.
Det är ju nämligen så att det är värme som tar död på ett grafikkort+spänning i grund och botten och högre innebär ju alltid en kortare livstid (Kan ju bli 10 år gammalt för det men man vet aldrig)

Sen så kan det vara så att kortet throttlar lite vid 80/85C men det måste du ju ta reda på själv genom att köra en benchmark så som Unigine Heaven 4.0/Valley 1.0 och kolla om klockfrekvenserna skiftar då och då, gör de det så borde du få ner temperaturen om du vill ha maximal prestanda.

Okej! Jag får "leka" runt lite och titta
Tack för hjälpen!

Visa signatur