Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med 290x Windforce

Permalänk
Medlem

Problem med 290x Windforce

Har nu ägt mitt 290x i en vecka, men någonting står inte rätt till.
Problemet är att GPU volten inte är stabil, vilket medför att kortet sänker klocken och FPS droppar.

Jag har provat att ominstallera drivrutinerna, plocka ut kortet och kontrollera alla kablar, höja/sänka power limit, koppla ur så jag bara använder en skärm, återställa klocken på processorn till stock och börjar få slut på idéer.

Kan det vara så enkelt att mitt nätagg inte orkar med? Det ska leverera 600W delat över de 4 12v linorna med 20 A på varje.
Det är två år gammalt och har fungerat galant tillsammans med mitt gamla 680 som både den och processorn var klockad.

Jag har följande hårdvara:
MSI Z77A-GD65
i5-3570K
16 GB RAM
Fractal Design Tesla 650W 80+

Bifogar två bilder från Furmark, den första är med 8xAA den andra utan AA.
Stor skillnad!

Dold text

Synpunkter/förslag?

Visa signatur

Här skryts det inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Passe:

Har nu ägt mitt 290x i en vecka, men någonting står inte rätt till.
Problemet är att GPU volten inte är stabil, vilket medför att kortet sänker klocken och FPS droppar.

Jag har provat att ominstallera drivrutinerna, plocka ut kortet och kontrollera alla kablar, höja/sänka power limit, koppla ur så jag bara använder en skärm, återställa klocken på processorn till stock och börjar få slut på idéer.

Kan det vara så enkelt att mitt nätagg inte orkar med? Det ska leverera 600W delat över de 4 12v linorna med 20 A på varje.
Det är två år gammalt och har fungerat galant tillsammans med mitt gamla 680 som både den och processorn var klockad.

Jag har följande hårdvara:
MSI Z77A-GD65
i5-3570K
16 GB RAM
Fractal Design Tesla 650W 80+

Bifogar två bilder från Furmark, den första är med 8xAA den andra utan AA.
Stor skillnad!

Synpunkter/förslag?

Hej!

Jag förstår egentligen inte ditt problem.

Ökad kantutjämning medför alltid en sänkning av fps:en.

Din PSU bör inte vara något hinder.

Jag tror det ev. 'droppar' av någon helt annan anledning..

Permalänk
Medlem

Bry dig inte om vad som händer i Furmark då det är ett syntetiskt test och inte äkta spel test, lira t.ex. BF4 eller Crysis 3 eller annat GPU krävande spel och kolla vad som händer då

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Medlem

290-korten brukar väl sänka klocken lite när de blir varma å sen klocka upp igen etc etc..?

Flera tester har visat att över en längre stund (minns ej exakt hur lång stund) sjunker fps:en nämligen.,.. för att sen gå upp igen.,...

Permalänk
Medlem

Korten brukar throttla av två anledningar, det ena är värmen (exempelvis 95c) och det andra är strömförbrukningen. Furmark är ju till för att stressa skiten till max så skulle inte förvåna mig om strömförbrukningen slår i taket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Korten brukar throttla av två anledningar, det ena är värmen (exempelvis 95c) och det andra är strömförbrukningen. Furmark är ju till för att stressa skiten till max så skulle inte förvåna mig om strömförbrukningen slår i taket...

Hej!

Ja, dessa 'syntetiska tester' verkar pressa korten hårdare än vad man kan göra med vanliga spel.
Högre belastning medför högre strömförbrukning och därmed högre temperaturer.

Jag kör 2 R9 290 och jag har aldrig haft problem med sänkt fps.

Tvärtom, lite 'trögt' innan det blivit varmt.

Men dessa kort går utan tvivel varmt.
Mycket varmt.

Du bör därför alltid se till att dessa kort får så mycket sval luft som är möjligt.

Man kan tycka vad man vill om det men det är billigare att köpa några fläktar än att byta PSU.

Alt. så satsar man på vätskekylning.
Men för mig känns det både främmande och onödigt bökigt.

Permalänk
Skrivet av Rostarn:

Hej!

Ja, dessa 'syntetiska tester' verkar pressa korten hårdare än vad man kan göra med vanliga spel.
Högre belastning medför högre strömförbrukning och därmed högre temperaturer.

Jag kör 2 R9 290 och jag har aldrig haft problem med sänkt fps.

Tvärtom, lite 'trögt' innan det blivit varmt.

Men dessa kort går utan tvivel varmt.
Mycket varmt.

Du bör därför alltid se till att dessa kort får så mycket sval luft som är möjligt.

Man kan tycka vad man vill om det men det är billigare att köpa några fläktar än att byta PSU.

Alt. så satsar man på vätskekylning.
Men för mig känns det både främmande och onödigt bökigt.

Vattenkylning är kul och lärorikt fast dyrt typ närmare 6000kr. Men datorn är sval o skön det är det som är poängen med vatten.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag ser inga konstighetar alls med med bilderna. GPU-användningen i bägge fallen ligger på nästan 100%. Fps är aldrig stabil i spel förutom om man t.ex. har v-sync aktiverat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p