Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Inköpsförslag på TV till PS4

Permalänk
Medlem

Inköpsförslag på TV till PS4

Tjena!

Här är några förslag på TV-apparater jag funderar på att köpa till min PS4.

Någon som har några råd angående detta? Input Lag, Responstid, 3D etc. Det är en djungel och jag behöver verkligen en ny TV.

Hjälp.

Vad tror ni om dessa? Vill inte lägga ner en förmögenhet... Har ni andra förslag? Runt 10.000 kronor... 46 tum...

SAMSUNG UE46F6645
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/SAMSUNG-UE46F6645,90952,...

SAMSUNG UE46F7005
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/SAMSUNG-UE46F7005,90952,...

SONY KDL46W905
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/SONY-KDL46W905,90952,388...

S

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Permalänk

Nja, LG är inget jag vill rekommendera som spel-TV, har generellt hög input-lag. Jag kör på 42W653A och är grymt nöjd. Sen hade jag inte sagt nej till SONYs 905a som sägs vara riktigt bra, förmodligen bättre bild än min, i princip samma riktigt låga input-lag som 653an. Hade jag inte nyss köpt 653an hade jag satsat på 905an och helst då i 55"

Permalänk
Medlem

Sony-apparaterna är riktigt bra bildmässigt och input lag-mässigt.
Hade definitivt varit mitt val.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Projektor om du har väggutrymme

Det är riktigt grymt och spela på en skärm som mäter 2.65m x 1.50 m

Projektorer under 10 k klassen har blivit riktigt bra nu förtiden
Kolla på Benq W1070 eller en gammal goding: Epson TW3200

Billiga dukar finns på Kjell o Company, eller köp en ramspänd ifrån dustin.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Skulle lätt tagit Sony. Har själv en och är supernöjd!

Läs gärna lite här,

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Permalänk
Medlem

Har själv en LG 47LM640T som jag är grymt nöjd med. I PC-läge kan jag inte märka någon input lag alls.

Efterföljaren heter LG 47LA640V och borde vara likvärdig eller möjligen bättre. Hur som helst är det värt att kolla upp den.

Sony gör bra apparater, inget snack om saken, men man får betala lite mer för dem. Kanske befogat, men det finns mycket bra förutom just Sony...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Äger Sony TV'n du länkade till och en riktigt bra skärm, riktigt låg Input delay också, längre en min datorskärm faktiskt.

Samsung modellerna du länkar på ligger runt 36-46ms input delay. Sony skärmen ca 9-16ms.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Input lag går ju i högsta grad att känna av, men inte om man pratar så låga siffror som 30-40, då är det nog ganska svårt.

http://www.displaylag.com/display-lag-grading-scale/

Men hur man upplever input lag borde ju vara ganska individuellt.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Under 50ms är helt ok på en tv. De snabbaste ligger runt 30ms eller så.

Permalänk

Ska du ha en tv med så lite input lagg som möjligt så skulle jag inte rekommendera samsung, hade kört på Sony,

Har själv en finlux 32 tum som har sjukt låg input lagg, känner inte av nåt alls!

Permalänk
Medlem

Tjena!

Tack för alla svar! Det blev en Sony KDL-46W905A. Verkar som om alla verkar gilla den.

S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suxeeder:

Tjena!

Tack för alla svar! Det blev en Sony KDL-46W905A. Verkar som om alla verkar gilla den.

S

Grattis till en bra TV, kan lova dig att du kommer bli nöjd. Se till att välja Gaming läge för spel bara

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Grattis till en bra TV, kan lova dig att du kommer bli nöjd. Se till att välja Gaming läge för spel bara

Aha. Har inte fått TVn än, hämtar den imorgon. Men, det skall väl inte vara så svårt att hitta det läget...?

Permalänk

Som det ser ut nu så är ju Samsung ledande inom tv, så hade valt en sådan.

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Medlem
Skrivet av sPIDERFLY:

Som det ser ut nu så är ju Samsung ledande inom tv, så hade valt en sådan.

Ledande behöver ju inte betyda bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suxeeder:

Ledande behöver ju inte betyda bäst.

Återkom gärna vad du tycker om tvn efter lite spelande och så

Lite sugen på att höra

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

SONY KDL46W905 var definitivt ett bra val.

Jag tycker personligen att det är för mycket pengar i väntan på OLED och bättre priser på 4K-skärmar, men man kan ju iofs alltid vänta på nästa häftiga pryl och aldrig köpa något.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

SONY KDL46W905 var definitivt ett bra val.

Jag tycker personligen att det är för mycket pengar i väntan på OLED och bättre priser på 4K-skärmar, men man kan ju iofs alltid vänta på nästa häftiga pryl och aldrig köpa något.

Japp, du har helt rätt. Men det är ju tråkigt när det börjar droppa in bra spel till PS4 som man gärna vill spela. Sitter med en TV som inte ens har 1080p just nu och det känns som om jag vill få ut hela upplevelsen.

Permalänk

Tycker du har gjort ett kanonval. Killzone är jäkligt snyggt på 653:an jag har, så 905:an lär inte göra dig besviken. Och att vänta på att OLED och 4K ska sjunka i pris är inget man bör tänka på nu tycker jag. De billigaste är och lär vara billigast av en anledning inom sin teknik, så vill man ha kvalitet där så kostar det.

Permalänk
Medlem

Gött att det blev en Sony, viktigt att det matchar konsolen!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en Sony Bravia KDL-42W65 serie och är hur nöjd som helst när jag spelar.
Använde även denna ett tag när jag spelade på PCn och kände inte av något lag så du kommer inte bli missnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suxeeder:

Tjena!

Tack för alla svar! Det blev en Sony KDL-46W905A. Verkar som om alla verkar gilla den.

S

Bra köp! helt underbar tv! har en själv i med en xbox kontroll sen spela alla spel på tv'n. Helt underbar!

Glöm inte kalibrera den vet att tex blå tonen får man dra ner lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suxeeder:

Aha. Har inte fått TVn än, hämtar den imorgon. Men, det skall väl inte vara så svårt att hitta det läget...?

Grymt val!

Glöm inte att starta upp en PLEX-server på datorn, fungerar grymt med den TVn

Du behöver inte lägga den i Gaming-läget, den gör det automatiskt om du har PS4:an inkopplad direkt genom HDMI och inte genom en förstärkare, HDMI-splitter eller annat. Sony + Sony fungerar perfekt

Angående kalibrering för vanlig TV och filmtittande så gick jag efter denna, tycker det fungerar bra. Kändes lite grått i början, känns bra nu

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Scrolla ner till "Calibration on Sony W9"

Permalänk
Medlem

Tjena!

Nu har jag testat TV:n. Underbar verkligen. Kommer en mer utförlig beskrivning snart, men jag har en fråga som ni kanske kan svara på.

Tidigare hade jag PS4:ans ljud kopplad med optisk kabel till mitt hemabiosystem. Jag hade digitalboxen kopplad med vanliga sladdar. Så varje gång jag bytte mellan TV och PS4 så fick jag byta input-källa.

Nu har ju den här TV:n en optisk utgång på baksidan. Mitt problem är att jag inte får Dolby Digital genom den, bara Pro Logic. Men byter jag tillbaka den optiska kabeln och sätter den direkt i PS4:an så hoppar förstärkaren direkt till Dolby Digital.

Kan det ha med HDMI-kabeln att göra? Har en gammal från min Xbox360..?

Är det någon som har en smidig lösning. Vore ju skönt att kunna köra allt ljud ut genom samma optiska port.

Min hemmabioförstärkare har inte HDMI (gammal rackare).

/S

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så ska den kunna köra ut Dolby Digital genom den optiska utgången.. Kan ju dock ha fel.
Har du kollat igenom ljudinställningarna på TV:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Vad jag vet så ska den kunna köra ut Dolby Digital genom den optiska utgången.. Kan ju dock ha fel.
Har du kollat igenom ljudinställningarna på TV:n?

Tjena. Pratade precis med Hifi-klubben. Tydligen kan man inte köra Dolby Digital ut genom den optiska utgången från TVn. Man får köpa en ny hemmabioförstärkare med HDMI-ingångar.

Ingen som har någon smart workaround. Orkar inte köpa mer just nu...

/S

Permalänk
Medlem

Borde du inte kunna skaffa en optisk Audio switch? Koppla in PS4'an & TV'n och annan utrustning, konfigurera PS4'an att använda Optiskt för ljud o.s.v, TV för digital ut och låta switchen välja ljudkälla? Så slipper du koppla om.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Borde du inte kunna skaffa en optisk Audio switch? Koppla in PS4'an & TV'n och annan utrustning, konfigurera PS4'an att använda Optiskt för ljud o.s.v, TV för digital ut och låta switchen välja ljudkälla? Så slipper du koppla om.

Smart. Tror jag gör så i väntan på en ny reciever. Tror du det räcker med en sån här bara för att kunna dela TV och PS4?
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...

S