AMD släpper Catalyst 14.1 Beta 1.6 med Mantle för allmänheten

Permalänk
Medlem

och jag som var så sugen på 290x o så kommer mantle o ser så bra ut

fan va tråkigt att man var felmonterad och behövde köpa glasögon då :/

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Ska man per automatik köpa nVidia bara för att man har en snabb CPU?
"- nVidia har G,sync osv".
Förklara gärna vad du menar med "osv", det vore intressant vad DU känner till om vad nVidia har att konkurrera med, som alla andra missat.
G-Sync kan ju knappast nyttjas av merparten av nVidia-ägare. Det kräver att man köper en (av de få) skärmarna som stödjer det, till ett högt pris dessutom.

Mina egna positiva erfarenheter med Nvidia vill jag inte dela här. För gör jag det så är det att be om ett flame war.
Finns många anledningar varför jag köper Nvidia framför AMD, precis som 65% av resten av marknaden.

Jag ser inte Mantle som ett direkt alternativ till att välja AMD bara för att det är knutet till deras arkitektur och Battlefield 4.
Än så länge är Mantle en litet embryo jämfört med DX i spel världen och det kommer ta låååång tid innan Mantle täcker det område som DX gör.

Är det inte exakt samma med Mantle som med G-Sync?
Finns bara ett spel som stödjer Mantle och det är fortfarande på beta stadiet. Visst det kommer mer spel och fler hoppar på tåget Mantle.

Samma med G sync, än så länge finns det bara några få skärmar.
I stort sett alla stora skärmtillverkare ska implementera G-sync i sina skärmar men det tar också tid.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Slängde in de nya drivarna och trots att jag har ett 7970 som enligt AMD ska tjäna ganska lite på Mantle i dagsläget innan de har optimerat mer så flyter det väldigt fint och spontant verkar den genomsnittliga frame rate vara betydligt högre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Jag får bara ca 70 fps med cf 290 med mantle på 1920x1080 nåt är åt helvete med drivaren.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Testat lite med datorn i signaturen, i7 920, och allt pekar än så länge på att mantle är riktigt bra för oss med äldre och svagare CPUer.

Har provat MP64 på Zavod där jag tidigare haft 40FPS som lägst kring C och D. Nu på Ultra droppar det ner till runt 60.
Samma gäller för Sieg of Shanghai.

Det betyder att min FPS har ökat till vad mina medelvärden var tidigare. Det är anmärkningsvärt bra med tanke på att det endast är en beta.

Bra jobbat AMD och DICE

Visa signatur

i7 920 @3.45GHz 12GB Ram Sapphire Tri-x 290 4GB

Permalänk
Inaktiv

Jämförelse mellan mantle och DirectX i Star Swarm.
Har en 955BE som tickar i 4GHz och ett AMD 7850 på 1050MHz. Det märks tydligt hur CPU flaskhalsen försvinner, tror dock att min GPU flaskar innan cpu i de flesta spel.

EDIT: öppna bilden i ny flik om det är svårt att se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

EA har sagt något om att alla spel som använder nya Frostbite-motorn ska köra Mantle. Utöver det ska Star Swarm och Star Citizen också ha stöd för Mantle. Har för mig det är totalt 12 spel som det har sagts ska få stöd än så länge.

Även Thief som kommer ut i slutet av månaden ska Mantle ur box.

Skrivet av Laggzor:

och jag som var så sugen på 290x o så kommer mantle o ser så bra ut

fan va tråkigt att man var felmonterad och behövde köpa glasögon då :/

Så du är alltså sugen på ett 290X och sedan ojar du dig för att Mantle faktiskt lever upp till en del av hypen som skapats? Är det bara jag som inte får det att gå ihop? Jag menar.. Varför skulle du oja dig för lite extra gratis prestanda?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

min CCC panel fungerar inte. det står den har slutat fungera så fort man skall öppna den. så nå vajsing är de uppenbarligen....

Suck. orkar inte installera om allt igen till 13.* för att sedan vänta på en riktig verson och installera om igen........ Lägger ner alltihopa, gråter mig till sömns istället...

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Avstängd

Yay!
Äntligen!
Hoppas att dom snart släpper en Mantle drivrutin till Linux och OS X också snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Även Thief som kommer ut i slutet av månaden ska Mantle ur box.

Så du är alltså sugen på ett 290X och sedan ojar du dig för att Mantle faktiskt lever upp till en del av hypen som skapats? Är det bara jag som inte får det att gå ihop? Jag menar.. Varför skulle du oja dig för lite extra gratis prestanda?

var så att jag blev tvungen att köpa glasögon istället så blev inget kort nu, blir man ju extra ledsen när det blev bra

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Jag fick en 15% ökning av fps i bf4 med 7990 och i5 760.
Men däremot har spelet börjat få sån jäkla fps drop flera gånger i minuten så det va bara att stänga av mantle. Hoppas dom löser det snarast

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

var så att jag blev tvungen att köpa glasögon istället så blev inget kort nu, blir man ju extra ledsen när det blev bra

Ahh.. Då förstår jag.

Skrivet av CityHasse:

Jag fick en 15% ökning av fps i bf4 med 7990 och i5 760.
Men däremot har spelet börjat få sån jäkla fps drop flera gånger i minuten så det va bara att stänga av mantle. Hoppas dom löser det snarast

Eftersom HD7990 körs i CF och AMD har varnat för prestandaproblem med både äldre GCN gen 1 kort men även att Mantle inte stödjer CF fullt ut än så är det inte så förvånande.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Mina egna positiva erfarenheter med Nvidia vill jag inte dela här. För gör jag det så är det att be om ett flame war.
Finns många anledningar varför jag köper Nvidia framför AMD, precis som 65% av resten av marknaden.

Jag ser inte Mantle som ett direkt alternativ till att välja AMD bara för att det är knutet till deras arkitektur och Battlefield 4.
Än så länge är Mantle en litet embryo jämfört med DX i spel världen och det kommer ta låååång tid innan Mantle täcker det område som DX gör.

Är det inte exakt samma med Mantle som med G-Sync?
Finns bara ett spel som stödjer Mantle och det är fortfarande på beta stadiet. Visst det kommer mer spel och fler hoppar på tåget Mantle.

Samma med G sync, än så länge finns det bara några få skärmar.
I stort sett alla stora skärmtillverkare ska implementera G-sync i sina skärmar men det tar också tid.

Till skillnad från skärmar med GSync behöver man ju inte köpa någon dyr produkt extra enkom för att utnyttja mantle. Om man nu spelar BF4 redan så får man ju Mantle "gratis" eftersom man redan köpt det och ändå tänkt köpa det mer eller utan mantle.

Så i så fall blir det mer en extra "gratis" bonus. Varje spel som till äventyr skulle börja stödja det blir ju likadant en gratis bonus.

Chansen av att man av en slump skulle välja någon av Gsync-skärmarna utan att göra valet medvetet för GSynk är ju däremot ganska minimal, speciellt med tanke på om priset skulle vara högre en samma skärm utan denna extra utrustning.

Permalänk
Medlem

Behöver man göra något mer förutom att installera nya drivrutinen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 997GTS:

Behöver man göra något mer förutom att installera nya drivrutinen?

Ja. Aktivera Mantle under Options i spelet.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av anon228747:

Jämförelse mellan mantle och DirectX i Star Swarm.
Har en 955BE som tickar i 4GHz och ett AMD 7850 på 1050MHz. Det märks tydligt hur CPU flaskhalsen försvinner, tror dock att min GPU flaskar innan cpu i de flesta spel.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/17207250/mantle.png

EDIT: öppna bilden i ny flik om det är svårt att se.

Vad körde du för settings på benchmarket, extreme?
Tänkte testa med min dator och jämföra med dig då vi i stort har likadana komponenter!

Permalänk
Medlem

Det här ser ju riktigt lovande ut, kul !

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av albindubech:

Vad körde du för settings på benchmarket, extreme?
Tänkte testa med min dator och jämföra med dig då vi i stort har likadana komponenter!

Japp extreme är det. Rörde inga settings överhuvudtaget utan bara startade det. Har en 1080p skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

http://i.imgur.com/wM6Pg2L.jpg

Fraps fungerar ju inte till mantle.

kör inte mantle ..... försökte få fram vad ja har för prestanda i sista beta drivrutinen = att jämföra fps före och efter med både 14.1 å den tidigare....... har inte ens installerat 14.1 ... men nu installerade ja den se om ja får till ett spel över 120sek nu då...

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Det var ju bra jävla kul att jag har blivit bannad från battlelog. Har inte fått någon info om varför alls, inget mail över huvudtaget. Har inte den blekaste varför.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk

Jag kommer att avinstallera 14.1 drivaren till det kommer en annan. Det bara strular för mig o kraschar stup i kvarten.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av anon228747:

Japp extreme är det. Rörde inga settings överhuvudtaget utan bara startade det. Har en 1080p skärm.

Skumt, jag fick ~24 fps med Directx och ~37 fps med Mantle, då har jag ifs bara klockat min processor till 3,9GHz men tänkte att mitt 7870 klockat 1200/5600 skulle väga upp lite. Äsch, det var ändå en stor förbättring!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av albindubech:

Skumt, jag fick ~24 fps med Directx och ~37 fps med Mantle, då har jag ifs bara klockat min processor till 3,9GHz men tänkte att mitt 7870 klockat 1200/5600 skulle väga upp lite. Äsch, det var ändå en stor förbättring!

Testa igen, benchmarken verkar vara ganska slumpad. Vi fick ganska lika resultat ändå och testet är väldigt CPU baserat.
Vilket OS kör du förresten? Jag har windows 8.1 x64.

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Just ja, fraps fungerar endast med DX.. Så vilken mjukvara går att använda till Mantle då?

Just nu finns det ingen, men det släpps väl inom kort. Be din lokala programmerare att göra ett program!
Tills dess: Använd konsolen i Battlefield 4 och skriv rätt kommandon i den så sparas loggfiler med resultaten du vill ha.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av anon228747:

Testa igen, benchmarken verkar vara ganska slumpad. Vi fick ganska lika resultat ändå och testet är väldigt CPU baserat.
Vilket OS kör du förresten? Jag har windows 8.1 x64.

Även jag kör Windows 8.1 x64. Körde det en gång till med mantle nu och fick ~44 fps istället för ~37 som jag fick förut. Verkar som att resultaten är väldigt varierande som du säger.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Testa igen, benchmarken verkar vara ganska slumpad. Vi fick ganska lika resultat ändå och testet är väldigt CPU baserat.
Vilket OS kör du förresten? Jag har windows 8.1 x64.

Citat:

Q. Why are you calling this a benchmark? I get different results every time I run it.
A: Star Swarm is designed as a total game engine test, not just a graphics test. As such, we have complete AI, flocking, physics, etc. being simulated instead of a pre-canned demo. We believe this adds an important real-world component, and any data gathered from the stress test displays a true game result.

In addition, adding completely deterministic behavior to any engine will create artificial results and stress points, which is something we feel is important to avoid.

However, we are putting together a guide for people interested in getting more consistent numbers. Stay tuned. In the meantime, use the “Follow” scenario for benchmarking purposes – the “Attract” scenario was built to provide random views of the battle.

http://www.oxidegames.com/2014/01/31/star-swarm-faq/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

det märks att det flyter bättre med mantel än DX11. bara fått en FPS drop med mantel och ljudet började funka i BF4 när jag använde mantel

skrota DX11, mantel är det enda som behövs.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag kommer att avinstallera 14.1 drivaren till det kommer en annan. Det bara strular för mig o kraschar stup i kvarten.

Samma här ja får "joinar server" sen händer inget alls.. trycker ja på ikonen bf4 så kommer bara ett window upp som det var i window mode... ja körde inte fullscreen utan det anda förutom window mode brushless eller vad de hette.. kanske det som spökar.. men hur fan fixar man det ? processorn jobbar ju runt 20% har väntat upp till 5min.. men trycker ja på bf4 ikonen under "joinar server" så blir muspekaren oxå helt förstörd.. sen försvinner pekaren å får tabba till aktivitetshanteraren å döda processen........ vad kan ja göra ?

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av albindubech:

Även jag kör Windows 8.1 x64. Körde det en gång till med mantle nu och fick ~44 fps istället för ~37 som jag fick förut. Verkar som att resultaten är väldigt varierande som du säger.. :/

Alright, då väntar vi på dendär guiden och kör igen du och jag albindubech?