Permalänk
Medlem

Router> switch (router) > hdd

Köpte en ny router då min gamla bara klarade av typ 3-4 anslutningar, såg efter jag köpt den att den inte har någon USB ingång vilket min andra hade. Jag har dock aldrig kopplat in den förut så vet inte om det går, men köpte en apple tv samtidigt så tänkte att det kunde vara smidigt o styra upp allt så man har en media server då min hdd på datorn (macbook) är bara 128 gb.

Iaf min tanke är att koppla en vanligt nätverkskabel från min nya router till min gamla, alltså från LAN till LAN, eller ska den in i "internet" ingången? Stoppa in en usb hdd i min gamla router (behöver man "göra om" den till en switch det) och ha den som en media server eller liknande till mitt nätverk och då till apple tv. Går det att göra såhär eller har jag bara kommit på något som inte är en möjlighet? Om det inte går, kan jag köpa något som gör så att det går att koppla in hddn till min nya router som INTE har USB-port?

Fridens!

Permalänk
Medlem

Du kan göra om din gamla router till en switch genom att, som du rätt gissade, endast använda LAN-uttagen. Dock måste du fortfarande stänga av DHCP-funktionen i routern så att den inte delar ut adresser samtidigt som din nya "riktiga" router gör det.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Tack för svaret men har googlat och kommit fram till att det är en ganska gammal dlink router som dom en släpper ny programvara till och att mitt OSX mavericks inte stödjer dom gamla filerna som finns. Så fick skippa den iden och köpte en riktig NAS istället.