Gamla saker vi använt men helst velat undvika

Permalänk
Medlem

Diskettklippare.

En liten sak som klippte ett extra hål i sidan på "enkelsidiga" 5.25" disketter så man kunde använda dom som dubbelsidiga.
Undrar vad den fabriken tillverkar nuförtiden?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

2-3 år är ungefär vad lågbudgetagg brukar hålla i bästa fall innan kondensatorerna ger upp, men du har alltså konstaterat att det var processorerna som dog utan annan anledning?

Runt de åren härjade också kondensatorsjukan som värst, så valde man budgetmoderkort så var chansen stor att kondensatorerna dog där också. Jag körde nästan utan undantag Asus och slapp därför de mesta problemen, men valde man Epox, MSI, Abit eller Soyo t ex så var risken rätt stor.

Aaah... minnen... t-bred 2200+ överklockad från 133x13.5 till 208x12, riktig raket på sin tid !
Abit-moderkort och något hyffsat nätagg, var ändå tvungen sänka överklockningen efter 4 års daglig användning pga slitage

OnT: Flera datorer !! Före dropbox/skydrive osv så var det otroligt frustrerande (enligt mig) att filerna man behövde alltid låg på en av de andra datorerna !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Menar du kraftigt överklockade och med lågbudgetnätagg då eller? Eller kanske tillhörde du de som råkade krossa kärnan genom att sätta på kylflänsen snett? Alla defekta Athlon/Duron jag fick in under ett tag hade krossade kärnor och det var därför de krånglade.

Jag har två socket A som fortfarande är lika stabila som nya, den ena köptes runt 2000 (Thunderbird 800) och den andra något år senare (XP Barton 2800+). Har förresten många fler i olika varianter, ingen förutom ett krånglade eller krånglar. Jag har en rigg som inte startar längre, men det beror på ett lågbudgetagg med svullna Taiwan/Kina-kondensatorer (Tagan) som i sin tur ripplade sönder moderkortets kondensatorer (har köpt nya, men inte orkat byta). Sitter en 2100+ Palomino i den, grön och fin.

Jag har en socket A i min webserver fortfarande, så jag håller verkligen inte heller med om att de inte skulle hålla bra.
Duron 1 GHz som körts i över 10 år nu, inget att fnysa åt direkt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Molex.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Alla defekta Athlon/Duron jag fick in under ett tag hade krossade kärnor och det var därför de krånglade.

Minns en kompis som råkat mosa sin Athlon, den fungerade bortsett från om man körde video i overlay som aktiverade någon 3D Now! SIMD och datorn tvärdog. Löste problemet genom att dekomissionera den till server där vi aldrig kompilerade in 3D Now! stöd i binärerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Visst kan de vara lite jobbiga att få lös ibland, men fortfarande så mycket bättre än SATA när det gäller att koppla in adaptrar eller att ta spänning ifrån. Sen känns dom mycket rejälare än SATA, så MOLEX ser jag absolut inget problem med.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Visst kan de vara lite jobbiga att få lös ibland, men fortfarande så mycket bättre än SATA när det gäller att koppla in adaptrar eller att ta spänning ifrån. Sen känns dom mycket rejälare än SATA, så MOLEX ser jag absolut inget problem med.

Nja... molex kontakter på billigare grejer är ett helvetet. Ofta dom går sönder, stiften lossnar och åker ur mm.
T ex fläktkontrollern på diverse fractal chassin har just detta problemet.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Skrivet av Gelantious:

Nja... molex kontakter på billigare grejer är ett helvetet. Ofta dom går sönder, stiften lossnar och åker ur mm.

Jo precis, i vissa fall kan dom vara riktigt jävliga.
När dom funkar så är dom väl helt okej, men jag tycker molex borde bytas ut mot en ny standard

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Mjaa mjaa, funderar lite över det där. Gått sönder har de ej gjort för mig, däremot har man varit med om några gånger då själva stiften "varit lite vingliga", om du förstår vad jag menar. Men avbrott/disfunktion har jag inte varit med om.

Skrivet av KKay:

Jo precis, i vissa fall kan dom vara riktigt jävliga.
När dom funkar så är dom väl helt okej, men jag tycker molex borde bytas ut mot en ny standard

Helt klart öppen för en ny "universal standard" om den tillför något, dock inget så pass "okompatibelt" som SATA är. Alldeles för många små onödiga kontaktytor för att koppla på adapters.
Förslag på hur en ny kontakt ska se ut?
* För den ska ju vara ännu enklare att använda
* Spänningarna ska passa övriga komponenter
* Ska ju inte ta plats i onödan (skulle väl gå att slimma kontakten, men kanske innebär nya problem)

Så med det sagt undrar jag om inte molex egentligen är "perfekt" (utöver de problem vi sagt) än idag. Skulle väl vara då att den saknar 3.3V (nu orkar jag inte kolla upp det, men tror inte ens dagens SATA kräver det, även fast det alltid funnits på en "riktig" nätagg --> SATA-kontakt)

Så nä nog måste jag säga att jag är nöjd med MOLEX än idag, snarare så att jag tycker att vissa moderna nätagg är alldeles för snåla för de kontakterna. Innan någon säger något om onödiga kontakter så är det ju upp till var och en med vad för nätagg man köper och vad man ska ha det till. Vill man tex ha en slimmad kabelfri HTPC så köper man ju givetvis ett nätagg som passar ens behov.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

2-3 år är ungefär vad lågbudgetagg brukar hålla i bästa fall innan kondensatorerna ger upp, men du har alltså konstaterat att det var processorerna som dog utan annan anledning?

Runt de åren härjade också kondensatorsjukan som värst, så valde man budgetmoderkort så var chansen stor att kondensatorerna dog där också. Jag körde nästan utan undantag Asus och slapp därför de mesta problemen, men valde man Epox, MSI, Abit eller Soyo t ex så var risken rätt stor.

MSI moderkortet jag köpte gav upp alldeles för snabbt men mitt Abit IC7 var ett underbart moderkort så förknippar det verkligen inte med dålig kvalitet fast det kanske varierade i de olika prissegmenten.
Visst la mitt 478 system också ner efter ett tag men det kan jag inte hävda beror på moderkortet då jag hade löddat dit extra strömförsörjning till RAM mm vilket säkert slet mer än normalt på det

Permalänk
Medlem

Jag kom in precis i slutklämmen av denna era, men har haft att göra med och försöka laga datorer med IDE hårddiskar i sig. USCH, FY, TVI och BLÄ för master/slave och jumpers. SATA känns så bra att ha <3

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Att behöva ställa in hårddiskens antal cylindrar och sektorer och allt vad det hette manuellt i BIOS. Hade en dator på jobbet som antagligen hade dåligt CMOS-batteri (på den tiden fattade vi inte det) och hårddisken kunde inte autodetekteras utan man var tvungen att manuellt ställa in parametrarna. Minns vi hade det uppskrivet på en papperslapp. Måste varit tidigt 1990-tal och datorn var en 486 på 25 MHz eller något sådant.

Exempel på sådant krångel:
http://web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/bioslim.htm
http://www.rcramer.com/tech/hardware/bios.html

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Att behöva ställa in hårddiskens antal cylindrar och sektorer och allt vad det hette manuellt i BIOS. Hade en dator på jobbet som antagligen hade dåligt CMOS-batteri (på den tiden fattade vi inte det) och hårddisken kunde inte autodetekteras utan man var tvungen att manuellt ställa in parametrarna. Minns vi hade det uppskrivet på en papperslapp. Måste varit tidigt 1990-tal och datorn var en 486 på 25 MHz eller något sådant.

Exempel på sådant krångel:
http://web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/bioslim.htm
http://www.rcramer.com/tech/hardware/bios.html

Det minns jag, men jag hittade denna disk i gömmorna som helt verkar sakna parametrar, men har utanpåliggande stegmotor. Måste vara rätt gammal? Enklare/svårare inställningar? Före min tid med PC-meckande iaf:

Tydligen från tiden när man verkligen kunde lågnivåformatera själv, på riktig.

Mina första diskar var saker som satt i Apple, (Seagate 5MB) i början av 80-talet, men den hade ju helt egenbyggd låda med massor av styrelektronik (ProFile) och lite tidigare Winchester Corvus 20MB, som jag aldrig rev isär. Kanske finns den dock hos farsan... Hursomhelst, PC-prylar kom inte in i mitt liv förrän 1995, bortsett från sådant man bara använde och inte meckade med.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det minns jag, men jag hittade denna disk i gömmorna som helt verkar sakna parametrar, men har utanpåliggande stegmotor. Måste vara rätt gammal? Enklare/svårare inställningar? Före min tid med PC-meckande iaf:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/WP_20...

Tydligen från tiden när man verkligen kunde lågnivåformatera själv, på riktig.

Mina första diskar var saker som satt i Apple, (Seagate 5MB) i början av 80-talet, men den hade ju helt egenbyggd låda med massor av styrelektronik (ProFile) och lite tidigare Winchester Corvus 20MB, som jag aldrig rev isär. Kanske finns den dock hos farsan... Hursomhelst, PC-prylar kom inte in i mitt liv förrän 1995, bortsett från sådant man bara använde och inte meckade med.

Hade också en 20 MB-disk, tror att företaget hette Cirrus Logic, kan det stämma?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Rekordmedlem

När vi ändå är inne på kablar o koppllingar vi inte saknar så var det ju en hel vetenskap att koppla in cd när de började komma och inte hade standardinterface utan anslöts till ljudkorten även för datatrafiken.
Och sedan fick man sitta och pilla med konfigfiler i några timmar för att få igång det.
Observera också att man kunde vrida kablarna fel förutom att koppla till fel kontroller.
Det var roliga tider, sata känns så... FUSK

An Oak Technology Mozart 16 16-bit ISA sound card, from when the CDROM drive interface had not yet been standardized. This card offers four separate interface connectors for IDE, Panasonic, Mitsumi, and Sony CDROM drives.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När vi ändå är inne på kablar o koppllingar vi inte saknar så var det ju en hel vetenskap att koppla in cd när de började komma och inte hade standardinterface utan anslöts till ljudkorten även för datatrafiken.
Och sedan fick man sitta och pilla med konfigfiler i några timmar för att få igång det.
Observera också att man kunde vrida kablarna fel förutom att koppla till fel kontroller.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/SC_OAK_OTI...

An Oak Technology Mozart 16 16-bit ISA sound card, from when the CDROM drive interface had not yet been standardized. This card offers four separate interface connectors for IDE, Panasonic, Mitsumi, and Sony CDROM drives.

Precis

Skrivet av beh:

Mitt Soundblaster 16 ljudkort med något konstigt interface för min Sony CDU33A-01 2x CDROM (samma kabel som en floppy men interfacet hette MPC2 eller liknande), detta fungerade aldrig ordentligt med vanliga bootdiskar utan man var tvungen att installera DOS och sedan lägga in drivrutinerna för CDROM + MSCDEX etc. innan man kunde skriva in alla addressändringar i config.sys och autoexec.bat. Tyvärr fick inte drivrutiner och en barebone DOS plats på en diskett, annars hade jag gjort min egen startupdiskett för just denna konfiguration.

Men den grejen jag hatade mest av allt var en lilla kabeln för analogt ljud man var tvungen att dra från CD-spelaren till ljudkortet för att få ljud. Det gick nämligen inte att göra digital extrahering av spåren på dessa modeller, det kom långt senare. Att komprimera en brusig 4:30 44.1 KHz 16 Bits PCM fil vars insignal blivit analog i CDROM, åkt 30 cm i en brusig dator och digitaliserats på mitt SB16 till MP2 (MPEG1 Layer 2 på 160 kbps) tog ca 4 timmar på den 486 DX-2 66 Mhz med 24 MB RAM.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/SC_OAK_OTI...

Just en sådan (ovanlig halvhöjds?) TEAC med specialinterface från 1995. Orkar tyvärr inte leta upp ljudkortet som hörde till just nu. Tror det körde Panasonic-standard men kan minnas fel:

Edit: Hmm, tillverkad i Malaysia, kanske en modell från min favoritfilm "Disclosure" (Skamgrepp i tafflig svensk översättning)?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Edit: Hmm, tillverkad i Malaysia, kanske en modell från min favoritfilm "Disclosure" (Skamgrepp i tafflig svensk översättning)?

Hehe, såg den igår. Antar att DigiCom licensierade Arcamax till Matsushita

Permalänk

VGA porten. Ush

Permalänk
Skrivet av Staropramen:

Diskettklippare.

En liten sak som klippte ett extra hål i sidan på "enkelsidiga" 5.25" disketter så man kunde använda dom som dubbelsidiga.

Konkurs?

Permalänk
Medlem

tveksamt om det var positivt eller negativt men jag fick rota reda på en gammal mus som gick på com port för att få igång settlers II split screen när jag och polaren skulle köra.

musen fungerade och så men min arm slutade funka efter ~20 min... jävlar vad man fick sitta och veva.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

tveksamt om det var positivt eller negativt men jag fick rota reda på en gammal mus som gick på com port för att få igång settlers II split screen när jag och polaren skulle köra.

musen fungerade och så men min arm slutade funka efter ~20 min... jävlar vad man fick sitta och veva.

På tal om det, längesen man såg SeriellMus här på forumet.

Visa signatur

Permalänk

Skoldatorer som egentligen var tunna klienter var ett helvete tyckte jag. Laggigt och extremt begränsade, min första introduktion till linux (knappt att det räknas kanske) med en gammal konverterad dator som körde Thinstation. Kulmus till som någon tog kulan från till slut också så då fick man öva på att navigera genom att snurra på de små hjulen inne i musen med fingrarna eftersom alla andra elever på skolan vägrade ens försöka ta hand om hårdvaran så de slutade ersätta saker.

Uppringt modem hemma tills 2005 då ett gäng operatörer gick ihop och grävde egen fiber och monterade DSLAM. Hade funnits i många år sen tidigare men Telia tjänade bättre på att bara tvinga oss vara kvar på modem och hyra ut deras släckta fiber kom inte på tal om. Delade upp datoranvändandet mellan mig och brorsan till före och efter klockan 18 då det blev billigare att ringa modempolen.

På gymnasiet läste jag nätverksteknik och fick ladda upp mjukvaran till en Cisco Catalyst via xmodem en gång, tog en halv dag och var ganska häftigt men antagligen något jag inte skulle se på på samma vis om jag hade vuxit upp med det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av unpronounceable:

Skoldatorer....

Ahhh ... Skoldatorer.....
Rör inte min Compis ( eller jo, gör det, skrota den fort! )

http://www.idg.se/2.1085/1.142677/compis---datorn-som-blev-ov...
Jag hade även nöjet att sitta med ABC 80, ABC 800, ABC 802, Vic 20 Och C 64 och de var ju betydligt trevligare än den "usla" Compisen

Samt en Nascom som jag inte riktigt vet hur jag ska klassa, den var nog rätt trevlig egentligen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det sämsta jag varit med om är Magics S23 ISA ljudkort (Soundblaster klon) som var mycket buggigt, det var ofta man fick rycka ljudkortet, sen gick det att starta datorn igen. Ibland funkade det hyfsat bra.

ALS ljudkorten kända som hela havet stormar pga av den höga brusnivån, det är oxå en produkt jag helst undvikit.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Just en sådan (ovanlig halvhöjds?) TEAC med specialinterface från 1995. Orkar tyvärr inte leta upp ljudkortet som hörde till just nu. Tror det körde Panasonic-standard men kan minnas fel:

Special? Det ser ut som vilken IDE CDROM som helst? Jag anslut CDROM enheten direkt till VLB kortets IDE ingång på min 486a och laddade sysfilen och körde mscdex så funka allt utan problem.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Avstängd

Tv-licensen är nog det jag grämer mig mest över.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Special? Det ser ut som vilken IDE CDROM som helst? Jag anslut CDROM enheten direkt till VLB kortets IDE ingång på min 486a och laddade sysfilen och körde mscdex så funka allt utan problem.

Tror du jag hittar på? Det ligger inte för mig. http://teac-ipd.com/DSPD/support/cdrom_drives/cd55a_overview....

The CD55A SuperQuad 4X CD-ROM drive does not have a standard IDE interface.

This is the only TEAC desktop model with a proprietary interface.

The interface features a 40-pin connector, and it is usually found in Sound Blaster, SB compatible cards, and in the TEAC interface card included in the kit.

A standard IDE 40-pin connector interface cable can be used with the proprietary interface in the CD55A.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Staropramen:

Diskettklippare.

Skrivet av TeknikHemmet:

Intressant byte av produkt de tillverkar då Konkurs

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Nej då Multiman jag tror inte du hittar på, men lite udda standard dock. Något jag missat även om jag var med på den tiden det begav sig. Tack för länken!

Jag kan tillägga att något jag helst vill undvika är Firewire webbkameror, jag menar den typ av vetenskapliga kameror, främst från detta företeg
http://www.theimagingsource.com

Deras USB kameror är däremot fantastiskt bra kameror! Men Firewire är nog det jag upplevt som den mest krånglande standarden av alla externa tillbehör som jag kan komma på. Ibland funkar det en stund och ibland inte alls, funkar inte med instickskort till laptops men vissa chipsets som sitter på vissa instickskort osv osv.. Jag är så avskräckt att jag aldrig någonsin skulle vilja hålla på med Firewire mer.

Visa signatur