Gamla saker vi använt men helst velat undvika

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Ock sen kom laserskrivare och förstörde allt det roliga

Nja, tråden heter ju "Gamla saker vi använt men helst velat undvika". Jag tycker gnuggisar passar bra in på det. Däremot skrev Daisy wheels riktigt snyggt och levande, kanske lite som skillnaden mellan vinyl och CD? Samma bokstäver som laser men med djup i papperet och lite lagomt ojämt tryck. Har fortfarande en gammal helmekanisk Facit jag plockar fram när situationen kräver lite akustiskt skrivande (som väl Lundell kallade det en gång).

Första Apple-lasern jag hade ihop med en Mac på 80-talet var ett rejält lyft trots allt, men alltid kul att fundera tillbaka på var det började. Dock vann den aldrig mitt hjärta som Apple ][, men det är nog inte så konstigt med tanke på hur pass ung man var när 2an dök upp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

En gammal ratt som bara gick att vrida 90grader.

Lät som f*n när den skulle simulera motstånd och den var värdelös för det mesta.
Kanske kan leta upp någon bild på den

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Matrisskrivare! Hette de så?
Satan i gatan vilket oljud de bjussade på.

Hade en matrisskrivare (7 nålars) till första datorn....men guuud så onödigt. Skrev bara ut scorekort till egna "golfbanan" på landet, samt platsöversikt vid en middag.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Att behöva fråga mamma om man fick använda Dial-Upen för att sitta på msn i 10minuter

Skickades från m.sweclockers.com

Vi hade som regel hemma att modemet bara fick användas efter klockan 21:00 på kvällen. Det och att nedladdningarna eller Warcraft 2 matcherna förstördes om någon lyfte på luren var värre än de låga hastigheterna.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Vi hade som regel hemma att modemet bara fick användas efter klockan 21:00 på kvällen. Det och att nedladdningarna eller Warcraft 2 matcherna förstördes om någon lyfte på luren var värre än de låga hastigheterna.

...och sen alla ändlösa diskussioner med farsan för att förklara att det inte var dyrare att ringa via datorn

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg en DEC-Alpha på jobbet, detta var -95; Jag satt och skulle skriva om ett odokumenterat FORTRAN-program för analys av partikelhändelser, där alla variabel och procedur -namn var på italienska. Det var coolt med äkta 64-bitars OS och en halv gig RAM på den tiden när Windows precis hade börjat gå över till 32bit. Trots den förhållandevis kraftfulla hårvaran tog det en vecka att göra en genomkörning av händelserna från ett experiment; Vår bandrobot hade en hel trave band att löpa igenom. Jag minns de obskyra operativsystemen som var på modet; Min handledare vägrade hänga med in i Unix-åldern så vi körde fortfarande VMS. Han ansåg ändå rätt progressiv; De sämst lottade på institutionen körde fortfarande med hålkort.

Permalänk
Medlem

Molex-kontakter - Sitter alltid lika hårt oavsett om de setat i en CD-läsare i 15 år eller om man precis tryck i den i en HDD!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KeVVa:

Molex-kontakter - Sitter alltid lika hårt oavsett om de setat i en CD-läsare i 15 år eller om man precis tryck i den i en HDD!

Det var därför man alltid köpte nätagg med molex utan det problemet:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det var därför man alltid köpte nätagg med molex utan det problemet:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/molex...

Det har ju inte funnits hur länge som helst.
Jag vet inte om det är jag som inbillar mig men det känns som att Molex-kontakterna satt hårdare på gamla prylar.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det har ju inte funnits hur länge som helst.
Jag vet inte om det är jag som inbillar mig men det känns som att Molex-kontakterna satt hårdare på gamla prylar.

Upplevt precis samma sak, att dåtidens Molexar var jävligare än dagens.

De har ju också den där förmågan att släppa ganska plötsligt när de väl släpper. Det i kombination med att man inte vågar vicka hur mycket som helst på dem när man lossar dem för att skona den ofta klena plastramen runt dem och stiften i hankontakten, samt att det gärna är dåligt med utrymme och vassa kanter i datorn, formligen bäddar för att man ska få ont :>

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Jag kommer ihåg en DEC-Alpha på jobbet, detta var -95; Jag satt och skulle skriva om ett odokumenterat FORTRAN-program för analys av partikelhändelser, där alla variabel och procedur -namn var på italienska. Det var coolt med äkta 64-bitars OS och en halv gig RAM på den tiden när Windows precis hade börjat gå över till 32bit. Trots den förhållandevis kraftfulla hårvaran tog det en vecka att göra en genomkörning av händelserna från ett experiment; Vår bandrobot hade en hel trave band att löpa igenom. Jag minns de obskyra operativsystemen som var på modet; Min handledare vägrade hänga med in i Unix-åldern så vi körde fortfarande VMS. Han ansåg ändå rätt progressiv; De sämst lottade på institutionen körde fortfarande med hålkort.

Oj, om du inte tyckte VMS var modernt 95 så kan du tänka dig vilken lättnad det var på jobbet när vi fick byta upp oss från VMS till Unix för en server för meddelandehantering, år 2010!!!

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag svor en lång ramsa idag om disketters förträfflighet vid långtidslagring. Det hade varit bra att kunna boota dos 6.22 från ett usb-minne ibland.

Tittar jag tillbaka i tiden så är det hatkärleken till min 386a som jag minns mest av. Den var allt ifrån snabb, men jag tillhörde de lyckligt lottade som hade en egen dator och inte behövde dela den med någon. Spel fanns det i överflöd och med lite tålamod så gick det att köra windows 95 och office 95 på den.

"Det var inte bättre förr, det är bara lite värre nu"

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

På den gamla goda tiden var det här med hemmanätverk ett extremt främmande begrepp. Skulle man överföra filer från en dator till en annan, var det disketter som gällde.
Oftast var det inget problem, då de flesta dokument man kunde tänkas behöva på mer än en dator, lätt rymdes ledigt på en standard HD diskett.
Men när det kom till att överföra något större, så blev det genast besvärligare. rar, unrar, split, unsplit, disk reading error...
Man önskade man hade nätverksinterface i sina datorer, så man bara kunde överföra filerna man behövde via TCP/IP.

Fast vem hade råd med nätverkskort? de var ju snordyra. Dessutom ett mök att få igång under DOS, som inte alls var designad att köra nätverk. Windows 3.11 for Worksgroup underlättade det hela en hel del, men fortfarande var nätverkshårdvara snordyrt. Hade man tur fick man tag på "uttjänt" nätverksutrustning från företag som uppgraderat.

Den smidigaste lösningen var att skaffa/tillverka en nollmodem-kabel. Eller ännu bättre: En så kallad laplink-kabel.
Med DOS 6.22 och senare, använde man programmen interlnk och intersvr för att överföra filerna via nollmodem-kabeln man själv tillverkat av en standard 9 pins DSUB RS232 kabel.
Överföringshastigheterna var väl... allt annat än bra, men filerna överfördes i alla fall.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Null...

http://www.kermitproject.org/nullmodem.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=391nufZ1faw

Du körde aldrig med parallel kabel?
Kommer dock inte ihåg om det gick så mycket snabbare, lödde kablen själv.

Tog el-kabel för att göra en riktigt långt serie null modem.
Vi spelade dock mest med serie null modem på 486 tiden.
Men körde en del fil överföringar också, tror det var pentium "1" till ngn gammal 386 och ngn laptop.
Norton Commander style.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xfade:

Du körde aldrig med parallel kabel?
Kommer dock inte ihåg om det gick så mycket snabbare, lödde kablen själv.
http://misc.phys.ust.hk/phcklee/images/laplink.gif

Tog el-kabel för att göra en riktigt långt serie null modem.
Vi spelade dock mest med serie null modem på 486 tiden.
Men körde en del fil överföringar också, tror det var pentium "1" till ngn gammal 386 och ngn laptop.
Norton Commander style.

Jodå. Det är som jag nämnde en "laplink" kabel.
Skall det vara riktigt, är det nollmodem som gäller för serieporten, och Laplink som gäller för parallellporten.
Själv fick jag tag på en komplett kartong med mjukvara, manual och en knallröd laplink-kabel via skolan, när tiden begav sig.
Det var en "rejäl" uppgradering från min heltillverkade nollmodem-adapter. Vilken otrolig överföringshastighet. Man häpnade.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag svor en lång ramsa idag om disketters förträfflighet vid långtidslagring. Det hade varit bra att kunna boota dos 6.22 från ett usb-minne ibland.

"Det var inte bättre förr, det är bara lite värre nu"

Efter lite trixande går det faktiskt att boota specifikt MS-DOS från en USB-sticka om man vill det. Handlar det bara om att köra DOS-binärer, och Freedos går bra, så är det inte svårare än att plugga i USB-stickan, dra hem Unetbootin, och klicka på ett par knappar i det.

Som en klok gammal förstemaskinist jag seglade med en gång i tiden brukade säga; "Det var inte bättre förr, men det var trevligare!"

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

skrivare

punkt slut

Permalänk
Medlem

Har säkert haft 10st. Alla gick sönder på samma sätt.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Efter lite trixande går det faktiskt att boota specifikt MS-DOS från en USB-sticka om man vill det. Handlar det bara om att köra DOS-binärer, och Freedos går bra, så är det inte svårare än att plugga i USB-stickan, dra hem Unetbootin, och klicka på ett par knappar i det.

Som en klok gammal förstemaskinist jag seglade med en gång i tiden brukade säga; "Det var inte bättre förr, men det var trevligare!"

Nån gång tror jag att jag har fått det att fungera. Problemet blir dock återupplivat den dagen man vill starta en dator som inte vill boota från USB eller som är från den tiden när USB inte ens var uppfunnet

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har några gammla skitkassa headsets där micken inte funkar på någon av dom. Men ska köpa ett nytt par av Nardds så ska väl slippa dem snart.

Permalänk
Medlem

Athlon XP / Socket A.. fy fan vad de blev ostabila när de började bli gamla.
Krascha ofta och sedan oändlig restartloop : /

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Minimupp:

Athlon XP / Socket A.. fy fan vad de blev ostabila när de började bli gamla.
Krascha ofta och sedan oändlig restartloop : /

Menar du kraftigt överklockade och med lågbudgetnätagg då eller? Eller kanske tillhörde du de som råkade krossa kärnan genom att sätta på kylflänsen snett? Alla defekta Athlon/Duron jag fick in under ett tag hade krossade kärnor och det var därför de krånglade.

Jag har två socket A som fortfarande är lika stabila som nya, den ena köptes runt 2000 (Thunderbird 800) och den andra något år senare (XP Barton 2800+). Har förresten många fler i olika varianter, ingen förutom ett krånglade eller krånglar. Jag har en rigg som inte startar längre, men det beror på ett lågbudgetagg med svullna Taiwan/Kina-kondensatorer (Tagan) som i sin tur ripplade sönder moderkortets kondensatorer (har köpt nya, men inte orkat byta). Sitter en 2100+ Palomino i den, grön och fin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lite_:

http://www.singlebuttonjoystick.com/wp-content/uploads/2013/0...

Har säkert haft 10st. Alla gick sönder på samma sätt.

Huh? vad gjorde du med dem? hade amiga 500 i säkert 10 år utan nåt strul med rf-modulatorn.

Matris var ju betydligt bättre än bläckstråle skrivare, man fick ibland rengöra skrivhuvudet upp till 5 gånger på bläckstråle om den hade stått ettt tag, med resultatet att bläckpatronen tog slut, i med en ny och rengöra 3 ggr till så fick du kanske fram en halvdålig utskrift.

Nullmodemkablar fick jag aldrig att fungera, vi körde med coaxnätverk när vi lanade, har fortfarande termineringar liggande i nån låda.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har också kvar 2 stycken sockel A maskiner och de har fungerat bra i snart 15 år och jag har också sett folk som brutit av hörnen på cpuer.

En annan gammal teknik jag använt men velat slippa är termineringar av alla de sorter, inte bara i nätverk men även scsi prylar, de fungerade väldigt skumt ibland tills man kom på att man inte terminerat dem, så jag länkar in en bild då en gammal hatfavorit jag helst sluppit använda, scsi terminatorn:

Jag körde med en scsi hdd på en Amiga 500 en gång i tiden och modulatorn höll även om jag inte gillat dem så fungerade de för mig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Windows 95 original på 1,44 MB floppy där disk 17 vart trasig vid installation... aarrgghhhhh...

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=gsNaR6FRuO0

eller när skolans datorer hade kulmus och kulan var borta.... Arghhh

Permalänk
Medlem

Mitt Soundblaster 16 ljudkort med något konstigt interface för min Sony CDU33A-01 2x CDROM (samma kabel som en floppy men interfacet hette MPC2 eller liknande), detta fungerade aldrig ordentligt med vanliga bootdiskar utan man var tvungen att installera DOS och sedan lägga in drivrutinerna för CDROM + MSCDEX etc. innan man kunde skriva in alla addressändringar i config.sys och autoexec.bat. Tyvärr fick inte drivrutiner och en barebone DOS plats på en diskett, annars hade jag gjort min egen startupdiskett för just denna konfiguration.

Men den grejen jag hatade mest av allt var en lilla kabeln för analogt ljud man var tvungen att dra från CD-spelaren till ljudkortet för att få ljud. Det gick nämligen inte att göra digital extrahering av spåren på dessa modeller, det kom långt senare. Att komprimera en brusig 4:30 44.1 KHz 16 Bits PCM fil vars insignal blivit analog i CDROM, åkt 30 cm i en brusig dator och digitaliserats på mitt SB16 till MP2 (MPEG1 Layer 2 på 160 kbps) tog ca 4 timmar på den 486 DX-2 66 Mhz med 24 MB RAM.

Permalänk
Medlem

Windows ME, inte ett j***a piss funkade nånsin "out of the box" och plug n play var bara att drömma om. Familjens andra hem-PC levererades med detta totalt värdelösa OS, tur var kom XP inte så himla långt efter det.

Håller även med om tidigare talare om skrivare, än idag är det för jävligt att hålla på med skrivare, jag har två stycken Wi-Fi skrivare och dom funkar skitdåligt över nätverket.. Fattar inte vad det är som ska vara så svårt. Blir nog att köra sladd igen efter flytt om inte någon råkar ha en galant lösning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Menar du kraftigt överklockade och med lågbudgetnätagg då eller? Eller kanske tillhörde du de som råkade krossa kärnan genom att sätta på kylflänsen snett? Alla defekta Athlon/Duron jag fick in under ett tag hade krossade kärnor och det var därför de krånglade.

Jag har två socket A som fortfarande är lika stabila som nya, den ena köptes runt 2000 (Thunderbird 800) och den andra något år senare (XP Barton 2800+). Har förresten många fler i olika varianter, ingen förutom ett krånglade eller krånglar. Jag har en rigg som inte startar längre, men det beror på ett lågbudgetagg med svullna Taiwan/Kina-kondensatorer (Tagan) som i sin tur ripplade sönder moderkortets kondensatorer (har köpt nya, men inte orkat byta). Sitter en 2100+ Palomino i den, grön och fin.

Lätt överklockade i en lågbudgetrigg, funkade fint i 3 år, men sedan gick det åt helvete. : /
En Athlon XP 2200+ och en 2400+ (Thoroughbred), om jag kommer ihåg rätt. Båda "dog" ett halvår efter varandra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Minimupp:

Lätt överklockade i en lågbudgetrigg, funkade fint i 3 år, men sedan gick det åt helvete. : /
En Athlon XP 2200+ och en 2400+ (Thoroughbred), om jag kommer ihåg rätt. Båda "dog" ett halvår efter varandra.

2-3 år är ungefär vad lågbudgetagg brukar hålla i bästa fall innan kondensatorerna ger upp, men du har alltså konstaterat att det var processorerna som dog utan annan anledning?

Runt de åren härjade också kondensatorsjukan som värst, så valde man budgetmoderkort så var chansen stor att kondensatorerna dog där också. Jag körde nästan utan undantag Asus och slapp därför de mesta problemen, men valde man Epox, MSI, Abit eller Soyo t ex så var risken rätt stor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Gamla saker vi använt men helst velat undvika"

Kvalar min exflickvän in här?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician