Behöver tips om liten billig stationär köksdator med touch

Permalänk

Behöver tips om liten billig stationär köksdator med touch

Jag hade tänkt att sätta upp en 27" touch-skärm (troligen Acer T272HLbmidz) i köket för att köra windows 8 på.
Jag hittade en "Planar Helium" med 20 point touch och inbyggd kamera som verkade väldigt intressant men tillverkaren är amerikansk och jag hittar den inte i svenska butiker...

Tänkta funktioner är familjeplaneringskalender, vädret, nyheter, recept, skype, netflix, streama film från NASen (och kanske TV?) och liknande.

Datorn kan sättas bakom väggen som skärmen kommer sitta på så den måste inte vara knäpptyst och inte heller mikroskopiskt liten (men ändå ganska liten) men framförallt behöver den kunna hantera ovanstående utan att hacka...

Jag har aldrig byggt själv och skulle nog föredra en färdig produkt pga tidsbrist.

Jag har en Fujitsu Esprimo Q510 (Intel i3 4GB 320 W7HP Blu-Ray) som jag kör win8 på i arbetsrummet och den är rätt ok men gärna ngt lite kraftigare till motsvarande pris eller ännu hellre liknande kräm fast billigare.

Har någon några ideér tas dom emot tacksamt.

Mvh

Andreas

Permalänk
Medlem

NUC?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Den NUC jag hittar på prisjakt kostar 7740:- så särskilt billig var den ju inte...

Permalänk
Inaktiv

Funkar inte denna?

Permalänk

Fast den är inte färdigbyggd väl? Vad måste man köpa till?

Permalänk
Medlem

RAM samt SSD om jag inte minns fel.

Permalänk
Permalänk

Tack LemonIllusion, Juggernawt och loefet... den har dessvärre ingen RJ-45 vilket jag vill ha men när jag läste om den hittade jag denna som ett alternativ (dock lite dyrare) Intel NUC DC3217IYE.
Den borde väl kunna slå Lenovo ideacenter på fingrarna utan att kosta så himla mycket mer... fast sen tillkommer ju OS förståss

Fast jag hade win7 på min fujitsu som jag uppgraderade till win 8... Kan jag återställa den till win7 och köra in min win 8-licens på den nya datorn... Eller är win7 -licensen förverkad i och med att jag uppgraderade? Minns inte om man uppgraderade eller om det var ett rabatterat köp.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur så många lyckas lägga köpråd/värderingstrådarna i supportforumet är en gåta jag gärna ser löst.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro