Raspberry pi frågor (raspbmc)

Permalänk
Medlem

Raspberry pi frågor (raspbmc)

Hejsan har nu fått mitt sd kort och usb minne och ska installera raspbmc på usb minnet, men det finns säkert någon youtube video om det
Det jag undrar över är hur jag installerar addons och repo till xbmc? Förstår mig inte på det så kan någon vänlig själ förklara för mig
Så jag kan börja fixa min raspbmc.
PS: jag ska installera spotimc men andra tjänster också, länka gärna guid. Och tipsa om addons och repo som är måste enligt dig.

Glömde en sak om man ska installera raspbmc på ett usb minne som dem flesta rekomenderar vad ska man då ha sd kortet till ?

Mvh ZapboZ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

någon som kan hjälpa mig ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ca1P3:

någon som kan hjälpa mig ?

Citat:

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Se till att inte bumpa i framtiden!

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem

När du ska lägga in raspbmc på sdkortet kan du kryssa i att du vill köra usbinstallation så sköter det sig själv. Addons installerar du inifrån Raspbmc, inga problem alls.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Hej igen har kollat igenom några guider nu och är nu säker på att jag ska använda mig av Raspbmc men inte spotimc utan Mopidy, för att man kunde då ha spotify bibloteket i telefonen så man slipper ha någon skärm inkopplad.

Men så hittade jag denna guiden vilket var väldigt bra http://delarre.net/posts/setting-up-a-raspberry-pi-media-cent...

Men nu till det tråkiga, det verkar som om guiden är out of date och inte fungerar längre, men ni som är duktiga på detta kan kanske se om det fortfarande fungerar ? det hade varit super snällt av er. eller om ni hittar någon annan guide hade jätte gärna viljat prova det idag

Tack i förväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Hej igen har kollat igenom några guider nu och är nu säker på att jag ska använda mig av Raspbmc men inte spotimc utan Mopidy, för att man kunde då ha spotify bibloteket i telefonen så man slipper ha någon skärm inkopplad.

Men så hittade jag denna guiden vilket var väldigt bra http://delarre.net/posts/setting-up-a-raspberry-pi-media-cent...

Men nu till det tråkiga, det verkar som om guiden är out of date och inte fungerar längre, men ni som är duktiga på detta kan kanske se om det fortfarande fungerar ? det hade varit super snällt av er. eller om ni hittar någon annan guide hade jätte gärna viljat prova det idag

Tack i förväg

vad har du för telefon? rasmbc har inbyggd airplay. funkar perfa.

Permalänk
Medlem

tjena igen

kan säga att jag just nu installerar raspbmc och hittills har det gått problemfritt, men kom på en sak och det är hur tusan stänger jag av raspbmc säkrast ?

det låter ju inte så bra att man ska dra ut strömsladden

Permalänk
Medlem

Stänga inte av den.
Den drar 2-3 W vilket kostar runt 30 kr/år

Permalänk
Medlem

På skärmen, längst ner till vänster finns det en knapp, tryck på den och välj stäng av systemet, vänta tills bara en röd led på Pi'n lyser och stäng av strömmen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

tjena tänkte höra med er om ni skulle kunna tipsa om några bra addons ? och sen vad är superrepo och github ? så tipsa gärna om några addons som är riktigt grymma och förklara gärna vad superrepo är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

tjena tänkte höra med er om ni skulle kunna tipsa om några bra addons ? och sen vad är superrepo och github ? så tipsa gärna om några addons som är riktigt grymma och förklara gärna vad superrepo är

XOT= En helvetes massa playkanaler i ett addon.
http://superrepo.org/ en jäkla massa addons att välja från, även såna som inte är officiella (XBMC-teamet är lite kinkiga när det gäller upphovsrätt bla).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Github

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

tjena

Förlåt för jag inte svarat men blev avstängd från forumet för en sak jag skrev.

Jag är en helt fräsch raspbmc nu där är inget gjort från den och den bootas från en USB sticka

Har bara nya frågar angående min raspbmc.
1.vad ska man ha för laddare till den använder just nu 5v 2A laddare men kan man ha högre ? Eller ska man ha mindre för att få ut det bästa.(såg att någon svarat på denna)

2. Vad är superrepo,fusion och liknande saker ? Vilket är bästa sättet att installera dem på om dem är något att ha.

3.vad är era tips på addons ? Gärna svenska och andra med svensk text

Med mycket vänliga hälsningar ZapboZ

PS:uppskattar snabba svar då jag ska visa den för släkten imorgon