Hallå, här kommer jag med ett ganska udda problem för er sweclockare.
Jo det är så att vårt internet är fruktansvärt segt. Men det beror inte på att något strular eller dylikt. Vi sitter på 2 Mbit/s ADSL.
Problemet i fråga är att min pappa vägrar uppgradera det till t.ex. 24 Mbit.
För tillfället betalar vi dessutom 39kr/månad för någon tjänst i stil med ”Tele2 surfa tryggt”
Det skulle alltså bli 11 kronor dyrare i månaden att uppgradera till 24 Mbit. Jag har upplyst honom om det ett flertal gånger men han är totalt iskall och drar någon visa om att mina betyg inte är något vidare (jag har inte bäst betyg, men jag ligger på ≈240poäng vilket är bland de med bäst i klassen).
Att ladda ner några större filer/spel är alltså att glömma. Om jag frågar honom om var han laddar ner så säger han enkelt skolan (han är gymnasielärare).
Vi är fem personer i huset, jag är då äldst av barnen (jag är snart 15). Alla fem använder internet frekvent, min lillasyster tittar på barnkanalen alldeles för mycket på någon av våra två ipads, min pappa tittar på massa youtube om segling och cykling med den ipaden min syster inte använder. Min yngre bror som är fjollbollsfan spelar alltid Fifa online alternativt dockar sin MacBook Air (skoldator) till tvn och tittar på film.
Slutligen min mamma som bara betalar räkningar.
Jag har i princip gjort allt jag kunnat för att uppgradera vårt internet förutom en sak – att bråka om det.
Jag har gjort följande:
•Påpekat att vi har väldigt slött internet och att vi skulle kunna uppgradera det för enbart 11 kronor mer i månaden.
•Berättat hur mycket bättre det skulle bli för oss alla.
•Hintat om vårt kassa nät ett flertal gånger och även sagt att vår morfar (som är den minst IT-vetande personen jag känner) säkerligen har bättre internet än oss. Svaret blev: Jaha.
•Varit på Tele2 i stan och diskuterat följande: Huruvida jag kunde uppgradera nätet om jag betalade mellanskillnaden (11kr) i 12 månader, förskottsbetalning alltså. Fick avslag.
Om de kunde ringa min pappa och påpeka att vi har Lunds slöaste internet och att det bara behöver kosta elva kronor mer i månaden att ha ett anständigt internet etc. De ringde men gjorde bort sig totalt.
Så, hur ska jag lösa det här?
Jag har egentligen bara ett enda argument som han inte redan hört: att jag skulle hamna efter socialt när jag inte kan spela de spel mina kompisar spelar och så småning om hamna utanför.
Hur ska jag spela mitt/mina kort? Kan ni komma på något mer argument?
Hur ska jag inleda ett ”bråk”?
Som ni förstår så är vår familj ganska tekniskt efterbliven på vissa punkter, vi har t.ex. Sd-tv. Jag skulle kunna linda in kontakten med plastfolie.
Men som sagt vet jag inte riktigt och vänder mig nu till er.
Låt fantasin flöda
Mvh William