Hjälp med att uppgradera vårt internet/övertala min pappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Ska övervägas. Håller på just nu med vår router som är en Thomson TG782, om du/någon hittar en vettig guide för hur de här inställningarna fungerar så får ni gärna länka...

Som hårdvara föreslår jag Netgear WNR3500L och tomato som mjukvara. När det gäller QoS är tomato>ddwrt. Dessutom verkar devsen på ddwrt vara allmänt otrevliga och ovilliga att lösa problem (kan ha uppfattat något fel).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Blev imponerad av dina fina betyg och att du sköter dig så bra. Är själv jämngammal, men har fan inte sådana betyg, än i alla fall. Får väl se hur det blir till sommaren.

OnT: Om du laddar ner i 1Mbit/s så borde det väl inte ta månader att tanka ner BF4? Själv laddar jag ner i ca 600 kb/s, drog ner BF4 på ett par dagar, med lite småpauser. Jag är själv i en liknande sits, dock har jag gett upp, och vant mig vid hastigheterna. Jag spelar ganska mycket mer än vad du gör, och det flyter på helt okej, efter lite pillande i routerinställningar.

Kör på datorn i sign, en jäkla masssa sparande och sommarjobbande, men lyckades till slut ordna ihop den själv.

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Inaktiv

Protip. Visa tråden här för dina föräldrar och låt dem titta lite. Det finns vissa som tycker bra saker iaf

Permalänk
Medlem

Läste snabbt igenom tråden lite.

Du har bra betyg, gör dina läxor, hjälper till hemma, (startar inte ens datorn på vardagar?!)

Det är omöjligt det som kan avgöra om ditt internet är /\
I

Skulle väl säga något som att - "Pappa, vårt internet är för långsamt för mitt skolarbete, jag blev tillsagd att kolla på en film på youtube om 'andra världskriget..." och så vidare..

Kan väl tänka mig in i din sits, lite grann i alla fall. Det skulle bli smått kyligt mellan mig och min pappa om jag varit så duktig och ändå inte fått genom nått så enkelt och billigt. Men har ingen aning om hur ni har det i din familj

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Skrivet av Pinkn00b:

Tråkig sits att sitta i inte lätt med teknikefterblivna föräldrar been there done that men är inte 240 betyg poäng bra är inte max typ 320 eller har dem ändrat det?

Och det där med att sitta uppe till 1 på kvällen är ingenting jämfört med vad mina föräldrar gjorde mot mig i din ålder jag fick max sitta till 9 på kvällen och har ingen egentlig möjlighet att sitta efter 10 på kvällarna nu med tanke på att mor min blir lätt störd när hon ska sova.

Jag förstår dig men tror att det handlar mest om hur länge komisarna är uppe, i min vänkrets så är många uppe vid 4-tiden på fredag och lördagkvällar.
De har ändrat lite på betygssystemet; max är hela 340 nu. 16 betyg är obligatoriskt men har man 17st så räknas det sjuttonde också. Har man 18 så stryker man det sämsta. Det stämmer bra att 240/340 inte är så jättemycket men skolan jag går på satte förr ganska höga betyg. Skolan har ändrats och sätter nu väldigt låga betyg eftersom man inte vill "öka på betygsinflationen". Jag tar ett tråkigt exempel nedan.

I 6:an så startades två franskagrupper, vi hade lärare A och den andra B. I början av 7:an så gick vår lärare (A) in i väggen. I ett antal veckor hade vi olika vikarier som inte talade franska. Efter ca 8 veckor får vi en vettigare vikarie som vi har genom resten av höstterminen och halva vårterminen.
Vi får nu tillbaka ursprungsläraren (A) som vi har resterande delen av 7:an. I början av 8:an går läraren in i väggen igen och vi har diverse vikarier tills vi får tillbaka den vettigare vikarien. Efter ett tag så ska den vettigare vikarien sluta eftersom denne ska läsa på universitetet.
De båda grupperna slås nu ihop till en stor klass där de som hela tiden haft lärare B pratar och skriver mycket bättre franska.
Resultatet: Jag får plugga franska som in i helvete när jag både ska ta igen förlorad kunskap och lära mig nytt eftersom lärare B givetvis vill att de som haft henne ska lära sig mer.

Värt att notera är att vi bedöms och betygsätt mot nians kunskapskrav nu.

Skrivet av ZecretW:

Som förälder förstår jag dem helt. Sluta hänga framför datorn hela dagarna och nätterna. Ut och lek, bygg kojor eller lådbilar med dina yngre syskon, rör på dig, spela fotboll. Det enda du skulle använda den högra bandbredden till är att ladda hem olagliga filmer och piratkopior och kolla på HD porr.

Eller hur.?.

P.S
Hemma hos oss får de sluta ha datorn klockan 19.00 men får gå upp hur tidigt som helst och använda den innan skolan.
D.S

Jag tränar handboll tre gånger i veckan och spelar matcher på helgerna. Har ett B i idrott.

Skrivet av Petterk:

Någon som missat att man inte kan köra SVT Play eller youtube, Netflix eller motsvarande på 2 Mbit/s med vettig kvalité? Gäller både material som är bildande, samhällsbevakning och debatt eller ren underhållning.

Trådskaparen har en mamma också, är inte hon delaktig i hushållet? Som sagt ett 8 Mbit/s-abonnemang utan betal-antivirus bör vara billigare än ert nuvarande.

Mina föräldrar ser typ ingen skillnad, 360p är alldeles lagom för helskärm.

Min mamma är absolut delaktig i hushållet men hon vet ännu mindre än min pappa och dessutom så står hela skiten på honom, så han är den enda som kan ändra det.

Permalänk
Skrivet av Vation:

Blev imponerad av dina fina betyg och att du sköter dig så bra. Är själv jämngammal, men har fan inte sådana betyg, än i alla fall. Får väl se hur det blir till sommaren.

OnT: Om du laddar ner i 1Mbit/s så borde det väl inte ta månader att tanka ner BF4? Själv laddar jag ner i ca 600 kb/s, drog ner BF4 på ett par dagar, med lite småpauser. Jag är själv i en liknande sits, dock har jag gett upp, och vant mig vid hastigheterna. Jag spelar ganska mycket mer än vad du gör, och det flyter på helt okej, efter lite pillande i routerinställningar.

Kör på datorn i sign, en jäkla masssa sparande och sommarjobbande, men lyckades till slut ordna ihop den själv.

Nuvarande betygen handlar förhållandevis lite om kunskaper, vilken lärare och vilken skola man går på spelar desto större roll.
Jag laddar ner i 40-175kb/s... Alla vill ha internet här.

Skrivet av anon81912:

Protip. Visa tråden här för dina föräldrar och låt dem titta lite. Det finns vissa som tycker bra saker iaf

Nja, tyvärr inte. En del kritik mot de, de skulle inteförstå varför jag visar den även om jag förklarade.

Skrivet av didde31:

Läste snabbt igenom tråden lite.

Du har bra betyg, gör dina läxor, hjälper till hemma, (startar inte ens datorn på vardagar?!)

Det är omöjligt det som kan avgöra om ditt internet är /\
I

Skulle väl säga något som att - "Pappa, vårt internet är för långsamt för mitt skolarbete, jag blev tillsagd att kolla på en film på youtube om 'andra världskriget..." och så vidare..

Kan väl tänka mig in i din sits, lite grann i alla fall. Det skulle bli smått kyligt mellan mig och min pappa om jag varit så duktig och ändå inte fått genom nått så enkelt och billigt. Men har ingen aning om hur ni har det i din familj

Det var smart men tyvärr så hade svaret med största sannolikhet blivit: Johodu William, youtube fungerar alldeles utmärkt. Jag ska visa dig. **Visar mig en video i 240 eller 360p**

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Mina föräldrar ser typ ingen skillnad, 360p är alldeles lagom för helskärm.

Min mamma är absolut delaktig i hushållet men hon vet ännu mindre än min pappa och dessutom så står hela skiten på honom, så han är den enda som kan ändra det.

Är du desperat finns 4G och antenner. Trafikgräns visst, men det duger till att spela på och ladda ner eller strömma några GiB. Enklast är att skaffa bärbar dator och helt enkelt använda och konsumera internettjänsterna någon annan stans än hemmet.

Men du svarar inte, betalar du (familjen) 298kr/mån för 2 Mbit/s plus antivirus? I så fall är 8 Mbit/s (som i praktiken bör vara tillräcklig för video i 2-5 Mbit/s bithastighet) billigare än ert nuvarande abonnemang.

Det är stor skillnad på SVT Play i lägsta och högsta kvalité. Stor skillnad på Youtube i 360p, 240p och 720p.

Permalänk
Medlem

För 2 år sedan så satt jag också på mina föräldrars 1Mbps ADSL. Istället för att klaga så hade jag inget emot att se på youtube i 360p, och om jag ville ha ner en film/spel så planerade jag det dagen före och satte den på nerladdning över natten.

Jag menar bara att om du inte lyckas övertala din far att skaffa snabbare bredband så vore det kanske lättare för dig om du tänkte positivt (du har ju ändå 2Mbit och inte 1 ) istället för att tänka negativt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Är du desperat finns 4G och antenner. Trafikgräns visst, men det duger till att spela på och ladda ner eller strömma några GiB. Enklast är att skaffa bärbar dator och helt enkelt använda och konsumera internettjänsterna någon annan stans än hemmet.

Men du svarar inte, betalar du (familjen) 298kr/mån för 2 Mbit/s plus antivirus? I så fall är 8 Mbit/s (som i praktiken bör vara tillräcklig för video i 2-5 Mbit/s bithastighet) billigare än ert nuvarande abonnemang.

Det är stor skillnad på SVT Play i lägsta och högsta kvalité. Stor skillnad på Youtube i 360p, 240p och 720p.

Ursäkta, missade det. Ja, vi betalar 298kr i månaden + hemtelefoni.
Anledningen till att jag satsar på 24Mbit är att kostnaden helt enkelt kvittar för mina föräldrar, det känns säkrare att gå på 24Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Ursäkta, missade det. Ja, vi betalar 298kr i månaden + hemtelefoni.
Anledningen till att jag satsar på 24Mbit är att kostnaden helt enkelt kvittar för mina föräldrar, det känns säkrare att gå på 24Mbit.

Verkar ju vara något som gör de oförmögna till förändring och håller fast vid ett erbjudande som var utdaterat för 10 år sedan. Använder ni ens antivirusprenumerationen från Tele2? Om inte så är det bara att övertala dem om någon uppgörelse, någon säljare har ju gjort fel i så fall.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Verkar ju vara något som gör de oförmögna till förändring och håller fast vid ett erbjudande som var utdaterat för 10 år sedan. Använder ni ens antivirusprenumerationen från Tele2? Om inte så är det bara att övertala dem om någon uppgörelse, någon säljare har ju gjort fel i så fall.

Nej, ingen vet vad det är för funktion(er), troligen bara något mamma och pappa blev övertalade om att man absolut måste ha av någon försäljare

EDIT: Det här är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Hallå, här kommer jag med ett ganska udda problem för er sweclockare.
Jo det är så att vårt internet är fruktansvärt segt. Men det beror inte på att något strular eller dylikt. Vi sitter på 2 Mbit/s ADSL.

Problemet i fråga är att min pappa vägrar uppgradera det till t.ex. 24 Mbit.
För tillfället betalar vi dessutom 39kr/månad för någon tjänst i stil med ”Tele2 surfa tryggt”
Det skulle alltså bli 11 kronor dyrare i månaden att uppgradera till 24 Mbit. Jag har upplyst honom om det ett flertal gånger men han är totalt iskall och drar någon visa om att mina betyg inte är något vidare (jag har inte bäst betyg, men jag ligger på ≈240poäng vilket är bland de med bäst i klassen).

Att ladda ner några större filer/spel är alltså att glömma. Om jag frågar honom om var han laddar ner så säger han enkelt skolan (han är gymnasielärare).

Vi är fem personer i huset, jag är då äldst av barnen (jag är snart 15). Alla fem använder internet frekvent, min lillasyster tittar på barnkanalen alldeles för mycket på någon av våra två ipads, min pappa tittar på massa youtube om segling och cykling med den ipaden min syster inte använder. Min yngre bror som är fjollbollsfan spelar alltid Fifa online alternativt dockar sin MacBook Air (skoldator) till tvn och tittar på film.
Slutligen min mamma som bara betalar räkningar.

Jag har i princip gjort allt jag kunnat för att uppgradera vårt internet förutom en sak – att bråka om det.

Jag har gjort följande:
•Påpekat att vi har väldigt slött internet och att vi skulle kunna uppgradera det för enbart 11 kronor mer i månaden.
•Berättat hur mycket bättre det skulle bli för oss alla.
•Hintat om vårt kassa nät ett flertal gånger och även sagt att vår morfar (som är den minst IT-vetande personen jag känner) säkerligen har bättre internet än oss. Svaret blev: Jaha.
•Varit på Tele2 i stan och diskuterat följande: Huruvida jag kunde uppgradera nätet om jag betalade mellanskillnaden (11kr) i 12 månader, förskottsbetalning alltså. Fick avslag.
Om de kunde ringa min pappa och påpeka att vi har Lunds slöaste internet och att det bara behöver kosta elva kronor mer i månaden att ha ett anständigt internet etc. De ringde men gjorde bort sig totalt.

Så, hur ska jag lösa det här?
Jag har egentligen bara ett enda argument som han inte redan hört: att jag skulle hamna efter socialt när jag inte kan spela de spel mina kompisar spelar och så småning om hamna utanför.

Hur ska jag spela mitt/mina kort? Kan ni komma på något mer argument?
Hur ska jag inleda ett ”bråk”?

Som ni förstår så är vår familj ganska tekniskt efterbliven på vissa punkter, vi har t.ex. Sd-tv. Jag skulle kunna linda in kontakten med plastfolie.
Men som sagt vet jag inte riktigt och vänder mig nu till er.
Låt fantasin flöda

Mvh William

Utan att ha läst hela tråden så måste jag säga att din far bör vara stolt över dig. Det är idag ytterst sällsynt med femtonåringar som kan uttrycka sig såpass korrekt och strukturerat i skrift som du gör.

Som lärare bör din far verkligen se ett stort värde i dina språkliga kunskaper. 240p är inte dåligt det heller. Jag gick ur grundskolan med 245p - vilket gott och väl räckte för i princip alla de vanliga gymnasieutbildningarna.

Att du sedan på egen hand tagit kontakt med Tele2 samt räknat på den ekonomiska biten visar på stort engagemang och ett, för din ålder, mycket moget beteende.

Lycka till med övertalningen!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Nej, ingen vet vad det är för funktion(er), troligen bara något mamma och pappa blev övertalade om att man absolut måste ha av någon försäljare

EDIT: Det här är det.

Norman Security Suite kan man se snabbt av den sidan. Alltså det vanliga att de säljer antivirus som sen folk inte använder, eller inte behöver eller bara krånglar med förnyelse osv. När det t.o.m. kommer förinstallerat sedan Windows 8, Microsofts egna då utan något behov av att uppdatera klientprogramvaran manuellt, betala eller förnya.

Permalänk
Skrivet av El1min4tor:

Utan att ha läst hela tråden så måste jag säga att din far bör vara stolt över dig. Det är idag ytterst sällsynt med femtonåringar som kan uttrycka sig såpass korrekt och strukturerat i skrift som du gör.

Som lärare bör din far verkligen se ett stort värde i dina språkliga kunskaper. 240p är inte dåligt det heller. Jag gick ur grundskolan med 245p - vilket gott och väl räckte för i princip alla de vanliga gymnasieutbildningarna.

Att du sedan på egen hand tagit kontakt med Tele2 samt räknat på den ekonomiska biten visar på stort engagemang och ett, för din ålder, mycket moget beteende.

Lycka till med övertalningen!

Tackar för komplimangen
Jo, jag har alltid haft lätt för svenska eftersom jag läst/läser väldigt mycket böcker (främst skönlitteratur). Läsningen har resulterat i större ordförråd vilket mynnat ut i att jag har ganska lätt för att formulera mig vilket är en fördel vid sådana här tillfällen.

Problemet är att vissa lärare är så jäkla hemska; på samhällskunskapen nu har vi använt de tre första veckorna nu på terminen till ett arbete som inte bedöms, och det blir ytterligare en vecka nu.
Förra terminen så baserades hela vårt religionsbetyg i 8:an på ett enda LÄXFÖRHÖR, vi hade 3 lektioner religion i hela 8:an (vi har två samhällsorienterande ämnen per termin). Läraren hade sagt några dagar tidigare att vi kunde komma till skolan redan klockan 8.00 den dagen eftersom vi kanske annars inte skulle hinna skriva läxförhöret.
Givetvis mådde jag skit den dagen men pallrade mig iväg till skolan.
Klockan 8.12 kommer läraren gående och har inte ens med sig testet, det tar ytterligare 4 minuter innan vi kan börja skriva.
Hur tragiskt är inte det här?

Har massor av exempel men orkar inte riktigt skriva ner allt, gemensamt för alla dessa minnen är ordspråket "Man kan leda åsnan till brunnen men man kan inte tvinga den att dricka".

Skrivet av Petterk:

Norman Security Suite kan man se snabbt av den sidan. Alltså det vanliga att de säljer antivirus som sen folk inte använder, eller inte behöver eller bara krånglar med förnyelse osv. När det t.o.m. kommer förinstallerat sedan Windows 8, Microsofts egna då utan något behov av att uppdatera klientprogramvaran manuellt, betala eller förnya.

Det låter inte så kul

Permalänk

Jag personligen hade jobbat ihop en tusenlapp på något sätt. Eller sålt någe mög för en slant. Sen skulle jag lagt dom på bordet sagt till dom. Här varsågod. Ni får dessa pengar om ni fixar internet som är 11kr i månaden dyrare. Tar ni dessutom E-Faktura på det så blir det ca 20kronor billigare varje månad.

Säger dom nej så... ja då är det rökt. men en tusing på bordet och betygen på bordet. Det borde duga till.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Angående dina kommentarer om skolan, betygsystemet blev striktare och stramare med LGR11. Med Lpo94 kunde lärare jämka betygen, dvs om en elev hade G på ett kriterium men MVG på ett annat kunde eleven få VG i slutbetyg. Numer så måste eleven klara alla kriterier för VG för att få VG i slutbetyg. Lite krasst, om eleven har MVG i alla kriterier i ett ämne förutom ett där han/hon har U blir slutbetyget U. Eller med dagens skala alla A förutom ett som är F resulterar i F.

För mig som lärare underlättar det här systemet när jag skriver omdömen och sätter betyg. Det blir också lättare att förklara för eleven varför han/hon inte klarar en betygsgräns.

Sen att din religionslärare verkar vara en nonchalant tölp att döma av din beskrivning är olyckligt. Jag vet att du inte vill höra det nu, men fortsätt kämpa i skolan; skaffa bra betyg och en god utbildning och så småningom ett bra jobb så att du har råd att själv bestämma vilken hastighet du vill ha på nätet. Om ni har diskuterat frågan hemma mycket på sistone kan du ju lägga den på is ett tag och återkomma när du får betygen i slutet av vårterminen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk

Vinst!

Var på Tele2 i stan i fredags och bad att få ett telefonnummer till någon där, fick ett telefonnummer jag kunde skicka ett sms till eftersom dom tyckte att det var ett ganska roligt problem.
Alldeles efter mitt utvecklingsamtal i skolan slängde jag iväg ett sms till dem och de ringde pappa direkt som bara accepterade det, plötsligt hade vi 24Mbit/s.

Vill tacka er alla som hjälpte mig, det största tipset var ju skola. Och det var så jag löste det.

Har tyvärr ett nytt problem här.

Tack så mycket för era tips, ni och tipsen är guld värda!

Permalänk

edit:
läste klart tråden. nevermind

Permalänk
Medlem

Dina skrivkunskaper är väldigt imponerande för din ålder måste jag säga, du skriver mycket bättre än många äldre
Skönt att du vann till slut.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

jag säger som många andra här. för att vara 15 år så uttrycker du dig på ett bra och moget vis.

och du lade dessutom upp en tråd där du förklarade ett problem och vilken lösning du ville ha. du tog dessutom kontakt själv med tele2 för att se hur det kunde lösas.

skulle du i skolan vilja ha APU i ett företag som arbetar med IT så skicka ett PM.

ditt intresse och vilja för datorer bör inte gå förlorat.