Finns fiber 5 meter ifrån huset men inte installerat!

Permalänk
Medlem

Finns fiber 5 meter ifrån huset men inte installerat!

Hej!

För ca 6 månader sen så installerade vi fiber på vår gata, de flesta hushåll bestämde sig för att installera fiber i husen, vi avböjde eftersom 15 000kr var för mycket då. Nu har vi inga problem med att betala en sådan summa. Snabbt och enkelt, det finns en fiber kabel nergrävd 5 meter ifrån vårat hus, hur får man den installerad hemma hos sig? Har suttit med Telia där de förklarat att de tar en hel gata i taget och att de inte bara gör 1 hus. Har inte haft internet i huset sedan 21:a December, och börjar bli lite små galen. Finns det något företag som kan komma hem till en, dra fiber kabeln in till ens hus, installera den där dosan så att jag kan beställa ett fiber nät?

Tack!

Permalänk
Medlem

Prata med grannarna och se vem som äger fibern. Eller vet du att det är telia som grävde ner den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ploooopp:

Hej!

För ca 6 månader sen så installerade vi fiber på vår gata, de flesta hushåll bestämde sig för att installera fiber i husen, vi avböjde eftersom 15 000kr var för mycket då. Nu har vi inga problem med att betala en sådan summa. Snabbt och enkelt, det finns en fiber kabel nergrävd 5 meter ifrån vårat hus, hur får man den installerad hemma hos sig? Har suttit med Telia där de förklarat att de tar en hel gata i taget och att de inte bara gör 1 hus. Har inte haft internet i huset sedan 21:a December, och börjar bli lite små galen. Finns det något företag som kan komma hem till en, dra fiber kabeln in till ens hus, installera den där dosan så att jag kan beställa ett fiber nät?

Tack!

Kan bli rätt mycket dyrare än 15k nu i efterhand. Det var nog därför dom sa så på telia. Antingen vänta eller punga ut mer för fiber. Kan kosta upp till 70k att göra det i efterhand.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Man måste dra fibret ända till kopplingsskåpet, ofta som hos mig har de använt det gamla telefeonskåpet på gatan som ligger 50m ifrån huset, sedan vidare till ett dedikerat fiberskåp. betala själv 16k då men skulle idag kosta mig ca 34k om jag inte gjort installationen.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Avstängd

Det kommer inte kosta några 15k n, nu måste ju gatan grävas upp och tillstånd fixas, kan bli snudd på omöjligt.

Permalänk

Som ovanstående säger så kommer det att bli väldigt mycket dyrare nu eftersom att det bara är 1 hus att dra in kabeln i.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Prata med grannarna och se vem som äger fibern. Eller vet du att det är telia som grävde ner den?

Det var telia som grävde ner.

Skrivet av Broken-arrow:

Kan bli rätt mycket dyrare än 15k nu i efterhand. Det var nog därför dom sa så på telia. Antingen vänta eller punga ut mer för fiber. Kan kosta upp till 70k att göra det i efterhand.

Jag har inget problem med att "punga ut" 70 000kr för ett stabilt internet jag kommer ha nytta av i 10+ år. Vad för företag kan man anlita för att dra kabeln åt en?

Skrivet av Raymond:

Man måste dra fibret ända till kopplingsskåpet, ofta som hos mig har de använt det gamla telefeonskåpet på gatan som ligger 50m ifrån huset, sedan vidare till ett dedikerat fiberskåp. betala själv 16k då men skulle idag kosta mig ca 34k om jag inte gjort installationen.

Telefonskåpet ligger knappt 20 meter ifrån, pengar är dock inget problem, problemet är att varje gång jag försöker leta upp ett företag som gör ett hushåll så hittar jag inget :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ploooopp:

Hej!

Tack!

Du kan inte bara koppla in dig på en befintligfiber utan fibern måste dras till närmsta kopplingspunkt.

Om de blåser fibern kan de nog göra det i efterhand, annars måste de bryta upp gatan m.m. igen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av ploooopp:

Det var telia som grävde ner.

Jag har inget problem med att "punga ut" 70 000kr för ett stabilt internet jag kommer ha nytta av i 10+ år. Vad för företag kan man anlita för att dra kabeln åt en?

Telefonskåpet ligger knappt 20 meter ifrån, pengar är dock inget problem, problemet är att varje gång jag försöker leta upp ett företag som gör ett hushåll så hittar jag inget :/

Om det är telia bakom detta så hör av dig och säg att du vill ha fiber och dom ska fixa det åt dig. tror det endast dom eller deras leverantör som har kollen. Så för det ska bli rätt, måste det gå genom telia (det är vad jag antar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Vi bygger vårt fibernät så att det finns tomrör utanför tomtgräns på de flesta hus när vi gör en gata, bara att bryta upp ett 7/3,5 rör, skarva ihop med röret från tomtgräns till hus och sen blåsa. Vet inte hur dom byggt sitt nät, men gör dom så borde det inte kosta mer än ett par tusen extra för installationen.

Allt hänger på hur dom förberett för framtida inkopplingar.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du förtydliga dig lite, passerar det en fiber ute på gatan eller är det en tomslang framdragen mot ert hus som slutar 5 m bort ? Det innebär en jätteskillnad när det kommer till svårigheten att installera och kostnaden det innebär.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du förtydliga dig lite, passerar det en fiber ute på gatan eller är det en tomslang framdragen mot ert hus som slutar 5 m bort ? Det innebär en jätteskillnad när det kommer till svårigheten att installera och kostnaden det innebär.

Vi har självaste kabeln 5 meter ifrån, det passerar fiber ute på gatan.

Skrivet av Broken-arrow:

Om det är telia bakom detta så hör av dig och säg att du vill ha fiber och dom ska fixa det åt dig. tror det endast dom eller deras leverantör som har kollen. Så för det ska bli rätt, måste det gå genom telia (det är vad jag antar).

Då ska jag nog tala med telia på Måndag

Permalänk

Hej, telia grävde ner fiber på våran gata men vi tackade nej.
1 år senare ringde vi till telia och så beställde vi det på nytt.

Så kom dom och ungefär 1 halvår senare och grävde ner det (inte telia) utan en anlitad fiber firma dock fick vi betala mera än om vi skulle gjort det den första gången.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ploooopp:

Den går inte att skarva hur som helst tyvärr. Så det kan sluta betydligt längre bort i värsta fall, om det inte är draget som SueCia skriver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Det kommer inte kosta några 15k n, nu måste ju gatan grävas upp och tillstånd fixas, kan bli snudd på omöjligt.

Normalt lägger man rör/duct till varje fastighet, röret ligger nog släppt vid tomtgränsen. Så det som troligtvis ska göras är att röret ska grävas fram, skarvas, dras in i kåken, fiber blåsas in och kontakteras/anslutas.
Klart. Men det kommer att bli dyrare än när den ordinarie gruppanslutningen gjordes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Hej, telia grävde ner fiber på våran gata men vi tackade nej.
1 år senare ringde vi till telia och så beställde vi det på nytt.

Så kom dom och ungefär 1 halvår senare och grävde ner det (inte telia) utan en anlitad fiber firma dock fick vi betala mera än om vi skulle gjort det den första gången.

Det är ganska lång tid :/ Väntar man på något gott så väntar man aldrig för länge...

Skrivet av Broken-arrow:

Den går inte att skarva hur som helst tyvärr. Så det kan sluta betydligt längre bort i värsta fall, om det inte är draget som SueCia skriver.

Jag tror det ligget som SueCia skriver att det gjorde hos dom, jag fick precis inte veta exakt hur de skulle dra allting.

Skrivet av Dunde:

Normalt lägger man rör/duct till varje fastighet, röret ligger nog släppt vid tomtgränsen. Så det som troligtvis ska göras är att röret ska grävas fram, skarvas, dras in i kåken, fiber blåsas in och kontakteras/anslutas.
Klart. Men det kommer att bli dyrare än när den ordinarie gruppanslutningen gjordes.

Kostnader är inget problem, vill helst ha det ganska snart dock :/

Permalänk
Medlem

Går det inte att få det på ett snabbare sätt än att vänta på att Telia ska komma tillbaka till Upplands Väsby och göra det igen? Vill helst inte vänta i 6 månader för ett bra och stabilt bredband.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Broken-arrow:

Det är typ därför man alltid ska dra in fibern, allt annat kan fixas sen.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Nej! Det är Telias (Skanovas) kabel och kanalisation och att släppa dit en annan icke godkänd entreprenör att brottsligt! Så det blir nog till att snällt vänta på att Telias stenar har malt klart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Nej! Det är Telias (Skanovas) kabel och kanalisation och att släppa dit en annan icke godkänd entreprenör att brottsligt! Så det blir nog till att snällt vänta på att Telias stenar har malt klart...

Hade ingen aning om att det var emot lagen Då blir det väl bara att vänta...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ploooopp:

Du vet inte om det är förberett eller inte ?

I vår förening så räknar vi med att merkostnaden att efteransluta sig blir ca 6000kr hos de hushåll som bara har tomslang framme om de gör det ett hushåll i taget, de får alltså betala den verkliga kostnaden för att blåsa och svetsa fibern, om flera gör det samtidigt blir det mindre merkostnad för maskinerna finns redan på plats i så fall och det tillkommer bara 1 timmes jobb/hushåll men transporttiden för maskinerna är ju densamma oavsett om en eller 10 efteransluter.
Det kan ju skilja om en operatör drar nätet eftersom du betalar installationen via det låsta tjänsteabonnemanget också i de fallen.

Jag har en stamledning 1m från huset men den är i det närmaste omöjlig att ansluta till oavsett hur mycket jag än hade velat göra det, men jag har å andra sidan dragit in fiber från närmaste nodskåp, ca 150 m bort i mitt fall för det är där man lätt kan koppla in sig, min granne däremot har bara dragit fram tomslang till sin tomtgräns och han får då betala ca 6000kr extra utöver den avgift vi andra har köpt in oss i nätet för, han behöver dessutom gräva in de sista metrarna till huset osv.

Vi har förberett plats i nodskåpen till alla befintliga hushåll i byn och några fler, alltså även de som inte valde att förbereda med tomslangar och skulle skåpen bli fulla så får de som vill ansluta sig i så fall betala för nya/större nodskåp också men alla ska kunna ansluta sig om de vill, skulle någon beställa efteranslutning så tar det i vårt fall runt 2 månader att få jobbet utfört förutsatt att det kan grävas utan problem, det är ju betydligt dyrare/svårare att gräva på vintern eller om man måste förstöra en väg eller åkermark så man vill ju inte göra jobbet under fel sässong för det kan driva upp kostnaden i onödan.

En väg kan kosta typ 1500kr/m att peta i med grävskopan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En väg kan kosta typ 1500kr/m att peta i med grävskopan

Inte mer? tänker mig att i detta fall så grävs det kanske bara en meter i vägen för att hitta befintlig slang (om det finns) och isåfall känns det som att den metern kostar nånstans bortåt 6000:-

1500kr/m gäller nog medellånga grävningar (typ 10-20 meter)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SueCia:

Inte mer? tänker mig att i detta fall så grävs det kanske bara en meter i vägen för att hitta befintlig slang (om det finns) och isåfall känns det som att den metern kostar nånstans bortåt 6000:-

Ja ska man gräva brett o leta kan det bli dyrare eller om det är en större väg och inte nått i ett bostadsområde, man kan ju behöva leda om trafik och liknade saker också, hursomhelst så kan meterpriset skilja rejält, det är rätt billigt och snabbarbetat om man kan dra på skördad åkermark jämfört med att dra i sten eller vägar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det kommer att grävas upp till kopplingspunkt och inte närmaste kabeln så allt beror på var dom har kopplingspunkten och som sagt inte vilken firma som helst har rätt att röra Telias fiber.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ploooopp:

Går det inte att få det på ett snabbare sätt än att vänta på att Telia ska komma tillbaka till Upplands Väsby och göra det igen? Vill helst inte vänta i 6 månader för ett bra och stabilt bredband.

Man säkert betala extra för att få förtur, jag har aldrig hört talas om något företag som inte vill ha extrapengar iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skuggan74:

Man säkert betala extra för att få förtur, jag har aldrig hört talas om något företag som inte vill ha extrapengar iaf.

Det är inte så lätt att du bara kan börja gräva hur du vill på andras mark, hyr en grävare och gräv av en väg eller gräv upp grannens tomt så får du se hur det slutar, det behövs en del tillstånd och samordning om du inte ska hamna i domstol med ditt grävande

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så lätt att du bara kan börja gräva hur du vill på andras mark, hyr en grävare och gräv av en väg eller gräv upp grannens tomt så får du se hur det slutar, det behövs en del tillstånd och samordning om du inte ska hamna i domstol med ditt grävande

Det tar ändå inte 6 månader om man snabbar på det.

Permalänk
Avstängd

Grannens router

Kan du koppla in dig på grannens router under tiden?

Såg en lösning i Uruguay, där man hade två stolpar mellan husen där kabeln hängde, plus några andra kablar för telefoni- och telegrafitjänster. Det var ett visst virr-varr, men det fungerade.

Skämt och sido, men behöver du koppla dig mot fibern? Skulle man inte kunna gräva ner en routerlösning med kopparkabel in i huset? Ju kortare metallkabel, desto högre bandbredd klarar den väl, upp till de fysiska gränserna? På sätt kan du dela kostnaden med grannen.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Tråkigt läge. Jag lyckades snacka till mig att få stadsnätet att gräva upp 200 meter väg endast för att ansluta mig till fibernät när de var i närheten och drog fiber. Men då var alla maskiner på plats vilket underlättade processen. 20 lax betalade jag. Lycka till!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Hemma hos mig så var telia riktigt sviniga (var ett antal år sedan). När vi la ner fjärrvärme i området så fanns det chans att lägga ner fiber vilket hela området ville men telia la ner koaxial (eller något) så nu är det snabbaste som går att få tag på är 4g upp till 32 mbit men det ligger runt 14 men om vi skulle köra med det inbygda ADSL når vi max 12. Så nu tar det många år innan vi kan få ordentligt internet

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.