Permalänk
Medlem

Grafikproblem med acer v3-571g

Inhandlade den här laptoppen för exakt ett år sedan. Den har då använts för spel i ungefär 2 månader, sen har ingen gjort någon form av spelande på den.

Nu när jag har börjat använda den igen, märker jag att den är extremt långsam. Det kan ta upp till 5 minuter o starta den, och även i windows är den långsam. Det tar flera minuter o avinstallera små program, och att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet tog nästan 10 minuter.

Om jag går in i nvidias kontrollpanel så har jag valt att den ska använda gt640m som den primära display adaptern till spel och även windows.

Jag har avinstallerat drivrutinerna till det integrerade grafikkortet, men när jag startar sedan om datorn så står den bredvid grafikkortet i device manager ändå. Det går förövrigt inte att välja mitt nvidia grafikkortet i bios inställningar heller, får endast fram menyerna "switchable" eller "integrated" - så jag har låtit den stå på switchable.

Om jag går in i device manager och disablar det integrerade, så kommer jag längre inte in i nvidia kontrollpanel, det står "You are not currently using a display attached to nvidia".

Är det fel på grafikkortet kanske? Datorn blir väldigt varm vid spelande och då tror jag att det är processorn som blir väldigt varm.
Spelar t ex DayZ standalone (ligger på 15-18 fps, borde väl ligga mkt högre med ett 640m? runt 30 åtminstone)

Tacksam för hjälp

Mvh

Permalänk

Det går inte att avaktivera IGPUn då all bild går genom det integrerade- Nvidia kortet - det integrerade - skärm. Är datorn inställd på hög prestanda?
Om grafikkortet eller processorn blir för varm så kommer de att klocka ner vilket leder till sämre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Det går inte att avaktivera IGPUn då all bild går genom det integrerade- Nvidia kortet - det integrerade - skärm. Är datorn inställd på hög prestanda?
Om grafikkortet eller processorn blir för varm så kommer de att klocka ner vilket leder till sämre prestanda.

Datorn är inställd på hög prestanda. Temperaturerna når inte särskilt 'farligt' varma grader vad jag vet. 85 på grafikkort verkar ju inte vara så illa, uppemot 100 kanske man ska fundera på om det är något fel.

Jag förstår helt enkelt inte vad problemet kan vara, har du några andra ideèr?

Permalänk

Pröva att reseta bios? Låter som att prollen har klockat ner sig.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Medlem

Tycker att det är snudd på idiotiskt egentligen att köra en icke-gaming laptop på hög prestanda och dedikerad grafik 24/7. Lägg in drivarna för intel igen och sätt energiläget till balancerad så lever datorn längre och prestandan är i stort identisk. Kolla också om du fått mycket damm i fläktarna. En litet knep för att minska risken för nerklockning av cpu är att sätta max cpu till 99% i energiinställningar (du tappar då turbo läget).
Kolla även statusen på hårddisken då en trasig disk brukar resultera i den typen av fel med väldigt seg uppstart och interaktion med os:t.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)