Bygga NAS, kombinera till webbserver och accesspunkt?

Permalänk
Medlem

Bygga NAS, kombinera till webbserver och accesspunkt?

Hej!

Jag har ett e-35m-i delux från Asus som jag tänkte kunde få leka NAS, trådad via switch. Till detta funderar jag på fredag eller liknande, har ingen erfarenhet av detta tyvärr och adjö hjälp uppskattas även om jag säkert kan hitta någon guide på nätet.
Då denna dator ska stå i källaren där jag inte har wifi tänkte jag passa på att fråga om man kan konfigurera datorns wlan till accesspunkt, går det? Då gärna i kombination med webbserver och NAS.

Tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Hej!

Jag har ett e-35m-i delux från Asus som jag tänkte kunde få leka NAS, trådad via switch. Till detta funderar jag på fredag eller liknande, har ingen erfarenhet av detta tyvärr och adjö hjälp uppskattas även om jag säkert kan hitta någon guide på nätet.

Jag rekommenderar att du börjar försiktigt med en onsdag eller torsdag innan du ger dig på fredagar, man får ofta en brutal huvudvärk om man inte är van vid fredagar...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag rekommenderar att du börjar försiktigt med en onsdag eller torsdag innan du ger dig på fredagar, man får ofta en brutal huvudvärk om man inte är van vid fredagar...

You complete me autocomplete.

FreeNAS torde ge bättre funktionalitet..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Efter att ha googlat runt lite grann så verkar detta gå att lösa via någon Linux-version eller liknande. Jag är dock helt novis på detta och behöver därför information om var jag ska börja leta i denna stora open source-djungel.

Vilka program behövs, vad krävs av datorn? Helst kör jag allt från USB-sticka och låter HDD bara vara till för NAS-filer och så klart web-serverns filer om det behövs.

Ett annat alternativ är att jag behåller Windows 7 som finns till datorn, men då behöver jag ha kvar en systemdisk också, känns som att Linux eller liknande nyttjar resurserna bättre men jag är öppen för förslag. Att ordna en accesspunkt i Windows 7 verkade dock väldigt enkelt så då behövs bara en bra NAS-mjukvara och installation av microsoft webserverprogramvara.

Tacksam för input i detta, fast får kanske skapa ny tråd på annan plats i forumet..

Visa signatur