Är Demo konceptet dött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Jag hade nog köpt fler nya spel om jag hade haft en chans att testa dem jag är tveksam om, ett spel som kostar upp till 100 kr kan man väl våga chansa på men känns inte så kul att chansa med 4-500 kr eller mer...

Det är en sund inställning men tyvärr vittnar den förbokningshysteri som inträder varje gång ett AAA-spel med ett känt namn i titeln annonseras om att alltför många tänker, eller åtminstone agerar, på ett helt annat sätt. Inte undra på att det blivit som det blivit när erfarenheten visar att man tjänar mer på en väl genomförd reklamkampanj än på att visa folk vad de verkligen får.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Knappast, du betalar ju för early access och köper då rätten till det färdiga spelet vilket på en gång skiljer det från demo. Det närmaste vi kommer till demo nu för tiden är öppen beta, eller om ett indie spel har ett demo.

Sant men samtidigt känns det som att early acces fasar ut demon. Oftast enda sättet att "prova" ett spel för en mindre slant. Men som du säger är beta mer som demo numera. Trist att det är begränsad tid bara.

Fick en beta key till elder scrolls online men hann inte prova under helgen. Hade vart kul med demo, får se om det dyker upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Senaste demot jag spelade var nog tekken på PS1, kommer ihåg att jag fick det med någon tidning eller nått, minns att jag satt i flera timmar haha...

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Dom flesta spelföretag lägger inte resurser på att bygga två varianter av ett spel verkar det som.
Senaste demot jag ladda ner var nog Burnout Paradise till PS3an, men det var väldigt mycket sämre än det riktiga spelet så man fick helt fel intryck... blir inte alltid så bra.

Som några sa så finns det gott om Youtube-videos och recensioner så man brukar klara sig på det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Med tanke på att majoriteten av spelen som släpps nu för tiden är knappt spelbara de första ≈2 månaderna så skulle väl de flesta tillverkare förlora på att släppa en demo, gissar jag på. Bättre att labela det som "beta", eftersom att man kan skylla alla fel på just att det bara är en beta då. Sedan så lovar man att allt är borta till release.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Inaktiv

Ohh Demon.. Jag får nästan en nostalgisk känsla som går genom kroppen. Midtown Madness, Lucky Luke, Asterix, Rayman, etc var bara ett fåtal av de demon jag spelade i timmar och åter timmar på min stackars fars nu 14 år gamla laptop. Det var tider det.

Nu är det dock nästan bara open beta som gäller vilket imo är lite tråkigt.

Permalänk
Medlem

Demo sist? Battlefield 4 "Beta" får väl beskrivas som en demo, likväl alla andra "beta weekends" som företag kör med... Eller varför inte Titanfall som exempel...

Permalänk

Demos har utan tvekan fortfarande en plats i spelindustrin, speciellt med tanke på att det nu finns plattformar som Steam och Xbox Live. Det borde vara mycket billigare för vissa spelutvecklare att släppa en demoversion än att skapa hype kring nya mindre kända titlar. Många av mina favoritspel hade jag aldrig ens provat om jag inte hade råkat stöta på en demoversion. T.ex. Skate, Sleeping Dogs och Tropico. Annars hade jag varit för skeptisk för att ens orka ladda ner dem från en torrentsida för att prova. Jag har dessutom övertygat många vänner att börja spela Battlefield med hjälp av BF2-demot.

Nuförtiden vägrar jag köpa spel innan jag har provat dem eftersom att jag har kastat så mycket pengar i sjön och jag föredrar helt klart en demoversion framför att ladda ner dem olagligt, vänta i flera timmar och riskera virus och böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Inte hela sanningen dock. Även bra spel säljer mindre om det finns ett demo eftersom folks smak varierar. Jag tror de flesta här kan räkna upp ett antal spel som fått överlag bra kritik men som de ändå inte hade köpt om ett demo funnits tillgängligt helt enkelt därför att det inte föll dem i smaken. Dessutom har det alltid funnits folk som inte köper några spel alls utan nöjer sig med att spela genom demot och sedan går vidare till nästa.

Sant tänkte inte på det då jag skrev.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Senast jag spelade en demo ? Skulle säga att det är åratal, säkerligen 7-9 år. Kommer inte ihåg vad det var ens, men fick med den i en PC gamer tidning tror jag ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Age of Empires - Rise of Rome! Bästa demot!

Permalänk
Medlem

Man kan inte göra ett demo på ett ofärdigt spel, därför ses de sällan till längre under sitt rätta namn. Numer håller de sig under namnet "beta" så att alla fanboys kan försvara spelet genom argumentet "det är en beta" så fort nån anmärker på något.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Tycker de flesta spel idag släpps som "demo", tyvärr...

Permalänk
Avstängd

På XBOX 360 kommer fet demos ibland

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

senaste demot jag spelade var colin mcrae dirt och det var 2006 från pc gamer som brorsan köpte ^^
pc då såklart heh

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Demo sist? Battlefield 4 "Beta" får väl beskrivas som en demo, likväl alla andra "beta weekends" som företag kör med... Eller varför inte Titanfall som exempel...

Nej, för ett demo ska man kunna spela hur mycket man vill. Betor varar bara i en helg till någon vecka, sedan är de borta. Ungefär som en ännu äldre term - time trial games

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Hellgate: London demot och Crysis demot är de två senaste jag spelat. Vet inte vilket jag spelade sist. Jag tycker att det känns jobbigt att behöva ladda ner och installera flera gigabyte stora demon för att sedan behöva installera om allt sedan. Jag brukade när jag var liten sitta och ladda hem många olika demon på vår dåvarande ISDN-uppkoppling. Har många roliga minnen från den tiden, men inget demo har fått mig att köpa något spel. Tror faktiskt aldrig jag köpt ett spel jag haft ett demo på.

Tycker det finns tillräckligt med resensionvideor och sånt nu för tiden att man kan få en god bild av vad ett spel erbjuder på förhand, och iom att man mer och mer köper spel digitalt så finns inte heller behovet av att förboka ett spel så man hinner få det innan det tar slut. Nu så har inte jag haft oturen på väldigt länge att köpa ett spel som inte fungerar bra på min dator, om man gjort det kanske man skulle ha uppskattat att kunna ha testat i förväg. När jag höll på med demon så var det dock relativt ofta så att det fanns problem med demon som inte fanns till fullversionen och vice versa, så bara för att det finns ett demo så kan man ju inte veta om fullversionen kommer funka.

Kanske är det för att jag blivit äldre och har tillgång till mer pengar, men jag blir inte heller helt förkrossad om ett spel för ett par hundra kronor inte är riktigt så kul som jag hoppats. Tycker PC-spelen idag ofta är så pass billiga att det skulle kännas löjligt att ladda ner ett demo och testa innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Ouff, nu började jag tänka på det sketna SVT programmet, med samma namn.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Har massa skivor liggandes hemma från diverse speltidningar där man fick med lite program och spel demos som jag körde på W98 tror jag. Senaste demot jag körde måste varit, Burnout Paradise på PS3 för rätt många år sedan nu

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Har funderat lite på nattkvisten och kommer seriöst inte ihåg när jag sist körde en "demo".
Nuförtiden så lyckas jag alltid alpha/betatesta spel innan köp, och då är det ju egentligen inte spelet man får köpa i slutändan, så mycket hänger på det.
Hade jag kunnat tanka exempelvis ett Bf4 24h Demo vid lansering hade jag nog sparat 7-800:- eller vad jag nu gav för spelet+premium, nog för att det är min "Datorhobbybugdet"/månad, men hade jag avstått det hade jag nog köpt nått jag faktiskt spelat, eller lagt det i kassan för ny hårdvara.

Då har du spelat massa demos. 95% av alla alfa/beta test du kör är nämligen bara ett modernare ord för demo, de existerar endast för att promota spelet / fans skall testa det, alltså ett demo. De som lanserar alfa/betatesten gör detta rutinmässigt utan att öht bry sig om feedback eller rapporterade buggar.

Skrivet av Dallebull:

När körde DU en Demo sist?

Förra helgen på Steam när jag ville testa ett spel utan att köpa det...

Permalänk
Medlem

Demo?

Har inte Diablo 3 ett demo?

För övrigt tror jag att Demo-konceptet blivit ersatt av Beta-konceptet.
Dvs istället för att du efter launch skall kunna spela en del av spelet gratis, får du nu tillgång till delar av spelet innan launch.

Allt skall ju förbokas nu för tiden, så jag tror inte att man bryr sig om demos längre.
Personligen köper jag inget spel innan launch, det är som att spela på Lotto.

EDIT:
Och just det ja, Steams "free weekends" får man inte glömma!

Permalänk

Om folk fick testa spel från EA så skulle ingen köpa färdiga spelet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB