Varför är det moms på energiskatten?

Permalänk
Medlem

Varför är det moms på energiskatten?

Jag kan inte förstå logiken bakom att man skall betala moms på energiskatten, varför höjer man inte energiskatten bara eller är det för att då ser energiskatten ut att var jättehög?
Det enda jag hitta om detta är:

Citat:

Enligt lag måste moms betalas på energiskatten. Energiskatten är en så kallad punktskatt och är momsbelagd.
Momsen är 25 procent. Bensinskatt är ett annat exempel på en sådan punktskatt.

Och det förklar inte varför.
Om det är så att man vill att företag skall ha lägre energikostnad, varför ger man inte alla företag en rabatterad energiskatt?
Det finns idag vissa typer av företag som har mycket kraftigt reducerad energiskatt, så det är ju inte omöjligt att ha olika nivåer på energiskatten.

Permalänk
Avstängd

Som det står i citatet så gäller det för punktskatter. Underbart system skapat av staten att betala skatt på skatten. Kan de ha fått idén från Xzibit månntro?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Jag kan inte förstå logiken bakom att man skall betala moms på energiskatten, varför höjer man inte energiskatten bara eller är det för att då ser energiskatten ut att var jättehög?
Det enda jag hitta om detta är:

Och det förklar inte varför.
Om det är så att man vill att företag skall ha lägre energikostnad, varför ger man inte alla företag en rabatterad energiskatt?
Det finns idag vissa typer av företag som har mycket kraftigt reducerad energiskatt, så det är ju inte omöjligt att ha olika nivåer på energiskatten.

Företag inom tillverkningsindustrin kan ansöka om reducerad energiskatt beroende på vad som produceras. De ansöker hos skatteverket och kan tex få ett beslut om att på 80% av deras elanvändning betala 0,5 öre/kWh i energiskatt istället för som oftast 29,3 öre/kWh (beror på vart i landet industrin finns).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Jag kan inte förstå logiken bakom att man skall betala moms på energiskatten, varför höjer man inte energiskatten bara eller är det för att då ser energiskatten ut att var jättehög?
Det enda jag hitta om detta är:

Och det förklar inte varför.
Om det är så att man vill att företag skall ha lägre energikostnad, varför ger man inte alla företag en rabatterad energiskatt?
Det finns idag vissa typer av företag som har mycket kraftigt reducerad energiskatt, så det är ju inte omöjligt att ha olika nivåer på energiskatten.

Detta gäller väl alla punktskatter?
Även alkholskatt och tobaksskatt?

Moms betalas på punktskatter. Det är någonting man kommit fram till helt enkelt.
Så som skattesystemet har utvecklats har det blivit så.

Finns massor med konstigheter i skattesystemet och våra lagar och allting. Men det är inte värt alla omständigheter det för med sig med att göra om systemet ifrån början.

Min enkla syn på saken.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Detta gäller väl alla punktskatter?
Även alkholskatt och tobaksskatt?

Moms betalas på punktskatter. Det är någonting man kommit fram till helt enkelt.
Så som skattesystemet har utvecklats har det blivit så.

Finns massor med konstigheter i skattesystemet och våra lagar och allting. Men det är inte värt alla omständigheter det för med sig med att göra om systemet ifrån början.

Min enkla syn på saken.

Nu när du säger det ser jag ett genomgående tema för det är väl moms även på bensinskatt och liknande.

Sen tror jag det stämmer det du säger. Det har blivit så. Kanske var enklare att administrera eller nåt någon gång i tiden då det infördes.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24