Ingen skillnad på en DAC för 2000 Dollar och Realtek ALC889, test hos Tom's Hardware

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad på en DAC för 2000 Dollar och Realtek ALC889, test hos Tom's Hardware

Intressant, utförligt test hos Tom's Hardware där de jämför Benchmark Media DAC2 HGC (2000 dollar), JDSLabs O2+ODAC (290 dollar), Asus Xonar Essence STX (190 dollar) och Realtek ALC889 (2 dollar) i ett blindtest med ett par Sennheiser HD 800 (1500 dollar).

Suprise, surprise, deras testare kunde inte höra någon kvalitetsskillnad!

http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.html

Vad säger ni, alla audiofiler? Är de ute och cyklar? Har ni förgäves satsat surt förvärvade pengar på onödig hårdvara?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

Inte så oväntat faktiskt, mycket är psykologi med sådanthär vad det verkar, samma med transistorer och liknande (eller ör för den delen, dyra rör låter inte nödvändigt bättre än billiga underliga rör och transistorer låter i princip alltid bättre än rör eftersom de inte "färgar" ljudet alls om de är korrekt konstruerade.).

Är rätt säker på att det finns ännu billigare DAC kretsar som ger likvärdiga resultat.

Bra grejer som är prisvärda byggs nästan inte idag tyverr.
I synnerhet förstärkare, högtalare och annat är skitsvårt att hittta som är vettigt byggt efter mitten av 80 talet.
.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant hur ljud uppfattas av olika människor.

Jag känner själv att jag tycker att det är skillnad på spotify med och utan min lilla usb-DAC, och sen när man lyssnar på en riktig vinyl så blir det ännu bättre, förutsatt att det är en bra inspelning, typ Led Zeppelins 2.

Det är väl som alltid; ljud är subjektivt, lev med det.

Det är ju precis samma sak som med vinsmakare. En människa med få smaklökar känner ingen direkt skillnad på 43 kronorsvinet på systemet och det för 243 kronor, medens en "riktig" vinsmakare med fler smaklökar tycker det dyrare vinet är bättre pga. att det smakar mer och antagligen bättre.

Permalänk

Var det testare med någorlunda bra ljudprylar hemma som provlyssnade eller bara helt slumpmässigt valda personer? Om det inte var det första kan jag förstå.

Permalänk
Inaktiv

Jag hör en skit stor skillnad mellan min polares ljudkort och det inbyggda i hans moderkort. Man hör en jävla massa skit och brus med hans inbyggda när han sitter och pratar med sin mikrofon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Jag hör en skit stor skillnad mellan min polares ljudkort och det inbyggda i hans moderkort. Man hör en jävla massa skit och brus med hans inbyggda när han sitter och pratar med sin mic över nätet.

Beror väl på att hans ljudkort har bättre brusreducering och liknande funktioner för mikrofonen.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Tycker det är intressant hur ljud uppfattas av olika människor.

Jag känner själv att jag tycker att det är skillnad på spotify med och utan min lilla usb-DAC, och sen när man lyssnar på en riktig vinyl så blir det ännu bättre, förutsatt att det är en bra inspelning, typ Led Zeppelins 2.

Det är väl som alltid; ljud är subjektivt, lev med det.

Det är ju precis samma sak som med vinsmakare. En människa med få smaklökar känner ingen direkt skillnad på 43 kronorsvinet på systemet och det för 243 kronor, medens en "riktig" vinsmakare med fler smaklökar tycker det dyrare vinet är bättre pga. att det smakar mer och antagligen bättre.

Visst är ljud subjektivt men hur mycket av det är psykologi? Hur mycket "bättre" låter det när man vet att man spenderat 2000 dollar på en DAC? Det är detta som gör blindtester så intressanta.

I Tom's test kunde de knappt höra någon skillnad alls (inte ens audiofilen som medverkade) men jag inbillar mig att även en ovan vindrickare kan känna smakskillnad på olika viner, dock inte uttala sig om vilket som smakar bäst.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv

Det är definitivt en skillnad mellan digitala omvandlare, frågan är bara om vi kan höra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billström:

Var det testare med någorlunda bra ljudprylar hemma som provlyssnade eller bara helt slumpmässigt valda personer? Om det inte var det första kan jag förstå.

Tja, den ena medverkande hade bla. Burmesterprylar för i runda slängar en halv mille hemma...

Läs testet, det är värt tiden.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Visst är ljud subjektivt men hur mycket av det är psykologi? Hur mycket "bättre" låter det när man vet att man spenderat 2000 dollar på en DAC? Det är detta som gör blindtester så intressanta.

I Tom's test kunde de knappt höra någon skillnad alls (inte ens audiofilen som medverkade) men jag inbillar mig att även en ovan vindrickare kan känna smakskillnad på olika viner, dock inte uttala sig om vilket som smakar bäst.

Just vin såg jag ett intressant test på. De bjöd på tre olika viner, ett vitt, ett rosé och ett rött. Det folk inte visste var att det var samma vin (vitt från början) som de hade haft i färgämne i och ingen märkte någonting. Var inga vinkännare eller så, men folk som var tillräckligt intresserade för att gå på vinprovning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bascule666:

Tja, den ena medverkande hade bla. Burmesterprylar för i runda slängar en halv mille hemma...

Läs testet, det är värt tiden.

Bara för att man lägger massa pengar på penisförlängare så betyder inte det att man har bra hörsel
Källkritik min vän.

Jag vet vad jag hör och det är vad jag är intresserad av.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Mmm... Riktiga tester är gjorda med direkt input till elektroniska mätinstrument av laboratoriekvalitet som kan ge äkta X-Y analys, men jag tror att man får ett hyfsat grovindex iaf av blindtester.
Är ju inte så svårt eller extremt dyrbart att svänga ihop en testrigg av tex billiga kondensatormickar eller något monterade tex i alurör om man vill kolla mer exakt utan tillgång till dyrare mätinstrument.

Riktiga filter innehåller mer metall och är ganska raka i förhållande till billiga (men man kombinerar istället flera enheter i konstruktionsdesignen).
Filter bör man bedöma separat om man vill ha en korrekt bild tycker jag, man måste se till alla tekniska led i hela riggen om man vill ha önskat resultat man får inte bättre eller mer effekt än riggen som helhet fysiskt klarar oavsett hur dyr eller billig den är.

Så måste nog hålla med TS här.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Kan ju för visso på sätt och vis förstå att en person som har en rigg för typ två mille kan vara litet motsträvig när det kommer på tal att den faktiskt inte alls är bättre än en skitgammal rigg någon hittat för kaffepengar på loppis... Men så kan det faktiskt vara i realiteten sett till mätfakta.
Sedan kan man kalla sig guldöra eller vad man nu vill men det påverkar fortfarande inte de faktiska ljudsignalerna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Lyssnare A fick ju rätt på Realteks krets varje gång förutom i skyrims låt, de andra hade han däremot svårt för.

Edit: Var det bara p.g.a den lägre volymen som han klarade det?
Framgår inte riktigt förutom i Get Lucky-testet.

Edit2: Där kunde han inte heller höra skillnad när det kom till testomgång nummer 2, nåja.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Lyssnare A fick ju rätt på Realteks krets varje gång förutom i skyrims låt, de andra hade han däremot svårt för.

Jag skulle precis skriva det här. Han märkte utan tvivel när det var Realtek han lyssnade med. Jag såg ingen specifik anledning, men gissningsvis något väldigt uppenbart som t.ex att det brusade eller dylikt.

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billström:

Var det testare med någorlunda bra ljudprylar hemma som provlyssnade eller bara helt slumpmässigt valda personer? Om det inte var det första kan jag förstå.

Knappast någon med ok ljudprylar hemma quote: we're PC enthusiasts, not self-proclaimed audiophiles.

Säger allt tycker jag, efter å ha läst reviews av pc högtalare sedan 90 talet, och sedan lyssnat på någon av dom med topp betyg kan man tycka dom ska hålla sig till datorer(i bästa fall)

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Bara för att tester kan påvisa mätbar skillnad betyder inte nödvändigtvis att det behöver vara märkbar skillnad...
Tacka vet jag mina guldpläterade trippelskärmade optiska kablar med syrefri koppar, dom krossar allt!

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Bara för att tester kan påvisa mätbar skillnad betyder inte nödvändigtvis att det behöver vara märkbar skillnad...
Tacka vet jag mina guldpläterade trippelskärmade optiska kablar med syrefri koppar, dom krossar allt!

Jag gissar också att du tycker Logitech låter bra?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Knappast någon med ok ljudprylar hemma quote: we're PC enthusiasts, not self-proclaimed audiophiles.

Säger allt tycker jag, efter å ha läst reviews av pc högtalare sedan 90 talet, och sedan lyssnat på någon av dom med topp betyg kan man tycka dom ska hålla sig till datorer(i bästa fall)

Listener B hade prylar för i runda slängar en halv miljon hemma.
Lystnare A hade för runt 20.000:-.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Det är ju precis samma sak som med vinsmakare. En människa med få smaklökar känner ingen direkt skillnad på 43 kronorsvinet på systemet och det för 243 kronor, medens en "riktig" vinsmakare med fler smaklökar tycker det dyrare vinet är bättre pga. att det smakar mer och antagligen bättre.

Kul att du drar den analogin när tester visat att dyrt och billigt vin smakar likadant i blindtest och billiga viner med fina etiketter uppfattas som godare av vinkännare.

Skrivet av Mizzarrogh:

Mmm... Riktiga tester är gjorda med direkt input till elektroniska mätinstrument av laboratoriekvalitet som kan ge äkta X-Y analys, men jag tror att man får ett hyfsat grovindex iaf av blindtester.

Nej, det är tvärtom, eftersom man vill testa hur musiken upplevs av en människa och inte exaktheten i elektroniken som behandlar den.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Det subjektiva ljudet...

Jag kan nog aldrig hålla med om att vågor i luften är subjektiva, vi kan observera dom och mäta dom vi kan kolla på strukturen på vågorna osv. Jag kan däremot gå med på att tolkningen av dessa vågor är subjektiva.

Ungefär som att vi kan bråka om vad en låttext egentligen betyder bara för att inte ens vara i närheten av vad låtskrivaren skriver om. Allt är inte subjektivt men tolkningen av allt är subjektivt eftersom det är ett subjekt som tolkar. Och vissa tycker om att tolka saker på specifika sätt för att dom definierar sig som vissa personer.

Exempelvis att anta att vinyl har ett bättre ljud, vi kan med all vetenskaplig och icke-vetenskapliga grund se att vinyl har dåligt ljud jämnfört med moderna medier. Men det är ungefär som människor som tycker om att köra gamla bilar för att dom skakar och låter högt, dom tycker att det är trevligt så.

Det jag tycker är konstigt är att man helt enkelt inte säger det rakt ut utan istället hävdar att det är bättre. Om man gillar att det skakar och låter dåligt får man ju helt enkelt erkänna det, och då känns det dumt att lägga ner tusentals kronor på saker som används för att förhindra skakningar.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem

Jag tar sådana recensioner med en skopa salt och peppar

Jag har provat McIntosh D100 som kostar ca 25k och det är det bästa jag har hört. D100 är ett digitalt försteg med "Quad" Sabre alltså en dubbelmacka gånger 2. Hade jag haft pengar så hade en sådan funnits i mitt hem.

Själv kör jag med DacMagic+ hemma och jag tycker ljudet från den är inte i samma klass som D100. Däremot fungerar det för ändamålet.

Det går att höra skillnad fast sådant vill man ju inte säga.

Samma sak som att man känner skillnad på en global kniv för 1000kr i jämförelse mot en vanlig budget kniv eller känner smaken på en billig ful öl mot en öl i 20-30krs klassen. Allt handlar om våra sinnen samt hur produkten är tillverkad rent "tekniskt"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kakann:

Just vin såg jag ett intressant test på. De bjöd på tre olika viner, ett vitt, ett rosé och ett rött. Det folk inte visste var att det var samma vin (vitt från början) som de hade haft i färgämne i och ingen märkte någonting. Var inga vinkännare eller så, men folk som var tillräckligt intresserade för att gå på vinprovning.

Vänder du på det så kan en bra vinkännare identifiera druva, distrikt och ålder på ett vin så vet inte riktigt om det hör hemma i diskussionen.

Men att synintryck påverkar smaken är välkänt. Det finns vinprovningsglas som är helt svarta för att eliminera den faktorn. Min far som håller på en del med vinprovning har varit med och experimenterat lite med psykologin runt smak. Om du har mycket röda detaljer på bordet vid en provning så associerar folk smakerna till röda bär och liknande i större utsträckning. Spelas det fransk musik svagt i bakgrunden så smakar vinerna franskt helt plötsligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Intressant test - men stämmer verkligen rubriken?
Jag tolkar resultaten som att lyssnare A pekade ut den billiga $2 Realtek kretsen 7 av 8 gånger under lyssningarna. Hur kan man då säga att det inte är någon skillnad på en billig ljudkrets och en högklass DAC? Eller har jag missat något?

Att det sedan kan vara svårt att skilja övriga DAC:ar åt kan man ju förstå, för även om det finns skillnader är de kanske inte enorma när man börjar komma upp lite i pris. Att köra så många olika DAC:ar i samma blindtest blir bara förvirrande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phod:

Nej, det är tvärtom, eftersom man vill testa hur musiken upplevs av en människa och inte exaktheten i elektroniken som behandlar den.

Måste inte ett sådant test vara nästan omöjligt att få användbara resultat på?
Tycker det är skitsvårt och börjar bära iväg mot subjektiva nivåer redan när man riktar in testmickar och liknande.
Edit, inte för att vara oförskämd utan av ren nyfikenhet...

Edit, jag menar känns ju rätt mycket som detdär blindtestet av saffran (eller vanlij tex där billig syntetiskt sådant vann över den äkta varan) de gjorde i en tidning för något år sedan, billiga sorter fick ibland högre betyg än dyrare men frågade man kocken blev svaret tvärsäker den mer exklusiva sorten. Dvs ganska mycket personligt tyckande i frågan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte ja hörde skillnad från intergrerade ljudkortet vs xonar essence stx iaf då ja har mina sennheiser 360

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Avstängd

Skulle också vara intresserad att veta mer om detta då jag också funderar över att uppgradera till enn separat ljudkort.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Måste inte ett sådant test vara nästan omöjligt att få användbara resultat på?
Tycker det är skitsvårt och börjar bära iväg mot subjektiva nivåer redan när man riktar in testmickar och liknande.
Edit, inte för att vara oförskämd utan av ren nyfikenhet...

Edit, jag menar känns ju rätt mycket som detdär blindtestet av saffran (eller vanlij tex där billig syntetiskt sådant vann över den äkta varan) de gjorde i en tidning för något år sedan, billiga sorter fick ibland högre betyg än dyrare men frågade man kocken blev svaret tvärsäker den mer exklusiva sorten. Dvs ganska mycket personligt tyckande i frågan.

Jo, det är svårt, men det är därför man har blindtest o.dyl., för att kunna utesluta faktorer som kostnad på DAC, etikett på flaskan och priset på saffran o.s.v.

Det finns mycket som påverkar hur vi tänker utan att vi vet om det. Se bara listan över cognitive biases på Wikipedia. Det finns ju några där som kan förklara att kocken tycker att den mer exklusiva sorten saffran är absolut bäst, t.ex. confirmation bias eller framing effect. Men vad kocken tycker är ju egentligen skitsamma, för man vill ju veta vilken saffran som verkligen är bäst. Det krävs ju dock väl utformade tester för att undersöka sådana här subjektiva saker, och det som är svårt är att utesluta irrelevanta faktorer.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Tycker det är intressant hur ljud uppfattas av olika människor.

Jag känner själv att jag tycker att det är skillnad på spotify med och utan min lilla usb-DAC, och sen när man lyssnar på en riktig vinyl så blir det ännu bättre, förutsatt att det är en bra inspelning, typ Led Zeppelins 2.

Det är väl som alltid; ljud är subjektivt, lev med det.

Det är ju precis samma sak som med vinsmakare. En människa med få smaklökar känner ingen direkt skillnad på 43 kronorsvinet på systemet och det för 243 kronor, medens en "riktig" vinsmakare med fler smaklökar tycker det dyrare vinet är bättre pga. att det smakar mer och antagligen bättre.

Jag skulle säga att även amatörer känner skillnad på olika vinsorter.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Att man inte känner skillnad på olika dyra viner eller wiskey eller öl är bara trams. Jag är ingen kännare men kunde i ett blindtest identifiera vilken wiskey som kom från islay ex vis samt vissa andra saker.

Sen när det gäller ljud så gör en extern DAC mot en inbyggd en stor och mycket viktig skillnad: man flyttar omvandlingen till analog signal ut från datorns chassi vilket är fyllt med störkällor. Ofta har en extern DAC också bättre filter och förförstärkare vilket ger en renare och brusfriare signal till en effektförstärkare. Här är stora skillnader att hämta, däremot så är jag skeptisk till att man vinner så mycket i kvalité efter de första tusenlapparna, kurvan prestanda/pris är nog brant i precis i början för att plana ut väldigt kraftigt till att vara närmaste horizontal, gissar jag.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.