Ingen skillnad på en DAC för 2000 Dollar och Realtek ALC889, test hos Tom's Hardware

Permalänk
Rekordmedlem

Intressant test, jag tror det är första gången jag sett "datortestare" göra nått seriöst ljudtest, men man bör ju vara medveten om att det inte säger hela sanningen utan bara gäller på det sätt de testat, det visar ju tydligt på vikten av att kalibrera nivån och de lägger ju in en stor brakslapp om att det bara är giltigt när lasten har hög impedans. Jag ser fram emot testet mot lägre impedans.

Det finns dessutom en sak till som troligen påverkar utfallet om man nu ska kunnsa se det som ett dactest och inte ett dac/lurdrivartest, de lyssnar med lurar och det påverkar upplevelsen av djupbas ganska kraftigt, även om man uppfattar ljud så brukar det inte alls vara samma sak som vid högtalarlyssning om man har bra system som kan prestera bra distfri djupbas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta är väl att bland folk som tror de vet något om bra ljud finns helt fantastiska felprioriteringar när det gäller kostnader på utrustningen, såg en anläggning med någon hemmabioreciever (ingen skit men ändå en helt vanlig hemmabioburk standardmärke) och högtalare av en lustig konstruktion med aktiv sub och passiva diskant och mellanregister, anläggningen hade kablar från Nordost som kostade löjliga summor per meter och signalkablar för kvällsvandringar bland gravarna under fullmåne, alltså helt seriöst, en anläggning med helt vanliga "buller buller" högtalare för hembio med kablar för lika mycket pengar som resten av prylarna.

kan vara bra med "test" som ovanstående som förhoppningsvis får någon att tänka till lite iaf.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Tycker det är intressant hur ljud uppfattas av olika människor.

Jag känner själv att jag tycker att det är skillnad på spotify med och utan min lilla usb-DAC, och sen när man lyssnar på en riktig vinyl så blir det ännu bättre, förutsatt att det är en bra inspelning, typ Led Zeppelins 2.

Det är väl som alltid; ljud är subjektivt, lev med det.

Det är ju precis samma sak som med vinsmakare. En människa med få smaklökar känner ingen direkt skillnad på 43 kronorsvinet på systemet och det för 243 kronor, medens en "riktig" vinsmakare med fler smaklökar tycker det dyrare vinet är bättre pga. att det smakar mer och antagligen bättre.

Lite roligt men dit sista exempel är verkligen tvärtom, anledningen till att vinsmakare föredrar de dyrare vinet som smakar mer är för att de oftast är äldre och därmed har sämre smaksinne jämfört med ungdomarna som har större del av sitt smaksinne intakt och därmed föredrar ett lättare vin då det ger dom samma mängd smak som det tyngre vinet ger den äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Sen när det gäller ljud så gör en extern DAC mot en inbyggd en stor och mycket viktig skillnad: man flyttar omvandlingen till analog signal ut från datorns chassi vilket är fyllt med störkällor. Ofta har en extern DAC också bättre filter och förförstärkare vilket ger en renare och brusfriare signal till en effektförstärkare. Här är stora skillnader att hämta, däremot så är jag skeptisk till att man vinner så mycket i kvalité efter de första tusenlapparna, kurvan prestanda/pris är nog brant i precis i början för att plana ut väldigt kraftigt till att vara närmaste horizontal, gissar jag.

Enligt detta test märks det inte skillnad, en av personerna var van vid utrustning för 70k usd, märkte iaf inte den skillnaden.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Detta test avfärdar jag direkt. Det är gjort för att förvirra, först så är o2+odac "less preferred" och sen i samma test åter kommer o2 kombon och då är den "more preferred". Och så fortsätter det och bara förvirrar personerna.

Skulle dom ställt Realtek mot o2+odac och kört blindtest kan jag svära att dom skulle lätt peka ut realtek som sämre.

Jag hör skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Intressant test - men stämmer verkligen rubriken?
Jag tolkar resultaten som att lyssnare A pekade ut den billiga $2 Realtek kretsen 7 av 8 gånger under lyssningarna. Hur kan man då säga att det inte är någon skillnad på en billig ljudkrets och en högklass DAC? Eller har jag missat något?

Läs om testet så ser du en notis vid de flesta realtektesterna som visar att volymen var felsatt på den: den var för låg! (större skillnad än de där 0.4 decibelen som nämns i början såvitt jag förstår)
Testet var alltså inte rättvist för de flesta tester.. Gå till Get lucky testet och scrolla ner till "Take 2" för ett test med rätt volym satt på realteken.

Skrivet av Silcan:

Detta test avfärdar jag direkt. Det är gjort för att förvirra, först så är o2+odac "less preferred" och sen i samma test åter kommer o2 kombon och då är den "more preferred". Och så fortsätter det och bara förvirrar personerna.

Skulle dom ställt Realtek mot o2+odac och kört blindtest kan jag svära att dom skulle lätt peka ut realtek som sämre.

Eh, vad menar du? De körde ju blindtest! de där "less preferred" och "more preferred" är testarens åsikt efter blindtestet. Att han inte klarar vara konsekvent vilken han föredrar, visar helt enkelt att han inte klarade peka ut realtek som sämre.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Läs om testet så ser du en notis vid de flesta realtektesterna som visar att volymen var felsatt på den: den var för låg! (större skillnad än de där 0.4 decibelen som nämns i början såvitt jag förstår)
Testet var alltså inte rättvist för de flesta tester.. Gå till Get lucky testet och scrolla ner till "Take 2" för ett test med rätt volym satt på realteken.

Eh, vad menar du? De körde ju blindtest! de där "less preferred" och "more preferred" är testarens åsikt efter blindtestet. Att han inte klarar vara konsekvent vilken han föredrar, visar helt enkelt att han inte klarade peka ut realtek som sämre.

Ställ Realtek mot o2-odac och låt en audiophile lyssna mellan dessa över flera låtar som spelas bredvid varandra och låt han avgöra vilken som låter bäst, utan att han vet vilka ljudkretsar som är med i testet så kan jag lova att han kommer peka ut realtek skräpet omedelbart. Det skulle jag med lätthet kunna göra.

Att personerna har utrustning för en halv miljon gör dom inte till bättre lyssnare. Ljud är subjektivt och tar man fram mätinstrument så kommer den dyra utrustningen kunna mätas fram som den bättre ljudkretsen. Brus och SNR mäts och det är fakta. Fakta på att det är bättre ljudkvalite som dessa "provlyssnare" inte kan urskilja (dåliga provlyssnare förmodligen).

Permalänk
Medlem

Problemet med slumpmässigt valda försökspersoner är att det finns gott om människor som inte hör skillnad på olika ljudkvaliteter. Själv hör jag stor skillnad mellan exempelvis mitt moderkorts inbyggda ljudkort och det externa jag köpt till i efterhand.

Skrivet av Santrik:

Det är ju precis samma sak som med vinsmakare. En människa med få smaklökar känner ingen direkt skillnad på 43 kronorsvinet på systemet och det för 243 kronor, medens en "riktig" vinsmakare med fler smaklökar tycker det dyrare vinet är bättre pga. att det smakar mer och antagligen bättre.

Så du tror att ens smaklökar ökar i antal ju mer av en finsmakare man är?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk

*: Tests of the Realtek ALC889 codec marked with an asterisk had a volume level calibration issue that was corrected later. We kept the results in for the sake of transparency, although they should not be considered representative of an actual ability to distinguish the ALC889 from the other devices being tested.

Så varför publicera testet överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ställ Realtek mot o2-odac och låt en audiophile lyssna mellan dessa över flera låtar som spelas bredvid varandra och låt han avgöra vilken som låter bäst, utan att han vet vilka ljudkretsar som är med i testet så kan jag lova att han kommer peka ut realtek skräpet omedelbart. Det skulle jag med lätthet kunna göra.

Skrivet av Wifi:

Problemet med slumpmässigt valda försökspersoner är att det finns gott om människor som inte hör skillnad på olika ljudkvaliteter. Själv hör jag stor skillnad mellan exempelvis mitt moderkorts inbyggda ljudkort och det externa jag köpt till i efterhand.

Har ni provat blindtesta volymmatchat och med bra likartade förutsättningar? (wasapi/asio utan effekter/filter osv och på en dator utan tydliga störningar eller liknande)
Jag säger inte att ni har fel, men jag tror ni kommer upptäcka att det är svårare än det verkar. (jag har inte provat blindtesta själv)

Skrivet av Silcan:

Att personerna har utrustning för en halv miljon gör dom inte till bättre lyssnare. Ljud är subjektivt och tar man fram mätinstrument så kommer den dyra utrustningen kunna mätas fram som den bättre ljudkretsen. Brus och SNR mäts och det är fakta. Fakta på att det är bättre ljudkvalite som dessa "provlyssnare" inte kan urskilja (dåliga provlyssnare förmodligen).

Brus och SNR osv är fakta, men när slutar det spela någon roll? (Hör någon skillnad på ett brusgolv på -100db eller -130db tex?)
Med tanke på hur många som gillar tex rörförstärkare med ibland hiskeliga mängder distortion så kan man ju undra...

Det var en intressant jämförelse av Tomshardware, och det är trevligt att de är ärliga med vad de kom fram till
Får mig att fundera lite igen på vad man ska köpa på sig för något själv framöver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nåja, jag hör skillnad, räcker för mig. Folk får rekommendera steelseries-lurar och säga att headseten som följer med mobiler låter bra, lyssnandes på 128 kbps MP3'or !
Ljud är som socker vs sötningsmedel, vissa märker det inte men jag prickar rätt >95% av gångerna (på den söta biten då, för ljud är skillnaden i nyanserna)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Väntade mig exakt denna kommentar efter jag postade tråden:

Som en riktig äkta audiofil kan jag garanterat avgöra vad som är skräp (realtek) och vad som är äkta Hi-Fi (dyrare utrustning). Dåliga provlyssnare! Tom's test är felaktigt!

Personligen håller jag mig betydligt mer neutral och lägger det mesta av mina ljudpengar där det helt klart gör skillnad vilket innebär högtalare och hörlurar...

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har ni provat blindtesta volymmatchat och med bra likartade förutsättningar? (wasapi/asio utan effekter/filter osv och på en dator utan tydliga störningar eller liknande)
Jag säger inte att ni har fel, men jag tror ni kommer upptäcka att det är svårare än det verkar. (jag har inte provat blindtesta själv)

Det kan mycket väl vara svårare att upptäcka skillnaden såvida man ställer in likartade inställningar och gör ett eget blindtest, men just mellan ett inbyggt ljudkort på moderkortet och ett dedikerat ljudkort är det garanterat någon skillnad åtminstone. Hur pass stor den är klassas säkerligen som subjektiv, och det finns säkert också personer som inte hör någon skillnad alls.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Inaktiv

Det var väl välkänt att en DAC inte gör ljud bättre rakt uppochner. Däremot har ett riktigt ljudkort mycket bättre inställningsmöjligheter, schysstare utgångar och stöd för hörlurar med högre impedans.

Permalänk
Medlem

Jag tror stenhårt att det är 2400 spänn i sjön på att köpa en 2500 kr monster-kabel istället för noname 100kr kabel (nu snackar jag digital överföring) men jag köper inte att man inte hör skillnad på Realtec och "riktiga" grejor. Skiten (läs Realtec kretsen på min laptop) brusar ju även när man inte har någon musik igång.

Det är ju natt och dag att stoppa hörlurarna i datorns och iPhonens inbyggda hörlursuttag. Lika stor skillnad som det är att växla mellan mina ebay-kina lurar och mina Shure E2C (som inte på något sätt är grymma men de är helt dugliga). Då lyssnar jag ändå bara på Spotify eller MP3/AAC låtar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Enligt detta test märks det inte skillnad, en av personerna var van vid utrustning för 70k usd, märkte iaf inte den skillnaden.

Jag hör skillnaden i min loppis anläggning som kostade 175 spänn.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag som är nästan tondöv hör skillnad på mitt inbyggda realtek och Asus Xonar i mina billiga gaming lurar.

Men att höra skillnad mellan två olika är en sak, pricka rätt när det finns fyra alternativ är ju ohyggligt mycket svårare.

Lite synd att killen med dyrare grejjer bara fick säga bra eller dåligt i sitt lilla test.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av brajonk:

Jag som tyckte ja hörde skillnad från intergrerade ljudkortet vs xonar essence stx iaf då ja har mina sennheiser 360

Har också ett Sennheiser PC360. När jag nyligen kopplade in min nybeställda Fiio E10 upplevde jag tydlig skillnad mot moderkortets Realtek ALC892. Dock upplever jag i vissa fall ljudet från Fiion som lite vassare. Det var inte alls någon positiv natt och dag-känsla i stil med steget från HDD till SSD, snarare "Hmm ... Det ska säkert låta så här, för jag har ju köpt en (ganska dyr) DAC, som alla säger att man ska."

Jag provade nu att byta fram och tillbaka mellan ALC892 och E10 flera gånger. Kunde inte direkt säga att E10:n var bättre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag som är nästan tondöv hör skillnad på mitt inbyggda realtek och Asus Xonar i mina billiga gaming lurar.

Men att höra skillnad mellan två olika är en sak, pricka rätt när det finns fyra alternativ är ju ohyggligt mycket svårare.

Lite synd att killen med dyrare grejjer bara fick säga bra eller dåligt i sitt lilla test.

Det är nog snarare så att killen med dyrare prylar helt enkelt inte ens vågade gissa...

Han låter allt lite ambivalent i sin kommentar:

"I was surprised at the results, struggling to decide whether the validity of our blind tests could be called into question, or rather if these tests indeed show our auditioned devices cannot be reliably told apart. I do believe that the story would be different if we used full-sized speakers, rather than headphones."

Det duger alltså inte med hörlurar för 1500 dollar för att skilja på grejorna utan behövs rejäla högtalare enligt honom. Vore kul om de testade med hans Ascendo Z-F3 för 21000 Euro. Hur jobbigt skulle det inte vara om han missade det blindtestet också...

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Som jag tolkar testandet (sida 10 i testet) så var det fritt för båda testarna att gissa på komponenterna om man hade en aning (eller om man vågade chansa) ... även om målet var mer att se om det gick att detektera om något var påtagligt bättre eller sämre än nån annan.

Jag gissar testare två inte ville committa till att gissa på komponenter, utan istället fokuserade på att försöka avgöra vilka han föredrog... Med rätt skakigt resultat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket true scotsman här inne alltså

Ang. testet var resultatet väntat. DAC gör absolut minst på ljudkvalitén (ignorerar sådant som gör inget dvs kablar osv) och hurvida förstärkaren kommer påverka nämnvärt eller ej beror mest på lurarna.

Har alltid rått folk att köpa DAC och förstärkare utifrån features och utseende; det är det man betalar för nämnligen.

Förresten förstår jag inte vad folk menar med kommentaren "ljud är subjektivt". Jaha? vad spelar det för roll i ett blindtest /facepalm

Alla som skriver här om att "de visst hör skillnader" osv osv: kom tillbaka när ni genomfört ett korrekt blindtest. Att ni hör skillnad på icke-blindtest är väntat

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Blindtestet i sig som utvärderingsmetod (vid ljudåtergivning, medicinska är helt annorlunda utformade) är omtvistat sen länge, och bevisar inte mer än att i just detta testet så kunde ite statistiskt säkerställd skillnad påvisas.
Blindtest (och statistik) är jättebra om man vill "bevisa" något man redan tror sig veta. Tron på blindtestet är lika mycket en tro som tron på skillnader i komponenter, det tråkiga är att blindtestsidan inte förstår det och vill inse det.
De flesta argument som används för blindtest är precis samma som kan användas emot.
Ej att glömma , blindtest är subjektiva test, det är inte ett objketivt mätinstrument som används utan ett påverkbart subjekt, så många psykologiska argument som används för blindtest är precis samma som kan användas emot. Men det erkänns såklart aldrig, vår hjärna är helt opåverkbar vid blindtest men vid öppen lyssning så är den som en svamp, yeah right...
Tråden borde låsas då blindtestdebatter är som att diskutera religion.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Blindtestet i sig som utvärderingsmetod (vid ljudåtergivning, medicinska är helt annorlunda utformade) är omtvistat sen länge, och bevisar inte mer än att i just detta testet så kunde ite statistiskt säkerställd skillnad påvisas.
Blindtest (och statistik) är jättebra om man vill "bevisa" något man redan tror sig veta. Tron på blindtestet är lika mycket en tro som tron på skillnader i komponenter, det tråkiga är att blindtestsidan inte förstår det och vill inse det.
De flesta argument som används för blindtest är precis samma som kan användas emot.
Ej att glömma , blindtest är subjektiva test, det är inte ett objketivt mätinstrument som används utan ett påverkbart subjekt, så många psykologiska argument som används för blindtest är precis samma som kan användas emot. Men det erkänns såklart aldrig, vår hjärna är helt opåverkbar vid blindtest men vid öppen lyssning så är den som en svamp, yeah right...
Tråden borde låsas då blindtestdebatter är som att diskutera religion.

Så du tror inte på blindtest och statistik? I.o.f.s. är mycket av den statistik som presenteras i media hårt vinklad och till för att stödja en viss världsbild, men rätt använd kan statistik ge bra insikter som är svåra att uppnå med andra medel. Det krävs dock att man förstår sig på verktyget (statistik) och kan använda det. Samma med blindtest.

Kul dock att du har så väl underbyggda åsikter att du vill att låsas för att den behandlar ett ämne du inte "tror" på.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv

Nu ska jag inte vara sådan men jag litar inte för fem öre på Tom's Hardware. Dessutom... när jag googlar han(Filippo L. Scognamiglio Pasini) som skrivit artikeln så hittar jag INGA andra artiklar förutom denna. Så trovärdigheten är tyvärr inte jätte hög.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Intressant, utförligt test hos Tom's Hardware där de jämför Benchmark Media DAC2 HGC (2000 dollar), JDSLabs O2+ODAC (290 dollar), Asus Xonar Essence STX (190 dollar) och Realtek ALC889 (2 dollar) i ett blindtest med ett par Sennheiser HD 800 (1500 dollar).

Suprise, surprise, deras testare kunde inte höra någon kvalitetsskillnad!

http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.html

Vad säger ni, alla audiofiler? Är de ute och cyklar? Har ni förgäves satsat surt förvärvade pengar på onödig hårdvara?

Om man skulle ta samma utrustning/prislapp och använda den för att spela in musik - då hade Realtek blivit brädad så fort att man inte ens hade hunnit skratta färdigt. Dagens ljudkort fixar utan problem att spela upp sedvanligt ljud, men i professionell miljö saknas det en del funktioner som finns på dyrare saker (oftast, inte alltid, därför prislappen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Så du tror inte på blindtest och statistik? I.o.f.s. är mycket av den statistik som presenteras i media hårt vinklad och till för att stödja en viss världsbild, men rätt använd kan statistik ge bra insikter som är svåra att uppnå med andra medel. Det krävs dock att man förstår sig på verktyget (statistik) och kan använda det. Samma med blindtest.

Kul dock att du har så väl underbyggda åsikter att du vill att låsas för att den behandlar ett ämne du inte "tror" på.

Nej jag "tror" inte på blindtest som en vettig utvärderingsmetod för ljudprodukter, statistik är som du säger något man kan vända och vrida på. Men mitt inlägg vände sig inte emot statistik främst utan mot tron på blindtest.

Iom att det är en trosfråga (inte underkläderna) så är diskussioner meningslösa, oavsett vilken sida man står på, då ingen sida lyssnar på den andra.
Det har diskuterats i årtionden och samma argument kastas fram och tillbaka, min åsikt är att det inställningen att vi redan vet allt och att det är "vetenskap" med blindtest (för så gör ju den "riktiga" forskningen) som låser debatterna. En mycket intressantare debatt vore att verkligen gräva sig ner i hur vi påverkas av blindtestet, hur olika grejer kan vi fortfarande inte höra skillnad på. Blindtestets resultat är aldrig "fel", men frågan är alltid vad är det man egentligen testat, hur mycket ett testsubjekt påverkats eller något annat?

"We've deliberately complicated the event in that this is essentially a blind tailored A/B/C/D test. We have four devices. We test one track at a time. We test each track eight times."
Denna testmetod låter mer som tortyr av subjektet än musiklyssning, att en lyssnare skulle kunna göra konsekventa val så många lyssningar finner jag orimligt.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Nej jag "tror" inte på blindtest som en vettig utvärderingsmetod för ljudprodukter, statistik är som du säger något man kan vända och vrida på. Men mitt inlägg vände sig inte emot statistik främst utan mot tron på blindtest.

Iom att det är en trosfråga (inte underkläderna) så är diskussioner meningslösa, oavsett vilken sida man står på, då ingen sida lyssnar på den andra.
Det har diskuterats i årtionden och samma argumnet kastas fram och tillbaka, min åsikt är att det inställningen att vi redan vet allt och att det är "vetenskap" med blindtest (för så gör ju den "riktiga" forskningen) som låser debatterna. En mycket intressantare debatt vore att verkligen gräva sig ner i hur vi påverkas av blindtestet, hur olika grejer kan vi fortfarande inte höra skillnad på. Blindtestets resultat är aldrig "fel", men frågan är alltid vad är det man egentligen testat, hur mycket ett testsubjekt påverkats eller något annat?

Blindtester är en utmärkt testmetod för att ta reda på om folk kan höra skillnad på olika DAC:ar, även om det här testet verkar vara litet fejk. Jag har full respekt för att du inte litar på blindtest eftersom de för dig inte är transparenta, och något som testaren kan manipulera. För mig är det dock något man kan analysera och förstå, och välja om man ska ta till sig resultatet eller inte. Detta test har dock en felaktig utformning (inte det du beskrev) som gör att jag inte tar resultatet på så stort allvar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv

Ska jag vara ärlig, realteks senaste som jag har på mitt moderkort Realtek 898 jämfört med mig ljudkort är väldigt knappt. Ljudkortet är bättre men skillnaden är inte stor och lyssnar man inte på kvalitetslåtar utan "Get lucky" skräp lär man inte höra någon skillnad. Så testet är förståeligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag hör skillnaden i min loppis anläggning som kostade 175 spänn.

Skillnaden i?
Skillnad är mellan minst två saker inte i en. Menar du mellan olika hörlurar?

Är det inte blindtestat har du en psykoloisk faktor. Dvs du kan inte testa ljudutrustning objektivt själv.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Blindtester är en utmärkt testmetod för att ta reda på om folk kan höra skillnad på olika DAC:ar, även om det här testet verkar vara litet fejk. Jag har full respekt för att du inte litar på blindtest eftersom de för dig inte är transparenta, och något som testaren kan manipulera. För mig är det dock något man kan analysera och förstå, och välja om man ska ta till sig resultatet eller inte. Detta test har dock en felaktig utformning (inte det du beskrev) som gör att jag inte tar resultatet på så stort allvar.

Vad har du för belägg att blindtest är "en utmärkt testmetod för att ta reda på om folk kan höra skillnad på olika DAC:ar",
och som du skrev är ju detta inte korrekt utformat, kan man ens utforma ett blindtest korrekt?
Hur "vet" man att det är utformat korrekt?
Poängen med blindtest är att minska subjektets biaser men istället så utsätter man subjektet för långt värre påverkan, men det spelar tydligen ingen roll.

Visa signatur