Permalänk
Avstängd

Arrrgh! skärmen sprack...ASUS K56cb

På torsdagskvällen satt sambon som vanligt och surfade på "vår" familjedator i soffan. En ASUS K56CB bärbar, när hon plötsligt skrek till om att skärmen bara sprack.
Hon hade datorn helt utfälld, med datorn vilande på magen medan höll datorskärmen sarg med vänsterhanden och skrev med högra handen.
Hon hade fått tummen på skärmen och där tummen hade varit var skärmen svart.
Duttade man på skärmen så spred sig det svarta ännu mer över skärmen.

Vi kom överens om att inte bry oss om datorn förrän till fredag eftermiddag.
Prövade att starta ASUS K56CB datorn men skärmen har blivit ännu sämre, antagligen av datorlocket varit stängt.

Skärmens svarta fält har ändrat form? från att ha varit oval som en tumme till cirkel, samtidigt som det nu inte ens går att se skrivbordet på den högra halvan

Datorn är bara ett halvår gammal även om den är från 2012-2013 års modell. Så att reparera den är givet.
Har två alternativ.
1. Köpa skärm för mellan 75-100 USD i Kina och byta själv
Kollade lite på Aliexpress, där fanns inga K56CB skärmar men det fanns till ASUS N56. K56 har upplösningen 1366x768 medan N56 har 1920x1080 upplösning.
K56cb har nvidia GT 740M grafik medan ASUS N56 har nvidia GT650M grafik, båda har förra generationens mobil i7-processor.
I övrigt verkar K56 och N56 vara mycket lika i chassit. K56cb visar 1920x1080 via HDMI.
Skulle det kunna gå att användaen skärm för en N56 på en K56(cb)?

Alternativ 2
Är att skicka den svenska proffsreparatörer för en ASUS K56cb reservdelsskärm
Vad skulle det kunna kosta att göra ett skärmbyte hos en svensk datorreparatör? Finns det några reparatörer som kan rekommenderas?

(Alternativ3
Att använda datorn som stationär med extern skärm, OK för sambon men oacceptabelt för mig )

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej,

Här verkar rätt skärm finnas:
https://www.laptopscreen.com/English/model/ASUS/K56CB/

Jag hade utan tvekan försökt att byta själv, tror inte att skärmen till N56 funkar, men kan ha fel.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Fafne:

På torsdagskvällen satt sambon som vanligt och surfade på "vår" familjedator i soffan. En ASUS K56CB bärbar, när hon plötsligt skrek till om att skärmen bara sprack.
Hon hade datorn helt utfälld, med datorn vilande på magen medan höll datorskärmen sarg med vänsterhanden och skrev med högra handen.
Hon hade fått tummen på skärmen och där tummen hade varit var skärmen svart.
Duttade man på skärmen så spred sig det svarta ännu mer över skärmen.

Vi kom överens om att inte bry oss om datorn förrän till fredag eftermiddag.
Prövade att starta ASUS K56CB datorn men skärmen har blivit ännu sämre, antagligen av datorlocket varit stängt.

http://i61.tinypic.com/9u64ur.jpg

Skärmens svarta fält har ändrat form? från att ha varit oval som en tumme till cirkel, samtidigt som det nu inte ens går att se skrivbordet på den högra halvan

Datorn är bara ett halvår gammal även om den är från 2012-2013 års modell. Så att reparera den är givet.
Har två alternativ.
1. Köpa skärm för mellan 75-100 USD i Kina och byta själv
Kollade lite på Aliexpress, där fanns inga K56CB skärmar men det fanns till ASUS N56. K56 har upplösningen 1366x768 medan N56 har 1920x1080 upplösning.
K56cb har nvidia GT 740M grafik medan ASUS N56 har nvidia GT650M grafik, båda har förra generationens mobil i7-processor.
I övrigt verkar K56 och N56 vara mycket lika i chassit. K56cb visar 1920x1080 via HDMI.
Skulle det kunna gå att användaen skärm för en N56 på en K56(cb)?

Alternativ 2
Är att skicka den svenska proffsreparatörer för en ASUS K56cb reservdelsskärm
Vad skulle det kunna kosta att göra ett skärmbyte hos en svensk datorreparatör? Finns det några reparatörer som kan rekommenderas?

(Alternativ3
Att använda datorn som stationär med extern skärm, OK för sambon men oacceptabelt för mig )

Kolla vilken skärm det är med hwinfo64. Jag har 2 st 15,6" 1920X1080 liggandes som jag kan bli av med billigt. Att byta den är väldigt enkelt.

Permalänk
Medlem

Garanti?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av m4gnify:

Trycker man sönder skärmen med tummen är det yttre åverkan, det går inte på garanti

Jag skulle köpt en lös skärm och bytt själv, är man lite händig går det och man kommer undan mycket billigare än om man lämnar in den. Om du vill lämna in den så är Infocare stora på datorer, har för mig de reparerar Asus. Ring och kolla vad det kostar att byta skärm, de borde kunna ge ett ungefärligt pris över telefon utan kostnad.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

På torsdagskvällen satt sambon som vanligt och surfade på "vår" familjedator i soffan. En ASUS K56CB bärbar, när hon plötsligt skrek till om att skärmen bara sprack.
Hon hade datorn helt utfälld, med datorn vilande på magen medan höll datorskärmen sarg med vänsterhanden och skrev med högra handen.
Hon hade fått tummen på skärmen och där tummen hade varit var skärmen svart.
Duttade man på skärmen så spred sig det svarta ännu mer över skärmen.

Låter ju som ett solklart garantifall. Jag kan dock intyga om att det är väldigt svårt att få garanti för sånt här, men det går.
Bara några dagar sen skedde liknande sak med min Asus Padfone, men lyckades efter ca 1 veckas klagande få dem att laga den på garanti.

Tråd om det på Swec: http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1279578-nek...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tappi:

Låter ju som ett solklart garantifall. Jag kan dock intyga om att det är väldigt svårt att få garanti för sånt här, men det går.
Bara några dagar sen skedde liknande sak med min Asus Padfone, men lyckades efter ca 1 veckas klagande få dem att laga den på garanti.

Tråd om det på Swec: http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1279578-nek...

Hur skulle det kunna vara garanti om skärmen gick sönder där tummen var? den svarta fläcken är ett tydligt exempel på "impact zone" som du nämner i din tråd. En laptop saknar glas/digitizer (de flesta modeller iallafall) framför skärmen så de är ganska känsliga för tryckskador.

Har sett hundratals spräckta skärmar på mitt jobb och så som trådskaparens skärm ser ut är ett tydligt exempel på yttre åverkan där garantin inte gäller. Trådskaparen nämner ju inte ens garanti så han verkar helt medveten om att det är uteslutet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Hur skulle det kunna vara garanti om skärmen gick sönder där tummen var? den svarta fläcken är ett tydligt exempel på "impact zone" som du nämner i din tråd. En laptop saknar glas/digitizer (de flesta modeller iallafall) framför skärmen så de är ganska känsliga för tryckskador.

Har sett hundratals spräckta skärmar på mitt jobb och så som trådskaparens skärm ser ut är ett tydligt exempel på yttre åverkan där garantin inte gäller. Trådskaparen nämner ju inte ens garanti så han verkar helt medveten om att det är uteslutet.

Yttre påverkan ja, men skärmen ska ju inte gå sönder av minsta beröring i mitt tycke. Så beroende hur hårt sambon tryckte, så kanske det skulle gå under garanti, och finns garanti ska ju butiken bevisa att det är kunden som gjort fel om jag minns rätt. Men ajja skitsamma.

Permalänk
Skrivet av nmc:

Yttre påverkan ja, men skärmen ska ju inte gå sönder av minsta beröring i mitt tycke. Så beroende hur hårt sambon tryckte, så kanske det skulle gå under garanti, och finns garanti ska ju butiken bevisa att det är kunden som gjort fel om jag minns rätt. Men ajja skitsamma.

TS sambo/flickvän har väl lyft datorn genom att klämma på skärmen..

vad ska butiken bevisa skärmen är ju spräckt pga klämskada ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

TS sambo/flickvän har väl lyft datorn genom att klämma på skärmen..

vad ska butiken bevisa skärmen är ju spräckt pga klämskada ?

Frågan är inte att om det är yttre påverkan, frågan är hur stor den yttre påverkan har varit. En skärm ska ju självklart inte gå sönder av minsta beröring, men tål samtidigt inte hur mycket som helst. TS får ju göra som han vill och känner han att sambon varit oaktsam och varit onormalt hårdhänt så ska han ju inte driva det vidare, men var det vid normal hantering ska kan han driva det vidare också.

Permalänk
Medlem

Kan ju ha varit någon ytspänning eller något.
För hon lär ju knappast ha tryckt hårt då färgerna på skärmen skulle ha börjat leka.
(tryck på er skärm så får ni det jag snackar om.)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av nmc:

Frågan är inte att om det är yttre påverkan, frågan är hur stor den yttre påverkan har varit. En skärm ska ju självklart inte gå sönder av minsta beröring, men tål samtidigt inte hur mycket som helst. TS får ju göra som han vill och känner han att sambon varit oaktsam och varit onormalt hårdhänt så ska han ju inte driva det vidare, men var det vid normal hantering ska kan han driva det vidare också.

en skärm håller.. det är TS flickvän som försöker dra en Rövare eftersom hon knäckt skärmen..

vi fick in en Ipad på jobbet som vi bytt glaset på innan.. stod att när kunden pillat på skärmen så sprack allt..

problemet var ju bara att aluminium chassit har ju nya skador och sprickorna kommer från nya skadan..
den kunden Visste precis vad hon gjort men trodde att det skulle gå få det på garantin att det "bara gick sönder när hon peta på den" BS helt & hållet

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Kan ju ha varit någon ytspänning eller något.
För hon lär ju knappast ha tryckt hårt då färgerna på skärmen skulle ha börjat leka.
(tryck på er skärm så får ni det jag snackar om.)

Nej, tryck inte på era skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Nej, tryck inte på era skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Hahahaha

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Kan ju ha varit någon ytspänning eller något.
För hon lär ju knappast ha tryckt hårt då färgerna på skärmen skulle ha börjat leka.
(tryck på er skärm så får ni det jag snackar om.)

ända ytspänningen som finns där hos TS är okunskapen att man inte lyfter i skärmen..

varför skulle hon inte kunnat tryckt hårt på skärmen ?
kan man lyfta en surfplatta på några hundra gram så går det väl lika bra med en dator på 2 kg spelar roll att man lyfter i hörnet eller hur ??

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Tack till alla som tagit sig tid att skriva i tråden.
ASUS K56 är väldigt tunn och lätt för att vara en 15-16 tums dator, så jag antar att ASUS gjort både en och två kompromisser vad gäller datorns tålighet.

Jag är ganska säker på att skadan anses som användarfel, även om man börjar bråka och vända upp och ner på hela världsalltet så skulle ett företag, antagligen acceptera tryckskadan på skärmen som ett garantiärende.
Fast vill inte börja bråka, bara få igång vår hemdator snabbast möjligt, då är det bättre att lätta på det egna svinlädret.

Ska iallafall ringa och höra med Inet och ASUS kundsupport höra vad de säger, om inget lär man sig något, till nästa gång man ska köpa en dyr dator.

Jag tror att: Kivos förslag är det trevligaste

Citat:

Hej,

Här verkar rätt skärm finnas:
https://www.laptopscreen.com/English/model/ASUS/K56CB/

Jag hade utan tvekan försökt att byta själv, tror inte att skärmen till N56 funkar, men kan ha fel.

Lycka till!

Vilket verkar kunna hamna runt 1000-lappen i kostnad.

Citat:

Kolla vilken skärm det är med hwinfo64. Jag har 2 st 15,6" 1920X1080 liggandes som jag kan bli av med billigt. Att byta den är väldigt enkelt.

Skärmen i K56cb är en AU Optronics B156XW04 V6.
Monitor Hardware ID: Monitor\AUO46EC
Enligt HWInfo64 ( Tack för tipset, det var ett trevligt och användbart program).

Ska bli skoj att se om man är händig nog för skärmbyte på bärbar "Även om anden är stark, så kanske köttet är svagt"
Får återkomma i veckan med vad Inet och ASUS säger om saken och senare antagligen en liten bildberättelse om hur man byter/Inte byter skärm på en bärbar dator från ASUS.

Visa signatur
Permalänk

Kolla om www.ifixit.com har några videos för din dator. Dom gör bra grejer!

Permalänk
Avstängd

Tänkte att innan vi beställer en skärm, så är det bäst att (jag) prova, hur det funkar att montera bort den gamla.

Det var inga problem att montera bort de 2-skruvarna som höll sargen runt skärmen (the bezel) som döljes under två gummipluttar.
Själva skärmen var skruvad med två små skruvar och en signalkabel.

Nu får datorn ligga tills nya skärmen är beställd och hemma.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Bara en liten uppdatering:
Beställde en ersättningsskärm från LapTopScreen.inc som KiWo upplyste om, nu på söndagseftermiddagen.

Skärm + frakt kommer gå på 544 kronor (Det kan tillkomma, tull och moms på det priset).
Leveranstid okänd men handläggning och utskeppning från LapTopScreen skulle ta mellan 3-5 dagar...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Montering a den nya skärmen

På måndagen dagen efter skickades den från Kanada och till Sverige, beräknat att kunna nå mig den 12 mars. Den kom fram den 10:e redan men pga att vi var upptagna med annat, kunde jag inte hämta ut det förrän idag.

Äntligen kom ersättningsskärmen för vår bärbara K56cb. Pris 544kr+162kr för tull och moms. Väl förpackat från Laptop screen Inc Uppenbart från Kanada och inte USA.

Steg1: ta fram den skärmsjuka datorn (som redan var isärplockad) och jämföra den nya skärmen med den gamla och trasiga.

Steg2:
Fästa den kombinerade signal och ström flatsladden, kanske det knepigaste av allt, kontakten är inte konstruerad för sättas i och dras ut lätt.
Med skärmen vilande på tangentbordet med skydd (använde den avmagnetiserade påsen) stoppa i flatkabeln, vid första försöket kom kontakten inte rätt.
Knepig kontakt men i ska den...

Med skärmen inkopplad och fäst provisoriskt i datorn är det dags att prova skärmen, vid första försöket hände ingenting som nämnts ovan fick jag inte kontakten riktigt rätt, när jag skulle sätta i kontakten rätt hade jag glömt dra ut nätsladden och det slog gnistor frän skärmens kontakt.
Trots detta startade skärmen när jag skärmens signal och ström flatkabel satt rätt i kontakten, Tack och lov.

Steg3: Fästa skärmen och sargen (bezel)
Skärmen och datorlocket har fyra fäst skruvar men bara de två övre var i skruvade de undre var ersatta med dubbelhäftad tejp. Att ha tunn dubbelhäftande tejp hemma, är ett måste när man mekar moderna bärbara datorer.

Får inte glömma dra bort plasten...

Sargen är lätt att sätta tillbaka med sina låstungor (svårare att ta bort utan att slita sönder låstungorna (för mig)), kan man försluta ett plastlock så kan man montera sargen samt skruva i två skruvar.
De avslitna låstungorna ersattes med dubbelhäftande tejp

Steg4: Avslutning, städning (inklusive: slängning av den trasiga skärmen) och använda datorn

Montering av batteriet för att få den portabla känslan i bärbara datorer.

Den nya skärmens blått är blåare blått en originalskärmen men lätt fixat med ASUS programmet "Spendid Utility".

Sista steget är att städa undan, plocka bort och snygga till på skrivbordet och runt omkring (Inga bilder på det dock)

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

Snyggt jobbat, det är skönt när man kan laga sina grejer själv

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Snyggt jobbat, det är skönt när man kan laga sina grejer själv

+1 samt väldigt inspirerande och framförallt informativt med bilder till!

Visa signatur

4770k 4.4 @ 1.2 | MSI GTX 970 sli | Nepton 280L | RM750X | Z87-PRO | 750D