Permalänk
Medlem

Ska jag köpa en iPhone?

Hej,

Jag är har haft Androidtelefoner i snart 5 år och synkar i princip allt med google. Jag ska köpa en ny telefon och känner inte att någon av dagens Androider lockar. Därför vill jag köpa en iPhone. Jag är insatt i vad de stora skillnaderna är men vill ha detaljer som talar för det ena eller det andra köpet. Känner att jag är lite av en fanboy och kan inte själv vara opartisk.

Är det någon som har gjort detta bytet, skriv gärna vad ni tyckte var positivt/negativt. Funkar googles tjänster som drive, music, keep m.m. i iOS? Funkar det rent av bättre?

Innan ni svarar, tänk igenom om någon verkligen kan vara intresserad av det ni ska säga. Ingen gillar fanboykrig.

Permalänk

Är man van vid Android, och främst öppenheten, skulle jag tro att man kommer känna oerhört instängd. Förra året fick jag en Iphone som reservtelefon(min HOX var på lagning) och jag gillade det verkligen inte(haft tre Androids sedan Xperia X10 Mini). Fördelarna är väll kanske att saker kommer flyta på aningen bättre, men Androids toplurar har knappt det problemet längre.

Du kanske skulle vänta till den 25:te mars, då pressenteras nya HTC M8, innan du bestämmer dig?

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Är man van vid Android, och främst öppenheten, skulle jag tro att man kommer känna oerhört instängd. Förra året fick jag en Iphone som reservtelefon(min HOX var på lagning) och jag gillade det verkligen inte(haft tre Androids sedan Xperia X10 Mini). Fördelarna är väll kanske att saker kommer flyta på aningen bättre, men Androids toplurar har knappt det problemet längre.

Du kanske skulle vänta till den 25:te mars, då pressenteras nya HTC M8, innan du bestämmer dig?

Det är nog mest instängdheten jag är rädd för. Men jag vet inte om det är lika illa som jag befarar.

HTC One är den enda androiden jag känner är något att ha idag, men den har litet batteri och ett inte så framtidssäkert chip. Så om The all new One inte kostar alldeles för mycket är den intressant.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har en Iphone 5 som jag skaffade efter att ha haft android i 2år, var riktigt nöjd! Mobilen är mycket exklusiv och håller hög kvalité. Sedan om man tycker att det är lite låst kan man jailbreaka Har du specifika frågor kan jag svara så gott jag kan, lite jobbigt att skriva allt jag tycker om den nämligen

svepande kommentar som kallade hela forumet fanatiker borttagen
Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

Jag har ägt både iPhone och Androider och skulle inte vilja kalla mig fanboy trots att jag tycker att det är sjukt smidigt med integrationen med Googles tjänster som jag använder dagligen.

Vad du ska köpa måste du naturligtvis bestämma utifrån vad du själv gillar hos respektive sida. Om du gillar att pilla med widget, launchers och icon packs så kommer du inte gilla iPhone. En annan fördel är den jag nämnde ovan, ang. intergrationen med Googles tjänster.

Den enda fördelen jag kan se med iPhone är "små" toppmodeller (ifall man vill ha en liten telefon som inte är skitkvalitet) samt apputbudet. Trots att det inte är någon jätte skillnad i antal längre så måste man även ta hänsyn till att det finns massa widgets, icon packs, launcher och en jävla massa skit i Google Play som inte finns i App Store.

Hoppas det var till någon hjälp i all fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Jag har en Iphone 5 som jag skaffade efter att ha haft android i 2år, var riktigt nöjd! Mobilen är mycket exklusiv och håller hög kvalité. Sedan om man tycker att det är lite låst kan man jailbreaka Har du specifika frågor kan jag svara så gott jag kan, lite jobbigt att skriva allt jag tycker om den nämligen

Jo jag vet att Android ofta har fördel här i forumet. Använder du några av googles tjänster så som drive eller gmail? Hur funkar det i så fall?

Permalänk
Medlem

Har haft flera olika telefoner via jobbet, testar i stort sett alla nya som kommer ut men i slutändan går jag tillbaka till min iPhone 4s.

Fördelen med iPhone är att allt verkligen funkar som det ska, aldrig några som helst problem med något. Vilket också är dess största nackdel, men är rätt låst men det där tänker jag inte på för fem öre. När man testar Android är det rätt kul att leka runt i cirka två veckor.

Det går att prata för och nackdelar hela dagarna långa. Den bästa telefonen för dig är den du gillar, ingen kan säga något annat.
Gå till Phonehouse och kolla om du kan låna hem en telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Jag har en Iphone 5 som jag skaffade efter att ha haft android i 2år, var riktigt nöjd! Mobilen är mycket exklusiv och håller hög kvalité. Sedan om man tycker att det är lite låst kan man jailbreaka Har du specifika frågor kan jag svara så gott jag kan, lite jobbigt att skriva allt jag tycker om den nämligen

Om de flesta är androidfanatiker så borde kanske den statistiken säga något också

Men men, personligen tycker jag att både android- och applelurar har sina för- och nackdelar. Iphone är underbara när det gäller material och känsla i handen, dock kan man få samma känsla med HTC ONE. Sedan är android som system mkt mer customizable så det är enklare att trivas där tycker jag.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Nej! Köp Nokia med Wp8

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Jag har en Iphone 5 som jag skaffade efter att ha haft android i 2år, var riktigt nöjd! Mobilen är mycket exklusiv och håller hög kvalité. Sedan om man tycker att det är lite låst kan man jailbreaka Har du specifika frågor kan jag svara så gott jag kan, lite jobbigt att skriva allt jag tycker om den nämligen

Det är inte IOS som fick mig gå till Iphone utan det är den exklusiva känslan man får att hålla i den. Jag vägrar köpa en ren plast-telefon. Nästa mobil kan lugnt vara Android men den bör vara gjort i bättre kvalite (inte stöt och vattentät, det kvittar).

Frugan har s3, jag har använt den mycket men den är bra plastig och känns billig. Detta är så personligt för mig att jag väljer bort prestanda före kvalitet och känsla.

Permalänk
99:e percentilen

Jag blir galen på vissa saker med iPhone, som till exempel att man inte bara kan skicka en helt vanlig fil via Bluetooth. Man kunde det för tio år sedan så varför accepteras det att de dyraste mobilerna inte kan det nu?

Filhantering går att få med jailbreak.

Rättstavningen på iOS är riktigt usel: Man kan inte ta bort ord som den lärt sig. Ofattbart dåligt, tycker jag. (Kanske går att lösa med jailbreak.)

Väljer du iPhone måste du betala mycket mer pengar för att få större lagring än om du köper en Android med minneskortplats.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogbilenX:

Jag har ägt både iPhone och Androider och skulle inte vilja kalla mig fanboy trots att jag tycker att det är sjukt smidigt med integrationen med Googles tjänster som jag använder dagligen.

Vad du ska köpa måste du naturligtvis bestämma utifrån vad du själv gillar hos respektive sida. Om du gillar att pilla med widget, launchers och icon packs så kommer du inte gilla iPhone. En annan fördel är den jag nämnde ovan, ang. intergrationen med Googles tjänster.

Den enda fördelen jag kan se med iPhone är "små" toppmodeller (ifall man vill ha en liten telefon som inte är skitkvalitet) samt apputbudet. Trots att det inte är någon jätte skillnad i antal längre så måste man även ta hänsyn till att det finns massa widgets, icon packs, launcher och en jävla massa skit i Google Play som inte finns i App Store.

Hoppas det var till någon hjälp i all fall.

Livslängden på en iPhone är en stor fördel. En ett år gammal Android känns förlegad medans en ett år gammal iPhone fortfarande känns fräsch.
Hur fungerar Googles tjänster i iOS?

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du skall använda den med. Som många nmämner så är det tämligen stor skillnad i instängdhet samt även anpassningar. Widgets mm är ju bara att glömma. Där är IPhone långt efter. OM du däremot använder telefonen som din daglig hub för media etc så har ju iPhone ganska många fler möjligheter, i regel bättre optimerade appar, inte samma problem som en del Androids har emd Bluetooth volymer.

Sen så är det ju det, att när du vill ha någon mail, kalender, syncha fler olika källor, köra andra öppna programvaror, musikappar, etc så ligger iPhone efter.

Om du kan testa en iPhone innan vore nog optimalt. Jag är själv innne på din linje att lämna Android - men jag gillar inte iPhone med den styrningen, jag föredrar den styrning som jag ser i WP8 - men då använder jag min mobil mindre och mindre så det är inte ett så stort problem.

Lycka till med valet!

Permalänk
Medlem

Jag gick ifrån Samsung Galaxy S4 till iPhone 5S - det enda jag saknar är batteritiden som var bättre på S4:an (det är mycket annat som är bättre på S4:an också, men inte som jag saknar)

De flesta av google's tjänster funkar till iPhone, och allvarligt talat tycker jag deras iOS appar är bättre än deras Android-versioner (bortsett från Google Now (android) och Google Sök (iOS).

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk
Medlem

Android är som sagt väl integrerad med Google.. För egen del som har Mycket apple prylar så funkar de sjukt bra tillsammans.. Tycker förövrigt att Iphone fortfarande är lite lättare att hantera även om Android har gjort stora steg de sista åren..

När det gäller flytet i telefonen så får man har Android blivit mycket bättre men man får sikta på toppmodellerna för att det skall vara riktigt bra.

Har ingen som helst känsla av instängdhet.. men det hänger nog på hur man använder telefonen.. Och Iphones stora nackdel är nog att det inte går att göra allt för många personliga inställningar.

Förstår utgångspunkts från många på detta forum och varför just Android passar dem... Folk som gillar att anpassa och styra o ställa i sina telefoner och datorer.. de har ett stort och genuint teknik intresse.

Sen Finns det tex folk som jag... Jag har sedan jag var liten alltid suttit o pilat med datorer.. men nu när man börjar bli lite äldre( fyller snart gubbe (40)) då tiden inte riktigt räcker till och jag vill att allt bara skall fungera utan att spendera tid på installation och felsökning... det skall verkligen vara plugg and play... då kommer Apples prylar och framförallt deras Iphone att passa som en handske.

Läs nu inte detta som att Iphone är en Pryl för bara äldre och handikappade utan tvärtom det är en riktigt genomtänkt och stabil produkt med väldigt bra kvalitetskänsla.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bara svarade ja/nej utan vidare motivation eller alternativ. Jag har även tagit bort en svepande kommentar (och efterföljande svar) som kallade forumets medlemmar för fanatiker, svepande kommentarer om andra hjälper sällan och riskerar bara att leda till urspårning och sura miner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zl33ter:

Jo jag vet att Android ofta har fördel här i forumet. Använder du några av googles tjänster så som drive eller gmail? Hur funkar det i så fall?

Google drive appen på iphone funkar utmärkt! Använder den i samband med skolan, för att ex. öppna ett dokument med stödord för det man ska prata om etc. Man kan gå in och ändra i vanliga text-dokument om man kommer på något man snabbt behöver ändra i sista sekund innan man lämnar in något, funkar mycket smidigt i förhållande till webb-applikation hos iphone.
Gmail appen har jag aldrig rört, men antar man att den funkar lika bra som google drive gör så är den bra själv använder jag apples egna "Mail"-app då den är riktigt enkel och smidig, kanske inte så roligt att använda den på avancerad nivå då den är lite låst om man vill göra något mer utöver "basic" sakerna

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Om de flesta är androidfanatiker så borde kanske den statistiken säga något också

Men men, personligen tycker jag att både android- och applelurar har sina för- och nackdelar. Iphone är underbara när det gäller material och känsla i handen, dock kan man få samma känsla med HTC ONE. Sedan är android som system mkt mer customizable så det är enklare att trivas där tycker jag.

Statistiken säger att swec-användare är android-fanatiker, inte för att android är "bättre" utan snarare att det kanske passar folks stil här att vilja pilla med massa inställningar och dyl. om man är teknikintreserad. Inte för att man faktiskt behöver det, utan för att man vill

Min tidigare android mobil var en HTC wildfire. Lite gammal nokia känsla över den. Plastig, lång batteritid, otymplig att använd och väldigt robust men också lagig.
Jag valde mobil utifrån apparna som fanns, app-store har ett lägre snittpris på betalappar gentemot motsvarigheten hos android och även förre reklamfinansierade appar. Även mindre skit-appar, större utbud utav appar (vet inte om det är så fortfarande?). Gillade även kameran och iphones eko-system. Sedan var android motsvarigheterna inte särskilt roliga på den tiden heller, var typ Samsung galaxy s3, som jag tyckte var plastig och för stor, sedan HTC one S som inte presterade bra nog helt enkelt. Så blev en Iphone 5

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Beror lite på vad du skall använda den med. Som många nmämner så är det tämligen stor skillnad i instängdhet samt även anpassningar. Widgets mm är ju bara att glömma. Där är IPhone långt efter. OM du däremot använder telefonen som din daglig hub för media etc så har ju iPhone ganska många fler möjligheter, i regel bättre optimerade appar, inte samma problem som en del Androids har emd Bluetooth volymer.

Sen så är det ju det, att när du vill ha någon mail, kalender, syncha fler olika källor, köra andra öppna programvaror, musikappar, etc så ligger iPhone efter.

Om du kan testa en iPhone innan vore nog optimalt. Jag är själv innne på din linje att lämna Android - men jag gillar inte iPhone med den styrningen, jag föredrar den styrning som jag ser i WP8 - men då använder jag min mobil mindre och mindre så det är inte ett så stort problem.

Lycka till med valet!

Tack för tipsen.

Skrivet av Taloma:

Jag gick ifrån Samsung Galaxy S4 till iPhone 5S - det enda jag saknar är batteritiden som var bättre på S4:an (det är mycket annat som är bättre på S4:an också, men inte som jag saknar)

De flesta av google's tjänster funkar till iPhone, och allvarligt talat tycker jag deras iOS appar är bättre än deras Android-versioner (bortsett från Google Now (android) och Google Sök (iOS).

Jag hade en känsla av att det var så att iOS apparna var bättre. De brukar vara det generellt sett.

Permalänk
Skrivet av zl33ter:

Livslängden på en iPhone är en stor fördel. En ett år gammal Android känns förlegad medans en ett år gammal iPhone fortfarande känns fräsch.
Hur fungerar Googles tjänster i iOS?

Många appar finns ju, men funktioner saknas. Sen saker som auto-backup av foton och hangouts i sms-appen (eller egentligen är det ju sms i hangouts-appen) saknar iPhone.
Nu var det visserligen ett tag sedan jag hade en iPhone så jag är inte helt 100% på ämnet. Men samtidigt är det ju inte säkert att du som android användare använder alla Googles tjänster så pass att du skulle sakna dem.

Livlängden är inget jag personligen besväras av eftersom jag hittils har bytt ut alla mina smartphones inom ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag blir galen på vissa saker med iPhone, som till exempel att man inte bara kan skicka en helt vanlig fil via Bluetooth. Man kunde det för tio år sedan så varför accepteras det att de dyraste mobilerna inte kan det nu?

Filhantering går att få med jailbreak.

Rättstavningen på iOS är riktigt usel: Man kan inte ta bort ord som den lärt sig. Ofattbart dåligt, tycker jag. (Kanske går att lösa med jailbreak.)

Väljer du iPhone måste du betala mycket mer pengar för att få större lagring än om du köper en Android med minneskortplats.

Ja, Iphone har och har alltid haft massvis med såna här problem. och folk säger att deras OS-uppdateringar fixat allt sånt. Skitsnack. Patchade från ios 4 till 6 och inte ett jävla piss är fixat. Kan inte få ios 7 på min gamla telefon men har jävligt svårt att tro att dom fixat varenda problem i ios 7.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderat*

Jag tog bort ett annonsinlägg. Regeln existerar främst för att diskussioner inte ska bli "undantryckta" av annonser, just annonser går det tyvärr inte att diskutera så mycket kring för forumets medlemmar i stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogbilenX:

Många appar finns ju, men funktioner saknas. Sen saker som auto-backup av foton och hangouts i sms-appen (eller egentligen är det ju sms i hangouts-appen) saknar iPhone.
Nu var det visserligen ett tag sedan jag hade en iPhone så jag är inte helt 100% på ämnet. Men samtidigt är det ju inte säkert att du som android användare använder alla Googles tjänster så pass att du skulle sakna dem.

Livlängden är inget jag personligen besväras av eftersom jag hittils har bytt ut alla mina smartphones inom ett år.

Bilder backas upp i icloud, via photostream (nåja, den funktionen lämnar lite att önska fortfarande) eller med dropbox, google+, box etc automatiskt.
Sms backas upp automatiskt med, och vill man verkligen ha hangouts ihop med sms?
När jag testade det på android fungerade det inte alls som imessage utan var mest rörigt. Men det kanske var pga att det var en tidig version.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ett annat argument som gör en Iphone helt otänkbart för mig är att telefon är att skärmen är otroligt liten gämnfört med Android ochj WP's flaggskepp.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Varför har du använt Android över iOS hittills? Är det öppenheten och möjligheterna till att modifiera många delar av telefonen så kommer du antagligen känna dig inlåst i (ej jailbreak:ad) iOS. Möjligheterna till modifiering är det enda som gör Android till ett bättre operativsystem för mig, tycker iOS är betydligt mycket bättre på många andra punkter: OS X integration (såklart inte aktuellt för alla), bättre system för backup, systemet med gratis iMessages är ljusår bättre än Hangouts och fortfarande aningen bättre utbud med kvalitétsappar till iOS. iOS är även den prioriterade plattformen för apputveckling för många stora utvecklare (facebook etc.).

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig en Iphone, mest på grund av storleken på skärmen och öppenheten, jag klarar helt enkelt inte av så liten skärm, obehagligt för mig att kolla på en 4 tum skärm eller vad det nu är, sen så gillar jag att anpassa mobilen efter mina behov och det går verkligen inte att göra på Iphone, inte ens om man jailbreakar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

systemet med gratis iMessages är ljusår bättre än Hangouts

Även om jag använder iOS/OS X vet jag inte riktigt om jag håller med dig.
Att det automatiskt går iväg som imessage istället för sms ja (även om det ställer till det lite om man är utomlands utan wifi), men hangouts inkl historik är tillgängligt var du än har en webbläsare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av zl33ter:

Livslängden på en iPhone är en stor fördel. En ett år gammal Android känns förlegad medans en ett år gammal iPhone fortfarande känns fräsch.
Hur fungerar Googles tjänster i iOS?

Optimeringarna i 4.3 och 4.4 (framför allt TRIM) borde förbättra detta en hel del. Nu har det inte varit ute i ett år än så vi vet ju inte Men i teorin. Dessutom är stock android eller i värsta fall ett lättare skin såsom sony xperia ui eller sense ljusår bättre än ett tyngre skin som touchwiz eller lgs ui. Min n4 är betydligt snabbare än många betydligt nyare telefoner så fort de har varit använda ett tag.

Den nya htc one rekommenderar jag!

Permalänk
Skrivet av Frystpingvin:

systemet med gratis iMessages är ljusår bättre än Hangouts och fortfarande aningen bättre utbud med kvalitétsappar till iOS. iOS är även den prioriterade plattformen för apputveckling för många stora utvecklare (facebook etc.).

Finns andra program än just Hangouts, för att skicka sms. Samsung har en egen version och tror HTC har det med. Men kör på en jag hitta i google play i stället (riktigt bra app).

Hangouts använder i alla fall jag aldrig. Vet inte om TS använder just denna eller annan SMS tjänst dock.

Annat problem du kan få är kontakterna. Du får skriva in alla kontakter manuellt till iPhone (vad jag vet, för systemet är olika). Sen om du byter till annan iPhone, bör det synkas över till den nya.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Även om jag använder iOS/OS X vet jag inte riktigt om jag håller med dig.
Att det automatiskt går iväg som imessage istället för sms ja (även om det ställer till det lite om man är utomlands utan wifi), men hangouts inkl historik är tillgängligt var du än har en webbläsare.

iMessage är ju inbyggt i OS X så om du använder din egna dator så kan du skicka iMessage även från datorn. Det stora problemet med Hangouts är att absolut ingen använder det, i min bekantskapskrets iallafall. Just att det går iväg med iMessage istället för SMS är vad som gör det så bra och att alla iPhoneanvändare har det installerat från början. Jämför det med Hangout som, vad jag vet, endast kommer färdiginstallerat på vanilla-android (samt är standardappen för meddelanden).

Skrivet av Broken-arrow:

Finns andra program än just Hangouts, för att skicka sms. Samsung har en egen version och tror HTC har det med. Men kör på en jag hitta i google play i stället (riktigt bra app).

Hangouts använder i alla fall jag aldrig. Vet inte om TS använder just denna eller annan SMS tjänst dock.

Annat problem du kan få är kontakterna. Du får skriva in alla kontakter manuellt till iPhone (vad jag vet, för systemet är olika). Sen om du byter till annan iPhone, bör det synkas över till den nya.

Som jag nämnt ovan så är det precis detta som är problemet med Hangouts/liknande. På iMessage så är det förinstallerat på alla iPhone-telefoner medans det på Android varje tillverkare envisas att ha sin egen.

Det var absolut inga problem att emigrera från iOS till Android gällande kontakterna för mig. Allt man behöver göra är att ställa in så att iOS synkar mot Google, borde även fungera när man emigrerar från Android till iOS.