Permalänk
SpelClockers

Igår fick jag hem min svarta 2520 som jag beställde via John Lewis (UK). Inga problem med frakt förutom att det tar ganska lång tid (ca 3 veckor). Skickas med DPD från London och posten tar över frakten när den kommer till sverige. Den var väldigt välemballerad men kartongen tog ändå emot några smällar mot kanterna. Pad+frakt kostade mig 4566:- Första intryck: Välbyggd, skärmen är väldigt bra, snabb (speciellt surfande), blir väldigt kladdig av fingerfett.
Frågor?

Permalänk
Medlem

Hur är batteritiden?
Vad jag läst tidigare är att både Nokia 2520 och Surface 2 har betydligt bättre batteritid än de plattor med full Win8.1.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Hur är batteritiden?
Vad jag läst tidigare är att både Nokia 2520 och Surface 2 har betydligt bättre batteritid än de plattor med full Win8.1.

Tror det framför allt gäller den första generationen Win 8.1-plattor, i och med Bay Trail är batteritiden mycket bättre på de nya Atom-plattorna. Dock kanske inte riktigt i nivå med de ARM-baserade RT-plattorna, det vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Kan likaväl säga det ännu en gång, har en Pro 2, med full W8,1, som jag missbedömde helt då de få gånger jag använder den känns mer som en form av laptop än en platta, och det var en platta jag trodde jag köpte. Inser nu att det är typ en 2520 jag vill ha, den ska kännas och upplevas som en platta. Jag trodde jag ville ha något som var så nära en riktig dator man kunde komma, men nu inser jag att jag vill ha mellantinget, plattan som är mer som en stor phablet än en dator.

Men visst har Surface Pro 2 sin charm den också. Men den når inte hela vägen. För mig.

EDIT: En fråga, hur gör ni med surfen utanför hemmet, alltså där ni inte kan köra via Wifi? Kör ni i ett kort då, eller delar ni från luren, eller hur funkar det? 2520 ska ju ha inbyggd 4G, men det krävs väl ett kort eller en dongel för att nyttja det? Vad blir det för kort, då tvillingkort inte längre existerar (vad jag vet), så undrar jag, behöver man skaffa ett eget abb till 2520? Eller en liknande platta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Kan likaväl säga det ännu en gång, har en Pro 2, med full W8,1, som jag missbedömde helt då de få gånger jag använder den känns mer som en form av laptop än en platta, och det var en platta jag trodde jag köpte. Inser nu att det är typ en 2520 jag vill ha, den ska kännas och upplevas som en platta. Jag trodde jag ville ha något som var så nära en riktig dator man kunde komma, men nu inser jag att jag vill ha mellantinget, plattan som är mer som en stor phablet än en dator.

Men visst har Surface Pro 2 sin charm den också. Men den når inte hela vägen. För mig.

EDIT: En fråga, hur gör ni med surfen utanför hemmet, alltså där ni inte kan köra via Wifi? Kör ni i ett kort då, eller delar ni från luren, eller hur funkar det? 2520 ska ju ha inbyggd 4G, men det krävs väl ett kort eller en dongel för att nyttja det? Vad blir det för kort, då tvillingkort inte längre existerar (vad jag vet), så undrar jag, behöver man skaffa ett eget abb till 2520? Eller en liknande platta?

Gjorde samma misstag för ett drygt år sedan då jag köpte Acer W700.
På tåg, hotell mm finns oftast Wifi. Annars kopplar jag plattan till mobile via bluetooth.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

På tåg, hotell mm finns oftast Wifi

Jo, det vet jag.

Citat:

Annars kopplar jag plattan till mobile via bluetooth.

Men kan du nyttja plattans surf på det sättet? För det var ju det som var frågan.

Det bör du inte kunna, och kan du det så belastats lurens surf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jo, det vet jag.

Men kan du nyttja plattans surf på det sättet? För det var ju det som var frågan.

Det bör du inte kunna, och kan du det så belastats lurens surf?

Jo, jag utnyttjar mobilens surf. (Har fast månadsavgift på surf med mobilen.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Jo, jag utnyttjar mobilens surf. (Har fast månadsavgift på surf med mobilen.)

Att du har fast kostnad tvivlar jag inte på, men du har nog inte obegränsad surf?

Så du tycker det är smidigare att koppla ihop via BT än att köra IT-delning? Har du jämfört och kommit fram till fördelar/nackdelar, eller kör du BT för att det går snabbare att koppla ihop? Några andra fördelar som du ser det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Att du har fast kostnad tvivlar jag inte på, men du har nog inte obegränsad surf?

Så du tycker det är smidigare att koppla ihop via BT än att köra IT-delning? Har du jämfört och kommit fram till fördelar/nackdelar, eller kör du BT för att det går snabbare att koppla ihop? Några andra fördelar som du ser det?

Jag har hittills inte testat något annat sätt. Det är väldigt sällan jag inte har tillgång till Wifi, så det blir bara 3-4 ggr per år jag utnyttjar mobilens surf.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Telepati:

Jag kommer använda 3Extra-SIM om jag köper Lumia 2520. Jag har 3Maxfart Fri surf och för 49 kr/mån får jag 3Extra-SIM. Jag har redan 3Extra-SIM i min telefon (ringer och skickar sällan SMS så 49 öre min/sms funkar för mig).

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Jag kör med ett extrakort från telia, delar då mina 10 GB från mitt vanliga abbonnemang. Kostar 29 spänn i månaden för ett extrakort. Hade ju iofs sparat de pengarna om jag delar från mobilen via wifi men å andra sidan drar det lite extra batteri från mobilen och sen blir det så mycket enklare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crisscross:

Jag kör med ett extrakort från telia, delar då mina 10 GB från mitt vanliga abbonnemang. Kostar 29 spänn i månaden för ett extrakort. Hade ju iofs sparat de pengarna om jag delar från mobilen via wifi men å andra sidan drar det lite extra batteri från mobilen och sen blir det så mycket enklare...

Detta lät grymt smidigt.

Är det bara Tre och Telia som tillhandahåller extra-sim, eller vet du(någon om detta även finns hos Telenor och Tele2 också? Jag vet att Telenor varit ensamma nu det sista med tvillingkort, men detta ska de sluta med i kommande vecka. Tvillingkort är ju annars riktigt jäkla bra på många sätt, typiskt att detta verkar ha försvunnit helt nu.

Men även ett extra-kort som du har är ju helt klart ett mycket tänkbart alternativ, och som du säger, vissa saker kostar lite extra, men att hålla på och dela stup i kvarten är dels ganska pilligt, och det tar även bort lite av själva poängen med plattans funktion som en smidig kompis som bara ska komma fram och fylla sin funktion där och då. Man vill ju inte missa lite av själva poängen med vad som egentligen skulle kunna uppnås, tycker jag. Därför ska det vara så krångelfritt som möjligt, det blir trevligast då.

Ska bli så nice med en platta av den här typen, både snygg och funktionell. Blir ju ännu bättre om MS gör allvar av snacket att sammanslå RT med WP.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Detta lät grymt smidigt.

Är det bara Tre och Telia som tillhandahåller extra-sim, eller vet du(någon om detta även finns hos Telenor och Tele2 också? Jag vet att Telenor varit ensamma nu det sista med tvillingkort, men detta ska de sluta med i kommande vecka. Tvillingkort är ju annars riktigt jäkla bra på många sätt, typiskt att detta verkar ha försvunnit helt nu.

Men även ett extra-kort som du har är ju helt klart ett mycket tänkbart alternativ, och som du säger, vissa saker kostar lite extra, men att hålla på och dela stup i kvarten är dels ganska pilligt, och det tar även bort lite av själva poängen med plattans funktion som en smidig kompis som bara ska komma fram och fylla sin funktion där och då. Man vill ju inte missa lite av själva poängen med vad som egentligen skulle kunna uppnås, tycker jag. Därför ska det vara så krångelfritt som möjligt, det blir trevligast då.

Ska bli så nice med en platta av den här typen, både snygg och funktionell. Blir ju ännu bättre om MS gör allvar av snacket att sammanslå RT med WP.

Telenor har också extrasim för 29 sek/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Om man kör Windows Phone så behöver man bara parkoppla mobilen och plattan med Bluetooth en gång, så drar telefonen automatiskt igång internetdelning när plattan vill ansluta (om plattan kör Win 8.1, ska funka med RT 8.1 också). Så då behöver man bara ta upp plattan och ansluta till internet så är man igång.

Permalänk
Medlem

Tröttnade på att Nokia 2520 ska dyka upp i Sverige, så nu har jag också beställt den från John Lewis (borde ha gjort det för länge sen).
De behandlade ordern idag, så jag får se hur länge jag får vänta tills jag får den...

Visa signatur

Permalänk

Jag funderar också på att importera 2520 från John Lewis. Ni som gjort detta, vilket eladapter/laddare köpte ni som fungerar?

Permalänk

Ni som har köpt från England,fungerar 4G som det ska?
Jag såg på Nokias fb-sida att dom föreslog att importera den från Finland pga 4G-frekvenser och tangentbord.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av miklon:

Om man kör Windows Phone så behöver man bara parkoppla mobilen och plattan med Bluetooth en gång, så drar telefonen automatiskt igång internetdelning när plattan vill ansluta (om plattan kör Win 8.1, ska funka med RT 8.1 också). Så då behöver man bara ta upp plattan och ansluta till internet så är man igång.

Jag har det funkar så jävla bra

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ni som talar om multisim. Jag använde Soneras multisim-tjänst tidigare, den som egentligen är till för kunder som vill ha t.ex. en stryktålig andratelefon att ha då dom är ute i skogen eller nåt. Den funkade fint som fasen i min iPad 2:a i ett par års tid.

Sen skaffade jag en iPad Mini Retina med LTE och då kunde jag plötsligt inte ta emot samtal längre, det bara tutade upptaget. Det visade sig att LTE-radion i iPaden typ försökte svara på inkommande samtal och lade på då den märkte att det inte gick.

En vän som körde med samma lösning råkade ut för exakt samma problem då han bytte sin gamla laptop med inbyggt 3G till en ny med LTE också, så det är inte bara med iPad.

Nu kan det ju skilja på olika operatörer men det är säkert värt att kolla innan man skaffar.

Permalänk
Skrivet av Tegelbruket:

Ni som har köpt från England,fungerar 4G som det ska?
Jag såg på Nokias fb-sida att dom föreslog att importera den från Finland pga 4G-frekvenser och tangentbord.

Om du nedan jämför specifikationerna på Nokias finska hemsida sida samt nokias engelska hemsida angående 2520, och kollar frekvensbanden för 4G, så är det ingen skillnad på LTE-frekvenserna i 2520 i England och Finland, så allt borde vara okej.
http://www.nokia.com/fi-fi/tuotteet/tablet/lumia2520/tuotesel...
http://www.nokia.com/gb-en/phones/tablet/lumia2520/specificat...

"LTE network bands: 3, 7, 20", dvs 1800Mhz, 2600 Mhz, 800Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooseStream:

Jag funderar också på att importera 2520 från John Lewis. Ni som gjort detta, vilket eladapter/laddare köpte ni som fungerar?

Jag skaffar nog en adapter som denna: http://www.clasohlson.com/se/Reseadapter/36-3054
Det ska vara 230V/50Hz i både Sverige och UK, så det enda som skiljer är själva kontakten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av crisscross:

Telenor har också extrasim för 29 sek/mån

Stämmer bra, tvillingkortet byter i praktiken bara namn och heter numera extra-sim, vilket blir förträffligt.

Permalänk

Har någon erfarenhet/handlat från clove.co.uk förut? Såg att även de säljer 2520, samt skickar till Sverige.
http://www.clove.co.uk/nokia-lumia-2520

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av MooseStream:

Har någon erfarenhet/handlat från clove.co.uk förut? Såg att även de säljer 2520, samt skickar till Sverige.
http://www.clove.co.uk/nokia-lumia-2520

Om du vill jämföra pris så kostade min platta inkl frakt £420.93. Såg att det blev 4655 kr.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Undrar om 6000 kr kommer vara riktpriset? Ganska saftigt pris eftersom tangentbordet inte ingår. Fast på inget sätt oväntat pris ändå.

Landar prislappen på 6000 kr kommer jag avvakta med köpa tills priset har sjunkit med minst en tusenlapp. Det ger mig bara mer tid till att ta reda på om Windows RT är något att satsa på. Slår de ihop Windows Phone med Windows RT så hoppar jag på tåget direkt. Mycket nöjd med min Windows Phone men är inte riktigt lika övertygad om Windows RT som separat plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon238205:

Undrar om 6000 kr kommer vara riktpriset? Ganska saftigt pris eftersom tangentbordet inte ingår. Fast på inget sätt oväntat pris ändå.

Landar prislappen på 6000 kr kommer jag avvakta med köpa tills priset har sjunkit med minst en tusenlapp. Det ger mig bara mer tid till att ta reda på om Windows RT är något att satsa på. Slår de ihop Windows Phone med Windows RT så hoppar jag på tåget direkt. Mycket nöjd med min Windows Phone men är inte riktigt lika övertygad om Windows RT som separat plattform.

Har sett att priset i Finland under de senaste veckorna legat på 645 euro och uppåt, dvs från 5700 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu verkar flera svenska butiker ha några på lager: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2307528
Men, det är dyrt jämfört med priset i UK...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mackanj:

Nu verkar flera svenska butiker ha några på lager: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2307528
Men, det är dyrt jämfört med priset i UK...

Ja, verkligen dyrt. Jag har gjort som många andra här och beställt från John Lewis häromdagen, för runt 4500kr med frakt. Rejäl skillnad alltså mot här i Svedala.

Permalänk
Medlem

Fick min Nokia 2520 idag och håller just nu på och konfigurerar den
Var tvungen att köpa en eladapter (kostade 39:- på Clas Ohlson).
Fick med ett förladdat kontantkort, men för en operatör i UK. Vet inte än om roaming är tillåten för detta abonnemang så det kanske inte går att använda här...

Visa signatur