Minnen är uppdelade i rader och kolumner, för att läsa en viss position måste man först specificera raden (RAS) sedan vänta en stund för att saker ska hinna bli stabila (RAS-to-CAS) för att till sist specificera kolumnen (CAS).
Som redan påtalats flera gånger så är CL = CAS-Latency, d.v.s antal cykler det tar att specificera kolumnen. Latens är betydligt viktigare för en CPU än bandbredd (medan det är tvärs om för en GPU), så man skulle kunna tro att CL-värdet är väldigt viktigt.
CL-värdet är också viktigt för de minnesaccesser som faktiskt går mot RAM och inte direkt läser den som kommer direkt efter det man tidigare läste.
Anledningen till att CL ändå är i stort sett irrelevant beror på att de flesta minnesaccesser hanteras via CPU-cachen, de som inte gör det kan i gynnsamma fall hanteras av "prefetcher" logiken. Läser man data som direkt följer på det man tidigare läste har moderna RAM-moduler "burst" lägen som automatiskt flyttar minnespekare utan att man behöver sätta om kolumnen.
Det är alltså bara den lilla andel som inte hanteras av något av fallen ovan där CL blir viktigt. RAS-Latency är än mindre viktigt då de flesta minnesaccesser ligger någorlunda i närheten av varandra och i dessa fall är raden den samma så den inte behöver sättas om. Är därför man sällan ens sätter ut latens för något annat än CAS.
Enda märkbara skillnaden vad det gäller hastighet/latens på RAM är nog om man kör med iGPU, där skalar prestanda idag ganska linjärt med hastigheten då bandbredd mot RAM är en väldigt stor flaskhals för dagens iGPU-kretsar